(16.20 hodin)
(pokračuje Klaus)

A ještě bych zareagoval na to, co říkala paní poslankyně Hyťhová, na tu nepřipravenost. Já vám ocituji stanovisko Asociace ředitelů gymnázií: MŠMT předpokládá zavedení změny financování od září 2018, dosud však po dvouleté přípravě nejsou schváleny prováděcí předpisy, snižuje se hodnota PHmax, ředitelé škol nemají žádná relevantní čísla, jak bude financována jedna učitelhodina, a nemůžou si tak spočítat dopad na svou konkrétní školu. Nevědí, s jakými hodnotami v počtu hodin mají počítat při sestavování úvazku na další rok. Předpokládali jsme, že reforma zlepší podmínky ve vzdělávání, jak bylo avizováno. Je zřejmé, že bez výrazně navýšení finančních prostředků to nebude možné realizovat, proto to navrhujeme odložit atd.

Čili tady je ten problém s tou nepřipraveností, takže to bych pak poprosil pana ministra, jestli by se k tomu vyjádřil, jak se na to září těší, jak mu to bude fungovat.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak, děkuji. A nyní dalšího v obecné rozpravě mám přihlášeného pana poslance Martina Baxu. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Baxa: Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové. Dovolte mi, abych rozdělil svůj příspěvek na téma návrhu na odložení reformy financování regionálního školství na tři části. Ten první je spíš takový obecný podotek, který se týká tématu rozdílu v regionálním školství a o kterém tady zazněly už poměrně razantní názory zejména jednoho z prvních řečníků.

Dámy a pánové, už OECD vyčetla českému školskému systému to, že obecně existují rozdíly v regionálním školství. Je ale zapotřebí, pokud tímto chceme argumentovat, se podívat na to, co bylo předmětem té výčitky. Byly předmětem rozdíly ve financování základního školství a také školství středního. Já jsem přesvědčen o tom, a to považuji za jeden z velkých problémů té reformy regionálního školství od samého počátku, že spojila dohromady financování obecního školství, nebo základního školství, a školství středního. Já naprosto souhlasím s argumentem, že financování základních škol by mělo být průřezově po celé republice stejné. Tedy to, co zde zmiňoval např. pan kolega Gazdík, kdy je naprosto zřejmé, že skutečně základní škola od Aše až po Bukovec by měla být financována stejným způsobem.

Nesouhlasím však s tím, a jsem tady možná v menšině, že by kraje neměly mít právo ovlivňovat střední školství na svém území, když jsou navíc zřizovateli těchto středních škol. Já jsem prostě přesvědčen o tom, že regionální rozdíly mezi financováním středního školství v sobě také odrážejí to, jaké jsou priority jednotlivých krajů ve vztahu ke střednímu školství, které tyto kraje zřizují. Jak se odrážejí názory jednotlivých krajských reprezentací na to, co má být prioritou vzdělávacího systému na jejich území. Já odmítám zásadní centralizaci středního školství, které ta reforma předpokládá, a myslím si, že vznikem krajských samospráv a to, že při vzniku krajských samospráv dostaly kraje do vínku i střední školství, by mělo být kompetenčně zobrazeno mimo jiné i v tom financování.

Já jsem přesvědčen o tom, že tvrdý, tuhý centrální dopad na to, jakým způsobem je řízeno střední školství, prostě není namístě a že právě mezikrajová specifika mohou být tím, co bude nakonec zlepšovat vzdělávání v jednotlivých krajích. Možná mluvím pouze za jediný kraj, Plzeňský. Paní exministryně možná ví, že právě Plzeňský kraj byl jediným krajem, který vlastně odmítl už ten návrh reformy regionálního školství, a ten nesouhlas s ní trvá dále.

Nicméně není předmětem toho, co zde projednáváme, odborná diskuse na téma, jakým způsobem by mělo být financováno školství - pardon, jakým způsobem by mělo být řízeno regionální školství, ale zda odložit reformu financování, tak jak byla schválena a měla by od 1. září letošního roku vstoupit v účinnost.

Dámy a pánové, já možná zdůrazním ještě jednu informaci, o které tady hovořil pan předkladatel, a to je to, že začátkem letošního roku, mám pocit dokonce, že to bylo v březnu, se pan ministr Plaga rozhodl odložit účinnost toho nového systému financování regionálního školství o jeden rok. Ten návrh byl později panem ministrem stažen. Ale z doby, kdy ten návrh existoval, zůstala zachována důvodová zpráva. Já bych si tady dovolil odcitovat tři odstavce z této důvodové zprávy.

"Navrhuje se, aby změny v oblasti financování zavedené novelou školského zákona byly účinné pro financování od kalendářního roku 2020. Dodatečný časový rámec umožní provedení zkušebního výpočtu rozpočtů škol a školských zařízení pro rok 2019 obojím způsobem, to jest podle stávajícího systému financování prostřednictvím krajských normativů i podle nového systému financování. "

Druhý odstavec. "Dodatečný čas bude možné využít i pro úpravu a otestování dodatečných softwarových modů stávajícího programového vybavení škol, které by uměly z evidence převést údaje nutné pro nový systém financování, a tím by se eliminovaly chyby i administrativní zátěž škol."

Třetí odstavec. "Dalším důvodem pro odložení realizace reformy financování regionálního školství o jeden rok je zabezpečení finančních prostředků na všechny pozitivní efekty, které může nové nastavení financování přinést."

Neboli to, co je zřejmé z důvodové zprávy toho panem ministrem staženého návrhu zákona, je to, že uvedení této novely v život od 1. září letošního roku v sobě obsahuje nejenom ten finanční aspekt, ale obecně připravenost škol na tento nový systém od části softwarové přes nějakou výpočtovou praxi až po výkazy, které jsou zapotřebí. A tak jak jsem se během minulých týdnů potkal se zástupci jednotlivých škol, musím říci, že podle mého názoru nenastal žádný posun, že by se za jeden měsíc vyzkoušely softwarové systémy, že by se všechno otestovalo, že by bylo teď všechno jasné, jak se dělat má. Já si myslím, že je to velký hazard s tím, jak má reforma od 1. září letošního roku fungovat právě v té rovině té přípravy. Toho, jakým způsobem by technicky na těch školách měla fungovat. To znamená, zda opravdu od 1. září 2018 všechno to, co je spojené s financováním škol, na prvním místě mimochodem to, jak budou dostávat učitelé platy za jednotlivé měsíce, bude dostatečně technicky zajištěno.

A teď podle mého názoru to nejdůležitější. To, co je základem toho, proč je navrhováno, aby byla novela financování regionálního školství schválena. Já jsem pevně přesvědčen o tom, že ani pan ministr Plaga, ani vláda, ani paní ministryně financí není v tuto chvíli (s to) závazným způsobem nám všem říci a našim prostřednictvím veřejnosti říci, že je zajištěno financování v této reformě regionálního školství.

Já jsem si v médiích četl takové poměrně jakoby mlhavé vyjádření, nebo mlhavá vyjádření na to téma, že existuje závazný příslib ministryně financí na to, že poskytne oněch avizovaných 11 mld. korun. U tak závažného bodu, který dnes projednáváme, financování regionálního školství, a tedy to, jakým způsobem školy poběží od 1. září 2018, bych očekával, že zde paní ministryně bude přítomna, aby ujistila poslance a aby ujistila veřejnost o tom, že je dostatek finančních prostředků na to, aby se systém spustil. A těch 11 mld. je jenom jedno z čísel, které se v tom systému objevuje. Když byl systém za paní ministryně Valachové spuštěn, kdy byl ten zákon spuštěn, nemýlím-li se, paní kolegyně prostřednictvím pana předsedajícího, tehdy jste uváděla, že ta novela přinese náklady 4 až 5 mld., nebo 3 až 4 mld. ročně. A teď, uplynula velmi krátká doba, jsme na 11 mld. A jak jsem si připravoval podklady, když jsem si studoval ten návrh novely, tak jsem si vlastně uvědomil, že nikde není napsáno, nikde Ministerstvo školství nezveřejnilo dostatečně transparentní vzorce a nemyslelo v tom matematickém slova smyslu, ale v tom smyslu, kde k tomu číslu 11 mld. přišlo. Kde je napsáno, že to opravdu bude stát těch 11 mld. korun a že to nebude 12, 13, 17, 20? Já mám z toho opravdu vážné obavy.

A slyším-li názory např. odborných asociací, už tady pan předkladatel zmiňoval Asociaci ředitelů gymnázií, ale i dalších, tak se ptám, zda teď, zhruba čtyři měsíce předtím, než by systém měl začít fungovat, nehazardujeme s financováním českého školství. Já jsem si na to odpověděl na základě dostupných informací, které mám, že ano. Když pan ministr ještě před měsícem v návrhu zákona tvrdil, co všechno se musí doplnit, co všechno se kde musí najít. Když zde není přítomna ani paní ministryně financí a nikdo další, kdo by dal ruku na stůl a řekl ano, od příštího roku, od roku 2019, je na stole 11, 15 mld. korun do systému školství.

Mám opravdu vážné obavy, že pokud se nepodaří odložit reformu financování školství, hrozí českému školství opravdu vážné problémy. A to, že teď ani nedokážeme ten vývoj odhadnout, svědčí o tom, jak už v době svého vzniku i v současné době byla novela financování regionálního školství, nebo nový systém financování regionálního školství neuváženě a bez dostatečného promyšlení následků, které může mít, schválen.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP