(11.50 hodin)
(pokračuje Filip)

Děkuji. A teď už podle pořadu schůze se vrátíme do bodu číslo

 

126.
Návrh poslanců Lukáše Bartoně, Martina Kolovratníka, Ivany Nevludové,
Jana Zahradníka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 157/ - třetí čtení

Místo u stolku zpravodajů prosím, aby zaujal za navrhovatele poslanec Lukáš Bartoň a zpravodaj garančního výboru hospodářského výboru pan poslanec Vojtěch Munzar. (Velký hluk v sále.) Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 157/3, který byl doručen dne 14. listopadu 2018. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 157/4.

Táži se navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Není tomu tak. V tom případě otevírám rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Milan Feranec. A ještě než mu udělím slovo, požádám, aby případné diskuse, velmi vzrušené, o minulém návrhu zákona, byly přeneseny do předsálí, aby pan kolega Feranec mohl přednést v důstojné atmosféře své stanovisko ke třetímu čtení. Poté se hlásí pan ministr dopravy Dan Ťok. Ještě chviličku, pane poslanče... (Sál se ztišuje.) Máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, dobrý den. Já jenom krátce k tomuto zákonu. Jak víme, proběhla velká diskuse v rámci prvního čtení. Podle předkladatelů je tento návrh o tom, aby ti vodáci si mohli dát to pivo, když nastoupí do té lodě. A všichni jsme jezdili na vodě, všichni jsme si dávali pivo, že, přece?

Podle mě je ale ten zákon o něčem jiném. Je o tom, jestli prolomíme tu nulovou toleranci požívání alkoholu v dopravě. Jestli to prolomíme. Je to skutečně o tom. A já si myslím, že bychom to skutečně dělat neměli, protože to je první krok. Další budou cyklisté, potom přijdou řidiči osobních aut atd. Takže myslím si, že skutečně je to o prolomení nulové tolerance.

Ten návrh je i technicky špatně, protože on říká - malé plavidlo bez strojního pohonu. Vycházíme z toho, že malé plavidlo jede pomalu, ale to je i windsurfing. I windsurfing je plavidlo bez strojního pohonu. To vůbec nejezdí pomalu. Vůbec.

Takže za mě, jenom se zaměřím na ty tři pozměňovací návrhy. Mluví o tom, že není přestupkem, pokud ten vodák nadýchá do jednoho promile. To je podstata toho návrhu. A já jenom říkám, že to je prolomení nulové tolerance. Nejsem ani zdaleka abstinent, ale vždycky budu pro zachování nulové tolerance.

Návrh pod písmenem C, který vypouští jakoukoli hranici, je ještě horší. Ten říká, že bude bezbřehá tolerance alkoholu. Každý, kdo se alespoň dopotácí do toho plavidla, doplazí nějakým způsobem, ať má šest, sedm, to už je smrtelné, nedopustí se přestupku. Takže to C je ještě horší.

A návrh pod písmenem B, který navrhuje vypuštění určitého úseku toku Berounky ze seznamu významných vodních toků, byl nepochybně bohulibý úmysl, aby se tam nedaly stavět nedej bůh jezy nebo něco podobného, vodní díla. Jenomže ve skutečnosti znamená to, že tam stát nemůže přispět na stavbu jakéhokoli díla, vodohospodářského, energetického, protipovodňového, protože zákon o SFDI neumožňuje financování opatření z prostředků státu, pokud to není významný vodní tok.

My jsme se o tom bavili i na klubu poslanců a myslím, že tam ten názor podporujeme, názor Ministerstva dopravy, že skutečně bychom neměli prolamovat nulovou toleranci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Milanu Ferancovi. Ještě než udělím slovo panu ministru dopravy, tak žel tedy mám dvě faktické poznámky - paní poslankyně Langšádlové a pana poslance Bartoně. Paní poslankyně Langšádlová, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si dovolím dvě poznámky.

První poznámka je k tomu alkoholu. Chtěla bych říct, že my podporujeme toleranci do jednoho promile, ale co mě děsí, je ta diskuse na hospodářském výboru, kde úplně všichni, včetně zástupců Ministerstva dopravy, říkali: No jo, my vždycky, když jsme jeli na tu vodu, tak vždycky jsme si to pivo dali, oni si ho totiž dávají všichni. Ale přesto jsme proti té toleranci. - A to je naprosto chybný přístup. Zkrátka pokud máme pravidla, tak je máme dodržovat. A pokud nejsme schopni ani dosáhnout toho, že by se kontrolovaly, nebo stejně víme, že je velká část veřejnosti zkrátka nebude dodržovat, tak je lépe ta pravidla zmírnit nebo zrušit. Zkrátka dopředu u zákonodárců říkat: my víme, že se to nedodržovalo nikdy a dodržovat nebude, a současně trvat na tom, že to tak má být, je zkrátka naprosto špatně. To máte jako s dětmi, když jim nastavíte nějaká pravidla a dopředu říkáte: ale dodržovat je nemusíš. Takže špatně. Špatný přístup z principu.

A co se týče té Berounky. V údolí Berounky žiji od svého narození. Velmi si vážím toho, že v tomto místě můžu žít. A je pro mě nepředstavitelné přes ty výhrady, které tady můj předřečník říkal, že by tato řeka měla být jednou splavněna. Já si myslím, že nejenom můj názor, ale starostů v Poberouní, včetně té části ku Praze, je, že je nepřijatelné, aby jednou byla řeka splavněna, přestože rozumím těm argumentům ekonomickým, které zazněly od mého předřečníka. Myslím si, že je správný pozměňující návrh paní kolegyně Krutákové. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan kolega Bartoň s faktickou poznámkou a poté pan ministr dopravy s přednostním právem. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo. Já bych rád reagoval na pana poslance Ferance. Prolomení alkoholu v dopravě. Tak ono je potřeba si říct, co myslíme tou dopravou. Já osobně můžu říct, že třeba vodáky za dopravu nepovažuji. Můžeme si říct, že třeba v dopravě by neměli působit žádní účastníci silničního provozu. To také neplatí. Chodec je účastníkem silničního provozu. Takže ono to prolomení, záleží na tom, co považujete za dopravu. A vodáci určitě nebudou tou dopravou v tom pravém slova smyslu. Pravděpodobně on to tady řekne ještě pan ministr Ťok.

Co se týče windsurfingu. Ano, toto plavidlo by tam také spadalo, nicméně opět musím říci poněkolikáté, jedná se o vypuštění přestupku v zákoně o vnitrozemské plavbě. Nadále platí další zákony. Pokud požijete alkohol a budete se chovat tak, že ohrozíte při jakékoli činnosti někoho jiného, je to protizákonné jednání. Nejedná se o pouhý paragraf o přestupku. Tohle vypuštění, které je navržené, je, že pokud se chovám tak, že nikoho neohrožuji, tak nedostanu automaticky pokutu, i když se chovám zodpovědně.

Co se týče A, C, tak C je pouze formální pozměňovací návrh, kdyby neprošlo A. A je hospodářský, podporujeme kompromisní návrh jednoho promile pro toho, kdo vede plavidlo. Souhlasíme s tím. Myslím, že je víc shoda na tom, a C je pouze v případě, že by A neprošlo. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Ještě požádám o strpení pana ministra. Faktická poznámka pana poslance Milana Ferance. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Pochopitelně si uvědomuji, že dál platí zákonné opatření - nesmím nikoho ohrozit atd. Jenomže my vysíláme signál, můžete pít do jednoho promile. Veřejný signál je, můžete si dát dvě tři piva, podle toho, kolik je jedno promile. A pokud se něco stane, máte smůlu. To je ten signál. To je to preventivní opatření. To preventivní opatření tam působí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP