Středa 19. prosince 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Fiala)
145.
Návrh na volbu člena dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury
Prosím pana předsedu volební komise Martina Kolovratníka, aby se ujal slova. Jenom konstatuji, že k tomuto bodu byla rozdána usnesení volební komise číslo 97 a číslo 100 ze dne 7. a 18. prosince tohoto roku. Pane předsedo, prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Tak já děkuji za slovo, přeji vám, kolegyně, kolegové, dobré odpoledne. Jak bylo řečeno, jak jsme odhlasovali, teď ve 12.30 jsou připraveny čtyři volební body, kterými vás provedu. První volební bod má číslo 145, je to návrh na volbu člena Dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury. V tomto orgánu se uvolnilo jedno místo, kdy jsem tedy já osobně podal rezignaci dne 7. listopadu, následně jsme ve volební komisi vyhlásili lhůtu poslaneckým klubům a nominace jsme na komisi obdrželi 7. prosince.
V usnesení číslo 97 volební komise konstatuje, že byly podány tyto návrhy: pan Libor Joukl, navržen sociální demokracií, paní Miloslava Pošvářová, navržena klubem Pirátů, a kolega poslanec Pavel Pustějovský, navržen hnutím ANO, s tím, že zvláštní zákon způsob volby nestanoví, v tomto případě jako u ostatních se volí tajnou dvoukolovou volbou.
Dále vás chci informovat, a ten materiál máte na stole, že kolega Pustějovský dne 18. listopadu (prosince), včera, zaslal na volební komisi stáhnutí své nominace, oznámil tedy, že nehodlá do tohoto orgánu kandidovat. My jsme na volební komisi toto včera přijali usnesením číslo 100 per rollam a za volební komisi tedy v tuto chvíli vás informuji, že do Dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury jsou navrženi k hlasování dva kandidáti - pan Libor Joukl, navržen sociální demokracií, a paní Miloslava Pošvářová za Piráty. Na volebním lístku tedy budete mít tato dvě jména a vybíráme jednoho kandidáta.
Volební komise standardně v tomto bodu navrhuje volbu tajnou dvoukolovou, o tom návrhu budeme hlasovat. A já nyní prosím, pane předsedající, abyste otevřel rozpravu.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane předsedo. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Hlásí se někdo do rozpravy? Ano, pan poslanec se hlásí do rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, milá vládo, poslankyně, poslanci, rád bych vás požádal o podporu Miloslavy Pošvářové v nadcházející volbě člena Dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury, která nás čeká za několik okamžiků.
Paní doktoru Pošvářovou asi není třeba příliš představovat, omezím se jen na konstatování, že patří mezi přední české odborníky na projektování a supervizi dopravních staveb. Paní doktorka Pošvářová hrála důležitou roli při vyšetřování problémů zvlněné D47, kdy se ve funkci vedoucí odboru kontroly kvality na ŘSD snažila zajistit, aby se výsledky průzkumných vrtů podloží nedostaly tehdy z ŘSD do rukou protistrany, což mohlo podvázat pozici státu v soudním sporu. Za své jednání byla tehdy z ŘSD propuštěna, později za to obdržela cenu od Nadace Charty 77, cenu Františka Kriegla, za projev občanské statečnosti. Byla to zase Miloslava Pošvářová, která vyhotovila odborný posudek k případu železničního neštěstí ve Studénce v roce 2008, kdy rychlík narazil do opravované mostní konstrukce, jež se několik sekund předtím zřítila na železniční trať. (Velký hluk v sále.)
Zvláště v současné době je nezbytné, aby stát, vláda, Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury i Ředitelství silnic a dálnic vrhly všechny své síly na zlepšování systému supervize projektů dopravních staveb, kde chronicky a dlouhodobě selhávají. V případě zmíněného neštěstí ve Studénce to zaplatilo životem osm nevinných lidí.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Já se omlouvám, pane poslanče. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, prosím o určité ztišení, chvílemi i já přestávám slyšet, co nám pan poslanec říká. Prosím, pokračujte.
Poslanec Ondřej Polanský: Ano, zopakuji poslední větu. Zvláště v současné dobře je nezbytné, aby stát, vláda, Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury i ŘSD vrhly všechny své síly na zlepšování systému supervize projektů dopravních staveb, kde chronicky a dlouhodobě selhávají. V případě zmíněného neštěstí ve Studénce to zaplatilo životem osm nevinných lidí. Události na D1 z minulého týdne nenapovídají tomu, že by se situace příliš zlepšovala.
Vážené poslankyně a poslanci, pokud to myslíte s kvalitou dopravní infrastruktury v České republice skutečně vážně, máte teď jedinečnou šanci zvolit na to správné místo jednoho z nejkvalitnějších českých odborníků, které tato země nabízí.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. (Potlesk z lavic Pirátů) Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Stále velký hluk v sále.) Do rozpravy se nikdo nehlásí, já nicméně konstatuji, že nebudeme pokračovat v jednání, pokud se nebudeme slyšet. Pan předseda Kolovratník tady říká změny například v těch nominacích, odstoupení od nominace, věci, které jsou důležité pro naši volbu, a všichni, kdo to chtějí poslouchat, mají právo, aby to slyšeli. A v takové situaci nejsme. Takže vás znovu prosím o klid, abychom se mohli věnovat volbě.
Pane předsedo, prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Tak děkuji, a pokud už nejsou přihlášky do rozpravy, tak, pane předsedající, prosím o to, abychom hlasovali, že volební komise navrhuje tajnou volbu dvoukolovou.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, budeme hlasovat o tomto návrhu. Přivolal jsem poslance, kteří zde ještě nebyli, myslím, že jsme připraveni na hlasování.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 127, přihlášeno 188 poslanců, pro 135, proti 21, návrh byl přijat, budeme volit tajně. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Martin Kolovratník: Tak děkuji. Nyní prosím o přerušení tohoto bodu k provedení volby a otevření bodu číslo 146.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Přerušuji tento bod a otevírám bod číslo
Následující část projednávání bodu pořadu schůze
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.