(17.20 hodin)

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Tak to pravidlo GAAR v té české implementaci říká: "Při správě daní se nepřihlíží k právnímu jednání a jiným skutečnostem rozhodným pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu se smyslem a účelem daňového právního předpisu."

Já rozumím tomu, že - ostatně ono to už je judikováno - že zákaz zneužití práva u nás platí. Tím spíš vlastně nechápu, proč se to dává do toho obecného předpisu v této formulaci. A můj problém je s tou formulací. Protože ono to říká, že když někdo získá daňovou výhodu v rozporu se smyslem a účelem toho daného předpisu, a současně například Ministerstvo financí říká, že nepodporuje navýšení výdajových paušálů na dva miliony proto, že smyslem toho předpisu je snížení byrokracie - a to jste vy říkala, paní ministryně - a že ve chvíli, kdy se to zavádí bez dopadu na DPH, tak to vede k tomu, že proti účelu toho předpisu se snižují daně, tak mně z toho logicky vyplývá, že nějaký agilní úředník na daňové správě to může vysvětlovat způsobem, že to na ty živnostníky dopadá. Protože ve chvíli, kdy bude někdo mít příjmy půl milionu a výdaje 20 tisíc, a takové živnostníky v některých profesích máme, tak prostě řeknou, že používá paušál, jenom aby si snížil daně, takže na něj platí tohle pravidlo. A já si prostě nejsem zcela jist, že to někoho nenapadne ve chvíli, kdy vaši úředníci obcházejí hosty na svatbách a ptají se jich, jestli dostali účtenku.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a prosím s faktickou poznámkou pana poslance Jurečku, připraví se pan poslanec Skopeček. A chtěl bych poprosit o větší klid v sále. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já si vážím toho, paní ministryně, že jste reagovala na spoustu věcí, které tady byly v debatě zmíněny. Nicméně tady zazněla jedna důležitá věta, která z úst ministra či ministryně financí vždycky vyvolá celkem velkou pozornost. A jestli jste si jista, že v letošním roce směřujeme k vyrovnanému rozpočtu, tak je to super. Ale jestliže tady jsme v situaci, kdy plánujeme rozpočet na příští rok, což bude zítra, tak když se ten proces rozeběhne na úrovni Poslanecké sněmovny a zazní tady, že i příští rok vy de facto počítáte s vyrovnaným rozpočtem, tak by bylo fér si říct: Tak pojďme ten rozpočet chystat okamžitě vyrovnaný pro ten příští rok. Nehrajme tady tu marketingovou hru, že vytvoříme očekávání na nižší úrovni a pak se to zázrakem podaří. A potom se někteří plácají po ramenou, jak je to úžasné, že se to podařilo.

A bylo by také fér říkat ty věci potom i v jiných momentech. Když tady potom projednáváme EET a mluví se tady o tom a je to zdůvodňováno, že třetí a čtvrtou vlnu musíme zavádět z důvodu vyššího výběru daní, protože tady potřebujeme krýt deficit ze státního rozpočtu, potřebujeme investovat do mnoha bohulibých oblastí. OK, proč ne? Ale potom tedy neříkejme, že ten výběr daní - někdy se nám hodí říkat, že se úplně nedaří, pak se hodí říkat, že nám hrozí deficity, a pak se nakonec řekne, že ten deficit nám nehrozí. To prostě není úplně fér hra vůči občanům tohoto státu ani vůči podnikatelům a všem těm, kteří platí daně a kteří přispívají na financování našeho státu a státního rozpočtu.

Já si myslím, že takovýto přístup, kdy potom ten rozdíl může tvořit klidně 45, 50, 60 miliard rozdílu v tom, co se plánuje, a v tom, co je výsledek, tak to jsme tady zažili někdy v roce 2014 a řekli jsme si, že už takovouto cestou snad jít nechceme. Takže já bych se přimlouval za to, kdyby i tyto věci mohly být tady vyjasněny a hlavně kdyby se ta práce mohla dělat opravdu kvalitně. A jestliže ty propočty nám ukazují, že může být vyrovnaný rozpočet, tak ho takto na konci tohoto roku schvalme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Nyní prosím pana poslance Skopečka s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Jan Skopeček: Já budu říkat něco podobného co předřečník. Ale my jsme se dostali do naprosto neuvěřitelné situace. My jsme se dneska dozvěděli, že zítra začínáme projednávat návrh státního rozpočtu. Víme, že ten návrh státního rozpočtu bude s deficitem minus 40 miliard korun, ale den předtím, než ten rozpočet začínáme projednávat, tak už tady paní ministryně financí inzeruje, že stejně dopadne i v tom příštím roce vyrovnaně. Takže už den dopředu víme, že sem zítra vláda přijde se lživým, fejkovým rozpočtem, který neodpovídá realitě, protože už dneska nám ministryně prozradila, že žádný 40miliardový deficit nebude, že na konci roku bude vyrovnáno. Tak proč se tady zítra budeme, milí kolegové, scházet, když jsme se teď tady dozvěděli, že budeme projednávat lživý, fejkový rozpočet? Nerozumím tomu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji. A nyní prosím pana poslance Munzara s faktickou poznámkou. Další faktické poznámky v tuto chvíli nemám.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji, pane předsedající, za slovo. Já bych chtěl navázat na pana poslance Jurečku a pana poslance Skopečka vaším prostřednictvím.

Ono skutečně nás zkritizovat z nekorektnosti a říct tady: my vám předkládáme deficitní rozpočet, protože stejně bude vyrovnaný - to taky není moc korektní vyjádření, paní ministryně.

Nicméně my vyčítáme této vládě, když už jsme tu debatu otevřeli, jednu věc, respektive posledním vládám za poslední roky. A to, že zúžila řízení státního rozpočtu na prosté má dáti - dal a soustředí se pouze na příjmovou stranu rozpočtu, nikoliv na tu výdajovou. Tam se to rozjíždí velikým tempem. Zase jsme si přečetli, kolik tisíc nových státních zaměstnanců hodlá tento stát přijmout. Za prvé se tím kanibalizuje pracovní trh pro soukromé podniky a za druhé, ono nebude pořád tak dobře. Nebude pořád ekonomický růst a ekonomický boom. A kdo to zaplatí?

A v reakci na pana zpravodaje vaším prostřednictvím, který tady říká: je to jenom technická novela. Tak kdy jindy se bavit o daních, o zastabilizování podnikatelského prostředí, aby bylo skutečně pevné a stabilní do budoucna, abychom ustáli případnou ekonomickou recesi nebo ekonomickou stagnaci, kdy jindy než u daní? Daňový balíček je příležitost, abychom se o těchto věcech bavili, abychom vyhodnotili, jaká cesta pro naše podnikatele by byla nejlepší. A když vidíme všechny ty studie, které se týkají například byrokracie, tak vidíme, že byrokracie pro podnikatele v našem českém státě roste. A zároveň, jak říkám, vláda se snaží soustředit pouze na příjmy z daní, takže podnikatelskou sféru bere trošku jako dojnou krávu pro státní rozpočet. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A v tuto chvíli bych tedy poprosil pana poslance Bendu, který se hlásil do rozpravy z místa.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní ministryně, vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, já jenom opravdu k daním vystupuji málokdy a musím říct, že mě dneska překvapil ten výstup paní ministryně, která nám fakt sdělí, že zítra předkládá rozpočet, kterému sama nevěří. To mi přišlo zvláštní.

Ale chtěl jsem mít jednu prosbu. Nedělejme sami ze sebe a z veřejnosti blázny. Netvařme se, že je možné tento návrh zákona do konce roku schválit. To je přece strašně nefér! Musíme říct, musí říct Ministerstvo financí, musí říct tato Sněmovna, kdy to začne platit. Jestli je to půlka příštího roku, co může začít platit v půlce příštího roku, co může začít platit někdy jindy. Ale to, že to nezačne platit od 1. 1. 2019, přece musí být zřejmé každému, kdo otevře alespoň kalendář. Dnes je 23. října. I když zkrátíme lhůtu na maximum, což je schopna si prohlasovat vládní většina, jsme v 23. listopadu, kdy nejdříve může začít být projednáván tento návrh zákona. 23. listopadu je pátek, poté máme poslanecký týden. To znamená, že první sněmovní týden začíná 4. prosince. I kdyby všechno šlo seberychleji, není v reálu možné, abychom až v druhé polovině prosince my daňový řád projednali. A posíláme ho do Senátu. A to si opravdu myslíme, že Senát kvůli krásným očím paní ministryně bude zasedat mezi svátky, aby za deset dní schválil daňový řád? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP