Úterý 23. října 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Pikal)
24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 195/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, ujměte se slova.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Hlavním cílem návrhu zákona je zajistit transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie z roku 2016/1629 ze dne 14. září 2016, kterou se stanoví technické požadavky pro plavidla vnitrozemské plavby, mění se směrnice 2009 a zrušuje směrnice 2006/87/ES, do vnitrostátního správního řádu. Úplné transpozice této směrnice bude dosaženo přijetím prováděcích právních předpisů, na což pamatují i zmocňovací ustanovení obsažená v návrhu zákona.
V souladu s požadavky směrnice dochází zejména k úpravě základních podmínek provozu plavidel na vnitrozemských vodních cestách, procesu schvalování technické způsobilosti plavidel a vydávání osvědčení plavidel, podmínek zkrácení a prodloužení doby platnosti osvědčení plavidel, zřízení nové evidence osvědčení plavidel prokazujících plnění harmonizovaných technických požadavků včetně zajištění předávání vybraných údajů do evropské databáze trupů plavidel a jejich výmazu.
Návrh zákona přináší i další změny, přesahující rámec uvedené směrnice. Nejvýznamnější z těchto změn je zavedení povinnosti provozovatelů některých plavidel provozovaných na stanovených dopravně významných vodních cestách vybavit plavidlo zařízením pro sledování polohy a pohybu plavidel a zařízením pro zobrazování plavebních map a informací o poloze a pohybu plavidel. Zákonné zakotvení této povinnosti představuje další krok v postupném zavádění harmonizovaných říčních informačních služeb, takzvaného systému RIS, v České republice. Toto opatření povede zejména ke zvýšení plavební bezpečnosti, ochrany životního prostředí a efektivity plavebního provozu.
Součástí předkládaného návrhu zákona je i dílčí úprava a doplnění některých ustanovení zákona o vnitrozemské plavbě na základě zkušeností z aplikační praxe, jakož i provedení několika terminologických změn a úprav legislativně technického charakteru.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Květa Matušovská. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, dovolte mi, abych se zhostila své pozice zpravodajky k novele zákona o vnitrozemské vodní plavbě.
Jak už tu zaznělo od pana ministra, tak hlavním cílem předkládané novely je vlastně zajistit transpozici směrnice Evropského parlamentu, kterou se stanoví technické požadavky na plavidla vnitrozemské plavby. Směrnice vlastně harmonizuje podmínky pro vystavování osvědčení plavidla, upravuje problematiku jednotného evropského identifikačního čísla plavidla a nově je tu také výslovně upravena evropská databáze trupu plavidel, kterou vede Evropská komise a do níž členské státy Evropské unie předávají stanovené údaje o plavidlech.
Nejvýznamnější netranspoziční změnou obsaženou v návrhu novely je zavedení povinnosti, aby provozovatelé některých plavidel provozovaných na stanovených dopravně významných vodních cestách vybavili plavidlo zařízením pro sledování polohy a pohybu plavidel a zařízením pro zobrazování plavebních map a informací o poloze. Ministerstvo dopravy deklaruje, že ve vztahu k plavebnímu provozu zavedení této povinnosti zvýší bezpečnost plavebního provozu na vodních cestách, a předpokládá se též zefektivnění proplouvání plavebními komorami a celkově efektivnější provoz nákladní a veřejné osobní dopravy a v neposlední řadě také zvýšení ochrany životního prostředí.
Ministerstvo tímto krokem navazuje nejen na zkušební provoz realizovaný na základě evropského projektu, ale také na zavádění této povinnosti v ostatních státech Evropské unie, zejména Spolkové republiky Německo, Slovenské republiky, Rakouska a dalších. Zařízení pro sledování polohy a zařízení pro zobrazování plavebních map a poloh v současnosti užívají provozovatelé některých plavidel na základě dobrovolnosti anebo na základě smluv a zápisů uzavřených s Ministerstvem dopravy a Českou republikou. Tato zařízení byla bezplatně zapůjčena na tato plavidla.
V tomto zákoně se také mění podmínky pro provádění technických prohlídek, o kterých se, doufám, pobavíme na hospodářském výboru. Součástí předloženého materiálu je i vyhodnocení přínosů a nákladů. Jako nejvhodnější řešení k dosažení cílů regulace a dosažení identifikovaných přínosů se jeví varianta spočívající ve stanovení povinnosti vybavit vybraná plavidla, jako jsou lodě, které nejsou rekreačními plavidly, plovoucími stroji, malými plavidly s délkou trupu nepřesahující sedm metrů a provozovanými správcem vodní cesty, plavebním úřadem nebo základní složkou integrovaného záchranného systému, která budou vlastně provozovaná na vybraných vodních cestách, kterými jsou vodní tok Labe od Přelouče po státní hranici se Spolkovou republikou Německo včetně plavební dráhy na vodní ploše Velké Žernoseky a vodní tok Vltavy až k soutoku s Labem. Tato varianta vyžaduje doplnění jednoho paragrafu do zákona o vnitrozemské plavbě a doplnění několika ustanovení do příslušného zaváděcího právního předpisu.
Ze shora uvedených důvodů lze návrh zákona hodnotit kladně a doporučit jeho projednání ve výborech. Garančním výborem by měl být hospodářský výbor. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli nemám přihlášky. Než ji ovšem zavřu, přečtu jednu omluvenku. Omlouvá se paní poslankyně Věra Kovářová mezi 17.45 a 18.30 z důvodu jednání.
Přibyla mi tady žádost o faktickou poznámku, nicméně tu je možno přednést pouze v reakci na rozpravu, takže se zeptám, jestli se pan poslanec hlásí do rozpravy. Hlásí. Tak prosím. Máte slovo.
Poslanec Petr Pávek: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom krátce, protože budeme mít příležitost to probrat na hospodářském výboru. Já miluji tyto úřednické postupy, kdy v těch jejich hlavách se zrodí myšlenka, že by mohli někomu nařídit pořídit si poměrně drahý systém polohování, který je samozřejmě nic nestojí. To si musí koupit provozovatelé plavidel. A jediná výhoda, kterou to má kromě zmíněné bezpečnosti, tak je to šmírování. Šmírování, kde každý uvidí, kde se jaké plavidlo nachází, takže je to nástroj k tomu, aby se postupně odbourávalo jakékoliv soukromí. Takže to je celé.
A je to netranspoziční. Pan ministr to přečetl správně, co mu napsali jeho úředníci. Je to netranspoziční opatření, takže jako vždycky, jako se prostě k nějaké transpozici nebo implementaci evropské normy přišije pár přílepků, které by samy o sobě nikdy nemohly projít, ani touto Sněmovnou ne, ale pod kouzelným slůvkem a zastřešením, musíme to udělat, protože je to transpozice nebo implementace evropské normy, tak to tam prostě nabalíme. Já jenom na tohle chci upozornit. My to budeme jistě řešit na hospodářském výboru a rád bych k této záležitosti připoutal vaši pozornost.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Další přihlášky do rozpravy nevidím, tedy rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pan ministr má zájem o závěrečné slovo. Prosím.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych tentokrát rád využil závěrečného slova a reagoval na to, co tady řekl prostřednictvím pana předsedajícího můj předřečník. Já jsem přesvědčen, že tady nemáme žádného dalšího bratra nebo žádný nějaký požadavek. Můj dotaz byl samozřejmě na naše úředníky, zdali to musí být povinnost a jestli to dává smysl.
Zaprvé bych chtěl říct, my jsme ta drahá zařízení 95 procentům plavidel koupili za evropské peníze, takže je mají a nemusí si je kupovat. To je první moment. Druhý moment je - je to žádost těch lodníků, kteří říkají, že ten systém je opravdu dobrý. A to není žádný velký bratr. To je prostě prevence srážky. Na lodi to není jako v autě. Když ta loď jede a vy nevidíte za břeh, tak když má špatný kurz, tak se srazit mohou. A jenom bych chtěl říct, nehledejme v tom ztrátu soukromí. Není to pro všechny lodě, jenom pro ty lodě, které jsou velké a které mohou být ohrožením plavebního provozu. Takže jenom krátce. A určitě bude debata na hospodářském výboru, kde to budeme moci probrat. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Teď se mi přihlásil s faktickou poznámkou pan poslanec Pávek. Nicméně já ji bohužel nemohu připustit, protože pan ministr vystoupil až po uzavření rozpravy. Takže pokud nedosáhnete otevření rozpravy jinak, tak vás nemohu pustit. A paní zpravodajka nemá zájem o závěrečné slovo? Nemá.
V tom případě návrhy na vrácení nebo zamítnutí nebyly předloženy, takže se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. V tom případě svolám kolegy do sálu a žádost o odhlášení nevidím. Žádost o odhlášení, takže odhlásím všechny. Prosím, přihlaste se znovu svými kartami.
Pro ty, kteří přicházejí, zopakuji, že budeme hlasovat o přiřazení tisku garančnímu výboru. Počkám, až se nám počet přihlášených poslanců a poslankyň ustálí... Vypadá to, že jsme dosáhli nějakého maxima.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přiřazení. Kdo je proti přikázání? Já vám děkuji.
V hlasování číslo 44 bylo přihlášeno 160 poslanců a poslankyň, pro 155, proti 1. Návrh byl přijat. Takže konstatuji, že jsme návrh přikázali výboru hospodářskému jako garančnímu.
Ptám se, jestli má někdo návrh na přikázání dalším výborům k projednání. Organizační výbor žádné další výbory nenavrhl. Není tomu tak. V tom případě konstatuji, že jsme vyčerpali tento bod. Já jej končím a posuneme se dál. Děkuji navrhovateli a zpravodajce.
Ve zbývajících dvou minutách si dovolím otevřít vládní návrh... Jenom k těm dvěma minutám, poté napevno zařazený bod Informativní zpráva ministra zdravotnictví doplněná o informaci ministra školství, mládeže a tělovýchovy o stavu Fakultní nemocnice Ostrava a Lékařské fakulty Ostrava, nicméně ještě nám zbývá čas... Já bych to alespoň otevřel? Já myslím, že už to nemá cenu za tu minutu, než něco předneseme...
Takže pokud někdo nebude zásadně nic namítat, dovolím si otevřít bod 178 mírně předčasně.
Takže zahajuji bod číslo
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.