(15.00 hodin)
(pokračuje Ondráček)

A řeknu vám jednu věc u hasičů a jednu věc u Policie České republiky, kde bych chtěl, abychom našli prostředky a navýšili tento rozpočet. Hasiči staví po celé republice nebo modernizují své výjezdové stanice. Většina těch stanic nebo většina těch investic se plánovala v roce 2014 a 2015, kdy byla ještě hospodářská krize, a tak i výpočty pro objemy peněz, které bude potřeba dodat do výstavby těchto hasičských zbrojnic, odpovídaly tomu roku 2014, respektive 2015. Teď jsme ve stadiu, kdy soutěžíme, a nejsme schopni vysoutěžit dodavatele, protože ceny se podstatně zvýšily. Ale tady je pro nás podstatné to, že v tom roce 2016, popřípadě 2017 došlo k tomu, že tyto projekty jsou spolufinancovány z peněz evropských, Evropské unie, a to v objemu 85 %.

Zkusím to říct základním příměrem, jak by to mohlo vypadat. Představte si výstavbu nové hasičské zbrojnice, která by stála 100 milionů korun, 85 milionů korun by na ni dodala Evropská unie a 15 milionů by na ni dodal rozpočet Ministerstva vnitra. Jenže došlo k tomu navýšení a je potřeba říct, že tu zbrojnici už nepostavíme za 100, ale třeba 115 nebo 120. A teď my musíme najít ty prostředky, těch 15 nebo 20 milionů, abychom tu hasičskou zbrojnici, kterou nutně potřebujeme a která je rozestavěná, dostavěli v tom roce 2019, popřípadě pak budou i některé zbrojnice v roce 2020, ale na to peníze už najdeme někde jinde, anebo přijdeme o těch 85 % té dotace, kterou máme z Evropské unie, to znamená, o těch 85 milionů bychom přišli, kdybychom to nerealizovali. Takže samozřejmě prostou logikou a selským rozumem asi pochopíme, že se nám vyplatí doplatit 10, 12, 15 milionů, samozřejmě, že každá stanice je o něčem jiném, než přijít o těch 85 %, které už máme schválené z Evropské unie.

Takže já si dovolím navrhnout, aby v kapitole 314 Ministerstvo vnitra se specifický údaj, ukazatel výdaje hasičského záchranného sboru navýšil o 70 milionů korun, a to v položce 612, to je právě pořízení dlouhodobého hmotného majetku, a to právě konkrétně na výstavbu či dostavbu nových hasičských zbrojnic.

Druhou oblastí, kterou bych chtěl vyřešit, je věc, kterou se zabývám, a zabýval jsem se jí s některými vašimi kolegy, kteří zde už tedy nejsou, od roku 2015, a to je balistická ochrana policistů. Máme několik policistů, kteří prokazatelně, byť si to nepřiznáme, zemřeli díky tomu, že nebyli balisticky chráněni, a pokud by měli balistickou ochranu, tak prostě mohli přežít. Já považuji balistickou ochranu v současné bezpečnostní situaci v Čechách, ale i vývojem v Evropě jako základní pracovní pomůcku. Tak jako nechodí zedník po stavbě bez ochranné přilby, popřípadě pracovních bot, protože by to bylo porušení pracovní kázně, tak by neměl policista chodit bez balistické ochrany třídy III A, která by ho ochránila před krátkými střelnými zbraněmi, popřípadě bodným zraněním. Dokonce ta situace je ve světě už taková, že - a vidím tady kolegu ze záchranné služby - kde v Holandsku už fasují balistickou ochranu i lidé, kteří pracují na zdravotnické záchranné službě. Ale tam ta situace bezpečnostní je ještě podstatně horší než u nás. A já bych byl rád, abychom pokračovali v tom trendu, který jsme započali v tom roce 2015 a který vedl k tomu, že jsme dotlačili Policejní prezidium k vydání rozkazu policejního prezidenta číslo 172/2017, kterým se zpracovává koncepce balistické ochrany policistů do roku 2020, respektive 2022.

Takže já si dovolím navrhnout, aby v kapitole 314 Ministerstvo vnitra, specifický ukazatel výdaje Policie ČR se zvýšil o 30 milionů korun v položce 513 nákup materiálu, a to zase plánovaně na nákup balistické ochrany policistů. Chtěl bych říci, že tato položka je oproti roku 2018, to znamená ta plánovaná na rok 2019, ponížena, abych neřekl podseknuta, ponížena o 137 milionů korun, 137 milionů korun na nákup materiálu. Já dokážu pochopit, že policie nebude jezdit úplně novými auty a tak dále, ale balistická ochrana je ta priorita, kterou bychom měli mít všichni, protože životy a zdraví je to nejdůležitější, co potřebujeme ochránit.

A vzhledem k tomu, že jsem řekl, že budu mluvit pouze pět minut, a kolega mi ukazuje, že už je to víc než šest minut, tak to zrychlím. Kompletně všechno najdete ve sněmovním dokumentu 1787 a děkuji vám za vaši podporu. Sedmdesát milionů na hasiče, třicet milionů na balistickou ochranu policistů a chtěl bych to přesunout z kapitoly Ministerstva životního prostředí, specifický ukazatel ochrana klimatu a ovzduší.

Děkuji za pozornost a za podporu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak to byl pan poslanec Ondráček a nyní tedy požádám o vystoupení paní poslankyni Golasowskou a připraví se pan poslanec Martin Baxa. Paní poslankyně, máte slovo. Já přečtu ještě jednu omluvu, tedy rychle, on je to váš stranický kolega ostatně. Takže pan poslanec Marek Výborný se omlouvá od 15 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů.

Tak prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vám představila některé pozměňovací návrhy, které se týkají rozpočtu v kapitole 313, což je kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí.

Rok se s rokem sešel, stojíme opět před schvalováním rozpočtu a já jsem velmi znepokojena tím, že opět se nedostává financí na sociální služby. Je tam nedostatek ve výši kolem jedné miliardy korun, což je opravdu velmi tristní. Přitom si musíme říct, že platy sociálních pracovníků nedosahují ani průměrné mzdy, a jsou to lidé, kteří se starají o klienty v pobytových zařízeních, o klienty s Alzheimerem, s demencí, o děti ve stacionářích, o klienty v azylových domech a podobně. Slyšíme někdy také hlasy, že nedostatek financí můžeme dofinancovat v průběhu roku, ale to je opravdu nešťastné řešení. To řešení už jsme zažili v roce 2012, kdy vlastně byli na začátku roku zaměstnanci propouštěni a služby opravdu jely ve velmi úsporném režimu. Takže tuhletu variantu velmi nedoporučuji.

To znamená, že v návrhu státního rozpočtu je na sociální služby pro rok 2019 navržena částka pouze ve výši 15,5 miliardy, což, jak říkám, je velmi nedostatečné. Musíme říct, že k 1. 1. 2019 dojde k navýšení platů, protože se bude zvedat minimální mzda, ale také zaznamenáme výpadek z financování některých služeb sociální prevence z evropských zdrojů. Takže služby, které nyní čerpají finance z evropských zdrojů, v příštím roce nebudou mít finanční pokrytí. Proto hrozí také odchod personálu ze sociálních služeb. A my víme, že toho personálu se nám nedostává už i teď, protože například některé velké obchody nabízejí mzdu o několik tisíc vyšší, než je mzda v sociálních službách.

Takže navrhuji zvýšení rozpočtu specifického ukazatele kapitoly 313 Neinvestiční nedávkové transfery navýšit o částku 800 milionů a snížit výdaje kapitoly 313 Ministerstva práce a sociálních věcí ve specifickém ukazateli podpory v nezaměstnanosti o částku 400 milionů a dále ještě snížit výdaje kapitoly 313 ve specifickém ukazateli aktivní politika zaměstnanosti o částku 400 milionů. Tento pozměňovací návrh naleznete v systému pod číslem sněmovního dokumentu 1880.

Můj druhý pozměňovací návrh se týká navýšení rozpočtu o částku 200 milionů na výkon sociální práce na obcích. Jen pro ilustraci, v roce 2017 a 2018 byla alokovaná částka pro výkon sociálních prací na obcích ve výši 400 milionů a pro rok 2019 byla tato částka ponížena o 50 %, to znamená o 200 milionů. Takže obce si opět nabraly na výkon sociální práce pracovníky, které teď asi budou muset propouštět, protože snížení financí o 50 % je opravdu velký zářez. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP