(16.30 hodin)
(pokračuje Ťok)

Jenom chci říci opravdu ještě dva důvody, proč ten tendr nelze v současné době změnit tak, že by se vyjmulo těch 900 km. Má to dva důvody. Předně, první důvod je, to nejde udělat tak, že změníme tento parametr a pokračujeme v soutěži. Musela by se soutěž zrušit a zahájit nová. Zahájíme-li novou soutěž bez těch 900 km, už to tedy nebude technologicky neutrální a bude to soutěž jenom na mikrovlnný systém, který pravděpodobně bude favorizovat současného provozovatele, protože kdo dá lepší cenu než ten, který to deset let ve stejném rozsahu provozuje? To je první moment.

A druhý moment. Uvědomte si, že do konce prodloužení smlouvy se stávajícím provozovatelem Kapsch je 23 měsíců. Jestliže já potřebuji 14 měsíců na implementaci nového systému, tak jestli dobře počítám, zbývá mi devět měsíců. Za devět měsíců vytvořit novou soutěž s jinými parametry a nejdříve vysoutěžit poradce a potom vysoutěžit celou tu soutěž (upozorňuje na čas) - za devět měsíců je prostě nestihnutelný termín. Jinými slovy říkáte, že to, že se nebude vybírat mýto po roce 2019, zaplatí prostě daňoví poplatníci. Já jsem krajně proti tomu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Prosím pana poslance o doplňující otázku.

 

Poslanec Vít Rakušan: Já především děkuji panu ministrovi za věcnou odpověď, za vysvětlení té problematiky. Byl bych rád, kdybych mohl sdílet jeho optimismus, že nebudeme na těch malých silnicích druhých a třetích tříd potkávat kamiony, které se samozřejmě budou v rámci úspor snažit ty jedničky objíždět. Ten stav takový bude, jako teď objížděly dálnice, jenom se to posune na dvojky a trojky. Nicméně je to pohled do budoucnosti, samozřejmě nejsme schopni vy ani já to přesně predikovat.

Mám jednu konkrétní otázku. Byl byste, pane ministře, prosím ochoten přistoupit na tu variantu, že k vyhodnocení těch zpoplatněných 900 km bude vámi ustanovena pracovní skupina, ve které budou zástupci jak Asociace krajů České republiky, tak Sdružení místních samospráv, tak Svazu měst a obcí České republiky? Tedy příprava pracovní skupiny, která skutečně vyhodnotí dopady zpoplatnění silnic první třídy po jeho zavedení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Prosím pana ministra, jestli chce odpovědět.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Určitě chci. Víte, já tady chci říci jednu věc. Já si osobně myslím, že každý kamioňák má základní zájem projet tou republikou co nejrychleji, ten, co dělá tranzit. Na druhé straně ano, může se stát, že když tam má někde překážku, tak to objíždí. Já chci nabídnout, pokud chcete takovouto skupinu - já už jsem nabízel i jinou skupinu -, jsem ochoten vás tam přizvat a můžeme to posoudit v těch jednotlivých úsecích.

Já vám naopak ještě nabízím, že z hlediska gestora, toho, který řídí metodicky silničněsprávní úřady, vám budu chtít pomoct. Pokud se může takovému nebezpečí předejít tím, že se tam instaluje zákaz tranzitní dopravy a ve spolupráci s policií se bude kontrolovat, tak myslím, že se dá velmi efektivně bránit tomu, aby ty kamiony zrovna tyto úseky jedniček, kde by se mohly objíždět, byly vybaveny touto pasivní ochranou (?) a abychom udělali dohodu s policií, aby to aktivně kontrolovala a aby tam ty kamiony nepouštěla.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byla poslední dnešní interpelace. Konstatuji, že dnešní jednací den jsme ukončili ústní interpelace. Tím pádem je dnešní pořad vyčerpán. Teoreticky bychom mohli pokračovat, kdyby byla vůle a dohoda, ale já tady nevidím ani sílu, takže jednání tímto pro dnešek končí.

Schůze bude pokračovat zítra, to znamená v pátek, od 9.00 hodin, kde jako první je zařazen bod 40, vydání poslance Andreje Babiše a pana poslance Faltýnka k trestnímu stíhání.

Děkuji a přeji pěkný večer.

 

(Jednání skončilo v 16.34 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP