(18.30 hodin)
(pokračuje Ťok)
Čtvrtého ledna jsme nechali demontovat provizorní svodidla mezi 90. a 94. kilometrem, tak aby dálnice byla znovu plně průjezdná. Od 10. ledna jsme zahájili injektáž oněch kaveren, které vznikly neodbornou prací na středové kanalizaci a zasahují až po vozovku, kam zatím nelze pustit provoz. V závislosti na klimatických podmínkách předpokládáme dokončení injektáže kaveren 25. 1. a zhruba v polovině února, pokud nám dovolí počasí, dokončení všech prací, které je nutné před plným zprovozněním té dálnice a zahájení demontáže dočasných svodidel a zhruba 18. 2. zprovoznění dálnice bez omezení rychlosti. Průběžně pak podle počasí budou po dobu zhruba dvou až tří týdnů realizovány opravy části vozovky, které byly pojížděním během omezení provozu, a to v obou jízdních pásech, porušeny.
Samozřejmě ale nenapravujeme jen chyby způsobené zhotovitelem. V rámci novelizace obchodních podmínek v souladu s novým zákonem o zadávání veřejných zakázek upravíme v dalších smlouvách podmínky odstoupení od smlouvy, zefektivníme možnosti správce stavby ovlivňovat postup zhotovitele, pokud nepostupuje v souladu s předpokládaným harmonogramem, a rozšíříme smluvní sankce vázané na nerespektování pokynů správce stavby a umožníme ukončení smlouvy před zahájením realizace vlastního díla z důvodu zjevné neschopnosti zhotovitele toto dílo provést.
Ještě bych chtěl říci, že chceme rovněž využít možnosti, které nám dává nový zákon ohledně dávání takových firem, které nás zklamou dlouhodobě, na blacklist. To podle nového zákona o veřejných zakázkách jde, nicméně je tam ustanovení, že když ta firma udělá reorganizaci anebo vymění šéfa divize nebo něčeho takového, tak se samozřejmě může znovu hlásit do zakázek a ten blacklist nemá dlouhého působení, to znamená, kdybychom je z tohoto důvodu vyloučili a oni ta nápravná opatření a účinnou lítost udělali, tak je nám ÚOHS zase do té soutěže vrátí, a tam je možná věc, kterou bych ještě chtěl s paní ministryní Dostálovou probrat.
Zcela zásadní je ovšem ustanovení o vyhrazené změně dodavatele, které umožní změnu dodavatele v průběhu plnění veřejné zakázky. V současné době je již toto ustanovení aplikováno do zadávacích dokumentací i připravovaných smluv. Bohužel ale nebylo možné jej aplikovat na modernizaci úseku 12, neboť tehdy platný zákon o veřejných zakázkách tento institut neobsahoval. A jak jsem již řekl, zakázku zahájenou dle předchozí právní úpravy, tedy zákona č. 137/2006 Sb., je podle něj nutné dokončit.
Co chci říci závěrem. Říká se, že problém Ministerstva dopravy je časté střídání ministrů. Samozřejmě mohu být kýmkoli vystřídán, ale neodpustím si říci, že praktickým projevem tohoto střídání bylo odkládání a sunutí problému do budoucna. Mí předchůdci si nejspíš vždycky řekli: budu tady rok a půl, tak co bych si pálil prsty rozhodnutím, které lze odložit, a tak se odkládalo kde co. Modernizace D1, příprava staveb, příprava soutěže na mýto a bůhví co ještě. A ono to celkem fungovalo, protože kdo nic nedělá, nic nepokazí, a dokonce ani nemá problémy s realizací. Nemít potíže je program na rok a já se rozhodl mít větší ambice, a proto také dnes mohu říci, že jsme za mého působení nejen vyřešili řadu nakupených problémů, ale také zahájili výstavbu 131 km nových dálnic, a zdůrazňuji, že bez D1, bez modernizované D1, těch bylo dalších 75 km. V letošním roce je nachystáno k zahájení dalších 80 km nových dálnic, které dotyčný ministr poprvé viděl, až když je přišel otevřít. Je totiž smutnou realitou naší země, že poslední nové dálnice byly zahajovány v roce 2010 a pak se zastavila nejen výstavba, ale i příprava staveb. Kromě takových lahůdek, jako byla sesuvem postižená část dálnice D8, která se stavěla devět let, jsem tedy ani nic otevírat nemohl, jedině stavby, které jsme sami zahájili.
Zaznamenal jsem, že někteří poslanci si od dnešního jednání slibují, že zde zazní řešení toho, jak podobným kalamitám, jako byla ta prosincová, do budoucna zabránit. Nikterak nezastírám, že ono zúžení mělo svůj vliv a určitě přispělo k situaci, která se tam stala, ale ke kalamitám z důvodů, které jsem již zmínil, bude zřejmě docházet i bez něj. Ono je jistě líbivé vyprávět v televizi, že by na té dálnici měl panovat polovojenský režim, ale v České republice naštěstí žádný polovojenský režim nevládne a nemůže vládnout ani na D1. Ten, kdo by tam měl ale vládnout více než doposud, je dopravní policie.
Možná bude pro některé z vás překvapením, ale dozor nad provozem na dálnicích nemá Ministerstvo dopravy. Byl jsem proto velmi potěšen slovy ministra Hamáčka, že by policie měla být na silnici víc vidět. Do inkriminovaného úseku na D1 jsme již dali značky se zákazem jízdy kamionů v levém pruhu a můžeme zvažovat i další možnosti, jak proti neukázněným řidičům kamionů zasáhnout. Faktem ale je, že pokud nebude policie více tlačit na dodržování pravidel, těžko s tím něco zmůžeme. A pokud to platí za normálního provozu, za krizové situace, kdy policie např. může odklánět dopravu z ucpané dálnice, je to pravda dvojnásob.
Jenom bych tady řekl dvě věci. Tam poté na tomto úseku byla další nehoda a další kalamita s hustým sněžením, a naštěstí, a tady bych chtěl pochválit policii, kdy policie začala odklánět kamiony, ta kolona se rozjela mnohem rychleji. Prostě v této první kritické, kalamitní situaci na dálnici se tam bohužel dostalo těch kamionů mnoho a je to pravda.
Ještě krátce bych ještě chtěl zareagovat na to, co tady říkal pan poslanec Kaňkovský o tom, že odborníci policie varovali před tím, že to je riskantní. My jsme to samozřejmě věděli všichni, že to je riskantní. Chtěl bych upozornit, že jak policie, tak hasičský sbor je součástí tzv. uzavírkové komise, která povoluje každou uzavírku. Oni jsou povinným připomínkovým místem a vždycky se k tomu vyjadřují, ale v této situaci, ve které jsme byli, ve které jsme neměli jinou šanci, než té firmě poskytnout čas na to, že tu dálnici dá do pořádku a bude průjezdná, v té situaci s tím všichni souhlasili. Takže neoháněl bych se tady některými odborníky, kteří říkali, že to je všechno špatně. Sám za sebe se přiznám, že jsem byl docela překvapen, že ta firma takto zkrachovala. Když se podíváte, a já bych tady rád odcitoval z kvalifikačních předpokladů, tak ty kvalifikační předpoklady jsou docela zajímavé a impozantní, protože když se podíváte, že požadavky na referenční zakázky byla třeba jedna dopravní stavba o finančním objemu větším než 750 mil., tak to toto konsorcium dokládalo vybudováním silniční sítě městského typu připojení na dálnici A24 Řím - L´Aquila-Teramo anebo Autostrada A1 Milán - Neapol, což jsou věci, kdy ty dálnice opravdu vypadají velmi dobře.
Nechci tady číst všechny ty věci, ale ještě bych chtěl zdůraznit, pokud bychom se bavili o tom, jaké jsou možnosti vypovězení takové smlouvy, a opravdu tu smlouvu bez toho, že bychom dali bianko šek firmě, které bychom ji vypověděli neoprávněně, která by dostala všechny peníze zpátky, tak si myslím, že by bylo nerozumné tento krok udělat. Nehledě k tomu, že máme jednu zkušenost, měli jsme firmu, která dělala modernizaci úseku před Jihlavou, což je také v oblasti Vysočiny, a těm také bohužel ten opravovaný termín překmitl až do zimního období a myslím, že tu silnici zprovoznili až v polovině ledna.
Ale ty smluvní podmínky, které jsou mezinárodně uznávané smluvní podmínky podle FIDIC, tak kdy může objednatel odstoupit od smlouvy je: nedoložením bankovní záruky - tu dodavatel doložil; zhotovitel opustí staveniště - oni sice postupovali pomaleji, ale ze staveniště neodešli; zadá realizaci celého díla někomu jinému - to se nestalo; bankrot zhotovitele - to nestalo; nabídne přímo nebo nepřímo úplatek - to se také nestalo; a pak zhotovitel nepostupuje a neplní podle výzev k nápravě - a to se prokázalo jednoznačně až ve dvanáctém měsíci roku 2018. Takže teď říci, že tady někdo hazardoval s někým, že nereagoval, kdy měl - já si myslím, že s takovýmito kategorickými vyjádřeními bychom měli trošku šetřit a měli bychom si ty informace nejdříve zjistit. ***