(19.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní prosím pana ministra Ťoka s přednostním právem. Pardon, je tady faktická poznámka pana poslance Benešíka nejdřív.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, ona D1 a stavba dálnic je celorepublikový problém. Já jsem poslanec ze Zlínska a jsem na to hrdý. A lidí ze Zlínska se to dotýká také. A to, že se máme skutečně věcně a odborně bavit o tom, jak situaci pomoci ve výborech, v podvýborech a potom přicházet s konkrétními návrhy, to je pravda. Ale ta situace nás nenapadla. Ona prostě nastala, a nastala proto, že situace na D1 byla prostě špatně zmenežovaná. V tu dobu na Vysočině prostě to omezení nemělo být. A kdyby tam náhodou bylo z vážných důvodů, a ty vážné důvody podle mého názoru nebyly a mělo být odstraněno, tak na to měly být příslušné úřady, které spadají pod Ministerstvo dopravy, nachystány. Prostě pluhy nemůžou být širší, než je to omezení! To přece dá rozum! Takže pokud ŘSD pravidelně to dělalo, a ŘSD je zřizované Ministerstvem dopravy, pravidelně spoléhalo na to, že prostě nenasněží, a pravidelně prodlužovalo ty lhůty, a jedenkrát nasněžilo, a já jsem to už jedenkrát tady i říkal - já jsem si myslel, že existuje nějaký plán, plán B, že. Dneska jsem komentoval brexit, tak řekněme plán B. A on žádný plán B nebyl. Ono se prostě spoléhalo, že nenasněží. A my chceme slyšet, co se stane, když nasněží příště. Jestli tam ty tisíce lidí, kteří jsou i z mého Zlínského kraje, budou trpět, nebo nebudou. Je to naše odpovědnost a je to především odpovědnost Ministerstva dopravy.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní prosím pana ministra. Ještě přečtu nějaké omluvenky. Omlouvá se nám pan poslanec Jelínek do 20.30 z pracovních důvodů, omlouvá se nám pan poslanec Bělobrádek od 19.30 do konce jednání z pracovních důvodů, omlouvá se nám paní poslankyně Golasowská od 19.30 do konce jednání. A omlouvá se nám paní poslankyně Maříková od 19.30 do konce jednání.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Tak jenom velmi krátce. Já bych rád zareagoval na pár věcí, co tady byly řečeny.

Za prvé panu Benešíkovi: ŘSD má, a na tento úsek má radlice a pluhy, které tam vlezly. To znamená, říct, že bylo překvapeno, že sněží, je prostě... Jestli tady chceme vést tento typ debaty, tak to právě není ten věcný, o kterém se bavíte, že jste tady chtěli debatovat věcně.

A ještě bych se vrátil k tomu, co říkal tady pan Gazdík. Za prvé, že má čtyřkolku, to jsme hrozně rádi, že to víme. A že čtyřkolka projede tudy, kudy neprojede kamion po těch jedničkách, to taky všichni víme. Takže říct, že on projel, takže není pravda, že tam byla kalamita. Pane poslanče, byla. Ať budete říkat cokoliv, tak byla. To, že 40 centimetrů nenapadlo za celý den, tam o tom okamžiku taky svědčí povětrnostní podmínky. Já nejsem člověk, který studoval klimatologii, ale jestli vám z plus dvou stupňů to klesne na minus sedm během 20 minut a začne sněžit, tak tam prostě ta situace nastane.

A k tomu vašemu hodnocení. Víte, já nemám potřebu říkat, co si myslím o vás. Zrovna ne na mikrofon. Vy možná v rámci toho, jak jste tady v té Poslanecké sněmovně už poměrně věčnost, tak víte, jak někoho provokovat. Mě to vaše hodnocení až tolik nebolí. Trošku bych řekl, že znaje situace v Suché Lozi a toho, jaké stavby se tam udělaly, tak já bych se teda tady tolik nechlubil, jako se chlubíte vy. Ale minimálně bych řekl, že z mého pohledu vám trošku chybí slušné vychování. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a prosím pana poslance Luzara.

 

Poslanec Leo Luzar: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi pronést taky v tento pozdní večer pár slov k situaci, která už byla. Ale zeptám se, možná hypoteticky, řečnicky: Zažili jsme za novou dobu, novodobou historii České republiky, ministra dopravy, který by byl pro nás takový, kterému jsme tleskali, kolik otevřel nových dálnic, že by zvládl všechny zimy a že by auta jezdila plynule, že by nedocházelo k haváriím a podobně? Odpovězme si, a teď bez politické příslušnosti, kolik takových ministrů dopravy známe. Já si na žádného nevzpomínám. I ten tolik citovaný ministr Šimonovský šel pěšky, protože sliboval, že tam bude vést dálnice, a ona tam prostě nebyla! A řekněme si, proč tam nebyla. Ten aspoň měl tu čest, že teda šel pěšky.

Co se týče situace, která nastala, já bych se velice rád jednou zabýval situací, že když nasněží, tak všechno bude v pořádku, nebude žádná havárie a žádná auta nebudou stát. To prostě je osud dopravy, která momentálně funguje v tom hustém provozu, který je.

Dne 14. ledna jsem dostal mail od občanů, kteří uvízli v Německu. Tam nebylo zúžení, tam prostě boural kamion, protože sněžilo. A nesněžilo, že by tam byla kalamita, která později byla, prostě nasněžilo, kamion se naboural, pět hodin tam stáli. Pět hodin stáli bez jakékoliv pomoci, že by tam někdo jezdil, policisté rozdávali pití, starali se o to. Ne, pět hodin tam stáli, prostě zablokováni, nehnulo se to. To je Německo, vzor dopravy, vzor situace, která je.

Prostě přiznejme si, že základní problém českých dálnic je hustota provozu. Přiznejme si, že základní problém zimního období českých dálnic je nedodržování rychlosti a bezpečné vzdálenosti z toho pohledu dopravního! Dneska je výjimka vidět, že auta dodržují bezpečnou vzdálenost od sebe a jsou schopna na nepříznivé klimatické podmínky reagovat tak, jak by měla reagovat, tzn. zastavit. A když to nejsou schopni řidiči dělat, ptejme se, kdo to vymáhá, aby ti řidiči tohle měli dělat.

Teď se soustřeďujeme v debatě pouze na Ministerstvo dopravy, popř. Ředitelství silnic a dálnic. A já si myslím, že tady do toho vstupuje podstatně více prvků. A ona tady bylo hodně zmiňována koordinace. Ale já se ptám - jak byli koordinováni správci silnic? Jak byli koordinováni policisté, dopravní policisté? Jak je koordinován systém IZS, když dochází k těmto pravidelným ročním výpadkům na dálnici, když začne sněžit? A bohužel dálnice vede přes Vysočinu. Tu tunelem asi nepovedeme a elektrické vyhřívání komunikací je v nedohlednu, to si taky řekněme. Jak to tam funguje, když začne sněžit a my všichni víme, že ti kamioňáci prostě jezdí na těch letních gumách? Jak dopravní policisté, když začnou tyto klimatické podmínky hrozit, kontrolují, jestli nedochází k porušování dopravních předpisů? Jak kontrolují, když silničáři jim nahlásí "nestíháme uklízet cestu"? Jak policisté kontrolují, aby tam ty kamiony nevjížděly? Zesilují dopravní hlídky? Fungují, že odstavují ty kamiony, které nejsou schopny provozu v těchto klimatických podmínkách? Nebo je tam klidně pouštějí a čekají, že se to nějak samo projede, že prostě tam nic nenastane, co by zabránilo tomu provozu?

Jak funguje údržba komunikace? Mě by zajímala třeba jenom statistika střediska správy a údržby dálnic, Velký Beranov a Bernartice, kolik mají techniky za poslední roky. Když to vezmeme nevím, od roku 1988, kolik měli techniky na tento úsek a kolik mají v postupných letech. Já bych se divil, vsadil bych se dokonce, že ta technika je stejná v počtech kusů na ten úsek. Ale už vůbec nereflektuje, že mezitím doprava zhoustla natolik, že prostě je potřeba modernizovat, zlepšovat údržbu té komunikace. A ptejme se také, jestli to jsou schopni zajišťovat, nebo ne.

Bavme se o tom, jak budeme koordinovat tyto postupy, aby ta dálnice opravdu fungovala. A ptám se, a to už je teď konkrétní otázka, která by možná mohla zaznít, a tady to bylo hodně zmiňováno: proč je neustále už 30 let Česká republika v područí toho, že tam, kde smrdí peníze, jde zájem občanů bokem. A to si můžeme tady přiznat, že ty velké firmy, které se účastní soutěží, neustále se objevují, jsou na blacklistech, potom z nich vypadnou, zase se ucházejí o zakázky, vždycky najdou nějakou cestičku, jak ty zakázky získat. Byla tady docela výrazná stavební krize, která teprve v poslední době polevuje. A v té stavební krizi tyto firmy začaly podrážet ceny, aby ty zakázky získaly. Ty důsledky, které jsou dneska, ty stavby, které máme problematické, a padla do toho i ostravská dálnice, padly do toho i tyto výstavby, rekonstrukce dálnice D1 a další, jsou důsledkem toho, že tyto firmy podrážely ceny, aby ty zakázky získaly, protože měly málo práce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP