(11.00 hodin)
(pokračuje Volný)
Jenom ze začátku zase kladně hodnotím, že pan předseda Fiala zmínil tak nechvalně známý tunel, kdy se vyloženě zneužily dotace do zemědělství takzvanou údržbou krajiny. Znáte to všichni jako pojem sedláci z Václaváku, kdy se vyplácely desítky miliard korun za údržbu a mulčování pastvin a horských luk, což si myslím, že byl vrchol, jak se dá zneužít zemědělská dotace.
Ale já k tomu, co tady pan kolega řekl, musím se ohradit v jedné věci. Řekl, že prožíváme nejdelší konjunkturu od vzniku novodobých dějin České republiky. Já bych chtěl upozornit, že to není pravda, protože od roku 1999 do roku 2008 byla konjunktura, kdy se dosahovalo výsledků jako 6,4 v roce 2000, jako 6,5 v roce 2005, to je výkonnost ekonomiky a HDP, a přesto se natočila ztráta a dluh ve výši skoro 500 mld. korun. To, že nebyla ve vládě ODS, to je pravda, nebo pravice, ale bylo to v době (upozornění na čas) koaliční smlouvy a to je vlastně totéž. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Bohužel pro pana kolegu Ferjenčíka faktická poznámka - pan předseda Stanjura, chce také reagovat na předřečníka.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Pan poslanec Volný použil silný výraz, že to je lež, a pak řekl: Vy za to můžete, vy jste sice nevládli, ale vy za to můžete. To je lež. Ty největší deficity v době ekonomického růstu, v té době byl ministrem financí kdo, pane kolego poslanče Volný prostřednictvím pana předsedajícího? Bohuslav Sobotka, ministr financí, s kterým jste vy byli čtyři roky ve vládě, a se sociální demokracií jste nadále ve vládě. Pokud kritizujete nezodpovědné hospodářství, které předváděla Česká strana sociálně demokratická, to je v pořádku, to vám neberu. Jenom se divím, že jste si je dvakrát vybrali jako koaličního partnera a s nimi ty rozpočty sestavujete a schvalujete.
Když se podíváme, protože mám ještě minutu čtrnáct, tak ten rozpočet nemá žádnou ambici. Je to opravdu rozdávací levicový rozpočet. Komická úspora 10 mld. tím, že navýším příjmy, a říkám tomu úspora. Ze 150 mld., o které budou vyšší příjmy letos, vy utratíte 140 mld. a říkáte, že jste schopni sestavit vyrovnaný rozpočet.
O kolik by musely být vyšší příjmy? Mám opakovat prohlášení Andreje Babiše, že vyrovnaný rozpočet bude v roce 2017? O rok později říkal v roce 2018. Teď už máme rok 2019. Když se podíváte na rozpočtový výhled na roky 2020 a 2021, pořád tam tu nulu nevidíme.
Pokud jste se rozhodli nevystupovat, tak je to velká škoda. Předpokládal jsem, že vládní poslanci budou obhajovat a věcně argumentovat proti kritice opozice. To mi připadá jako smysluplná debata nad rozpočtem. Ne že si milostivě vyslechnete opozici, která tady zdržuje, a pak si stisknete tlačítko ano a u toho zvednete ruku. Jedině tak se můžeme dobrat k tomu a konfrontovat názory na konkrétní návrhy v rozpočtu.
Dneska se tady máme bavit o základních parametrech, ale při stopadesátimiliardovém zvýšení příjmů předložit deficitní rozpočet je ostuda a žádné náhlé manažerské selhání.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám za naprosto přesné dodržení času. Nyní faktická poznámka, paní poslankyně Němcová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji za slovo. Promiňte, kolegové, kteří jste byli připraveni k řádnému vystoupení. Je to opravdu pouze faktická poznámka, která se týká účasti členů vlády na tomto projednávání státního rozpočtu v prvním čtení.
Pan předseda Fiala jako jeden z reprezentantů politických stran, které tady chtějí říci své zásadní slovo, zásadní postoj k tomuto základnímu zákonu země, se nedočká pozornosti členů vlády ani jeho kolegové předsedové ostatních politických stran, protože vládě na tomto zákonu pravděpodobně nezáleží.
Jestliže tady má být střet o jakoukoli oblast, jak to, že zde nejsou přítomni resortní ministři, aby v této vstupní debatě obhajovali východiska, z kterých vycházeli při sestavování tohoto rozpočtu? Ukazuje to na tom, jak skutečně tento zákon je brán vážně ze strany vlády. Pan premiér si mohl zesynchronizovat svůj program tak, aby tady mohl být, a měl být a musí být přítomen při takto zásadní věci. Ukazuje se na jeho tým, jakou podporu tomuto základnímu zákonu svou účastí vyjadřují. Považuji to za nepřijatelné ve vztahu k Poslanecké sněmovně. Myslím, že našemu respektu, nás poslanců, by náleželo to, abychom si vyžádali plnou účast členů vlády, protože jinak projednávat rozpočet bez těch, kteří jej sestavili, bez těch, kteří jej mají obhajovat, bez těch, kteří nám jej mají vysvětlovat, postrádá základní smysl. (Potlesk vpravo.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Zdá se, že není žádná další faktická poznámka, takže pan poslanec Ferjenčík vystoupí a přednese stanovisko poslaneckého klubu pirátské strany.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, paní ministryně slibovala na rozpočtovém výboru, že si připraví nějaké grafy a obrázky, tak jsem se inspiroval. Začnu svůj přednes klasickým výrokem Andreje Babiše z roku 2011: Deficit je ztráta. Kdyby mi někdo sestavil byznys plán se ztrátou, tak ho vyhodím. To je asi dobrý příklad, jak se proměnil přístup Andreje Babiše k sestavování rozpočtu od té doby, co začal být politikem a vlastně o vyrovnané hospodaření státu přestal usilovat.
Dále bych navázal reakcí na pana prezidenta Zemana, který se tady rozplýval nad manažerským uměním paní ministryně financí. Bohužel já to nevidím tak optimisticky. Tam je obrázek, který jsem ukazoval včera na tiskové konferenci. Ono to snížení deficitu se stalo jenom díky tomu, že příjmy, a bohužel jenom odhadované příjmy, státního rozpočtu stouply o 33,7 mld. Kč a na základě příjmů vyšších o 33,7 mld. vláda snížila plánovaný deficit o miliard deset. To znamená, 2/3 si nechala na vyšší výdaje, o 1,3 příjmů snížila deficit. Mně to přijde poměrně dost málo vzhledem k tomu, že už v červnové verzi rozpočtu, tak jak ho připravilo Ministerstvo financí, byly velmi výrazně rostoucí příjmy, a vzhledem k tomu, že ekonomická situace a především predikce přestává být tak optimistická. Ostatně hodnocení odhadu příjmů se mění z realistického na mírně optimistické. V případě, že se ekonomická situace zhorší, a třeba čísla z Německa naznačují, že příští rok nemusí být tak růžový jako rok loňský nebo letošní, tak hrozí ten deficit vyšší.
Dále k obecné ekonomické situaci, k tomu rozpočtu. U nás stále trvá obrovské zdanění práce, které je vyšší než třeba ve Švédsku. Švédsko, které je často udáváno jako příklad socialistické ekonomiky s progresivním zdaněním atd., má nižší zdanění práce než Česká republika a vláda s tím, přestože příjmy extrémně razantně rostou, nedělá vůbec nic. Myslíme si, že zdanění práce v ČR je potřeba snížit. Nyní naopak roste skrz to, jak rostou platy, tak ta sleva na poplatníka vede k tomu, že víc lidí se posouvá do vyššího pásma v rámci konstrukce zdanění práce. Reálné zdanění práce procentuální v České republice v posledních letech roste. ***