(13.00 hodin)
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já přednesu dva pozměňovací návrhy. Jeden jménem celého poslaneckého klubu občanských demokratů a druhý jménem kolegy, který je momentálně omluven.
Než se k tomu dostanu, tak bych chtěl říct, že dneska je dobrý den, že Ústavní soud zrušil třetí a čtvrtou vlnu EET. To je hezký dáreček pro statisíce živnostníků, malých a drobných podnikatelů. Je to dobře i pro Českou republiku. A stejným směrem směřuje náš poslanecký návrh, který je veden v systému jako sněmovní dokument číslo 129.
My jsme opakovaně kritizovali výši deficitu navrženého rozpočtu na rok 2018 ve výši 50 mld. Jenom zopakuji ten hlavní argument, hlavní důvod. V době dlouholetého ekonomického růstu nevidíme žádný důvod pro to, aby byl navržen státní rozpočet s deficitem. A když něco kritizujete, tak máte taky ukázat, kde vidíte rezervy. Tak jako předloni jsme dávali pozměňovací návrh a našli jsme 20 mld. rezerv, loni to bylo 30 mld. a pro rozpočet na příští rok je to 28,2 mld. korun. To jsou úspory uvedené ve sněmovním dokumentu číslo 129.
Když se nás dneska ptali novináři, zda to jsou všechny úspory, které jsme našli, tak jsem říkal, že ne. My respektujeme nedostatek času, který má Poslanecká sněmovna jako celek, jednotlivé výbory, jednotlivé poslankyně, jednotliví poslanci na to, aby detailně prošli všechny kapitolní sešity. Nebylo to rozhodnutí nikoho z nás. Souvisí to s termínem voleb do Poslanecké sněmovny. My jsme také hlasovali pro harmonogram projednávání státního rozpočtu, takže to berte spíše jenom jako povzdech. Kdybychom měli více času detailně projít všechny kapitolní sešity, tak určitě k těm velkým číslům, která za chvilku odůvodním, bychom našli i čísla menší, protože jsou tam desítky, stovky položek v řádu jednotek či desítek milionů, které považujeme za výdaje zbytné, a pak tudíž se nedostáváme k výdajům v oblasti, kterou my preferujeme - obrana, bezpečnost, vzdělávání. Ale hlavně tady vytváříme prostor a chceme ukázat, kde se dá ušetřit, abychom mohli snížit daně. Velmi často, když navrhneme snížení daní - a máme tu zkušenost z minulého volebního období, uvidíme, jak to bude v tomto, zatím jsme žádný zákon na plénu neprojednávali -, tak velmi častým argumentem Ministerstva financí nebo vlády jako celku bylo: odkud na to vezmeme, nejsou na to peníze, my s těmi příjmy počítáme.
Pokud v této chvíli vidíme 28,2 mld. možných úspor, tak tady evidentně, pokud by ten pozměňovací návrh prošel, vznikl prostor pro snížení daní, ať už snížení, nebo zrušení daně z nabytí nemovitosti. Ten návrh už je v legislativním procesu. Předpokládám, že na první řádné schůzi v lednu, teď nemyslím tu schůzi, která se bude týkat důvěry vlády, ale ta, která začne v úterý 16. ledna, budeme o tom moci jednat a případně hlasovat.
Abychom ty peníze díky tomu, že základní parametry státního rozpočtu na rok 2018 už jsou schváleny, abychom to vybilancovali, tak my všech 28,2 mld. dáváme, jakoby přispíváme k příjmům státní dluh, obsluha státního dluhu. A skutečně o tyto peníze navrhujeme snížit státní dluh.
A teď mi dovolte, abych v krátkosti, protože je to uvedeno v tom dokumentu, tak nechci tady ke každé té položce vést pětiminutovou přesvědčovací řeč, že je to dobře, tak vám jenom řeknu, na která ministerstva jsme se zaměřili a které položky navrhujeme snížit případně krátký komentář. Ale skutečně krátký. Vidím, že je minimálně 16 dalších kolegů přihlášeno.
První ministerstvo, na které jsme se podívali, je Ministerstvo práce a sociálních věcí. Všichni víme, a myslím, že z toho máme všichni radost, že je rekordně nízká nezaměstnanost. Přesto v návrhu rozpočtu jsou příliš vysoké prostředky pro podporu v nezaměstnanosti a taky pro dávky v hmotné nouzi. Vůbec to neodpovídá ekonomické realitě a taky to neodpovídá odhadům všech institucí, co se týče vývoje ekonomiky České republiky v příštím roce. Takže navrhujeme snížit dávky nemocenského pojištění, podpory v nezaměstnanosti, dávky v hmotné nouzi, dávky státní sociální podpory, ale také ostatní výdaje organizačních složek státu. To jsou ty výdaje, které se velmi těžko dohledávají, ale je to taková obecná položka, to znamená, že to jsou všechny organizační složky státu, které patří do rezortu Ministerstva práce a sociálních věcí.
Pak jsme se podívali na Ministerstvo vnitra, kde například navrhujeme snížit ostatní běžné výdaje o jednu miliardu. Stejně tak celkový objem platů a s tím samozřejmě souvisí povinné pojištění nebo pojistné placené zaměstnavatelem.
Ministerstvo životního prostředí - navrhujeme snížit ochranu klimatu a ovzduší o 1,5 mld. a ostatní činnosti v životním prostředí o jednu miliardu.
Stejně tak Ministerstvo pro místní rozvoj, podpora regionálního rozvoje cestovního ruchu, ostatní výdaje 800 milionů.
My tady dlouhodobě vedeme spor a u mnohých zákonných opatření navržených zákonů vláda říká: chceme narovnat podnikatelské prostředí. Cíl je naprosto správný. Jestli něco křiví podnikatelské prostředí, tak to jsou dotace. Dotace jsou v samé podstatě nespravedlivé, výběrové, kdo má lepší kontakty, napíše hezčí žádost, barevnější, hezčí grafy, uspěje. Kdo ne, tak velmi často neuspěje. Pokud chceme například ty dotační tituly, které směřují na komunální, městskou či krajskou úroveň, skutečně chceme ty činnosti podporovat, zrušme tyto dotační tituly a dejme tyto peníze do rozpočtového určení daní. Nebudou psát obce, města a kraj žádosti, jiní úředníci nebudou vyhodnocovat a naši kolegové, kteří působí ať už v komunální, nebo krajské politice, si s těmi penězi poradí určitě lépe než my úředníci v rámci státního rozpočtu.
Takže to jsou dvě velké částky. Jedna je z Ministerstva průmyslu a obchodu - neinvestiční transfery nefinančním podnikatelským subjektům, právnickým osobám 5,8 mld. A Ministerstvo zemědělství - podpora agropotravinářského komplexu 5 mld.
Pak tam jsou další položky, například stavební spoření. Vedli jsme o tom debatu i na rozpočtovém výboru, kdy letošní plnění státního příspěvku na stavební spoření je menší než 4 mld. To už se nezmění. Ale vidíme tam ten pokles. Každý rok vynaložené prostředky na stavební spoření klesají. Je to také díky změně zákona před několika lety, takže tam vidíme, že tam je zbytečných 4,2 mld. My navrhujeme snížit tento výdaj o 200 mil.
Pak tu jsou ostatní výdaje ve všeobecné pokladní správě a další položky. To už nebudu takhle jednotlivě komentovat, abych nezdržoval.
Podtrženo, sečteno, možné úspory 28,2 mld. Pokud to podpoříte, a já vás o to jménem našeho klubu žádám, tyto peníze jdou v této chvíli ve prospěch snížení státního dluhu. Pokud by vláda pak na ně našla jinou alokaci, tak potom můžeme vést nějaká jednání, pak už v rámci rozpočtového výboru, protože to by bylo příliš velké rozpočtové opatření a není to pouze v gesci vlády. Tolik ke sněmovnímu dokumentu, který je veden v systému pod číslem 129. ***