(21.10 hodin)

 

Poslanec Ondřej Polanský: Vážený pane předsedající, poslankyně, poslanci, dovolte mi jenom krátce k jedné oblasti materiálu Státního fondu dopravní infrastruktury, který jsme obdrželi, a ten se týká supervize neboli dohledu. Podle našeho názoru, a nejen podle našeho názoru, on i ten materiál SFDI to připouští, supervize staveb a projektové dokumentace, které zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury, je personálně nedostatečně zabezpečená. Uvedu jen příklad. V materiálu se píše, že pro supervizi přípravy akcí je vybráno cca 70 staveb silniční a železniční infrastruktury, přičemž v odstavci nad tím je napsáno, že v současné době vykonávají supervizi přípravy čtyři stavební inženýři s dostatečnou praxí v případě staveb dopravní infrastruktury, což nám přijde skutečně málo.

Při jednání na hospodářském výboru pan ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury prohlásil, že za to může nedostatečná možnost takové odborníky najmout a zaplatit. Dokonce se v materiálu píše, že v případě, že by byl problém s najmutím kvalifikovaných pracovníků, budou potřebné kapacity zajištěny externě. Takže tady na jednu stranu nejsou peníze na zaplacení odborníků takříkajíc in house, ale peníze na zajištění kapacity externí jsou.

Naším návrhem je doprovodné usnesení k návrhu rozpočtu, které představím v podrobné rozpravě, a to doporučení vládě se bude týkat toho, aby zajistila dostatečné personální kapacity na plnohodnotnou kontrolu projektové dokumentace i samotných staveb. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Ještě se prosím někdo hlásí do rozpravy? Ano. Pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně a kolegové, pane ministře, byl bych rád, kdyby na dotazy mého pana předsedy Stanjury bylo odpovězeno v obecné rozpravě. Opravdu bych byl rád, kdybychom mohli o těch problémech diskutovat. Chápu, že jsme tady poslední den, že spěcháte domů, ale ona to zase taková legrace není, ten Státní fond dopravní infrastruktury.

Samozřejmě když jsem četl plány ministerstva, vlády v oblasti dopravy, tak tam vidím velkou snahu stavět ty kilometry dálnic a komunikací, takže já bych byl opravdu rád, abychom si v tom udělali jasno. Když jsme vlastně v minulých letech uvolňovali na návrh hospodářského výboru miliardy na silnice druhých a třetích tříd, tak to bylo z toho důvodu, že ty peníze fyzicky byly, protože se nevyčerpaly. Ale teď je ta situace trochu jiná. Možná vás to nezajímá, ale až skončí evropské zdroje, tak se dostaneme do velkých problémů, protože ten výpadek budeme muset nahradit z národních nebo z jiných zdrojů, to tu říkal kolega Stanjura, a to vůbec nebude legrace. Takže vy, co jste říkali, kolik toho postavíme, jak to bude bezvadné, pak se ptejme, z čeho to zaplatíme. Takže já bych byl rád, kdyby ty dotazy byly zodpovězeny.

Mimochodem to, co hospodářský výbor udělal, tak já musím říct, že vzhledem k tomu, že jsem byl nemocen, na tomto hospodářském výboru jsem nemohl prezentovat svůj názor, ale už tam bych říkal, že zapomeňme na dvojky a na trojky v této době. Je to prostě starost krajů, ekonomika roste, roste, řekl bych, v absolutní hodnotě i výnos z daní a podílu z daní pro kraje, nejen pro kraje, ale samozřejmě i pro obce i pro stát, takže já si myslím, že pokud nezměníme rozpočtové určení daní, tak už o tom nikdy nemluvme, ať si prostě každá ta instituce řeší to, co je v její kompetenci.

