Středa 14. listopadu 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

15.
Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause,
Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání
zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 115/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele poslanec Jan Čižinský, kterého požádám, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Stejně tak požádám paní Zuzanu Majerovou Zahradníkovou, která je zpravodajkou tohoto tisku. (Silný hluk v celém sále.) Než udělím slovo zástupci navrhovatelů, požádám Sněmovnu o klid. My jsme ve druhém čtení.

Jen musím konstatovat, že nemohu dát kolegyni Černochové slovo k faktické poznámce, s přednostním právem bych jí ho samozřejmě udělil, vzhledem k tomu, že není předsedou poslaneckého klubu. Ale v tuhle chvíli tedy máme před sebou vystoupení zástupce navrhovatelů, pokud bude dostatečný klid ve sněmovně. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji za slovo. Jedná se o ty přípravné třídy základních škol. Jedná se o to, aby se do těch přípravných tříd mohly dostat děti, které mají doporučení pedagogicko-psychologické poradny, ale nesplňují tu podmínku odkladu. Protože tyto děti se do přípravných tříd, i když by pro ně byly vhodné, nemohou dostat z toho důvodu, že nemají odklad, když je jim pět let v době, kdy by se mohly do těch přípravných tříd dostat, a potom, když už ten odklad mají, tak už jsou zase příliš staré, aby se do přípravné třídy mohly dostat.

Návrh, který předkládáme, je návratem k původnímu znění. A já bych rád, kolegyně a kolegové, každého z vás požádal, abyste se spojili s nejbližším ředitelem školy a zeptali se ho, jestli to znění podporuje, nebo nikoli. Domnívám se, že se všichni dozvíme, že to podporuje, anebo že je mu to jedno, protože přípravnou třídu nemá. Ale ten ředitel, který přípravnou třídu má, velmi často řeší problém, že právě nemůže děti, které se narodí od září do prosince, vzít, i když by pro ně přípravná třída byla vhodná. Tedy dámy a pánové, ještě jednou prosím, poptejte se u svých ředitelů, kteří jsou vám blízcí, u ředitelů základních škol, abyste si na to vytvořili názor. Protože jako pozměňovací návrh tento náš návrh, toto doplnění neprošlo o tři hlasy a je to škoda, protože umožní, aby se do přípravných tříd dostaly všechny děti, pro které je to vhodné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Mám tady faktickou poznámku, ale tu nemohu také panu kolegovi Ferjenčíkovi udělit, protože ještě nevystoupila zpravodajka. A musím konstatovat, že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 115/2. Dále výbor předložil záznam, který byl doručen jako sněmovní tisk 115/3.

Nyní tedy udělím slovo zpravodajce, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu pro druhé čtení a informovala nás o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila podle § 93 odst. 1. Paní zpravodajko, máte slovo, a potom teprve zahájím rozpravu. Prosím máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková: Děkuji. Hezký den, dámy a pánové. Co se týká výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, tak tento výbor nepřijal usnesení k danému pozměňovacímu návrhu. Nicméně co se týká návrhu 115, tak touto změnou je umožněno přijímat do přípravných tříd základních škol kromě dětí, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky a které jsou přijímány přednostně, přijímat i další děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých to písemně doporučilo školské poradenské zařízení.

Chci k tomu jen z praxe doplnit, že jsem mluvila s několika řediteli základních škol. Ti si velice přejí, aby se to vrátilo k tomu původnímu nastavení, o což se tady snažíme. Protože mnohdy právě proto, že tyto děti do přípravných tříd v současném stavu nemohou být přijímány, tak nemají danou minimální kapacitu k naplnění, a tudíž přípravné třídy nemohou být vůbec otevírány. Takže my bychom vlastně touto změnou, která se vrací do původního stavu, umožnili, aby všechny děti, které legitimně na to nárok mají, mohly touto přípravnou třídou projít a tyto přípravné třídy mohly fungovat všude, kde je o ně zájem. A ten zájem o ně je. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce a ještě před obecnou rozpravou se hlásí s přednostním právem místopředseda klubu hnutí ANO pan Kubíček. Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, vláda na své schůzi 4. dubna roku 2018 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Zaujala k tomu nesouhlasné stanovisko, a to zejména z těchto důvodů. Vláda dlouhodobě usiluje o snížení počtu odkladů školní docházky a je přesvědčena o tom, že pro dosažení tohoto cíle je nezbytné dbát na správné zacílení jednotlivých zaváděných opatření. Práce s dětmi s odkladem povinné školní docházky by proto měla být profesionální, individuální a přípravné třídy by se měly zaměřit především na vyrovnávání vývoje dítěte. Pedagogové v přípravných třídách by se proto měli věnovat výhradně dětem s odkladem povinné školní docházky a nikoliv jiným, které mají jiné potřeby a vyžadovaly by jiný způsob práce.

