(11.00 hodin)
(pokračuje Němcová)

Určitě se všichni shodnete napříč, že dávky dnes, tak jak jsou nastaveny, tak jsou zneužívány a nadužívány. A já se velmi těším na to, že pokud obě dvě novely přijdou sem do Sněmovny, tak úplně stejně napříč politickým spektrem se k nim postavíte, protože o tom tyto dvě navržené novely, byť jsou zatím pouze v Legislativní radě vlády, o tom tyto dvě novely jsou. Proto s těmi novelami přicházíme, aby se něco začalo dít. Mohlo se už předtím, nezačalo, proto teď s tím přicházíme.

A abyste ještě také v předvolebním období měli podklady a čísla, pokud je máte rádi stejně jako já, tak si dovolím říct, že konkrétní příklady, které tady mám, je jich asi 15, se týkají rodin úplných, neúplných, seniorů, zdravotně postižených, jaké mají nároky teď a jaké nároky mají poté, zveřejním na webových stránkách ministerstva, abyste, pokud budete vystupovat v médiích, nedávali lživé nebo zavádějící informace a abyste naopak působili velmi znale a věrohodně, znalí věci o těch návrzích, o kterých budete hovořit. To předpokládám, že velice oceníte. Děkuji moc.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji za vystoupení paní ministryni a nyní mám v pořadí žádosti tří kolegů o vystoupení. Jako první vyzývám pana předsedu Bartoška a připraví se pan předseda Kalousek a následně pan předseda Michálek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji, pane místopředsedo. Ano, paní ministryně, za lidovce mohu říct, že jsme připraveni k té diskusi.

Ještě k paní ministryni Dostálové. To čerpání ze strany starostů je proto, že ty podmínky jsou poměrně složité. Já děkuji za tu možnost, že se spolu potkáme, že otevřeme téma Státního fondu rozvoje bydlení. Pevně věřím, že najdeme řešení pro obce, aby mohly budovat svůj bytový fond. Takže děkuji za to, že můžeme tuto situaci řešit.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji a nyní požádám pana předsedu Kalouska. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. V této fázi rozpravy, kdy jsou možné faktické připomínky, jsem se přihlásil s přednostním právem, protože jsem chtěl jenom zareagovat na paní poslankyni Aulickou. Ona nám tady řekla, že o tom přece nemá cenu teď diskutovat na půdě Poslanecké sněmovny, že to patří někam jinam, a pak čtvrt hodiny zasvěceně diskutovala a argumentovala. Jistě kompetentně. Já jsem si ji poslechl s velikým zájmem, nicméně to zakončila tím, že o tom nemá cenu diskutovat a že tedy poslanci KSČM budou hlasovat proti programu schůze. Není to, prostřednictvím pana předsedajícího, trochu nefér, paní poslankyně? Neměli by dostat úplně stejnou šanci všichni? Sedí tady celá řada komunálních politiků, kteří se s tím problémem potýkali v terénu. Jsou tu lidé ze sociálního výboru, z rozpočtového výboru. Já bych si jejich pohled na věc poslechl se stejným zájmem, s jakým jsem poslouchal vás. Ale to byste jim to museli umožnit a schválit program schůze, o což vás prosím.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. A nyní poslední přihlášený, pan předseda Michálek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Já budu tlumočit jenom některé názory svých kolegů, kterým bude zabráněno pronést, nebo vyjádřit se k tomuto tématu, protože plánujete zablokovat schválení programu jednání.

Kolegové z Karlovarského kraje si stěžují, že tedy opravdu příčinou toho, že odcházejí lidé z Karlovarského kraje, nejsou dětské gangy, ale že tam je špatná ekonomická situace. To zaprvé.

Ne všechna města jsou jako Ústí. Když už se bavíme o tom, jak to vypadá v jednotlivých městech, tak bych přispěl svou zkušeností z hlavního města Prahy, které je také specifické a kde je také problém, že přijdou lidé, kteří mají sociální problémy a jsou u nich důvody, proč by měli získat sociální bydlení, a sociální bydlení nezískají. A jedním z těch důvodů, proč ho nezískají, je, že Praha postavila v 90. letech za dotace ministerstva nové domy a do těch domů nainstalovala - které patří hlavnímu městu Praze a jsou sociální, jsou dotované - soudce a státní zástupce. Takže někteří soudci a státní zástupci dneska bydlí v domech, které vlastní hlavní město Praha a platí nájem, 60 korun, zatímco tržní nájem je někde kolem 250 korun za metr čtvereční. Takže takovýmto způsobem se nakládá potom s těmi dotovanými domy, které zaplatí ministerstvo. Ve výsledku to dostanou prominentní skupiny a ti lidé, kteří potom za námi jako zastupiteli chodí, že by měli mít nárok, aby tam třeba dostali nějakého seniora, který už se nemůže pohybovat nebo ani nemá takový příjem, aby si mohl dovolit standardní tržní bydlení, tak na ty se nedostane kvůli tomu, že je obsadí soudci a státní zástupci, kteří snad mají takové platy, aby si to mohli dovolit.

Takže já jsem chtěl poprosit paní ministryni, aby to mohla zahrnout i do svého připravovaného návrhu, aby městy dotované byty nebyly přenechávány těmto vysokopříjmovým skupinám, ale aby se skutečně dostalo na ty potřebné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Pan předseda Stanjura, zatím posledně přihlášený. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já jsem úmyslně počkal, až vystoupí ti, kteří mohou. Musím říct, že je fakt absurdní situace, kdy tři dámy, které k tomu měly co říct, nám sdělily shodně, že není dobrá doba a místo na to debatovat, aby pak dvě hodiny přednášely své argumenty a ostatním jejich kolegové a kolegyně neumožnily vystoupit. To zaprvé.

Za druhé. Mohl jsem udělat manévr jako kolegové z KSČM, omluvit se a umožnit například místopředsedovi klubu, který je místopředsedou sociálního výboru, aby se svým kompetentním stanoviskem za nás vystoupil. Ale nemyslím si, že to přednostní právo si máme předávat jako peška podle toho, kdo zrovna má tu oblast, která se projednává, na starost v těch stranách či klubech.

Dal jsem si tu práci a porovnal jsem si první programové prohlášení vlády Andreje Babiše, to znamená této vlády v demisi, s programovým prohlášením, které je zveřejněno. Nevím, jestli nakonec to bude nebo nebude v takové verzi, jak to bylo zveřejněno, těch změn je tam skutečně málo, ale o tom mluvit dneska nechci. Chci ocitovat větu, která je v prvním, resp. v programovém prohlášení první Babišovy vlády a která je v návrhu programového prohlášení druhé Babišovy vlády: "Vláda současně prohlašuje, že bude vycházet vstříc kontrole ze strany Parlamentu České republiky, kterému je svou činností odpovědná."

Jedním z nástrojů, jak kontrolovat vládu, který má k dispozici opozice, je svolání mimořádné schůze. Dnes je to pátá mimořádná schůze v tomto volebním období. U této ne, ale u některých předchozích jsme k ní přistoupili z řad opozice v okamžiku, kdy nebyl schválen bod na řádné schůzi. Jak vláda vychází vstříc kontrole ze strany Parlamentu, jak sama píše? Tady je vidět, že papír, v tomto případě můj tablet, snese úplně všechno. První tři mimořádné schůze proběhly tak, že tak jako dnes vystupovali pouze ti, kteří mají přednostní právo, a když si spočítáte ten poměr, tak vždycky vláda je v početní výhodě, protože 17, 16 či 15 členů vlády má přednostní právo, pak funkcionáři stran, předsedové klubů, tady je to rozloženo rovnoměrně, každá strana dvě, a pak vedení Sněmovny. Všichni víte, jak je politicky složeno. A přesto, že vláda současně prohlašuje, že bude vycházet vstříc kontrole ze strany Parlamentu České republiky, tak první tři schůze neproběhly díky tomu, že proti návrhu programu hlasovali poslanci hnutí ANO, poslanci KSČM a poslanci SPD. Nicméně z těchto tří stran je pouze jedna vládní, jedna je polovládní, kolegové vlevo, a jedna by chtěla být vládní, takže se snaží s tou vládou hlasovat, aby si toho někdo všiml, že jsou připraveni být vládní. Takže v tomto okamžiku vlastně vládní poslanci, polovládní poslanci a rádoby vládní poslanci znemožňují, aby Parlament prováděl svoji kontrolní roli. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP