(10.00 hodin)
(pokračuje Farský)
Ale je zde předložen rozpočet na rok 2019 se schodkem 40 mld. Kč, k tomu jsme ještě - no, jsme - koalice ještě na poslední schůzi prosadila, že rozpustí rezervy, které byly ve Fondu národního majetku ve výši cca 20 mld. Kč, takže ten reálný zásek je tady někde kolem 60 mld. Kč. Když k tomu ještě připočtete to, že sem přichází víc financí z Evropské unie každoročně, než odchází, tak reálně se dostáváme na částku, která prostě v tom rozpočtu bude chybět, a dostáváme se někde třeba i ke 100 mld. To je situace, která by se dala omluvit. Dala by se vysvětlit tím, že bude investováno do zásadních prorůstových opatření, a investice, které v tuto chvíli by byly dány do ekonomiky, tak se do té ekonomiky budou díky investicím v budoucnu výrazně vracet.
A co jsou nejprorůstovější investice, kde z každé vydané koruny se vrátí nejvíc v násobcích? Je to školství a je to infrastruktura. Hodnota a největší kapitál tohoto národa, této země, je v jejích lidech. Pokud budeme mít vzdělanou pracovní sílu, pokud lidé budou mít lepší vzdělání, tak budou mít také vyšší příjmy, budou vyšší odvody do státního rozpočtu, budou finance na financování důchodů a budeme se prostě mít líp. Když se ale podíváte na tyto zásadní kapitoly státního rozpočtu, které rozhodují o tom, ne jaká bude popularita vládnoucí strany za týden, čtrnáct dní, měsíc nebo maximálně rok, ale o tom, jak se v České republice budeme mít za deset, patnáct, dvacet let, tak když se podíváte na tyto dvě základní kapitoly, vidíte, že ze slibů, které zaznívaly kolem školství o tom, že u učitelů, kteří jsou jednou z nejhůře placených vysokoškolských profesí, konečně pozvedneme jejich průměrný plat ke 130 %, zůstaly jenom sliby na papíře. Přestože jsme to všichni před volbami slibovali a říkali, jak se k tomu co nejrychleji dostaneme, že každého roku, který uteče, je škoda, tak prostě i v tomto rozpočtu tyto finance nejsou. Místo toho vláda řeší, že bude platit obědy zadarmo i dětem bohatých rodičů. Na to finance jsou, ale na dobře zaplacené učitele, a tím i kvalitní vzdělání nejsou? Vůbec nejsme proti tomu, aby se samozřejmě přispívalo, a dokonce dávaly zdarma obědy a stravování ve škole tam, kde rodiče na to mají peníze. Ale proč mají obědy zdarma dostávat třeba i vaše děti? Vnuci? Dává vám to ekonomický smysl? Není to jenom další z úplatků, které jsou dány v rozpočtu, abyste si dobyli další den u moci?
Druhá kapitola - infrastruktura. Dosavadní výsledky? Za letošní rok 3,7 km nových dálnic a současné dálnice jsou spíš parkovištěm, než po čem by se přesouval materiál po republice, aby mohla růst hospodářská síla České republiky. A v infrastruktuře? Řešení vlády, které přináší, že v kodrcavých vlacích a na rozbitých silnicích zlevní jízdné.
Když sečtete tyto dvě kapitoly, obědy zdarma a doplacené jízdné, tak se dostáváte hodně přes 10 mld. Bohatě by to stačilo na to, aby se učitelům konečně už přidalo natolik, aby se stali i skrz svoje ohodnocení prestižním zaměstnáním. A do budoucna - a ano, přiznávám, není to tak, že si za to koupíte svoji popularitu příští rok, ale že Česká republika z toho bude mít příjmy za deset, patnáct, dvacet let a nastavíte prosperitu pro svoje děti. Ale tento rozpočet takový prostě není. Tento rozpočet rozhazuje, kupujete si hlasy tímto rozpočtem, draze si kupujete, draze vykupujete hříchy svého předsedy, abyste je zakryli, aby vám voliči dovolili dalších pár dní ve funkci. Ale prodáváte tím rozpočtem budoucnost České republiky.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A s přednostním právem pan ministr dopravy Dan Ťok.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, tady padlo pár věcí, na které bych docela rád reagoval v souvislosti s rozpočtem.
Začal bych tím, co tady se svým typicky třeskutým humorem glosoval pan předseda klubu TOP 09, pan Kalousek, kdy si dělal srandu, že jsme nečekali, že 16. prosince bude sněžit. Já zítra na tom mimořádném bodu budu vysvětlovat, jakým způsobem jsme prostě neměli jinou šanci než akceptovat posunutí toho termínu, protože by nastal problém mnohem větší. Ale dovolte mi zacitovat - a tady bych panu Kalouskovi prostřednictvím pana předsedajícího, který tady není, rád odcitoval z tisku z roku 2005, konkrétně 17. června, kdy tady píše pan Šimonovský, že začne s rozšiřováním dálnice D1 v roce 2007 a v roce 2010 bude mít dálnice D1 tři pruhy ve všech úsecích. To znamená, kdyby tenhle ten slib ministři za KDU-ČSL, tehdy tam pan Kalousek byl, tak ten problém vůbec nebyl. Ten problém na dálnici D1 je dlouhodobý.
Ještě bych rád zacitoval to, co se mi tady velmi líbilo. Staví se taky odpočívací místa pro řidiče kamionů, tak aby mohli dodržovat povinné bezpečnostní přestávky. O výstavbu mají podle Ministerstva dopravy velký zájem komerční subjekty. Do dvou let by tak mělo na dálnici D1 a dalších dálnicích přibýt asi tisíc nových parkovacích míst pro kamiony. Já se tedy ptám, kde jsou. Moc se nám nepovedly. My, kteří jsme začali opravdu tu dálnici opravovat, jsme teď terčem kritiky.
A ještě bych rád reagoval i na to, co tady říkal pan předseda Okamura prostřednictvím pana předsedajícího, o tom, jak si to tady rozdávají české firmy. Není to pravda. Za prvé, my soutěžíme za mnohem nižší ceny. A bohužel i ten úsek 12, o kterém se bavíme, tam ta typická česká firma, která si něco rozdala, prostě nebyla. Já se tady musím, i když to není moje úloha, zastat toho, že naši dodavatelé v převážné míře fungují. A to, že se nám jeden rozsype při té stavbě, je velký problém.
A na závěr bych rád reagoval i na ty poznámky ohledně toho, že se nestaví. Já nevím, kde pan Farský prostřednictvím pana předsedajícího na své údaje přišel. Ale o tom, co tady říkal, slovy Saturnina by se dalo velmi s úspěchem pochybovat, že je to pravda. Já bych tady rád ukázal graf, který velmi často ukazuji. To, že dneska říkal, že se postavilo 3,6 km nových dálnic, když odečteme modernizaci D1, je pravda. Ale proč? Protože je nikdo nenachystal, pane předsedo. Když se podíváte na tento graf, co vláda, nebo Ministerstvo dopravy za mého vedení postavilo, já to ukážu tady (ukazuje), tak se prosím podívejte, ten modrý sloupeček je počet dálnic, které jsme zahájili. A u mě je ta situace složitá v tom, že já v podstatě mohu otevřít jenom ten úsek dálnic, který jsem zahájil, protože se předtím vůbec nic nezahajovalo. A když se podíváte na porovnání počtu dálnic, které zahájil pan Šimonovský, nebo já, tak tady vidíte velký rozdíl. Takže když budete používat pravdivé informace, tak to, co říkáte, je jednoznačně lež. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo několik faktických poznámek. Nejprve pan poslanec Zaorálek, jestli vidím dobře, on nebyl vidět, chviličku, ale už jde, poté pan poslanec Benešík. Prosím, máte slovo. ***