Úterý 19. prosince 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

6.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018
a střednědobý výhled na roky 2019 a 2020
/sněmovní tisk 8/ - prvé čtení

Tento materiál uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v předloženém materiálu je prezentován návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 a období střednědobého výhledu, tedy na roky 2019 a 2020. Rozpočet a střednědobý výhled je sestaven v souladu se zákonem o Státním fondu dopravní infrastruktury a vychází z finančních rámců stanovených vládou České republiky. Rozpočet je připraven jako vybilancovaný se zapojením nároků a nepočítá s přijetím úvěrů na financování dopravní infrastruktury. Rozpočet a střednědobý výhled státního fondu byl schválen usnesením vlády č. 738 ze dne 23. října roku 2017. Současně vláda souhlasila s uzavíráním smluv na realizaci akcí dopravní infrastruktury, které jsou obsaženy v upraveném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2017, ale jejichž souhrnné potřeby přesahují limit návrhu rozpočtu na dopravní infrastrukturu na rok 2018 a střednědobého výhledu na roky 2019 a 202 do 31. prosince roku 2017, a to do částky 2 miliard korun. (Velký hluk v sále.)

S ohledem na legislativně náročný a zdlouhavý a složitě predikovatelný proces přípravy dopravních staveb je rozpočet pro rok 2018 koncipován tak, aby umožňoval v maximální možné míře zajistit flexibilní financování investičních akcí v návaznosti na dokončení jejich přípravy, vysoutěžení a uzavření smluv na realizaci jednotlivých akcí. Z tohoto důvodu byly do rozpočtu u státních investorů Ředitelství silnic a dálnic a SŽDC nově zřízeny globální položky, ve kterých jsou alokovány finanční prostředky pro zajištění postupného financování nově zahajovaných investičních akcí. V případě, že vznikne vyšší potřeba na financování daných akcí v průběhu roku, například díky urychlení přípravy některých akcí, než jaká je alokace uvedená v rozpočtu SFDI a jaké budou disponibilní prostředky SFDI, předpokládám, že budou vedena jednání na Ministerstvu financí s návazností na vývoj státního rozpočtu s cílem navýšit rozpočet SFDI na pokrytí těchto akcí.

Rozpočet roku 2018 vychází ze směrných čísel Ministerstva financí v celkové výši 53,8 miliardy korun národních zdrojů. Se zapojením prostředků z Evropské unie ve výši 18,7 miliardy korun včetně nespotřebovaných nároků činí pro rok 2018 celková výše rozpočtu 72,5 miliardy korun. Rozhodujícím faktorem pro sestavení rozpočtu je stejně jako v předchozích letech nutnost v maximální možné míře respektovat následující požadavky: na mandatorní výdaje, zejména na opravy, údržbu a správu sítě; na přípravu akcí dle vládou schváleného dokumentu Dopravní sektorové strategie, 2. fáze; na zajištění financování již rozestavěných akcí včetně dofinancování dobíhajících projektů; na zahajování nově připravených akcí, tedy na zajištění dostatečného čerpání prostředků OPD 2014 až 2020 pro splnění konkrétních milníků.

V průběhu roku 2018 předpokládám uzavírání dalších smluv na realizaci akcí a z těchto uzavřených smluv vzniknou závazky do budoucích let, které bude nutné krýt zvýšeným podílem národních zdrojů v řádu desítek miliard korun, protože v horizontu let 2019, resp. 2020 se předpokládá postupné dočerpání prostředků operačního programu Doprava 2014 až 2020 alokovaných v předmětných prioritních osách a specifických cílech. Obdobný postup se výrazně osvědčil u OPD 2007 až 2013, který jako jediný ze sektorových operačních programů vyčerpal z rozpočtu Evropské unie plnou alokaci a zároveň se stal prvním operačním programem programového období 2007 až 2013, který obdržel ze strany Evropské komise návrh na uzavření.

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury byl projednán v hospodářském výboru, který doporučuje Poslanecké sněmovně jeho schválení. Výbor rovněž přijal doplňující usnesení s žádostí a doporučení pro vládu České republiky, aby podle vývoje státního rozpočtu rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury navýšila.

Děkuji za pozornost a žádám o schválení tohoto materiálu.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 8/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Martin Kolovratník a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, dobrý večer v tuto časnou hodinu. Teď tu nebudu dnes poprvé za volební komisi, ale jako zpravodaj tohoto bodu - rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Navážu na pana ministra, budu velmi stručný, ale i na Zbyňka Stanjuru, jak avizoval svůj názor a komentoval střednědobý výhled.

Návrh rozpočtu SFDI jsme projednali na hospodářském výboru 6. prosince a panovala tam opravdu velká shoda napříč politickým spektrem, všemi subjekty, které jsou i v hospodářském výboru zastoupeny. Ta shoda byla na tom, že ten rozpočet je v tuto chvíli nízký, že není příliš dostačující, a vnímáme to jako jakési určité maximum možného, jakési minimum opravdu v tom střednědobém výhledu. O rok zpátky byla mnohem vyšší částka. A dnes, jak bylo avizováno panem ministrem, národní zdroje počítají s částkou 53,8 miliardy, se zapojením evropských prostředků 18,7 miliardy, je to dohromady 72,5 miliardy korun.

Pravda je taková, že rozpočet, ta výše v tomto návrhu pokrývá plán staveb, ať už silničních, železničních, případně tedy vodních, jak je v tuto chvíli připraven v souladu s dopravními sektorovými strategiemi Ministerstva dopravy. Ale my indikujeme možný problém v průběhu roku 2018, pokud by se soutěže na jednotlivé stavby dařily, byť by byly za nižší cenu, jak je to teď na trhu reálné. Skutečně někdy v polovině roku 2018 může dojít k tomu, že investoři, když se zavazují ke stavbám, které nejsou na jednu stavební sezonu, ale na dvě nebo na tři dopředu, tak už nebudou mít výhled finančních prostředků a vlastně by v nějaký moment museli zastavit podepisování smluv, resp. dokončení tendrů, což si myslím, že nikdo z nás si nepřeje.

Z toho důvodu hospodářský výbor přijal ještě jedno doprovodné usnesení k rozpočtu, kde chce pana ministra dopravy podpořit v tom v uvozovkách boji za vyšší rozpočet SFDI. Na druhou stranu korektně říkám, že jsme nechtěli být radikální ve smyslu, že bychom bojovali za nějaké změny na rozpočtovém výboru. Je to tedy pouze doprovodné usnesení, které vám tady za malou chvíli přednesu.

Hlavní usnesení hospodářského výboru má číslo 14 a je ve standardním znění. Ke sněmovním tisku číslo 8 rozpočtu SFDI hospodářský výbor: zaprvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit sněmovní tisk 8, Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 a střednědobý výhled na roky 2019 a 2020, v předloženém znění, zadruhé pověřuje předsedu výboru, aby předložil usnesení předsedovi Sněmovny, a zatřetí zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto výsledkem seznámil Sněmovnu, což tak činím.

Chci vás tady na záznam rychle seznámit i s doprovodným usnesením hospodářského výboru ze dne 6. prosince. Má č. 18. Tuším až na jeden hlas, který se zdržel, jsme opravdu všichni usnesení přijali.

V tomto usnesení hospodářský výbor: zaprvé žádá vládu České republiky o opětovné projednání potřeb SFDI na půdě hospodářského výboru v prvním čtvrtletí 2018; zadruhé doporučuje vládě České republiky, aby podle aktuálního vývoje rozpočtu ČR navýšila rozpočet SFDI alespoň o částku 4 mld. korun z národních zdrojů.

Pokud jste nesledovali debatu, byly několikrát v pozměňovacích návrzích zmiňovány například i silnice druhé a třetí třídy, další potřeby v dopravě. I sem by toto doprovodné usnesení hospodářského výboru případně mohlo směřovat. Já teď nemohu mluvit za své kolegy z výboru, ale určitě si doprovodné usnesení budeme pamatovat a jak pana ministra dopravy, tak paní ministryni financí poprosíme, požádáme o to, aby se k nám dostavili, aby s námi věc řešili, a budeme se snažit řešení nalézt.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu. První přihlášený je pan předseda Stanjura. (V sále je neklid.) Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Navážu na pana zpravodaje a položím ne řečnickou otázku. Pan ministr Ťok bojuje za vyšší příjmy. S kým? Kdo mu nevychází vstříc? Musíme to doříct. Hospodářský výbor napříč politickým spektrem to podporuje, já jsem také pro. S kým bojuje? Kdo je ten zlý, kdo mu brání? Kdybych chtěl být jízlivý, tak v naší poslední televizní debatě jste se dušoval, pane ministře, že jedna věc je papír a že jste si jist, že v rozpočtu bude 76 mld. Pamatujete? Já jsem říkal, že tomu moc nevěřím, ale že vám držím palce. Bojoval jste, ale zase neúspěšně. Zase nevím s kým - 76 mld. tam není. Propad proti loňskému odhadu je 25 % a to je opravdu hodně.

Ale klíčový problém řekl pan ministr v úvodním slově, jestli jste to slyšeli. V roce 2019, a to je za chvíli, za dvanáct měsíců, budeme projednávat rozpočet, hrozí výpadek desítek miliard. To nejsou dvě nebo čtyři, které se v rámci roku dají někde najít. Nejsme na to vůbec připraveni. Používám úmyslně plurál my, myslím jako Česká republika. Nemyslím jenom pan ministr dopravy nebo jedna politická stran či jedno politické hnutí. Nejsme na to připraveni. Já o tom mluvím ve Sněmovně aspoň dva a půl roku. Vždycky všichni řeknou ano, to je velký problém, ale zase za rok si řekneme, že ten problém je, ale už je to velmi blízko.

Mám konkrétní dotaz na pana ministra. Pomiňme, co jste říkal, mandatorní výdaje na opravu, údržbu, to je jasné. Kolik už je vlastně nasmlouváno k dnešnímu dni z rozpočtu 2018? Kolik už je pryč reálně z akcí, které už běží z předchozích let a budou pokračovat v příštím roce? Jaký je vůbec prostor pro nové akce v příštím roce? Teď nemyslím ty, které budou do roku 2019-2020, ale pro rok 2018.

Na rozdíl od svého předřečníka pana zpravodaje si nemyslím, že pokud se zvýší rozpočet SFDI, že by měl jít na dvojky a trojky. To ten problém státu vůbec neřeší. To řeší úplně jiný problém. My jsme ty návrhy dneska nepodpořili, aby šly peníze na dvojky a trojky, a ne náhodou, ale úmyslně. Nemyslíme si, že by stát měl přispívat na dvojky a trojky. Jsem zvědav na ten slavný restart. Byl jsem na té prezentaci, tam bylo aspoň 500 milionů na ty tři kraje. Pane ministře, je tam těch 500 milionů? K čemu je ten restart? Pamatujete si, na Ministerstvu průmyslu byl bývalý premiér, čtyři ministři, všichni hejtmani, vidím tady hejtmanku Karlovarského kraje, hejtmana Moravskoslezského kraje, teď nevím, jestli tam byl někdo z Ústí, byl tam zástupce hejtmana, byl tam náměstek hejtmana. Všichni jsme říkali, dobré do těch regionů, aspoň 500 milionů do těch tří strukturálně postižených regionů. To není tak dávno, to bylo v září - a je prosinec a peníze tam nejsou. Jak je to možné, pane ministře? Je to usnesení vlády? Platí to? Proč tam ty peníze pro ty tři kraje nejsou? Já tomu tedy vůbec nerozumím. Čirou náhodou můj kolega má na starosti dopravu v Moravskoslezském kraji, ten se na to těšil. Když je to ve vládním materiálu, vláda už to schválila - podívejme se, nic.

Pan ministr to nerad slyší, já mu to zopakuji. Mě to vůbec netěší, ale politická síla Ministerstva dopravy je pořád slabá, pane ministře. Jestli bojujete s ministrem financí, tak je z vaší strany, takže i vaše stranická pozice je velmi slabá, jinak to není možné. Říkal jste, že 76 mld. je jistých. Máte 72,5 a říkáte, že jste spokojen. Já tomu rozumím, že nemůžete asi říct. Ale řekněte nám, s kým jste bojoval tak neúspěšně, jak říkal pan zpravodaj, že pan ministr bojuje a zatím se mu to nepovedlo. Je to půl miliardy. V 1 350 mld. výdajů se nenajde půl miliardy? Nevím, kolik stála konference. Ale určitě to bylo aspoň půl milionu, aspoň 1 % nebo jedna setina procenta, jedno promile, abych byl přesný. K ničemu. Bylo nás tam i dost poslanců, z těch tří krajů jsme si přišli poslechnout, co nám vláda připravila. Čísla vypadala docela hezky na papíře, i když už tehdy jsem říkal, že proti rozpočtům tří krajů je to takové nic. A ejhle, ani těch 500 milionů tady není. Jak je to možné? Kdo vám v tom zabránil, pane ministře? Řekněte nám to. My vás v tomto souboji podpoříme. Myslím, že všichni poslanci z Moravskoslezského kraje vás podpoří bez ohledu na stranické tričko. Zase jste neuspěl. To je hrozná škoda. Zkuste se obrátit na opozici. My ten boj povedeme s vámi a možná ty, kteří vám brání, přesvědčíme, že je to užitečné.

Teď to vrátím do věcné roviny. Fakt, pane ministře, kolik máme vlastně volných prostředků, když je tam jenom 72,5 mld.? Máme tam mandatorní výdaje, máme nasmlouvané zakázky a stavby z předchozích let. Kolik tam zůstává na ty nové, na ty stovky kilometrů nových dálnic? Abyste nám to tady zase za rok s panem zpravodajem neřekli, on je zkušený zpravodaj k tomuto tisku, mám pocit, že pan poslanec Kolovratník byl zpravodajem i loni, kdy říkal, že bude 95, počkejte, letos to ještě schvalte, ale příští rok už to bude hezké, a já vždycky říkám, že na Ministerstvu dopravy, když zveřejňují v září seznam staveb, které otevřou příští rok, zahájí, tak zpráva je tři roky stejná a vždycky se tam změní jenom datum.

Já jsem si dal tu práci a přečetl jsem si programové prohlášení minulé vlády, kde Ministerstvo dopravy patřilo hnutí ANO, byl tam seznam komunikací, které zahájíte. Možná jste říkali, že dokončíte, ale já jsem byl vstřícný, že zahájíte. Bylo jich tam asi sedm a stihli jste jednu. 12. prosince jste ťukali na D6, poslední den fungování Sobotkovy vlády. Tak jednu jste stihli, sice nesněžilo, ale 12. prosince, poslední den čtyřletého mandátu, jste z programového prohlášení poťukali aspoň na jedné z těch cest. Tak se podívejte do programového prohlášení 2013 vaší vlády a pak to porovnejme s plánem, který máte na rok 2018, a zjistíte, že se změnilo jenom datum. Tak mám trošku obavy, protože mi to připomíná debatu loni. I Martin Kolovratník říkal: letos to schvalme, nebojte, příští rok už to bude 95 mld. A zase, máme 72, ale slyšíme: nebojte, v průběhu roku tam dáme možná čtyři, to by bylo těch 76.

Pane ministře, kdybyste řekl na mikrofon, poprosím vás, kolik tedy očekáváte teď v prosinci 2017 výdajů v roce 2018 a 2019. Já vím, že to všichni máme napsané v tom materiálu. Až se za rok podíváme do stena, tak je fajn, když najdeme ve stenozáznamu to číslo a porovnáme to s realitou. Já bych si přál a přál bych to i našim občanům, aby to číslo bylo vyšší než v tom odhadu, abych mohl za rok přijít a říkat: pane ministře, tentokrát vás chválím, není to minus 25 %, ale třeba plus 5 % proti plánovanému odhadu. Jinak rozpočet je ostudně nízký. Rozumím tomu, že je tam poměrně vysoký podíl národních zdrojů, ale po mnoha letech hospodářského růstu říct, že v roce 2018 bude rozpočet 72,5 mld.? Porovnejte to s roky krize, když jsme byli kritizovaní zprava, zleva, shora, zdola, že málo investujeme. Porovnejte to s výsledky investic v roce 2017 a s plánem na 2018 v úplně jiné ekonomické situaci České republiky, v úplné jiné ekonomické kondici. Sedmdesát šest, abych to shrnul, pane ministře, to není, jak jste tvrdil u Václava Moravce, že jste si jistý, takže jste bojoval s někým velmi neúspěšně. Zkuste ho identifikovat, my vám v tom boji pomůžeme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Jsme ve všeobecné rozpravě. Hlásí se ještě někdo? Nikoho nevidím. Pan poslanec Polanský. (V sále je neklid.) Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Vážený pane předsedající, poslankyně, poslanci, dovolte mi jenom krátce k jedné oblasti materiálu Státního fondu dopravní infrastruktury, který jsme obdrželi, a ten se týká supervize neboli dohledu. Podle našeho názoru, a nejen podle našeho názoru, on i ten materiál SFDI to připouští, supervize staveb a projektové dokumentace, které zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury, je personálně nedostatečně zabezpečená. Uvedu jen příklad. V materiálu se píše, že pro supervizi přípravy akcí je vybráno cca 70 staveb silniční a železniční infrastruktury, přičemž v odstavci nad tím je napsáno, že v současné době vykonávají supervizi přípravy čtyři stavební inženýři s dostatečnou praxí v případě staveb dopravní infrastruktury, což nám přijde skutečně málo.

Při jednání na hospodářském výboru pan ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury prohlásil, že za to může nedostatečná možnost takové odborníky najmout a zaplatit. Dokonce se v materiálu píše, že v případě, že by byl problém s najmutím kvalifikovaných pracovníků, budou potřebné kapacity zajištěny externě. Takže tady na jednu stranu nejsou peníze na zaplacení odborníků takříkajíc in house, ale peníze na zajištění kapacity externí jsou.

Naším návrhem je doprovodné usnesení k návrhu rozpočtu, které představím v podrobné rozpravě, a to doporučení vládě se bude týkat toho, aby zajistila dostatečné personální kapacity na plnohodnotnou kontrolu projektové dokumentace i samotných staveb. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Ještě se prosím někdo hlásí do rozpravy? Ano. Pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně a kolegové, pane ministře, byl bych rád, kdyby na dotazy mého pana předsedy Stanjury bylo odpovězeno v obecné rozpravě. Opravdu bych byl rád, kdybychom mohli o těch problémech diskutovat. Chápu, že jsme tady poslední den, že spěcháte domů, ale ona to zase taková legrace není, ten Státní fond dopravní infrastruktury.

Samozřejmě když jsem četl plány ministerstva, vlády v oblasti dopravy, tak tam vidím velkou snahu stavět ty kilometry dálnic a komunikací, takže já bych byl opravdu rád, abychom si v tom udělali jasno. Když jsme vlastně v minulých letech uvolňovali na návrh hospodářského výboru miliardy na silnice druhých a třetích tříd, tak to bylo z toho důvodu, že ty peníze fyzicky byly, protože se nevyčerpaly. Ale teď je ta situace trochu jiná. Možná vás to nezajímá, ale až skončí evropské zdroje, tak se dostaneme do velkých problémů, protože ten výpadek budeme muset nahradit z národních nebo z jiných zdrojů, to tu říkal kolega Stanjura, a to vůbec nebude legrace. Takže vy, co jste říkali, kolik toho postavíme, jak to bude bezvadné, pak se ptejme, z čeho to zaplatíme. Takže já bych byl rád, kdyby ty dotazy byly zodpovězeny.

Mimochodem to, co hospodářský výbor udělal, tak já musím říct, že vzhledem k tomu, že jsem byl nemocen, na tomto hospodářském výboru jsem nemohl prezentovat svůj názor, ale už tam bych říkal, že zapomeňme na dvojky a na trojky v této době. Je to prostě starost krajů, ekonomika roste, roste, řekl bych, v absolutní hodnotě i výnos z daní a podílu z daní pro kraje, nejen pro kraje, ale samozřejmě i pro obce i pro stát, takže já si myslím, že pokud nezměníme rozpočtové určení daní, tak už o tom nikdy nemluvme, ať si prostě každá ta instituce řeší to, co je v její kompetenci.

Takže já bych prosil ty odpovědi, jestli je to možné, protože opravdu nerad bych, aby to tady bylo tak, že my se budeme ptát a pak ministři v závěrečné řeči nám budou odpovídat s tím, že se už na to reagovat nedá. Děkuji, a pokud pan ministr vyhoví, budu jenom rád.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pan ministr bude reagovat. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zkusím stručně, ale na některé věci nemohu nestručně a byl jsem vyzván, abych dal šanci debatovat. Tak nebudu příliš komentovat ta dojemná slova o slabých ministrech dopravy, protože to není pravda, ale já si myslím... Smát se tomu může, kdo chce, ale fakta jsou docela jiná. Na druhé straně bych rád váženému panu poslanci Stanjurovi prostřednictvím pana předsedajícího řekl, že on byl taky ministrem dopravy a taky tyhle věci nerozhýbal, takže mám pocit, že si nemáme moc nikdo co vyčítat, ale to už je jiná záležitost.

Jen bych rád zareagoval na některé věci, které tu padly. A velmi stručně.

Restart, proč tam není 500 milionů. No těch 500 milionů tam není proto, protože v restartu je napsáno, že všechny ty peníze platí za předpokladu, že budou pokryty ve státním rozpočtu. A tam bohužel nebyly, takže jsme je tam nemohli dát a nebyly tam ani alokovány ze strany Ministerstva financí. To je první věc.

Druhá záležitost, že skončí evropské zdroje. No to je samozřejmě jasné, že jednou skončí, my se už na to chystáme, máme možnost, dneska projednáváme možnost financování a poskytnutí půjčky z Evropské investiční banky a pak tady máme taky formu PPP, kterou zkoušíme na dálnici D4. Ano, díky tomu, že nás tam ÚOHS zabrzdil, tak jsme nebyli schopni pokračovat.

Co se týče ale toho rozpočtu, samozřejmě tady není otázka boje. Samozřejmě že bojuji o peníze, ale my jsme v té vládě tým a bohužel priority minulé vlády byly, že jsme hledali peníze na patnáctiprocentní zvýšení učitelů a desetiprocentní zvýšení všech ostatních pracovníků, se kterým všichni souhlasili, tak jsme se na to všichni nějakým způsobem posbírali. Já jsem se naopak z tohoto pohledu na tom podílel nejméně. Nicméně chtěl bych říct, že vývoj je takový, že jak v minulém roce ten základ našeho rozpočtu byl mnohem nižší, během roku se do Státního fondu dopravní infrastruktury dostalo dalších 6 až 7 miliard, takže si myslím, že ty peníze tam jsou.

A na ty konkrétní dotazy bych rád řekl, že když se podíváte, tak my máme dneska na nové akce v roce 2018 v rozpočtu 9,7 miliardy, na SŽDC 5,1 miliardy, dostali jsme ještě z Ministerstva financí jednu miliardu, kterou budeme převádět přes rok do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, takže já jsem přesvědčen, že v průběhu roku rozpočtovými opatřeními budeme schopni těch 72,5 miliardy na těch mnou zmiňovaných asi 76,5 miliardy zvednout, a nemyslím si, že to bude nějaký zásadní problém. A dneska tady kritizovat, že střednědobý výhled prostě nesedí na korunu anebo je tam 25procentní rozdíl, no ono to prostě záleží na tom, jak se vyvíjí státní rozpočet a jak se vyvíjí celkové výdajové rámce. Jsem přesvědčen, že na všechny akce, které máme nachystané, a budou nachystané peníze, budou, zahájí se a stavět budeme.

Ještě bych k tomu poslednímu vystoupení kolegy od Pirátů rád dodal jednu věc. Ono je hezké vzít nějaké programové prohlášení a říct, co má vláda zajistit, ale myslím si, že tady je jeden zásadní problém. Prostě my nemáme možnost toho člověka ve státní správě ohodnotit a ocenit způsobem, jakým ho oceňuje soukromá firma, takže když mám šikovného člověka, který mi pracuje na SFDI nebo na ŘSD nebo SŽDC, který prostě je opravdu šikovný, tak ho ty soukromé firmy dvojnásobkem přeplatí. Kroutit hlavou, že si to máme zařídit a že to je náš problém - no máte pravdu, je to náš problém a řešíme to, ale říct, že se to má z roku na rok zlepšit, tak se na mě nezlobte, to bych docela rád viděl, jak byste to řešili. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Máme tu dvě faktické poznámky. Ještě přečtu omluvu. Pan poslanec Pavel Kováčik se omlouval od 20.15 do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů.

Nyní s faktickou poznámkou pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak já panu ministrovi poradím, zadarmo, ve 21.19. Příště, až ODS navrhne možnost smluvních platů ve veřejné správě, tak to podpořte. To jste ale nepodpořili v minulém volebním období. Teď mluvím, neříkám vy osobně, ale hnutí ANO vystoupilo proti našemu návrhu, abychom měli smluvní platy, že to je jediná šance, jak ty lidi zaplatit, a my to prostě víme. Takže až přijdete vy nebo my s návrhem, abychom ve vybraných profesích na vybraných místech mohli uplatnit smluvní platy, tak my budeme určitě pro. Je to jedno, že už to jednou nebylo. To je ta rada.

Druhá. No kdybych tam byl, pane ministře, tak dlouho jako vy, tak jsem to dávno rozhýbal. To nebyla dojemná slova, to byla smutná slova o politicky slabém ministrovi. To nebyla dojemná, to byla smutná. Já vím, že vy říkáte, že jsem to nestihl. Já jsem tam byl šest měsíců a vy přes tři roky. To je fakt trošku jiné. A věřte mi, že bych to rozhýbal víc než vy, ale těžko se to změří. Až tam budeme zase my, tak uvidíte, jak to půjde. (Oživení a smích v lavicích ANO.) To je úplně jasné. A kdyby to byl nový ministr, říkáte zimní vláda, a byl tady pět dnů, tak mlčím. Ale já jsem říkal, že pan ministr tam byl tři roky, tak nepotřebuje sto dní hájení, tak sto vteřin. Vy si vlastně stěžujete sám na sebe. Vždycky jste říkal: Ti moji předchůdci. Tak byste to mohl použít i v této vládě. Kdybyste řekl: Ten můj předchůdce mi toho málo nachystal, málo toho vybojoval, a tak to prostě není.

Takže smluvní platy, to je řešení. Zrušit Státní fond dopravní infrastruktury, zbytečné. Mít větší politickou váhu, abyste se tam dostal, víc peněz. To jsou takové rady, které by normálně politicky silný ministr dopravy prostě prosadil. Nemám z toho radost. Jestli myslíte, že mám z toho radost, nemám z toho radost. My se dost budeme hádat o daních a sociálním systému a zdravotnictví, takže v té dopravě to tak úplně neplatí.

Já bych si přál, aby tam těch peněz bylo víc. Vzpomeňte si, 76 je jistých, pane ministře, to bylo v září. A podívejte se na ten výsledek a pak si řekněte, jestli jste silný, nebo ne. Politicky, nemyslím fyzicky.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: S další faktickou poznámkou pan poslanec Polanský. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Tabulkový plat není jedinou možností, jak může stát nebo státní fond najmout odborníka. Kde se chce, tak tam stát může uzavřít smlouvu s nějakým odborníkem, který dodá nějakou službu. Myslím si, že tohle je cesta, která je schůdná už dnes. Obecně přijde mi hodně nešťastné, že... Takhle. Zajištěním této služby z externích zdrojů to bude stát stát daleko více peněz. Přijde mi nešťastné, že vlastně tady technikálie nám brání využít jistější a levnější možnosti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Ještě se někdo hlásí do všeobecné rozpravy? Pokud ne, tak všeobecnou rozpravu končím. Je zájem o závěrečná slova? Není. Přistoupíme k rozpravě podrobné. Kdo se prosím hlásí do podrobné rozpravy? Ano, pan poslanec Polanský. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo. Já jen odcituji návrh našeho doprovodného stanoviska. To by znělo takto: "Poslanecká sněmovna doporučuje vládě, aby přednostně posílila personální zajištění supervize staveb a projektových dokumentací v rámci fondu SFDI z vnitřních zdrojů včetně adekvátního finančního ohodnocení těchto pracovníků." Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Ještě někdo se hlásí do podrobné rozpravy? Pokud ne, tak podrobnou rozpravu končím. Je zájem o závěrečné slovo u pana ministra, u pana zpravodaje? Není zájem o závěrečné slovo, tak budeme hlasovat.

 

Nejprve budeme hlasovat o usnesení Poslanecké sněmovny, které bude znít: "Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 a střednědobý výhled na roky 2019 a 2020 v předloženém znění." Pokud tento návrh schválíme, tak můžeme hlasovat o doprovodném usnesení.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 130, přihlášeno je 190 poslanců, pro 127, proti 15. Návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o doprovodném usnesení, tak jak ho přednesl pan poslanec Polanský. Nejprve vás všechny odhlásím. Přihlaste se prosím znovu svými identifikačními kartami. Nyní můžeme přistoupit k hlasování.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 131, přihlášeno je 156 poslanců, pro 72, proti 66. Návrh nebyl přijat.

 

Ještě se zeptám pana zpravodaje, zda nemáme hlasovat o doprovodném usnesení. Nebyl to návrh, dobře. Tak končím projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP