Středa 19. prosince 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

115.
Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021
/sněmovní tisk 288/ - prvé čtení

Požádám paní ministryni Alenu Schillerovou, aby návrh odůvodnila, a zpravodaje rozpočtového výboru Jiří Dolejš, aby se dostavil ke stolku zpravodajů, protože je zpravodajem tohoto tisku. (Hlasy ze sálu, že poslanec Dolejš není přítomen.) Paní ministryně, máte slovo. Paní předsedkyně rozpočtového výboru pravděpodobně musí dodat někoho dalšího jako zpravodaje. Paní ministryně, máte slovo. (V sále je hluk.)

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla návrh Střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021, který byl vládou schválen 19. září 2018 a vláda ho předkládá Poslanecké sněmovně na vědomí.

Základní údaje předloženého návrhu Střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 jsou předkládány v této podobě: pro rok 2020 příjmy státního rozpočtu 1 431,3 mld., výdaje 1 701,3 mld., saldo státního rozpočtu minus 40 mld. Pro rok 2021 příjmy 1 495,1 mld., výdaje státního rozpočtu 1 535,1 mld., schodek minus 40 mld. Výdaje navržené ve Střednědobém výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 jsou v souladu s výdajovými rámci stanovenými v Rozpočtové strategii veřejných institucí České republiky, kterou schválila vláda dne 30. dubna 2018. Strukturální saldo sektoru vládních institucí by mělo zůstat v celém horizontu kladné.

Makroekonomický rámec výhledu státního rozpočtu na léta 2019 až 2021 vychází z aktualizace makroekonomické predikce Ministerstva financí z července 2018 zpracované na základě dat k 11. červenci 2018. Makroekonomický rámec výhledu státního rozpočtu byl dne 8. srpna 2018 posouzen v souladu se zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, Výborem pro rozpočtové prognózy. Výbor ve svém stanovisku č. 1/2018 shledal makroekonomický rámec jako realistický.

Dále bych ráda uvedla pár slov k základním makroekonomickým ukazatelům. V letech 2018 a 2019 by měl růst HDP mírně přesahovat hranici 3 %, v letech 2020 a 2021 by pak ekonomika mohla vzrůst o 2,7 %, respektive 2,4. Předpokládáme, že v celém horizontu makroekonomického rámce zůstane hlavním tahounem domácí poptávka. Dynamika spotřeby domácností odráží silný růst mezd, zvýšení minimální a zaručené mzdy, zvyšování platů v sektoru vládních institucí a vysokou úroveň důvěry spotřebitelů.

Růst tvorby hrubého fixního kapitálu by měl postupně zpomalovat, a to v důsledku přísnějších měnových podmínek, pomalejšího růstu ekonomik hlavních obchodních partnerů a zpomalení růstu investic sektoru vládních institucí spolufinancovaných z fondů EU. Očekáváme, že příspěvek z čistých vývozů bude v roce 2018 záporný, v dalších letech by však již saldo zahraničního obchodu mělo k hospodářskému výkonu přispívat nepatrně kladně.

Průměrná míra inflace by se v roce 2019 mohla pohybovat mírně nad dvouprocentním inflačním cílem České národní banky. Proinflačně by měla působit především silná dynamika jednotkových nákladů práce v prostředí kladné produkční mezery a růst cen ropy. Dynamika spotřebitelských cen by však v letech 2020 a 2021 měla zpomalit a průměrná míra inflace by se mohla pohybovat těsně pod dvouprocentním inflačním cílem. Předpokládáme, že v celém horizontu makroekonomického rámce bude vliv administrativních opatření na inflaci nepatrný.

Situace na trhu práce je napjatá. Vysoká poptávka po pracovní síle je patrná napříč celou ekonomikou. S ohledem na čerpání dostupné pracovní síly by měla po celý horizont makroekonomického rámce míra nezaměstnanosti stagnovat na úrovni 2,3 %. Nerovnováhy na trhu práce se odráží také ve vysokém nárůstu výdělků. Dynamika mezd je však podporována také plošným navyšováním platových tarifů i zvýšením minimální a zaručené mzdy. Průměrná mzda by se v letech 2018 a 2019 mohla zvyšovat přibližně o 8 % ročně. V dalších dvou letech očekáváme její růst kolem 5,5 % ročně.

Nyní bych vás ráda podrobněji seznámila s některými tituly příjmové strany státního rozpočtu na léta 2020 až 2021. Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 798,9 miliard koruny v roce 2020 a 831,6 miliardy v roce 2021. Daňové příjmy na rok 2020 oproti návrhu rozpočtu roku 2019 vzrostou o 30 miliard. Nárůst daňových příjmů mezi rokem 2021 a 2020 je odhadován ve výši 32,7 miliardy. Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, bude činit 19,8 % v roce 2020 i v roce 2021. Složená daňová kvóta bude činit 35,8 % v roce 2020 a 35,9 % HDP v roce 2021. Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 586,3 miliardy koruny v roce 2020 a 617,1 miliardy v roce 2021, čili jsou v porovnání s rokem 2019 vyšší o 29,9 miliardy, to je o 5,4 %. Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů nejsou do návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021 zapracovány.

Dále mi dovolte vás podrobněji seznámit s výdaji střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021. Celkové výdaje bez prostředků EU a finančních mechanismů jsou pro rok 2020 navrženy ve výši 1 471,3 miliardy a v porovnání s rokem 2019 rostou o 59,9 miliardy koruny a pro rok 2021 jsou rozpočtovány ve výši 1 535,1 miliardy koruny, tedy o 63,8 miliardy více než v roce 2020. Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní sociální výdaje státního rozpočtu. Pro rok 2020 jsou rozpočtovány ve výši 724 miliard korun a budou tvořit 49,2 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů. Pro rok 2021 jsou rozpočtovány ve výši 749,4 miliardy, což bude představovat 48,8 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů. (Trvalý hluk v sále.)

Mezi nejdůležitější mandatorní sociální výdaje patří výdaje na důchody, které se rozpočtují ve výši 496,2 miliardy pro rok 2020, to je o 23,7 miliardy korun více než v roce 2019, pro rok 2021 se rozpočtují ve výši 517,3. Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti. Pro rok 2020 se navrhují ve výši 76,9, což je o 3,6 miliardy více než pro rok 2019, a na rok 2021 ve výši 78 miliard.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně, já vás na chvíli přeruším a požádám sněmovnu o klid. Pokud vedete jiné debaty, než je rozpočtový výhled České republiky na léta 2019, 2020 a 2021, prosím mimo sál... Ještě chviličku. Děkuji, můžete pokračovat.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji, pane předsedající. Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou pro rok 2020 rozpočtovány prostředky v objemu 76,9 miliardy korun, což je o 3,6 miliardy korun více než pro rok 2019, a na rok 2021 jsou navrženy ve výši 78 miliard. Výdaje na státní sociální podporu a pěstounskou péči se rozpočtují ve výši 43,2 miliardy v roce 2020 i 2021. Pro rok 2019 je rozpočtována stejná částka. Výdaje na příspěvek na péči byly navrženy ve výši 27,5 miliardy, to je o 0,9 miliardy korun více než pro rok 2019. Na rok 2021 jsou navrženy ve výši 28,3 miliardy.

Nyní bych se chtěla zmínit o některých dalších zásadních výdajových oblastech státního rozpočtu.

V platové oblasti na léta 2020, 2021 není zapracován meziroční růst prostředků na platy a ostatní platby na provedenou práci. O kolik budou navýšeny platy, bude předmětem diskuse na vládě a diskuse se sociálními partnery při sestavování návrhu státního rozpočtu na rok 2020 a bude to samozřejmě ovlivněno i vývojem ekonomické situace.

Výdaje na výzkum, vývoj, inovace bez EU prostředků jsou zahrnuty v celkovém objemu 37,5 miliardy korun v roce 2020, to je o 1,5 miliardy korun více než v roce 2019.

Výdaje kapitoly Ministerstva obrany v roce 2020 dosáhnou 76,3 miliardy, to je o 9,6 miliardy korun více než v roce 2019. V roce 2021 budou činit 85,3 miliardy. Podíl výdajů kapitoly Ministerstva obrany na HDP bude v roce 2020 činit 1,3 % a v roce 2021 dosáhne hodnoty 1,4 % HDP.

Kapitálové výdaje státního rozpočtu se bez prostředků EU na rok 2020 plánují ve výši 85 miliard, což představuje nárůst oproti roku 2019 o 5,6 miliardy koruny. Pro rok 2021 jsou navrženy ve výši 90,7 miliardy.

Výdaje kapitoly Státní dluh jsou pro rok 2020 navrženy v objemu 48,4 miliardy, což je o 1,9 miliardy korun více než v roce 2019. Pro rok 2021 jsou celkové výdaje ve výši 51,1 miliardy a podíl státního dluhu na HDP ke konci roku 2020 by měl činit 29,7 %, to je o půl procentního bodu méně než v roce 2019. Ke konci roku 2021 bude činit podíl 29,2 %.

Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni financí a konstatuji, že tento sněmovní tisk byl projednán rozpočtovým výborem, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 288/1. Žádám zpravodaje rozpočtového výboru poslance Jiřího Dolejše, aby informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo. Já nemám ambici poměrně zevrubné slovo paní ministryně příliš obšírně komentovat či doplňovat. Jenom bych podtrhl ten fakt, že makroekonomická východiska byla zpracována v souběhu samozřejmě s pracemi na státním rozpočtu a slyšeli jsme zde, že v tu chvíli, kdy vznikly a kdy byly použity, bylo konstatováno, že jsou relativně konzervativní. To, že se některé konjunkturální pohledy na další ekonomický vývoj začínají lišit, to těžko mohlo být zachyceno, a upřímně řečeno by nebylo ani seriózní je teď v tuto chvíli zakalkulovávat.

Druhá otázka, která vás možná napadne v souvislosti s již právě schváleným rozpočtem, je, do jaké míry ty výhledy musí počítat s politickými sliby a úvahami směrem k navyšování peněz do resortu školství a na platy učitelů. Pochopitelně že přesný kalkul a tempo musí být teprve zvoleno. Opět platí to, co jsem říkal před chvilkou, že ta východiska při zpracování onoho výhledu byla v čase Č, a tudíž tyto věci tam ještě zahrnuty nejsou.

Poslední věc, kterou bych snad podtrhl, je, že výhled na ty příští roky je v souladu, tedy v koridoru onoho snižování deficitu a udržování strukturálního deficitu v parametrech, který v podstatě jde souhrnně označit, že veřejné finance jsou v udržitelném stavu a nedosahují žádných parametrů, které by vedly k řekněme když ne zapínání zákonné brzdy, tak ani ne brzdy politické.

Pokud jde o projednání rozpočtovým výborem, tak rozpočtový výbor to projednal. Musím říci, že projednal bez výhrad. Usnesení je jednoduché, to znamená s odvoláním na zákon o rozpočtových pravidlech, který nám nově ukládá to takto projednat, doporučil Sněmovně, aby to vzala na vědomí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám rozpravu. Je přihlášený pan poslanec Lukáš Bartoň, ale s přednostním právem pan předseda Miroslav Kalousek. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Mám dva body. Ten první bod je vyjádření ke střednědobému výhledu.

Mě ten výhled děsí ve dvou rovinách. Tou první rovinou je, že vláda, byť předpokládá dobrý ekonomický růst v následujících třech letech, což je velmi odvážný předpoklad, tak nepředpokládá žádné tzv. fiskální úsilí ke konsolidaci veřejných rozpočtů. To se můžeme podívat, koneckonců je to vidět i z fiskálních i ze strukturálních deficitů. Vláda nepředpokládá, že v následujících dvou letech bude dělat jakákoliv aktivní opatření, která by vedla k dlouhodobé stabilizaci bilance veřejných rozpočtů, což se domnívám, že je téměř zločin, protože to je povinnost každé vlády, každé země, která se potýká s problémem prodlužující se délky lidského života a snahou, aby ten život byl důstojný až do posledního okamžiku našich dnů.

A ono je to jedno, protože se nedomnívám, že v následujících dvou letech to takhle bude. A to je ten druhý problém, který mě děsí, že vláda nepočítá s tím, že udělá nějaké aktivní opatření, že vláda nepočítá s tím, že přijdou horší časy. To první je mimořádně nezodpovědné, to druhé je hazard. Proto nelze s něčím takovým souhlasit a pevně doufám, že vám to budu moci za rok nebo za dva připomenout. A věřte, že kdybych vám za dva roky řekl "já jsem se mýlil", tak že bych byl velmi šťasten a řekl bych to velmi rád. Ale obávám se, že to nebudu moct říct, že za dva roky tady budeme spolu v úplně jiné situaci.

Tak to je první poznámka, na základě které jsem chtěl zdůvodnit, proč poslanecký klub TOP 09 samozřejmě pro tento přesný součet velmi nepřesných a nepravděpodobných čísel hlasovat nebude a nemůže, protože je neodpovědný. Je to školní cvičení, je to něco, za co bych vyhodil studenta z prvního ročníku. Vláda nám to tady předkládá a chce, abychom jí to schválili. Tak jí to asi schválíme, ale prostě pravda to není, odpovědné to není, slušná ekonomická prognóza to není a neodpovídá to ničemu, co máme ze všech indikátorů domácích i zahraničních, a koneckonců i to, co říká Národní rozpočtová rada. Skoro bych řekl, že je velmi nedůstojné o tom hlasovat. Chcete-li o tom hlasovat, tak si to schvalte, ale pravda to není, nebude a hlavně je to mimořádně neodpovědné vůči občanům téhle země, jejich dětem a jejich vnukům. To je poznámka číslo jedna.

A poznámka číslo dvě, že na můj návrh se hlasovalo, že o státním rozpočtu se bude jednat a hlasovat po 19. i 21. hodině. Ale ten návrh se týkal toho bodu návrhu zákona o státním rozpočtu. Je 19.02 - já vím, co jsem navrhoval, navrhoval jsem to já - je 19.03 v tuhle chvíli, takže mám pocit, že vzhledem k tomu, že státní rozpočet už byl schválen, tak už nemůžeme ani jednat, ani hlasovat.

Pane předsedající, nějak si s tím poraďte, ale vězte, že teď říkám pravdu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za upozornění a já upozorňuji vás, pane předsedo, že zákon o jednacím řádu hovoří jasně, že o zákonech se jedná do 19 hodin, případně po 19. hodině se souhlasem Sněmovny. Ale toto není zákon, to je návrh výhledu státního rozpočtu, a stejně tak i body 116, 117, 118 a 119 nejsou zákony a jednací doba je do 21 hodin podle zákona o jednacím řádu, takže předpokládám, že tyto rozpočtové věci budeme moci dojednat.

Já chápu, že se hlásíte s přednostním právem, ale přednostní právo má i pan předseda klubu pirátské strany, a jestli vám dá přednost, tak já vám slovo udělím. (Posl. Michálek dává přednost posl. Kalouskovi.) Máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Budu krátký. Chci vám jenom složit poklonu, pane předsedající. Chtěl jsem vás zmást, nepovedlo se mi to. Blahopřeji. (Smích a potlesk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za upřímnost. Jakub Michálek s přednostním právem předběhne svého stranického kolegu. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem se chtěl ještě ohlédnout za jednou záležitostí, kterou jsme probírali v zákoně o státním rozpočtu. My jsme navrhli doprovodné usnesení k zákonu o státním rozpočtu, aby byl zaveden tzv. rozklikávací rozpočet státu jakožto výraz transparence, se kterou mnozí z vás kandidovali ve svých volebních programech. Bohužel tedy hnutí ANO se postavilo proti tomuto volebnímu slibu a hlasovalo proti tomu, opět zablokovalo ten rozklikávací rozpočet, tak jako při minulém schvalování, kdy jsme to navrhovali. Tehdy vadilo, že tam byl termín šest měsíců na implementaci. Jak víme, za rok se na Ministerstvu financí vůbec nic nestalo ve věci rozklikávacího rozpočtu, nikam se to neposunulo. Teď jsme to dali bez jakéhokoliv termínu, opět to neprošlo. Takže tohle jsou konkrétní výsledky, jak se hlasuje, protože není podstatné, co se říká v Poslanecké sněmovně, ale jak se hlasuje a co se v reálu děje.

Dovolte mi, abych vám připomenul jednu publikaci. "Líbí se mi myšlenka, že 95 % všech informací státu musí být veřejných. Říká se tomu otevřená data. Přezdívá se jim také nové nerostné bohatství 21. století. Pro stát to jednoduše znamená, informace a údaje, které stát shromažďuje, také současně publikuje na internetu a hned." Podepsán pod tím není nikdo jiný než náš předseda vlády Andrej Babiš, je to v té knížce O čem sním, když náhodou spím. Nechci samozřejmě ubírat autorství Marku Prchalovi a kolektivu autorů, kteří to patrně napsali původně (pobavení potlesk poslanců Pirátů), nicméně toto oficiální knížka, se kterou pan předseda vlády kandidoval do voleb, se kterou byl zvolen, a tak nějak naivně stále očekáváme, že by jednou se mohl dostat i k tomu, že se bude prosazovat ten program transparence v praxi. My to tady kritizujeme, že se to neděje, dáváme protinávrhy, ale ANO to vždycky zablokuje. A víte, že z těch hlasů to vychází tak, že pokud něco nepodpoří ANO, tak je to prakticky nemožné podpořit v této Poslanecké sněmovně, protože ANO získalo díky volebnímu výsledku a díky přepočtu na mandáty silný počet hlasů 78.

Takže mě opravdu mrzí, že za pět let se na Ministerstvu financí nepodařilo posunout ten rozklikávací rozpočet. Stále tady máme monitor financí, který byl zaveden za pana Kalouska, k žádnému posunu tady nedošlo a já bych si velmi přál, aby Ministerstvo financí i bez usnesení Poslanecké sněmovny ve věci rozklikávacího rozpočtu začalo něco dělat. Pokud to bude potřeba, jsme připraveni v tom pomoci.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců Pirátů.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi klubu pirátské strany Jakubu Michálkovi. S přednostním právem ještě paní ministryně financí. Prosím, máte slovo, paní ministryně.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedající. Já mám hrozně dobrou náladu dneska, takže k vám milý, pane předsedo Michálku. Vy víte, že jste u nás byli, ne vy osobně, byl tam někdo, já si ta jména nepamatuji, pan Profant a ještě někdo, a že jsme vám to tam vysvětlovali velice vstřícně, mí kolegové se vám tam věnovali. Takže to, co tady teď říkáte, prostě není pravda.

A na Ministerstvu financí jsou rozpočtována data, která jsou shromažďována dle rozpočtové skladby na denní bázi dle příslušné vyhlášky o rozpočtové skladbě, a vlastně integrovaný systém státní pokladny není centrálním ekonomickým systémem státu, proto nedisponuje podrobnými údaji v rozpadu na jednotlivá oddělení organizačních jednotek a faktury, tak jak byste si představovali. To by musely dělat jednotlivé kapitoly. Ale, a to jsme vám tam také vysvětlovali, a dnes zrovna, když se projednával rozpočet, tak mně kolegové udělali velkou radost. Já jsem se tady zavázala v prvním čtení, že do konce roku připravíme a dobudujeme IT systém státní pokladny tak, a hned jsme na tom začali pracovat, že provážeme na jednotlivé příjemce dotační tituly - jakékoliv, teď vůbec nechci cílit na žádné konkrétní dotační tituly - a budeme mít přehled o tom, kdo v jaké kapitole co vlastně získává. A dnes jsem dostala na mobil vzorek, že to tak bude. Prostě to, co vy požadujete, to by byl obrovský systém, který by stál zase miliardy a svým způsobem nemá smysl. Ale sledovat to budeme a ten systém v podstatě do konce roku bude v pilotu a začátkem roku bude funkční. A já, nebo Ministerstvo financí bude mít poměrně podrobný přehled o tom, kam vynakládají jednotlivé kapitoly peníze, podrobnější ještě, než máme teď. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni financí. A pan kolega Bartoň ještě posečká. Předseda klubu ANO Jaroslav Faltýnek. Já vám udělím slovo za chviličku, až se to tady zklidní. Pořád je tady hluk a to i vaši straničtí kolegové vás nechtějí nechat v klidu domluvit. To je škoda. Tak máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji za slovo. Hezký večer. Jenom jednu větu. Pět let se to s rozpočtem zhruba 300 milionů korun v Mariánských Lázních nepovedlo, pane předsedo Michálku prostřednictvím pana předsedajícího, tak se těšíme na Prahu na rozklikávací rozpočet. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Lukáš Bartoň. (O slovo se hlásí poslanec Michálek.) A pan předseda ho ještě znova předběhne. Předseda klubu Pirátů pan Jakub Michálek. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji. Jenom krátká reakce na paní ministryni. Já jsem to moc nepobral, protože paní ministryně řekla, že ten systém tedy nemá smysl, bude stát miliardu a do konce roku to bude. Takže to bych potřebovat nějak vysvětlit, co tedy bude. Protože rozklikávací rozpočet je dobrá myšlenka a my tu výzvu přijímáme. Pojďte ji teda namečovat, já se pokusím zasadit o to, aby to v Praze do roka bylo, a paní ministryně tady vystoupí a dorovná to. Ať řekne, že to bude na úrovni státu.

Samozřejmě že to bude potřebovat nějaké změny. Tak sakra od toho tady jste, abyste připravili změny zákonů a dalších věcí, které jsou potřeba pro to, aby se to udělalo! Nebudeme přece vymýšlet za vás, jaké všechny zákony máte změnit, když máte pod sebou armádu deseti tisíců úředníků, abyste to připravili. Tak to udělejte tak, aby to bylo jednoduchý, abychom konečně nemuseli projednávat rozpočet tak, že tady máme milion tabulek, kde je nějaký nepřehledný členění na oddíl paragraf a kde když si chci zobrazit, co se utratilo v té který kapitole, tak to prakticky nevím a nemůžu si to jednoduše rozkliknout. Já tomu nerozumím, proč to nejde. Opravdu tomu nerozumím. Myslím si, že by to nebylo zbytečné, a rozhodně si nemyslím, že by to stálo miliardu. To mi teda povězte, jak jste dospěla k závěru, že by rozklikávací rozpočet státu stál miliardu. Tomu opravdu nerozumím.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nejdřív omluvu předsedy vlády Andreje Babiše od 19.15 do konce jednacího dne.

Nyní faktická poznámka Petra Třešňáka, potom přednostní právo paní ministryně financí. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Petr Třešňák: Pěkný večer. Ono to bude tak trochu jako kafemlejnek, ale zareaguji na pana předsedu Faltýnka a minule to byl, tuším, pan poslanec Feranec, na kterého jsem reagoval. A skutečně, jak zmiňoval kolega Michálek, Mariánské Lázně používají systém Monitor, který je oficiálně dostupný bezplatně obcím. Skutečně vyvíjet vlastní systém, když to pro ty obce může nechat vyvinout jak Ministerstvo vnitra, tak Ministerstvo financí, si myslím, že je v tuto chvíli zbytečné. Takže nevidím důvod, proč by se města a potažmo samosprávy měly zabývat vývojem takového systému, když jim ho může doručit Ministerstvo vnitra, potažmo Ministerstvo financí. Nicméně v tuto chvíli již nějakou dobu běží v Mariánských Lázních implementace aplikace CityVizor, která to bude umožňovat. A ty poslední čtyři roky, jenom taková poznámka, jsme tam byli v koalici s hnutím ANO. (Potlesk z řad klubu Pirátů.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Třešňákovi za dodržení času k faktické poznámce. Nyní má přednostní právo paní ministryně financí Alena Schillerová. Paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Tak jednu vysvětlující větu. Všichni už spěcháme. I my máme státní pokladnu, máme přehled, dopracováváme ji, ale prostě jiným způsobem, než chcete vy. Pro naše potřeby. Tak jak my to vidíme účelné, abychom mohli sledovat. Ne tak, jak to vidíte účelné vy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Faktická poznámka pana poslance Stanjury. Pak přednostní právo pana poslance Jakuba Michálka. Pane předsedo, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak ještě že poslanci z hnutí ANO znají jen Mariánské Lázně a Prahu. Já bych třeba rád debatoval o Opavě někdy, když už sklouzáváme do těch komunálních rozpočtů. Ale paní ministryně právě ukázala, proč si nemůžeme rozumět. Skutečně nemůžeme. To není pro nás, paní ministryně, ani pro vás ty rozpočty. To je pro daňové poplatníky a voliče, občany. Tak je možné, že nějaký systém vám a vašim úředníkům vyhovuje lépe, protože si schováváte informace a pak tady sypete nějaká čísla, například o tom, kolik přineslo EET, a nikdo si to nemůže ověřit. Tak to je to základní nepochopení.

Obecně ten inovativní přístup Ministerstva financí je opravdu úžasný. Já vám doporučuji někdy debatu - paní ministryně tam nebyla, byla tam nějaká jiná dáma - o skvělém projektu Moje daně. Představte si, že po mnoha letech, co vláda ANO zrušila jedno inkasní místo, tak zavede něco podobného. Ale pozor, nebude tam sociální a zdravotní, protože to je komplikované. Tomu se říká opravdu jeden krok vpřed a pět kroků vzad.

A Andreji Babišovi se stalo to, co se může stát v politice mnohým. Někteří si pamatují jeho sliby. Teď chtějí, aby je splnil. Hnutí ANO se diví, že to po nich někdo chce. No, kdo mu radil tu knížku? Kdo mu ji napsal? To se s ním měl poradit. Měli tam napsat: "Takoví Piráti chtějí rozklikávací rozpočet, ale my si myslíme, že je to zbytečné. Bude to stát miliardu, je to k ničemu." Ale s takovou knihou evidentně voliče neoslovoval.

A když už mám to slovo, tak při příštím rozpočtu bych doporučoval, aby paní ministryně k pozměňovacím návrhům vystoupila jednou a řekla: Pozměňovací návrhy komunistů podporuju a u všech ostatních jsem proti. Protože takhle to dneska bylo. Podmínky ÚV KSČ byly splněny a rozpočet hladce prošel a soudruzi ze všech tří vládních stran si k tomu ještě zatleskali. (Potlesk z pravé strany sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan předseda Michálek. A kolega Bartoň je ještě stále na čekačce. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Opravdu jenom krátká reakce na pana předsedu Faltýnka. Kdepak ho máme? Nemáme ho. Tak já to kdyžtak zopakuju pro něj, až se vrátí. Samozřejmě nikam nespěcháme. Tohle je věc, která se musí projednat důkladně. Protože když se správně nastaví ty procesy, tak to bude fungovat pro nás i pro naše potomky.

Pan Faltýnek mluvil o Mariánských Lázních. Já jsem chtěl připomenout, že Mariánské Lázně mají už řadu let transparentní bankovní účty. To znamená, že každý občan si může zkontrolovat, za co se vydala poslední koruna z peněz daňových poplatníků, z těch, které jdou do Mariánských Lázní. A to je úroveň transparence, kterou, pokud já vím, nemá žádné město, ve kterém vládne hnutí ANO. Takže příště, až nám bude chtít vykládat o transparenci a o tom, jak to vypadá v Mariánských Lázních, tak by se měl podívat na to, co už tam funguje, a převzít ty věci, které tam už jsou, jako jsou ty transparentní bankovní účty. Možná že je nechce zveřejnit. Možná že i vím, proč by nechtěli, aby se zveřejnily tyhle bankovní účty. Protože by si z toho třeba občané mohli vyvozovat nepatřičné závěry o tom, na které věci se utratily neefektivně peníze. Na jaké marketingové studie, právní posudky a další služby. Třeba na ty miliardové aplikace, o kterých mluvila paní ministryně.

Ale já si myslím opravdu, že teda pokud to myslí ANO s transparencí vážně, tak by mělo převzít třeba ty transparentní účty anebo s námi spolupracovat na tom, aby se vyvinul rozklikávací rozpočet, a nevyprávět nám tady o tom, že to pro daňové úředníky není užitečné. Díky.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní tedy pan kolega Lukáš Bartoň, který je řádně přihlášený, dočkal se. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo, pane předsedající. U střednědobého výhledu rozpočtu mě zaujala kapitola Ministerstva školství. Bohužel musím konstatovat, že na rok 2020 se počítá o 5,5 miliardy méně než na rok 2019 a není to pěkné ani v roce 2021. Zajímala by mě hlavně třeba kapitola Výzkum a experimentální vývoj a inovace, kde se škrtá v řádech 5 miliard. Případně proč se škrtá v položce spoluúčast z fondu Evropské unie. To už neplánujeme čerpat vůbec asi.

Co je hlavní položka, která mě trošku děsí, kterou už tady pan zpravodaj trošku nakousl, to jsou výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací. Tato položka je, dá se říci, skoro čistě mzdová. A pokud si vezmu programové prohlášení vlády, tedy i shodu s koaličními partnery, jak budou růst mzdy, tak koaliční a programové prohlášení vlády říká, že do roku 2021 vzrostou mzdy v regionálním školství na 150 procent průměru z roku 2017. Tedy lehce si i dopočítáme, kolik to bude. Tato částka není ve střednědobém výhledu.

Takže paní ministryně, otázka. Sice jste zmínila platy, já to odhaduji, že to budou platy, na kterých nejste domluvena se svými koaličními partnery, ale proč v tomto střednědobém výhledu nejsou zohledněny částky, na kterých jste domluvena se svými koaličními partnery a které máte v programovém prohlášení vlády? Pokud vidím částku, která se zvyšuje v roce 2020 o 4 miliardy a v roce 2021 o nula, tak já z toho vyvozuji, že buď nechcete dostát svému programovému prohlášení, anebo budete propouštět zaměstnance, abyste mohli tomu zbytku navyšovat. Prosím o odpověď.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě k tomuto bodu. Faktická poznámka, pan poslanec Marek Výborný. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážená vládo, já jsem trošku překvapen tím, že paní ministryně asi nechce zareagovat na dotaz pana kolegy Bartoně. Ona vůbec nesledovala, co on říkal. Pane kolego, já nevím, jestli jste to dokázal zaznamenat, ale paní ministryni evidentně nezajímá ten bod, který se projednává.

A tady je to potřeba říci úplně jasně. Vláda tady slibuje nárůst platů učitelů na 130 procent a ten dlouhodobý rozpočtový výhled s tím nepočítá. Vláda buď počítá s tím, že se celá koalice KSČM, ANO a ČSSD rozpadne příští rok, a pak tedy dobře, pak si tam můžeme napsat, co chceme, klidně ty nuly. Anebo tedy vláda něco říká veřejně učitelům a něco jiného je potom v rozpočtovém výhledu. Bohužel, je to tak. Vláda kašle na učitele!

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, zda ještě někdo další má zájem o vystoupení v rozpravě. Jestliže tomu tak je? Tak prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom taková drobnost. Ale opravdu v těch výhledech chybí řada věcí, které se diskutují, které se plánují. Já dám jenom jeden příklad, abychom si uvědomili, že opravdu - já vím, že je obtížné plánovat státní rozpočet, ale opravdu ty stovky úředníků často nejsou jaksi v souladu s tím, co je v plánech, co je v přípravě.

Já bych jenom ráda upozornila na jednu věc, že se chystá něco, o čem se roky mluví, a já to teď nazvu, tak jak se o tom mluví, jako fond na odškodnění při nežádoucích účincích očkování, což je něco, co teď vzniká jako legislativní úprava. Jde o položku, kterou by stát měl nějakým způsobem hradit. A v podstatě, když my máme v návrhu rozpočtu i ve výhledech položku s názvem výdaje na očkování a pandemický plán, kde je návrh na 14 milionů korun, tak vlastně je jasné, že pokud je záměrem odškodňovat, pokud je záměrem výhledově zhruba 100 milionů korun ročně mít v takovémto fondu, který se chystá, tak je prostě otázkou, jestli se myslí na to, že to bude potřeba alokovat, že bude potřeba nějakým způsobem najít takovéhle peníze.

Samozřejmě, dodávám do závorky, že si ještě nemusí být ministerstvo plně jisté, jak přesně bude tahle věc financovaná, že třeba se ještě chystá nějaká výrazná spoluúčast farmaceutických firem apod., to říkám do závorky. Jenom chci upozornit, že opravdu to rozpočtové plánování je evidentně složité a že se může snadno stát, že se na něco i v podstatě jednoznačně plánovaného, roky chystaného zapomene.

Tolik jenom taková poznámka k tomu výhledu. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A zeptám se tedy ještě jednou, jestli má někdo zájem o vystoupení do obecné rozpravy. Tak tentokrát už tomu tak není. Končím obecnou rozpravu. Případné závěrečné slovo. Paní ministryně má zájem.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedo. Jenom velice krátce budu reagovat na školství. Čekala jsem na závěrečné slovo. Já věřím, že nemám přesně limitováno, kdy mám vystoupit a kdy ne.

Já jsem to řekla ve svém úvodním slovu. Ten růst je tam o více než 5 miliard a nejsou tam započteny platy. Ale logicky tam nejsou započteny. Platy se budou řešit na vládní úrovni a po dohodě se sociálními partnery. To jsem řekla poctivě v úvodním slově.

A to, že kašleme na učitele, prosím vás, to je velice - já jsem velmi slušná, takže neslušné, protože já myslím, že my a naše vláda právě dokázala, že na ně nekašle tímto rozpočtem! Děkuji vám. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se pana zpravodaje, zda má zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. S přednostním právem předseda klubu ODS pan Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Máte večírek, neměli jste hlasovat o prodloužení jednání. Mohli jsme ukončit po dohodě klubů. Já bych na takovou dohodu přistoupil, aby poslanci hnutí ANO si mohli užít vánoční večírek. Mám pochopení.

Nicméně ta odpověď, paní ministryně, je to jako vždycky. Věc, kterou můžeme vyřešit rychle, hnutí ANO dneska odmítlo. Například 4 miliardy na dvojky a trojky byl pozměňovací návrh kolegů Starostů a nezávislých. Vy jste hlasovali proti, aby v lednu udělala tiskovku paní ministryně s panem ministrem Ťokem, protože už mají vládní úkol najít 4 miliardy. Dneska jste ten úkol mohli splnit, kdybyste byli pro. Ale to by nezapadlo do té propagandy, protože to dobro by navrhl někdo z opozice. To nemůžeme připustit. Tak dneska budeme proti, abychom za měsíc nebo za dva slavnostně oznámili, že jsme ty peníze našli. Tady je to to samé. Paní ministryně ví, že tam ty peníze nejsou, ale kritika je velmi neslušná, protože ona je tam někdy najde.

Ale pak ten materiál nemá žádnou vypovídací hodnotu. A pokud to považujete za přehnanou kritiku, tak si vytáhněte 12 měsíců starý materiál, který se jmenuje Rozpočtový výhled na rok 2019 a 2020, a srovnejte si vy sami v rozpočtovém výhledu na rok 2019 s tím, co jsme před chvílí schválili, a uvidíte, jak klíčový a podstatný je tento bod. My proto ani zbytečně neprodlužujeme debatu, nevystupujeme, protože ani vláda ten materiál nemyslí vážně. Pokud mi nevěříte, tak si to řekneme v září, až přijde rozpočet na rok 2020, a můžeme to porovnat s rozpočtovým výhledem, který za chvilku schválíte. Pak si nezapomeňte zatleskat. (Potlesk zprava.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Poté přistoupíme k rozpravě podrobné. Ptám se, zda má zájem někdo o vystoupení v podrobné rozpravě. Tak poprosím pana zpravodaje zřejmě o přednesení usnesení.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Tak pro připomenutí. V rozpravě nezazněly žádné návrhy směrem k usnesení. Takže všichni ti, kteří mají pocit, že je něco nedostatečně, tak to vyjádří hlasováním. Já jsem tady připomněl, takže teď to přesně zreprodukuji.

Rozpočtový výbor projednal text Střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 s tím, že doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení, tedy: Poslanecká sněmovna podle příslušných paragrafů o rozpočtových pravidlech a změně některých souvisejících zákonů Střednědobý výhled státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 vzala na vědomí. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Má ještě někdo zájem o vystoupení v podrobné rozpravě? Nikoho nevidím, končím podrobnou rozpravu. A budeme tedy... Byla by tady možnost ještě závěrečného slova, paní ministryně? Asi není zájem. Takže budeme tedy - přivolám kolegy. Budeme tedy hlasovat o předneseném návrhu usnesení. Všechny vás odhlásím na žádost a poprosím vás, abyste se znovu přihlásili. (Vyčkává se.) Tak, zdá se, že kdo byl v dostatečné vzdálenosti, tak už je v sále a přihlášen.

Já tedy zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přednesené usnesení. (Upozornění z pléna.) Takže prohlašuji za zmatečné hlasování 258. A budeme ho opakovat. Zdá se, že je problém i s hlasovacím zařízením. Už je vyřešený.

 

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro navržené usnesení. Kdo je proti?

Jedná se o hlasování 259, přihlášeno je nás 183, pro 103, proti 79. Návrh byl schválen. Já tedy konstatuji, že s usnesením byl vysloven souhlas, a končím tento bod. Děkuji.

Otevírám bod 116, kterým je návrh... (O slovo se hlásí poslanec Stanjura.) S přednostním právem? Já bych jenom přečetl ten název bodu. Dobře, máte slovo, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Je čas adventu, já myslím, že i opozice musí občas vyjít vstříc vládě. Vládní hnutí má naplánovaný vánoční večírek, tak já bych jim to rád umožnil. Možná budou potom lépe hodnotit opoziční návrhy např. rozpočtu. Takže dovolte, abych požádal o přestávku na jednání klubu z toho důvodu, aby mohl proběhnout vánoční večer hnutí ANO, klubu ODS, v délce 91 minut. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: To je tak, že jsme se nedohodli na té dohodě o jedné hodině, ale k vám se kdyžtak může někdo připojit. Já už to asi v tuto chvíli nebudu rozporovat. Cítím, že atmosféra v sále je vánoční.

Jenom pro záznam, ten bod jsem otevřel, v tuto chvíli je bod 116 otevřený, to jsem ještě stihl. Já jej přerušuji a současně přerušuji schůzi. Budeme pokračovat zítra v 9.00. Dle schváleného pořadu schůze na pořadu budou písemné interpelace.

Upozorňuji ještě na skutečnost, že jsem nezavnímal, že by byla jiná dohoda, než že když skončí písemné interpelace, budeme pokračovat plynule ve schváleném pořadu. Jestliže ne, tak bych poprosil, aby to... No pokračovali bychom zprávami na základě podnětu pana místopředsedy Pikala a na základě platného usnesení Poslanecké sněmovny. Takže bych potřeboval nějaký jasný signál, že je zde dohoda klubů, že začneme v jedenáct. Ale aspoň nějaký signál. Poprosím kolegy. Existuje platné usnesení v té zlaté knížce, že když skončí písemné interpelace, okamžitě pokračujeme pořadem, to by byly zprávy. Ale je zvykem, že jestliže se dohodnou poslanecké kluby, tak se pokračuje až v jedenáct, aby byla zajištěna dostatečná účast. Já respektuji jak usnesení, tak zvyk a ideální by byla dohoda předsedů poslaneckých klubů. Máte na to prostor do zítřka. Jak začneme - začínám já v 9 hodin - tak potom za mnou někdo přijde. Děkuji. Pro dnešek konec.

 

(Jednání skončilo v 19.32 hodin.)

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP