(10.40 hodin)
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Já bych si dovolil zareagovat jenom na paní poslankyni Vildumetzovou Mračkovou otázkou. Já někdy bývám méně chápavý a tady pořád nerozumím, proč je lepší, když ty peníze bude mít vláda, než když je budou mít dopravci, kteří zajišťují veřejnou dopravu. Já tomu nerozumím, jestli bych na tohle mohl dostat odpověď.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka pana poslance Zbyňka Stanjury. Pane předsedo, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Já bych chtěl vystoupit v reakci na vystoupení pana poslance Veselého a chci se zeptat, za co to vyměnil. Určitě udělal politický obchod. Proč takové ty řeči: my jsme pro, ale ne dneska. Snížení DPH na teplo řešíme v daňovém balíčku. Včera to bylo načteno, už je vyřešeno. Budeme hlasovat příští jednací týden, kdy bude jednat Sněmovna, tak se na to nevymlouvejte! Tak nám řekněte, v čem je problém! Určitě ne v tom, že se k tomu chcete vrátit. Včera byl daňový balíček. Mohli jste načítat vy a kdokoliv jiný tisíce pozměňovacích návrhů k DPH. Nevím, kolik jste jich udělali. To, co jste tady řekl, byla jenom trapná výmluva.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní poslanec Ferjenčík. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem chtěl vystoupit na podporu tohoto zákona, protože mi přijde absurdní, abychom ty peníze nejprve skrze DPH od samospráv vybrali a následně ho zase přerozdělovali zpátky. Prostě přendaváme peníze z levé kapsy do pravé, a navíc ještě si z toho část nechá vláda. Jenom část vybraných daní dostanou samosprávy, takže mně přijde ten přístup úplně absurdní. Myslím si, že to je jenom prostě nějaký spor ohledně toho, kdo to předložil nebo co za to kdo vyoobchodoval. Myslím, že je naprosto logické, abychom například nejprve snížili DPH na hromadnou dopravu a až potom zvyšovali slevy, abychom dělali to administrativně jednoduché opatření jako první a až potom dělali ta administrativně složitá. Vláda bohužel šla opačným směrem. Mě to mrzí, každopádně Piráti tento zákon podporují.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za vaše vystoupení. Mám čtyři faktické poznámky. Nejdříve paní poslankyně Langšádlové, poté kolega Jan Volný, Petr Gazdík a Roman Onderka. Paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.
Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla říci, že my opravdu nadále návrh zákona podporujeme, a já bohužel nemohu souhlasit s interpretací, která tady zazněla za Svaz měst a obcí a za Asociaci krajů. Já tam vidím logický rozpor, protože ve chvíli, kdy se vlastně sníží DPH, byť potom budou mít nižší náklady i ti dopravci, tak tím bude menší jejich ztráta, protože budou mít vyšší příjmy, a ve chvíli, kdy ty veřejné subjekty doplácejí ztrátu, tak ta by měla být nižší. Takže nakonec by na tom měli být lépe potom i ti, kteří tu ztrátu doplácejí, to znamená obce i kraje. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Jan Volný, připraví se kolega Petr Gazdík, také k faktickým poznámkám. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Kolegové, kolegyně, já bych chtěl jenom podotknout jednu věc. Tady se naše opozice ptá pana kolegy Veselého, za co co vyměnil. No, on naslouchá i opozici a ta přece říká, že je špatné ukrajovat salámovou metodou a posouvat mezi jednotlivými sazbami, mezi 15- a 10procentní apod., a volá po tom, že by se měly sazby sjednotit, aby byly pouze dvě, to znamená základní a snížená. Tomu já rozumím. Až na to bude čas a budou na to prostředky, já si myslím, že i my k tomu přistoupíme, protože to logiku má, ale sami kritizují to, že postupně se přehazuje nějakými pozměňovacími návrhy nebo separátními novelami DPH z vyššího do nižšího, že je to nesystémové a že by se to mělo řešit komplexně, a sami to potom vehementně podporují. Já osobně si myslím, že to je nesystémové.
Víte, že jsme přijali zákon nebo nařízení na snížení dopravy pro studenty a důchodce, kde to jistou logiku má, není to zásah do DPH, a pojďme to řešit potom jednou komplexně a neukrajujme. Vy sami po tom voláte, abychom to nedělali, aby se to neukrajovalo, a sami to potom vehementně podporujete. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Petr Gazdík. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Petr Gazdík: Hezký dobrý den, milé kolegyně, milí kolegové. Já musím důrazně jako jeden ze spoluautorů zákona o rozpočtovém určení daní polemizovat s tím, co tady říkala paní hejtmanka Vildumetzová, že obce a města to nepodporují, nebo nemohou podporovat proto, že by to znamenalo výpadek jejich příjmů. To je možná stanovisko Svazu měst a obcí, kterému vůbec nerozumím, protože Svaz měst a obcí sdružuje spíše větší města a obce a u nich by to rozhodně výpadek příjmů neznamenalo, protože oni by ušetřili výrazným způsobem na veřejné dopravě. Jestli by to někde znamenalo velmi malý výpadek příjmů, ale skutečně velmi malý, tak je to u malých obcí, a přesto Sdružení místních samospráv, které sdružuje spíše malé obce, to výrazným způsobem podporuje.
Nechápu také stanovisko Asociace krajů. Chápu, že paní hejtmanka jako předsedkyně asociace - i když už neměla být hejtmanka, alespoň to veřejně slibovala - ovlivnila své kolegy, a možná skutečně pro Karlovarský kraj to nemusí být úplně nejvýhodnější, nicméně pro naprostou většinu krajů, které v současné době dělají tendry na veřejnou dopravu, ať autobusovou, nebo vlakovou, na příštích 10 let, to výrazným způsobem výhodné je, a proto nerozumím stanovisku ani Asociace krajů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Gazdíkovi za dodržení času. Nyní pan kolega Roman Onderka s faktickou poznámkou, připraví se kolega Stanjura. Máte slovo, pane poslanče, k faktické poznámce.
Poslanec Roman Onderka: Děkuji, pane místopředsedo. Členové vlády, kolegyně, kolegové, chci se zásadně ohradit prostřednictvím pana předsedajícího proti vystoupení kolegy Stanjury. Pan poslanec Veselý se de facto gentlemansky omluvil právě kolegyni Kovářové prostřednictvím pana předsedajícího za to, že sociální demokracie, poslanci za sociální demokracii nebudou pro tento návrh hlasovat. Nebyla to trapná výmluva, nebyla to žádná obezlička.
Kdybych chtěl rozebírat návrh, který zde nyní projednáváme, našel bych si fůru pro a proti. Jestli chcete slyšet proti, tak vám ho klidně řeknu. Jestli někdo říká, že tato novela řeší další snížení jízdného, to znamená menší náklady, tak jak padlo v rozpočtovém výboru, i když se tak dneska neargumentuje tady, tam to tak padlo, tak já říkám, že to není pravdou. Dám jednoduché přirovnání. Jestli v Brně, v druhém největším městě republiky, je Dopravní podnik města Brna ve stoprocentním vlastnictví města, tak jediné, co se stane, pokud tato novela bude přijata, bude to, že se sníží náklady statutárního města Brna na doplacení ztráty dopravního podniku. O ničem jiném to není. A tady bych podpořil vystoupení kolegy Volného prostřednictvím pana předsedajícího, protože pokud máme tuto problematiku řešit, má být řešena systémově a v nějakém kontextu a v komplexním pozměňovacím návrhu.
Znovu zdůrazňuji prostřednictvím pana předsedajícího, pane Stanjuro, Ondra Veselý, poslanec Parlamentu ČR se gentlemansky omluvil. Nehledejte v tom nic jiného. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji kolegovi Onderkovi. Nyní faktická poznámka pana poslance Zbyňka Stanjury a pokračují faktické poznámky. Pane kolego, já vám hned dám slovo... (Posl. Stanjura začíná hovořit.) Pane předsedo, chviličku. Já to pořadí, protože je jich ještě šest. Kolega Ferjenčík, Kalousek, Vondrák, Mračková Vildumetzová, Běhounek, Fiala Petr. Teď máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Já jsem položil dotaz panu poslanci Veselému, odpověděl mi pan poslanec Onderka. Proč ne? Také si zařídím nějakého mluvčího, když se mě příště někdo zeptá.
Ale k meritu věci. Já souhlasím s panem poslancem Onderkou. Já jsem nikdy neřekl, že to povede ke snížení jízdného, nikdo z ODS si to nemyslí, ale chceme právě ulevit obecním a krajským rozpočtům, těm, kteří doplácejí, kteří například vlastní ve 100 % dopravní podnik. Není to jenom Brno, ale jsou to i jiná města. Na tom se shodujeme. A to je ten důvod, proč je podle našeho názoru rozumné tento návrh zákona podpořit. ***