S ohledem na velmi krátkou dobu účinnosti novely školského zákona provedené zákonem č. 178/2016 Sb. není podle názoru vlády případné tuto nedávno zavedenou právní úpravu nyní znova měnit a vracet ji do předchozího stavu. Proto si dovoluji dát procedurální návrh na zamítnutí tohoto zákona.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To je od vás hezké, pane místopředsedo, ale to bohužel v tuto chvíli nemůžete, protože se musíte přihlásit do rozpravy. Teď mám přihlášku pana poslance Václava Klause, který je první přihlášený do rozpravy. Pan kolega Čižinský je zástupce navrhovatelů, čili bez přednostního práva, bude druhým přihlášeným, pokud ho nepřeskočí někdo v elektronické přihlášce, a pak teprve mohu přijímat i faktické poznámky, protože nejdříve musím zahájit rozpravu.

Rozpravu jsem právě zahájil, slovo má pan poslanec Václav Klaus. (Poslanec Klaus má poznámku mimo mikrofon.) Vy jste první přihlášený, pane poslanče. (Poslanec Klaus sděluje, že se přihlásil do podrobné rozpravy.) Do podrobné rozpravy, aha, tak dobře. V tom případě se omlouvám. Otevírám rozpravu obecnou, vidím pana poslance Čižinského jako prvního přihlášeného do podrobné rozpravy - do obecné rozpravy.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji. Já bych rád zareagoval na předřečníka. Ten proces je následující. Přípravné třídy jsou zřízeny pro děti, které to potřebují. A zda to potřebují, rozhoduje pedagogicko-psychologická poradna. Teď jsou ale v tom zákoně dvě podmínky, že rozhodne pedagogicko-psychologická poradna a že to dítě má odklad. Takže je to naopak, než jak se vláda usnesla. Pokud chceme omezit odklady, tak právě otevřme také přípravné třídy dětem a podmínku odkladu vynechme, dejme tam, že jsou přednostně přijímány děti s odkladem, ale všechny děti jsou přijímány jenom ty, u kterých pedagogicko-psychologická poradna řekne, že to potřebují. Takže to, co tady bylo čteno, co je cílem vlády, tak to je přesně cílem této změny, k tomuto návratu, a vracíme se právě k tomu, aby děti, které se narodily od září do prosince, nemusely žádat o odklad, aby se dostaly do přípravné třídy. Takže je to úplně naopak, než to tady bylo řečeno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan Lukáš Bartoň do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Já bych moc rád podpořil tento předkládaný návrh, a to i z dalšího hlediska, to je, že jde o děti, a děti nejsou digitální, děti nejsou jedny a tytéž, ať jako třída pětiletých, třída šestiletých, třída sedmiletých. Již dnes máme to, že základní povinnou školní docházku musí zahájit v šesti letech a děti, které nejsou připraveny, mohou dostat odklad, mohou navštěvovat přípravnou třídu. Stejně tak bychom se měli chovat i k těm dětem v ještě dřívějším věku, než mohou nastoupit povinnou školní docházku, a i pro ty bychom měli otevřít právě tyto přípravné třídy. I ty už jsou zralé na to, aby mohly chodit do přípravné třídy. A zejména to ukazuje na to, že zde je stále potřeba posudek pedagogicko-psychologického poradce na to, že mohou chodit do těchto tříd. Žádné jiné děti do přípravných tříd nemohou chodit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan poslanec Kubíček se hlásí do rozpravy s tím, co říkal, s přednostním právem, prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo. Ještě jednou vznáším návrh na zamítnutí.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Teď už nemám žádnou přihlášku do obecné rozpravy - vidím přihlášku pana poslance Ferjenčíka. Máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Podle mě ten návrh je naprosto logický. Vláda podle mě dala nesouhlasné stanovisko jenom proto, že ho předkládá opozice. Vážně bych vás poprosil, abyste ho podpořili, protože jednoduše dává smysl.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Kdo dál v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Pan poslanec Karel Rais ještě v obecné rozpravě, přihlásil se předtím, než jsem - prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Rais: Děkuji. Já jenom k těm závěrům. Vždyť to v podstatě není, vlastně nejsou - pan kolega říkal, že to nedává smysl, možná logický, ale nejsou žádné výsledky, v podstatě vlastně žádné šetření. To jsou prostě názory bez jakýchkoliv empirických důkazů nebo dokladů, dat, tak se domnívám, že je potřeba, a to je v tom stanovisku vlády, prostě chvíli počkat a pak udělat toto řešení. Možná i dobré. Ale my už jsme zažili v tom školství teď spoustu unáhlených řešení v tom minulém období, jejichž důsledky zejména finanční v miliardách korun neseme dodnes.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Mám tady dvě faktické poznámky, pana poslance Marka Výborného a pana poslance Jana Čižinského. Kolega Výborný, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, nezlobte se na mě, to jsou naprosté pseudoargumenty, co se tady teď snášejí. Na toto opravdu nejsou potřeba žádné empirické výzkumy. Kolega Čižinský to tady jasně přednesl. Jednoduchá úprava - běžte se zeptat těch učitelů, ředitelů škol, těch rodičů, na to opravdu nepotřebujete žádné empirické výzkumy. A pokud do takových banálních věcí - kde můžeme pomoci sice velmi malému množství, ale můžeme pomoci těm dětem primárně, o ty tady jde - tak vy do toho vnášíte čirou politiku jenom proto, že tady prostě přednáší ten návrh opoziční poslanec, tak prostě se o tom nebudeme bavit a ještě budeme mluvit o tom, že potřebujeme nějaký empirický výzkum. To je úplná blbost! Nezlobte se na mě.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Pan poslanec Čižinský také s faktickou poznámkou. Připraví se s faktickou poznámkou kolega Rais. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji za slovo. Jenom bych chtěl vysvětlit velmi krátce, k čemu dochází. Dochází k tomu, a v Praze je to nejmenší problém, protože tam se ty děti, které mají doporučení pedagogicko-psychologické poradny, seskupí v nějaké škole, a tu třídu otevřou. Ale velmi často mimo Prahu je třeba devět dětí, které to potřebují, mají potvrzení pedagogicko-psychologické poradny a mají i odklad, pak je jedno dítě, které se narodilo v říjnu, které to také potřebuje, také má doporučení pedagogicko-psychologické poradny, ale nemá odklad, a co se stane? Ta třída vůbec nevznikne, to znamená, ta třída, ve které se ti pedagogové individuálně věnují v poměru 1 ku 15, a těch devět dětí nemůže do té třídy, protože ta třída není otevřená, a to dítě, kterému je pět let, těsně mu bude šest let po tom září, takže odklad nemá, tak pokud skutečně velmi potřebuje tu přípravnou třídu, tak do té přípravné třídy jde v praxi v sedmi letech a do první v osmi. A ta naše úprava jenom říká: nechme to na té pedagogicko-psychologické poradně, která to doporučí, a ta třída se otevře. Nic jiného. Není v tom skutečně žádná politika. Opravdu ne! Bohužel minule to neprošlo jako pozměňující návrh k zákonu, který byl - neprošlo o tři hlasy, je to velká škoda. Doporučuji skutečně - prosím, všichni se zeptejme učitelů a ředitelů našich blízkých škol. Garantuji, že se dozvíte, že to je dobře, anebo že to třeba neřeší, protože neotvírají přípravnou třídu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Kolega Rais se odhlásil z faktické poznámky. Mohu tedy uzavřít obecnou rozpravu, protože se do ní nikdo nehlásí. Tu tedy uzavírám a ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak.

Otevřu podrobnou rozpravu. Do té je přihlášen pan kolega Václav Klaus. Připomínám, že během podrobné rozpravy se předkládají k návrhu zákona pozměňovací, případně jiné návrhy, nejedná-li se o písemný návrh, popřípadě neobsahuje-li písemný návrh odůvodnění, je třeba jej odůvodnit. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Klaus: Dobrý den. Já jsem se přihlásil až teď, abych se přihlásil jenom jednou. Já bych se rád přihlásil ke sněmovnímu dokumentu 1263, který je pozměňovacím návrhem k tomuto návrhu. (Předává návrh zpravodajce a předsedajícímu.)

Ještě než se dostanu k samotnému pozměňovacímu návrhu, tak jenom na konto této debaty. Nemyslím si, že to je tak strašlivě důležitý zákon, na druhou stranu nic nekazí. A jenom bych připomněl, že to, že nějaký zákon jsem spolupodepsal já, poslankyně Valachová, pan Čižinský, je taková konstelace, která má pravděpodobnost, asi jako že tady přistane kosmická raketa během pěti minut. Takže to je taková věc, která zaslouží jistou pozornost.

Co se týče pozměňovacího návrhu. Tento zákon byl poprvé podán jako pozměňovací a někteří poslanci strany lidové k tomu podali pozměňovací návrh, který s tím nesouvisel, ale týkal se preambule školského zákona, kde jsou takové hodnotové věci, k čemu má školství sloužit. Z mého pohledu to bylo velice kvalitní a konzervativní. Odkazovalo na křesťanské základy atd., a já jsem se proto rozhodl, že podám pozměňovací návrh v podobném duchu i sám. Teď se ten lidovecký pozměňovací návrh zatoulal, resp. nebyl znovu podán, ale tak já se stejně přihlašuji k tomu svému.

Chci v části, která se jmenuje Obecné cíle vzdělávání, paragraf 2 z písmena f) vyjmout větu, že pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku - a vyjmout to.

Odůvodnění je takové, že ve vzdělávání ani v celé školské soustavě by neměla mít místo politika. Mezi hlavními cíli vzdělávání by v zákoně neměly být politické formulace týkající se témat, kde řekněme polovina obyvatel České republiky zaujímá nějaké hodnotové postoje a druhá polovina obyvatelstva postoje opačné. Takovým tématem je bezesporu Evropská unie a její fungování. Není možné ze zákona a navazujících podzákonných norem, metodických pokynů, projektů a vzdělávacích programů ideologicky školit žáky, zkoušet je a hodnotit v otázkách politických názorů jejich nebo jejich rodičů. Takovým způsobem fungovalo školství za režimu nacistického či komunistického a je velmi neblahé jakékoli reminiscence podobné povahy mít v současné legislativě.

Tak to je odůvodnění mého pozměňovacího návrhu a doufám, že ho ve třetím čtení podpoříte. A kdyby se tam ještě stihla dostat i ta část rozsáhlejší, tak tu bych také podpořil. Ale nevím, jak to teď přesně je. To asi ví paní zpravodajka. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Václavu Klausovi za jeho pozměňovací návrh. Tím jsme vyčerpali zatím podrobnou rozpravu. Ptám se, jestli se někdo ještě hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak. I podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Ani zástupce navrhovatelů, ani zpravodajka nemají zájem o závěrečná slova. Návrh na zamítnutí se hlasuje na začátku třetího čtení. Jiný návrh nebyl v podrobné rozpravě podán, ke kterému bychom mohli zahájit hlasování, a mohu tedy ukončit bod číslo 15. Děkuji zástupci navrhovatelů, děkuji paní zpravodajce.

Ještě než budeme pokračovat, konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to pana poslance Josefa Kotta od 10.45 do 11.30 hodin z pracovních důvodů.

 

Pokračovat budeme bodem číslo

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP