(15.00 hodin)
(pokračuje Okamura)
Já vyzývám pana Petříčka, aby se prostě vrátil a osvětlil věci, o kterých tady hovoříme. Ať tedy řekne, jestli lže. Ať nám tady řekne, že maďarský ministr zahraničí nemá pravdu. To je potřeba si říct.
A k tomu nezávaznému. To už jsme tady slyšeli i u globálního paktu o migraci. Tomu se říká salámová metoda. V podstatě se vždycky řekne, že je něco nezávazného, vy to přijmete a vždycky se tím osekávají pravomoci České republiky. Dostaneme se postupně do područí různých legislativních, řekl bych, nástrojů, a pak se z toho pochopitelně nemůžeme vyhrabat, protože ty různé politické neziskovky a další aktivisté se začnou odkazovat na různé úmluvy. Tohleto už známe, tyhle metody jsou jasné. Ale já bych byl rád, abychom zůstali suverénní Českou republikou a tady si stanovovali zákony a legislativu na základě výsledků demokratických voleb v České republice, jak tady u nás lidé rozdají politické karty, nikoliv někde v New Yorku nebo někde v Marrákeši anebo někde v Istanbulu, tím mám na mysli Istanbulskou úmluvu.
Takže žádám pana ministra Petříčka, aby na tyto dotazy odpověděl, aby se sem vrátil. Nevím, kam šel. Kdyby to bylo na WC, tak už je tam nějak dlouho. (Veselost v sále.) Nezlobte se na mě, opravdu mi připadá, že je to záměr. (Potlesk z řad poslanců SPD.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Kováčik, poté pan místopředseda Fiala.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedo. Paní a pánové, já bych rád podpořil onen návrh, který se má zabývat, pracovně řečeno v uvozovkách, stavem na D1, a přidám k tomu ještě a ostatních českých dálnicích v okamžiku, kdy nastane nějaký klimatický problém.
Jestli si vzpomínáte, odkazuji se na minulé úterý, kde to téma zaznělo poprvé. Já jsem tady jasně řekl, že pokud s tím vláda nepohne, tedy pokud pan ministr dopravy nepřijde s nějakým návrhem, přijdou s návrhem poslanci, jmenovitě tedy přijdeme s návrhem my a nebude již možné, aby v podobných situacích kamion vjel do levého pruhu, zhuštěně a zkráceně řečeno. Ten návrh je na světě. Pravda, není z naší dílny, ale je jedno, kdo ho napsal. Důležité je, že po těch letech, po která my se snažíme, ty návrhy tady byly i v minulých volebních obdobích, abychom přijali podobnou úpravu, jako je tomu například v Německu, Rakousku či jinde, kde v podobných situacích prostě je zakázáno předjíždění kamionů. Když to zase hodně zjednoduším a zkrátím, aby mě někdo nechytal za slovíčko, takovou úpravu, která v okamžiku, kdy začne mrznout, sněžit, mlha, namrzat a tak podobně, tak prostě řidič kamionu ví, že pokud vjede do posledního volného pruhu, bude mít on veliký problém, a nedovolí si to ani český, ani moravský, ani maďarský, ani německý a kdokoliv jiný, bude prostě vědět, že to je tady stejné jako kdekoliv jinde na západ, myslím teď třeba konkrétně v Německu, že toto není možné, že pruh zůstává volný pro ta auta, která mají schopnost projet, pro autobusy, pro záchranáře, pro údržbu dálnice a tak podobně.
Já to jenom tak dopodrobna říkám, protože podobné úpravy obsahoval náš návrh, a pan kolega Pojezný si to pamatuje velmi dobře a řada dalších, který byl Poslaneckou sněmovnou v minulých obdobích několikrát odmítnut. A proto se těším nejen na tu debatu, ale těším se také na to, že to bude mít výsledek, nejen že tady po právu vypereme v uvozovkách žrádlo panu ministrovi dopravy, ale že to bude širší, nejen to, že se tady trestuhodně nechala téměř zacpaná, uzavřená dálnice, byl v zúženích jenom jeden pruh, ale i v situaci, kdy dálnice je volně průjezdná, přijde nějaká klimatická porucha, tak že bude možné s tím počítat obecně. Dokonce jsem přesvědčen o tom, že momentálně pro řešení situace této zimy není třeba ani žádný zákon. Stačí jenom rozmístit příslušné dopravní značky. Ale nebráním se tomu, aby konečně také, aby propříště bylo jasné, jak se má postupovat, takový zákon byl přijat. My ten zákon podpoříme, bude-li obsahovat tyto myšlenky, případně jsme připraveni jej dokonce projednávat i ve zkráceném jednání, aby byl co nejdříve na světě, aby konečně bylo jasno.
Co se týká onoho problému zúžení dálnice v situaci, kdy se doufá, že nebude v prosinci sněžit, to ponechávám stranou veškerého jakoby omlouvání. Tady prostě musí být jasné, a vždycky to tak při těch rekonstrukcích bylo, že přišel říjen, veškeré zábrany a zúžená svodidla se odstranily, dálnice po zimní období jezdila normálně, v březnu, maximálně dubnu se opět uzavírky udělaly a práce pokračovaly. Jestliže je tomu jinak, je třeba se ptát, a budeme se ptát a nebudeme sami, jak je možné, že k tomu vůbec mohlo dojít, jak byl prováděn stavební dozor, jak byly vedeny kontrolní dny a všechny tyto věci, že mohlo dojít k této situaci. Jak to, že byla zanedbána prevence. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. S přednostním právem pan místopředseda Fiala, poté pan předseda Radim Fiala. Pro kolegy, kteří by měli zájem se přihlásit s faktickou poznámkou, připomínám, že jsme stále v diskusi k pořadu schůze a nemohu dát prostor k faktickým poznámkám. Prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážený pane předsedo, já jsem se přihlásil, protože jsem chtěl vystoupit k věcem, které se týkají těch dvou paktů, k migraci a o uprchlících. Mezitím pan předseda Kováčik vystoupil s tématem, které se týká D1. Ta dvě témata se tady prolínají, obě jsou důležitá, obě spolu do značné míry souvisejí, protože obě ukazují určité nedostatky v práci vlády, a myslím, že o obou je potřeba se bavit. Občanská demokratická strana také podpoří zařazení tohoto bodu o situaci na D1 a kromě toho za chvíli pan poslanec Skopeček vystoupí s návrhem bodu, který se této situaci také věnuje trošku z jiné strany.
Já se chci ale vrátit k situaci kolem dvou paktů, k migraci a o uprchlících, a postoji české vlády. Já si myslím, že to je věc, která je mimořádně závažná. Chci na to poukázat trošku z jiné strany, než to tady dělal pan místopředseda Poslanecké sněmovny Okamura.
Já bych opravdu dovedl pochopit, že by vláda třeba k paktu o migraci zaujala negativní stanovisko, k paktu o uprchlících z nějakých důvodů zaujala pozitivní stanovisko, to nějak hájila, nějak to prostě říkala veřejnosti, nějak to dávala najevo zahraničním partnerům. Ale co nedovedu pochopit, je nejednotnost zahraniční politiky, rozdílné výroky veřejně formulované, veřejně sdělované výroky premiéra a předsedy vlády, který je odpovědný za zahraniční politiku, a ministra zahraničí, který má zahraniční politiku v gesci.
Dámy a pánové, ať jste z vládního tábora, nebo z opozice, prosím pěkně, toto nepodceňujme. To si nemůže dovolit žádná země, ani mnohem silnější než my, aby měla tak nejednotnou, chaotickou, nekoncepční zahraniční politiku. To nás oslabuje. Nebudeme důvěryhodní! Nebudeme schopní vysvětlit zahraničním partnerům, co vlastně chceme, jaký je náš postoj a proč ten postoj takový je!
Jaká je tady situace? Vždyť si to ještě připomeňme. Předseda vlády řekl, že je proti tomu, abychom podpořili, přijali nebo souhlasili s paktem nejenom o migraci, ale i s tím druhým, o uprchlících. Stanovisko Ministerstva zahraničních věcí, které šlo na vládu, bylo, že se máme zdržet. Nakonec Česká republika byla pro, což nám tady hájí pan ministr Petříček, ale když nám zdůvodňuje, že tam není nic nebezpečného, že to není závazné, že to může Česká republika klidně podpořit, já bych mu třeba i rád věřil, ale pak nechápu, proč stanovisko Ministerstva zahraničních věcí bylo, ať se zdržíme, a proč premiér říká, že to je nebezpečné a že to podpořit nemáme. Já si myslím, že je nutné, aby se vláda v těchto věcech na tom domluvila, aby ti, kteří za zahraniční politiku mluví, mluvili taky spolu a veřejně říkali jenom jednotné stanovisko české vlády, které bude srozumitelné veřejnosti, bude srozumitelné nám a bude srozumitelné zahraničním partnerům. Pokud toto neděláme, tak riskujeme, že až nám příště o něco půjde, nebudeme srozumitelní, nebude to nikdo brát vážně, nebudeme schopni prosazovat zájmy České republiky. A tohle není úplně banální věc. ***