(15.00 hodin)
(pokračuje Okamura)
Nadbytečný Senát nás bude stát příští rok 588 562 865 Kč. My v SPD navrhujeme Senát zrušit. Bohužel jsme však v tomto návrhu osamoceni.
Výše uvedené příklady vyjmenovávám s tím, že výdaje státu potřebují opravdu hloubkový audit. Například v případě Senátu by se mi líbilo ho takzvaně vyhladovět, to znamená postupně snižovat státní rozpočet, o kterém hlasuje pouze Sněmovna, resp. postupně by se měl snižovat k nule, a tím pádem by byli senátoři buď nuceni dělat svoji práci zdarma, nebo činnost ukončit.
My za SPD navrhujeme nějaké změny a přesuny a podpoříme také některé změny, se kterými přicházíte i vy, vážené kolegyně a vážení kolegové z konkurenčních stran. Nebudu zde dlouze vyjmenovávat, co podpoříme a co ne. To uvidíte při následujícím hlasování. Ale shrnu to do jednoduchého principu. Podporujeme a podpoříme za SPD každou změnu, která zvýší životní úroveň našich občanů.
A mimochodem, aby bylo vidět, že nejsme ideologičtí a dogmatičtí, tak podpoříme neinvestiční podporu nepolitickým neziskovým organizacím, které se zabývají podporou obnovy přirozených funkcí krajiny v zadržování vody. Jde totiž o jedno ze zcela zásadních témat současnosti, které bohužel politici i veřejnost opomíjejí. Kvalitní půda ornice je nejen strašně důležitá pro svou schopnost zadržet vodu, ale je to klíčový prvek pro kvalitu našich potravin a samozřejmě pro naši potravinovou soběstačnost, ke které bychom se měli postupně zase propracovat. Naším klíčovým tématem v SPD je nejen decentralizace moci v politice a prosazení prvků přímé demokracie, ale také decentralizace energetiky a ekonomiky, lokální a místní soběstačnost. To je jediná smysluplná budoucnost a odpověď na dovozy nekvalitních šmejdů z celé Evropy či světa.
A dovolím si zakončit prosbou. Pojďme co nejdříve zcela vážně diskutovat systémový audit veřejných výdajů, včetně těch mandatorních, hlavně z pohledu jejich účelnosti a efektivity, a teprve poté pojďme promyslet systémové změny výdajů státního rozpočtu. Myslím, že třeba Nejvyšší kontrolní úřad, NKÚ, by mohl ministerstvo po ministerstvu zanalyzovat výdaje i příjmy a připravit analýzu včetně zhodnocení stavu na základě dlouholetých kontrol. I na to by bylo mimo jiné NKÚ v rozpočtu přidat peníze. A tady by to byly peníze velmi dobře investované, jelikož by se naopak státu vrátily v následných úsporách.
Vážené dámy a pánové, co se týče závěrečného hlasování o celém státním rozpočtu, v hnutí Svoboda a přímá demokracie, SPD, se rozhodneme na základě hlasování o pozměňovacích návrzích a stanovisko oznámím.
Děkuji a přeji hezké hlasovací odpoledne. (Potlesk poslanců SPD.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane místopředsedo. Na vaše vystoupení by chtěl s faktickou poznámkou reagovat pan poslanec Marek Výborný. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Marek Výborný: Vážený pane předsedo, vážená vládo, milé kolegyně, milí kolegové, musím se ohradit, protože to, co tady zaznělo, ten bezprecedentní útok na horní komoru Parlamentu, na českou Ústavu, na to, že necháme vyhladovět Senát, to je něco nehorázného. Tvůrci Ústavy moc dobře věděli, proč Senát do Ústavy zakomponovali. A právě dnes, v dnešní politické realitě, se ukazuje, jak bude Senát jako pojistka demokracie důležitý. A hovořit o tom, že někoho necháme vyhladovět, to se vracíme někam, kde jsme byli už hluboko, hluboko v historii. Styďte se! (Potlesk poslanců Demokratického bloku.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Nyní s přednostním právem předseda vlády. Prosím, máte slovo.
Předseda vlády ČR Andrej Babiš: Děkuju za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, chtěl bych se vyjádřit k rozpočtu, hlavně k tomu, abych poprosil pana předsedu Fialu prostřednictvím pana předsedajícího, aby neříkal, že je to rozpočet této vlády, kterou nazval pan prezident zimní, nebo která má různé názvy. Není to náš rozpočet. Tento návrh rozpočtu je návrh rozpočtu koaliční vlády premiéra Sobotky, KDU-ČSL, ČSSD a hnutí ANO. A ten první návrh rozpočtu jsem předkládal já v květnu ještě jako ministr financí, a proto mě mrzí, že to vlastně vypadá, že ten návrh rozpočtu není teď nikoho, resp. někdo říká, že je to náš, ale náš určitě není.
Když jsem před časem vystoupil a řekl jsem, proč znovu nemáme volby v červnu, tak všichni říkali, to je šílený nápad. Potom nedávno to někteří kolegové opakovali. A když jsme nastupovali 29. ledna 2014 jako vláda, tak jsme ten rozpočet zdědili a nic jsme s ním nedělali, protože už nebylo možné nic dělat. A pro nás taky nebylo možné nic dělat. My bychom rádi jako ta nová vláda změnili důchody, základní výměru navýšili z 9 a 10 %. A místo toho, že důchody se navýší o 475 Kč zase průměrem, takže ti, kteří mají málo, dostanou míň než ti, kteří mají víc, tak my bychom byli chtěli, aby každý dostal 435 Kč - všichni důchodci stejně. A vy dobře víte, že to není možné, že to nebylo technicky možné. Takže prosím vás neříkejte... Neporovnávejte tuhle naši vládu bez důvěry, menšinovou, zimní, nebo jakou chcete, s tímhle rozpočtem. Takhle vláda nemá s tím rozpočtem nic společného.
Tahle vláda se snažila najít peníze na sociální služby. A paní ministryně je naškrábala 1,5 miliardy v provozu jednotlivých ministerstev a v dalších věcech. I z toho proklatého EGAPu a ČEBu, který nás stojí za pět let 2,8 miliardy korun, nám zničily rozpočet tyhle dvě instituce. Dědictví předcházejících vlád. Takže aby to bylo jasné.
My jsme v minulosti šetřili na státním dluhu. Ano. V roce 2016 jsme ušetřili 11,7 miliardy a taky jsme to dali od září učitelům a policistům a na dálnice. To bylo 2016. A dali jsme to na potřebné věci. A 2017 jsme ušetřili jenom 5 miliard, protože samozřejmě ten náš dluh jsme snížili. A teď je to na doraz a vlastně navrhovat něco na úkor dalších výnosů státního dluhu je nesmysl, protože my jednoduše ty úroky musíme zaplatit.
Takže nevím, proč vlastně ta bývalá koalice se dnes tváří, že s tím nemá nic společného. Nevím, proč pan předseda mluví o tom, že je to náš rozpočet. Není to. A nevím taky, proč někdo navrhuje miliardy na opravy silnic druhých a třetích tříd krajů, když historicky my jsme byli první vláda, která krajům dala peníze: 10,8 miliard. Ano, poprvé s tím přišel pan ministr Ťok. Předtím vždycky byl oranžový, potom modrý hejtman, tak nikdy peníze nebyly, ale protože se dávaly z politických důvodů. Takže si taky myslím, že to není namístě.
A co se týká sociálních služeb, prosím vás, tak já jsem jako ministr financí vlastně navrhl navýšení, a to i prošlo, sociálních služeb od 1. 7. 23 % a od 1. 11. 10 %. Takže celkově došlo k navýšení sociálních služeb v tomhle roce o 34 až o 35 %. A v rámci rozpočtu MPSV to, co chtělo na sociální služby, dostalo. Takže já nerozumím tomu, kdo vlastně zapomněl o to požádat, protože proč o to nebylo požádáno? Ano, kraje dostaly peníze na sociální služby na rok 2017 a pravděpodobně na rok 2018 nedostaly dost.
To je ta situace, a proto bych byl strašně rád, kdybychom jenom si uvědomili, že to není rozpočet nové vlády, že to je rozpočet koaliční vlády, ve které jsme samozřejmě seděli jako hnutí ANO, a že to byl nějaký kompromis. Proto o to víc mě udivuje, že hlavně od bývalých koaličních partnerů přicházejí různé návrhy. Takže já můžu samozřejmě tady slíbit, že pokud naše vláda bude pokračovat, tak určitě uděláme maximum pro to, abychom našli peníze na sociální služby, které chybí tedy krajům, a my se v krajích rádi potkáme, myslím hned 4. ledna. ***