Takže já bych prosil ty odpovědi, jestli je to možné, protože opravdu nerad bych, aby to tady bylo tak, že my se budeme ptát a pak ministři v závěrečné řeči nám budou odpovídat s tím, že se už na to reagovat nedá. Děkuji, a pokud pan ministr vyhoví, budu jenom rád.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pan ministr bude reagovat. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zkusím stručně, ale na některé věci nemohu nestručně a byl jsem vyzván, abych dal šanci debatovat. Tak nebudu příliš komentovat ta dojemná slova o slabých ministrech dopravy, protože to není pravda, ale já si myslím... Smát se tomu může, kdo chce, ale fakta jsou docela jiná. Na druhé straně bych rád váženému panu poslanci Stanjurovi prostřednictvím pana předsedajícího řekl, že on byl taky ministrem dopravy a taky tyhle věci nerozhýbal, takže mám pocit, že si nemáme moc nikdo co vyčítat, ale to už je jiná záležitost.

Jen bych rád zareagoval na některé věci, které tu padly. A velmi stručně.

Restart, proč tam není 500 milionů. No těch 500 milionů tam není proto, protože v restartu je napsáno, že všechny ty peníze platí za předpokladu, že budou pokryty ve státním rozpočtu. A tam bohužel nebyly, takže jsme je tam nemohli dát a nebyly tam ani alokovány ze strany Ministerstva financí. To je první věc.

Druhá záležitost, že skončí evropské zdroje. No to je samozřejmě jasné, že jednou skončí, my se už na to chystáme, máme možnost, dneska projednáváme možnost financování a poskytnutí půjčky z Evropské investiční banky a pak tady máme taky formu PPP, kterou zkoušíme na dálnici D4. Ano, díky tomu, že nás tam ÚOHS zabrzdil, tak jsme nebyli schopni pokračovat.

Co se týče ale toho rozpočtu, samozřejmě tady není otázka boje. Samozřejmě že bojuji o peníze, ale my jsme v té vládě tým a bohužel priority minulé vlády byly, že jsme hledali peníze na patnáctiprocentní zvýšení učitelů a desetiprocentní zvýšení všech ostatních pracovníků, se kterým všichni souhlasili, tak jsme se na to všichni nějakým způsobem posbírali. Já jsem se naopak z tohoto pohledu na tom podílel nejméně. Nicméně chtěl bych říct, že vývoj je takový, že jak v minulém roce ten základ našeho rozpočtu byl mnohem nižší, během roku se do Státního fondu dopravní infrastruktury dostalo dalších 6 až 7 miliard, takže si myslím, že ty peníze tam jsou.

A na ty konkrétní dotazy bych rád řekl, že když se podíváte, tak my máme dneska na nové akce v roce 2018 v rozpočtu 9,7 miliardy, na SŽDC 5,1 miliardy, dostali jsme ještě z Ministerstva financí jednu miliardu, kterou budeme převádět přes rok do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, takže já jsem přesvědčen, že v průběhu roku rozpočtovými opatřeními budeme schopni těch 72,5 miliardy na těch mnou zmiňovaných asi 76,5 miliardy zvednout, a nemyslím si, že to bude nějaký zásadní problém. A dneska tady kritizovat, že střednědobý výhled prostě nesedí na korunu anebo je tam 25procentní rozdíl, no ono to prostě záleží na tom, jak se vyvíjí státní rozpočet a jak se vyvíjí celkové výdajové rámce. Jsem přesvědčen, že na všechny akce, které máme nachystané, a budou nachystané peníze, budou, zahájí se a stavět budeme.

Ještě bych k tomu poslednímu vystoupení kolegy od Pirátů rád dodal jednu věc. Ono je hezké vzít nějaké programové prohlášení a říct, co má vláda zajistit, ale myslím si, že tady je jeden zásadní problém. Prostě my nemáme možnost toho člověka ve státní správě ohodnotit a ocenit způsobem, jakým ho oceňuje soukromá firma, takže když mám šikovného člověka, který mi pracuje na SFDI nebo na ŘSD nebo SŽDC, který prostě je opravdu šikovný, tak ho ty soukromé firmy dvojnásobkem přeplatí. Kroutit hlavou, že si to máme zařídit a že to je náš problém - no máte pravdu, je to náš problém a řešíme to, ale říct, že se to má z roku na rok zlepšit, tak se na mě nezlobte, to bych docela rád viděl, jak byste to řešili. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Máme tu dvě faktické poznámky. Ještě přečtu omluvu. Pan poslanec Pavel Kováčik se omlouval od 20.15 do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů.

Nyní s faktickou poznámkou pan předseda Stanjura. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP