Úterý 19. prosince 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

4.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018
/sněmovní tisk 2/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně financí Alena Schillerová a zpravodajka rozpočtového výboru paní poslankyně Miloslava Vostrá. Pozměňovací návrhy k předloženému návrhu zákona jsou uvedeny ve sněmovním tisku 2/3 a byly vám zároveň rozdány na lavice. Připomínám, že projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu se řídí podle § 101 až 106 jednacího řádu. Návrh zákona se nepřikazuje garančnímu výboru k projednání, a rozpočtový výbor tudíž nezaujímá doporučující nebo nedoporučující stanovisko k jednotlivým návrhům.

Dříve než otevřu rozpravu, poprosím paní zpravodajku rozpočtového výboru paní poslankyni Miloslavu Vostrou, aby uvedla soubor pozměňovacích návrhů, doprovodná usnesení a přednesla návrh postupu při hlasování. Paní zpravodajka už běží. Počkáme. Paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážení členové a členky vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych si dovolila vás seznámit s návrhem procedury hlasování. Potom bude otevřena rozprava, tak pokud budete mít nějaké jiné návrhy, tak samozřejmě je budu akceptovat. Snažila jsem se, abyste všechny poslanecké kluby ten návrh základní procedury měly před sebou, nicméně přesto ji načtu.

Za prvé bychom hlasovali o pozměňovacích návrzích k pozměňovacím návrhům rozpočtového výboru. Jde o návrhy v příloze 2b, což je návrh pod číslem B68. Je to můj návrh. Jde o legislativně technický návrh a o tomto návrhu se při hlasování o položkách již dále nebude hlasovat.

Pak je to v příloze jedna návrh B1 pana poslance Hamáčka, návrh B2 pana poslance Filipa. Oba tyto návrhy se promítají současně i do číselných změn v části 2b, číslo B14, B20. O nich, pokud budeme hlasovat teď, tak pak už samozřejmě nebudou hlasovatelné.

Za druhé budeme hlasovat o návrzích rozpočtového výboru v příloze 1 ve znění schválených pozměňovacích návrhů jedním hlasováním, nebude-li námitek.

Za třetí budeme hlasovat o návrzích rozpočtového výboru na změny v číselných položkách ve znění schválených pozměňovacích návrhů v příloze 2a jedním hlasováním, nebude-li námitek.

Za čtvrté budeme hlasovat o návrzích z rozpravy ve druhém čtení jednotlivě, jak zazněly, a máte je všichni písemně v rozdaných materiálech na lavicích - příloha 2b s touto výjimkou: Předřadit pozměňovací návrh B50, který je dodatečným konsenzuálnímu návrhem většiny poslanců rozpočtového výboru, poté hlasovat o pozměňovacím návrhu 52 ve variantě 2, který je na návrh B50 přímo navázán. Pak již hlasovat v uvedeném pořadí.

Za páté hlasovat o návrhu zákona jako celku, tj. dle návrhu usnesení rozpočtového výboru. Máte to na první straně materiálu.

Za šesté, na závěr, pak hlasovat o návrzích na doprovodná usnesení. Tady je možné, nechám to na vás, hlasovat i po částech, neboli jednotlivě.

Dále bych vás chtěla upozornit, vážení kolegové, že v případě, že pozměňovací návrhy vyčerpají položku vládní rezervy na zákonem stanovenou lhůtu (výši?), tak návrhy budou, pokud budou proti této položce, nehlasovatelné, a zrovna tak pokud některý z pozměňovacích návrhů vyčerpá položku k nule, tak další návrhy, které by proti ní byly, budou rovněž nehlasovatelné, na což vás upozorním. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, paní zpravodajko, a otevírám rozpravu ve třetím čtení, a to i k navrženému postupu. Jenom pro vaši informaci, mám zde s přednostním právem - jako první se přihlásil pan předseda Faltýnek, ale ten svou přihlášku stahuje. Dále se s přednostním právem hlásila paní ministryně Schillerová, poté s přednostním právem pan předseda Kalousek. Dále pro stenozáznam mám, že se k proceduře, až se bude hovořit k proceduře, jako první přihlásil pan poslanec Volný, jako druhý se k proceduře přihlásil pan poslanec Juránek, abychom to měli zaznamenáno.

Takže prosím, paní ministryně, máte slovo v rozpravě.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 dospěl v Poslanecké sněmovně Parlamentu ke třetímu čtení. Ráda bych zopakovala základní údaje předloženého státního rozpočtu na rok 2018.

Příjmy státního rozpočtu 1 bil. 314,5 mld. Kč, výdaje státního rozpočtu 1 bil. 364,5 mld. Kč, saldo státního rozpočtu minus 50 mld.

V rámci druhého čtení zaznělo mnoho pozměňovacích návrhů a jejich vlivy na vládní předlohu jsou různé nejen svým rozsahem, ale i významností. Pozměňující návrhy jsou v objemu přesahujícím částku 103 mld. Kč, z toho změny v rozpočtovém výboru činí 3,1 mld. Kč.

Dovoluji si poznamenat, že zákon o rozpočtových pravidlech jasně definuje zákon o minimální výši vládní rozpočtové rezervy, která činí 0,3 % celkových výdajů státního rozpočtu, to je 4 093 492 924 Kč a ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2018 byla navržena ve výši 4 985 608 325 Kč, což je 0,362 % celkových výdajů.

V pozměňujících návrzích rozpočtového výboru je navrženo použít částku 780 mil. Kč na posílení dotace pro Exportní garanční a pojišťovací společnost, částku 106 mil. Kč je navrženo použít na posílení výdajů takzvaných parlamentních kapitol na zvýšení platů v roce 2018 a částku 6 mil. na poskytnutí dotace pro Československou obec legionářskou. V případě schválení těchto tří pozměňujících návrhů pak vládní rozpočtová rezerva bude činit 4 093 678 212 Kč a k případnému použití zbývá pouze 185 288 Kč. Z toho vyplývá, že všechny ostatní pozměňující návrhy, u kterých je uveden zdroj vládní rozpočtová rezerva, jsou tedy potom nehlasovatelné.

U pozměňujících návrhů, které budou znamenat snížení výdajů kapitoly státní dluh, vyjádřím svůj zásadní nesouhlas. U kapitoly státní dluh za předpokladu nezměněných úrokových sazeb stávající struktury dluhu a v případě nulového prodeje dluhopisů jsou výdaje minimálně 43 mld., přitom musí být refinancováno 352 mld. Kč.

V rámci pozměňovacích návrhů bylo předneseno několik změn, které se týkají navýšení neinvestičních nedávkových transferů, a to konkrétně dotací na sociální služby. Pohybují se v rozmezí od 1,5 mld., to je pozměňovací návrh pana poslance Volného, až do výše 3,5 mld., což je pozměňovací návrh pana poslance Kaňkovského. Doporučuji posílit dotace na sociální služby v současné době o částku 1,5 mld. Kč, což je návrh, který podpořím v rámci projednávání. K dalšímu případnému dofinancování o dalších 1,5 mld. navrhuji vyvolat jednání v rámci Ministerstva financí, Ministerstva práce a sociálních věcí, samozřejmě spolupracovat s hejtmany a hledat prostředky na dofinancování těchto sociálních služeb v roce 2018.

Závěrem bych si dovolila podotknout, že pokud se schválí pozměňovací návrhy s objemově velkými dopady, pak dojde ke vzniku vnitřního dluhu v rozpočtu jednotlivých kapitol a budou se muset hledat prostředky v těchto jednotlivých kapitolách, které mohou být například na úkor platů, sociálních výdajů a podobně.

Svoje stanovisko k jednotlivým pozměňujícím návrhům sdělím bezprostředně při hlasování.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na závěr svého vystoupení bych chtěla zdvořile požádat Poslaneckou sněmovnu Parlamentu o podporu vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2018 a jeho schválení. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, paní ministryně. Mám zde několik přihlášek s přednostním právem. Jako první vystoupí pan předseda Kalousek, poté pan místopředseda Fiala a poté pan místopředseda Okamura. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Já mám dvě poznámky. Ta první je prosba k proceduře hlasování, zda bychom návrh rozpočtového výboru A2, to je zařazení přílohy 9, zda bychom nemohli zvlášť hlasovat Český svaz bojovníků za svobodu. My máme vážné pochybnosti o transparentnosti financování pana plukovníka Vodičky a rádi bychom to vyjádřili hlasováním.

Druhá poznámka je k onomu financování platů v sociálních službách, kdy s největší pravděpodobností projde návrh pana poslance Volného na 1,5 mld., ale všichni víme, že ta minimální částka je 3,5 mld. A pokud paní ministryně slibuje následné jednání s tím, že bude hledáno řešení, tak já bych chtěl jenom podotknout pro tento budoucí možný scénář, že vládní rozpočtová rezerva je zaměřena na neočekávané výdaje. Pokud toto jednání, které paní ministryně predikuje, skončí tak, že zhruba 800 mil. až 1 mld. vezmeme z vládní rozpočtové rezervy, abychom dofinancovali něco, o čem dnes stoprocentně víme, že má být dofinancováno, dojde k poměrně velmi nesystémovému jednání. Velmi doporučuji, abychom našli způsob - pozměňující návrhy jsou předloženy v tomto smyslu -, jak těch očekávaných 3,5 mld. zafinancovat ještě dnes.

Tolik mé poznámky. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane předsedo. Nyní s přednostním právem pan místopředseda Sněmovny Fiala.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, rád bych vás seznámil se závěrečným stanoviskem ODS k návrhu rozpočtu a velmi stručně ho zdůvodnil.

My jsme tady prožili, pokud jde o schvalování rozpočtu, trošku zvláštní týdny. Diskutovali jsme o návrhu rozpočtu, o kterém budeme za chvíli hlasovat ve třetím čtení, který připravila vláda, ČSSD, ANO a KDU-ČSL, tedy koalice, ke které se dnes už nikdo nezná, která vlastně neexistuje, a přitom současná jednobarevná vláda hnutí ANO se tváří, že tento rozpočet víceméně vyhovuje jejím záměrům, jejím plánům a také jejím možnostem.

Samozřejmě, možná bude někdo namítat, že to je maximum možného, že to je otázka časových možností, že máme volby ve špatném termínu, že se jednoduše rozpočet nedal předělat, ale to podle našeho názoru není pravda. Já tady zmíním tři způsoby, jakými se dal předělat, nebo jakými se dal alespoň přizpůsobit, a to v souladu s veřejnými prohlášeními a veřejnými sliby, nikoliv ze strany ODS, ale z úst představitelů nové vlády hnutí ANO, která nás tady žádá ústy paní ministryně financí o podporu rozpočtu ve třetím čtení.

Za prvé. Mohli jste se chovat zodpovědněji a mohli jste snížit výdaje. Těch příkladů jsme vám ukázali hodně i na našich pozměňovacích návrzích, od několika milionů až po opravdu relevantní částky. Nebo jste alespoň mohli vrátit rozpočet, a mám na mysli jeho příjmy a jeho výdaje, do původních čísel, v nichž to připravil bývalý ministr financí za hnutí ANO v předcházející vládě. Mohli jste také odstranit třeba z rozpočtu to, co jste kritizovali na rezortech - ČSSD a KDU-ČSL -, že si tam neracionálně přidaly. To jste ale neudělali.

Nebo další možnost. Mohli jste prostředky přesunout a například více investovat. Už to tu bylo opakovaně řečeno před volbami i během schvalování rozpočtu, že v tomto roce vláda investovala méně, než investovaly vlády během krize. A na příští rok, když se podíváme do rozpočtu, tak těch investic je tam ještě méně. A to je neomluvitelné vzhledem k tomu, že se ekonomice daří a v jaké jsme celkově situaci.

A za třetí. Ještě jedna věc, kterou jste mohli udělat. Mohli jste nám všem ukázat, jaké jsou vaše priority, a skutečně je podpořit změnami v rozpočtu, alespoň nějakými, alespoň symbolickými změnami. A ani to se nestalo.

O prioritách nové vlády slýcháme od prvního dne jejího vzniku, ale když se podívám na ten rozpočet, a moji kolegové ho studovali velmi důkladně, tak tam nic, co by odráželo vaše priority, nevidíme. Slýcháme o vyšších důchodech. No dobře, ale ty důchody budou vyšší pouze a přesně o tolik, o kolik jejich zvýšení naplánovala bývalá vláda.

Od pana premiéra slyším v každém vystoupení, jak bude bojovat za vyšší důchody, ale v parlamentu jste tedy v přípravě rozpočtu za žádné vyšší důchody nebojovali.

Poslouchám, že budete bojovat proti byrokracii. My bychom rádi tento boj podpořili a přidali se k vám, ale v rozpočtu máte vyčleněné prostředky pro nárůst počtu státních zaměstnanců a konkrétně i pro nárůst počtu úředníků. Nejen hasičů a učitelů, ale i několika set úředníků. Čemu tedy vlastně říkáme byrokracie a boj proti byrokracii?

Slýcháme o digitalizaci jako prioritě. No dobře, ano, výborně, souhlasíme. A v tom rozpočtu to najdeme kde? Ve vyšším počtu úředníků? Nebo kde se ušetří? Co bude vlastně digitalizováno? My v tom rozpočtu vidíme jenom nárůst vládní spotřeby a nárůst rozpočtu vládní administrativy, to je všechno, ale žádné snížení a boj s byrokracií v tom rozpočtu nenacházíme, ani nástroje pro to.

Pak prý jsou prioritou investice. Už jsem o tom mluvil a hovořili tady i jiní dříve, moji kolegové, a dokládali to podrobnými čísly. Kdyby přišel alespoň symbolický návrh, přesunout část prostředků do investic, více prostředků vyčlenit na investice, nebo kdybyste alespoň podpořili některý z opozičních návrhů, například navýšení investic do obrany.

Dámy a pánové, ještě jednou. To, že ten rozpočet je takový, jaký je, to nebyla otázka nedostatku času nebo nedostatku možností. Ten rozpočet se dal upravit. Tak jak se dalo škrtem pera na Ministerstvu financí před pár týdny, z původních příjmů a výdajů učinit o 22 miliard vyšší částky, tak se dalo něco udělat i tady v Poslanecké sněmovně a mohli jsme dospět ke změnám rozpočtu, které by učinily rozpočet lepším. Nic takového se nestalo, a proto jménem Občanské demokratické strany konstatuji, že tento rozpočet nepodpoříme. A tu naši nepodporu shrnu do tří bodů.

Nepodpoříme ten rozpočet proto, že ho za prvé považujeme za příliš málo ambiciózní vůči možnostem, ve kterých se naše ekonomika nachází a které ekonomický růst nabízí. Za druhé ho nepodpoříme proto, protože ho považujeme vzhledem ke zmíněnému růstu za nehospodárný. A za třetí ho nepodpoříme proto, že ho považujeme za hluchý a slepý k riziku, že současný ekonomický růst nebude trvat věčně. Způsob hospodaření, v jakém nová vláda pokračuje a který podle tohoto rozpočtu přebírá od té předcházející vlády, to je způsob hospodaření, který může oslabit Českou republiku v dobách, které nebudou tak ekonomicky příznivé, jak jsou tyto. A takové doby jednoduše přijdou. Nikdo z nás si to nepřeje, ale takové doby přijdou vždycky a musíme s tím počítat právě v časech, kdy se nám daří dobře.

Předložený rozpočet nic takového nezohledňuje, a proto Občanská demokratická strana pro něj nebude hlasovat. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane místopředsedo. Nyní s přednostním právem pan místopředseda Okamura. Jenom upřesňuji, že pan poslanec Volný nebude vystupovat k proceduře jako první, protože jeho návrh už byl zahrnut do návrhu paní zpravodajky. Takže k proceduře první vystoupí pan poslanec Juránek.

Faktická poznámka - pan poslanec, pan předseda Kalousek, omlouvám se, přehlédl jsem. Vaše dvě minuty.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Odpusťte, byl jsem mírně vyprovokován svým předřečníkem k tomu, abych vystoupil a řekl dvě věci. Za prvé, že zcela souhlasím s jeho hodnocením. Už jsme mnohokrát řekli, že díky základním parametrům schváleným v prvním čtení rozpočet podpořit nemůžeme. A když jsem poslouchal, co všechno podle pana předsedy Fialy koalice mohla udělat, tak jsem také slyšel, že mohla vrátit základní parametry rozpočtu alespoň do toho rámce, který připravil a předložil bývalý ministr financí. Ano, to vláda skutečně udělat mohla, my jsme si to přáli a také jsme to v prvním čtení navrhli. Mrzí nás, že to nepodpořily strany bývalé vlády, protože mohly, ale nechtěly. Leč faktem je, že to nechtěla ani ODS, protože ten návrh nepodpořila. Tak teď nerozumím, proč je vám ústy ODS vyčítáno, že jste to neudělali. ODS měla jistě dobré důvody, proč to nechtěla také.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji i za dodržení času. Nyní tedy s přednostním právem pan místopředseda Okamura. Jako další vystoupí s přednostním právem pan předseda vlády Andrej Babiš. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, čím více se zamýšlím nad vládou předkládaným státním rozpočtem pro rok 2018, čím více detailů si uvědomuji, tím větší to působí bolest. (Smích.) Ekonomika poroste... (Směje se.) Já teďka...

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já nechci kolegy okřikovat, máte úspěch. (Pobavení v sále.) Ale poprosím o klid, abychom mohli pokračovat.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Ekonomika poroste tempem 3 až 4 %, ale už třetím rokem po sobě roste složená daňová kvóta. Z úrovně 32,6 % v roce 2015 se dostane na 34,4 %. Rozpočet provází očekávání nižšího čerpání peněz z Evropské unie. Operační programy jsou plánovány na úrovni pouhých 41 miliard Kč, a i když se české vládní kapitálové výdaje mírně navyšují, celkově jsou nižší. To se promítne do investic a do vnitřního dluhu, zejména pokud jde o infrastrukturu investic, poklesne objem investic. Plánované investice pro příští rok poklesnou pod 90 miliard, což je proti letošnímu roku o sedminu. A co je kouzelné, přesto navrhovaný rozpočet nesníží schodek státního rozpočtu.

Ministerstvo práce a sociálních věcí spolyká 588 miliard Kč. Bohužel tyto peníze zdaleka nejdou jen potřebným. Vadí mi, že ti, co žijí nepřizpůsobivým, parazitním způsobem života, budou nadále podle návrhu brát veřejné peníze. Ale stejně tak považuji za parazity i ty, kdo jsou jinak a mnohdy velmi sofistikovaně přisáti na veřejné peníze. Například takzvané politické neziskové organizace.

Pozoruhodné je, že 33 milionů Kč měsíčně jde jen za provoz softwaru obsluhujícího výplaty sociálních dávek. Já tomu nerozumím. Měl jsem vždy pocit, že si koupím software a ten mi v počítači běží už zadarmo, respektive při minimálních dalších nákladech.

Při pohledu na návrh rozpočtu vidíme i další nelibé věci. Spotřebitelské ceny narostly, ale životní a existenční minimum zůstalo na stejné úrovni celých sedm let a zůstane pravděpodobně nadále. Tedy opět voda na mlýn soukromým exekutorům, protože čím nižší částka životního minima, tím menší tzv. nezabavitelná částka a tím častější ekonomická likvidace, byť i bagatelního dlužníka.

Nadbytečný Senát nás bude stát příští rok 588 562 865 Kč. My v SPD navrhujeme Senát zrušit. Bohužel jsme však v tomto návrhu osamoceni.

Výše uvedené příklady vyjmenovávám s tím, že výdaje státu potřebují opravdu hloubkový audit. Například v případě Senátu by se mi líbilo ho takzvaně vyhladovět, to znamená postupně snižovat státní rozpočet, o kterém hlasuje pouze Sněmovna, resp. postupně by se měl snižovat k nule, a tím pádem by byli senátoři buď nuceni dělat svoji práci zdarma, nebo činnost ukončit.

My za SPD navrhujeme nějaké změny a přesuny a podpoříme také některé změny, se kterými přicházíte i vy, vážené kolegyně a vážení kolegové z konkurenčních stran. Nebudu zde dlouze vyjmenovávat, co podpoříme a co ne. To uvidíte při následujícím hlasování. Ale shrnu to do jednoduchého principu. Podporujeme a podpoříme za SPD každou změnu, která zvýší životní úroveň našich občanů.

A mimochodem, aby bylo vidět, že nejsme ideologičtí a dogmatičtí, tak podpoříme neinvestiční podporu nepolitickým neziskovým organizacím, které se zabývají podporou obnovy přirozených funkcí krajiny v zadržování vody. Jde totiž o jedno ze zcela zásadních témat současnosti, které bohužel politici i veřejnost opomíjejí. Kvalitní půda ornice je nejen strašně důležitá pro svou schopnost zadržet vodu, ale je to klíčový prvek pro kvalitu našich potravin a samozřejmě pro naši potravinovou soběstačnost, ke které bychom se měli postupně zase propracovat. Naším klíčovým tématem v SPD je nejen decentralizace moci v politice a prosazení prvků přímé demokracie, ale také decentralizace energetiky a ekonomiky, lokální a místní soběstačnost. To je jediná smysluplná budoucnost a odpověď na dovozy nekvalitních šmejdů z celé Evropy či světa.

A dovolím si zakončit prosbou. Pojďme co nejdříve zcela vážně diskutovat systémový audit veřejných výdajů, včetně těch mandatorních, hlavně z pohledu jejich účelnosti a efektivity, a teprve poté pojďme promyslet systémové změny výdajů státního rozpočtu. Myslím, že třeba Nejvyšší kontrolní úřad, NKÚ, by mohl ministerstvo po ministerstvu zanalyzovat výdaje i příjmy a připravit analýzu včetně zhodnocení stavu na základě dlouholetých kontrol. I na to by bylo mimo jiné NKÚ v rozpočtu přidat peníze. A tady by to byly peníze velmi dobře investované, jelikož by se naopak státu vrátily v následných úsporách.

Vážené dámy a pánové, co se týče závěrečného hlasování o celém státním rozpočtu, v hnutí Svoboda a přímá demokracie, SPD, se rozhodneme na základě hlasování o pozměňovacích návrzích a stanovisko oznámím.

Děkuji a přeji hezké hlasovací odpoledne. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane místopředsedo. Na vaše vystoupení by chtěl s faktickou poznámkou reagovat pan poslanec Marek Výborný. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Marek Výborný: Vážený pane předsedo, vážená vládo, milé kolegyně, milí kolegové, musím se ohradit, protože to, co tady zaznělo, ten bezprecedentní útok na horní komoru Parlamentu, na českou Ústavu, na to, že necháme vyhladovět Senát, to je něco nehorázného. Tvůrci Ústavy moc dobře věděli, proč Senát do Ústavy zakomponovali. A právě dnes, v dnešní politické realitě, se ukazuje, jak bude Senát jako pojistka demokracie důležitý. A hovořit o tom, že někoho necháme vyhladovět, to se vracíme někam, kde jsme byli už hluboko, hluboko v historii. Styďte se! (Potlesk poslanců Demokratického bloku.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Nyní s přednostním právem předseda vlády. Prosím, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Andrej Babiš: Děkuju za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, chtěl bych se vyjádřit k rozpočtu, hlavně k tomu, abych poprosil pana předsedu Fialu prostřednictvím pana předsedajícího, aby neříkal, že je to rozpočet této vlády, kterou nazval pan prezident zimní, nebo která má různé názvy. Není to náš rozpočet. Tento návrh rozpočtu je návrh rozpočtu koaliční vlády premiéra Sobotky, KDU-ČSL, ČSSD a hnutí ANO. A ten první návrh rozpočtu jsem předkládal já v květnu ještě jako ministr financí, a proto mě mrzí, že to vlastně vypadá, že ten návrh rozpočtu není teď nikoho, resp. někdo říká, že je to náš, ale náš určitě není.

Když jsem před časem vystoupil a řekl jsem, proč znovu nemáme volby v červnu, tak všichni říkali, to je šílený nápad. Potom nedávno to někteří kolegové opakovali. A když jsme nastupovali 29. ledna 2014 jako vláda, tak jsme ten rozpočet zdědili a nic jsme s ním nedělali, protože už nebylo možné nic dělat. A pro nás taky nebylo možné nic dělat. My bychom rádi jako ta nová vláda změnili důchody, základní výměru navýšili z 9 a 10 %. A místo toho, že důchody se navýší o 475 Kč zase průměrem, takže ti, kteří mají málo, dostanou míň než ti, kteří mají víc, tak my bychom byli chtěli, aby každý dostal 435 Kč - všichni důchodci stejně. A vy dobře víte, že to není možné, že to nebylo technicky možné. Takže prosím vás neříkejte... Neporovnávejte tuhle naši vládu bez důvěry, menšinovou, zimní, nebo jakou chcete, s tímhle rozpočtem. Takhle vláda nemá s tím rozpočtem nic společného.

Tahle vláda se snažila najít peníze na sociální služby. A paní ministryně je naškrábala 1,5 miliardy v provozu jednotlivých ministerstev a v dalších věcech. I z toho proklatého EGAPu a ČEBu, který nás stojí za pět let 2,8 miliardy korun, nám zničily rozpočet tyhle dvě instituce. Dědictví předcházejících vlád. Takže aby to bylo jasné.

My jsme v minulosti šetřili na státním dluhu. Ano. V roce 2016 jsme ušetřili 11,7 miliardy a taky jsme to dali od září učitelům a policistům a na dálnice. To bylo 2016. A dali jsme to na potřebné věci. A 2017 jsme ušetřili jenom 5 miliard, protože samozřejmě ten náš dluh jsme snížili. A teď je to na doraz a vlastně navrhovat něco na úkor dalších výnosů státního dluhu je nesmysl, protože my jednoduše ty úroky musíme zaplatit.

Takže nevím, proč vlastně ta bývalá koalice se dnes tváří, že s tím nemá nic společného. Nevím, proč pan předseda mluví o tom, že je to náš rozpočet. Není to. A nevím taky, proč někdo navrhuje miliardy na opravy silnic druhých a třetích tříd krajů, když historicky my jsme byli první vláda, která krajům dala peníze: 10,8 miliard. Ano, poprvé s tím přišel pan ministr Ťok. Předtím vždycky byl oranžový, potom modrý hejtman, tak nikdy peníze nebyly, ale protože se dávaly z politických důvodů. Takže si taky myslím, že to není namístě.

A co se týká sociálních služeb, prosím vás, tak já jsem jako ministr financí vlastně navrhl navýšení, a to i prošlo, sociálních služeb od 1. 7. 23 % a od 1. 11. 10 %. Takže celkově došlo k navýšení sociálních služeb v tomhle roce o 34 až o 35 %. A v rámci rozpočtu MPSV to, co chtělo na sociální služby, dostalo. Takže já nerozumím tomu, kdo vlastně zapomněl o to požádat, protože proč o to nebylo požádáno? Ano, kraje dostaly peníze na sociální služby na rok 2017 a pravděpodobně na rok 2018 nedostaly dost.

To je ta situace, a proto bych byl strašně rád, kdybychom jenom si uvědomili, že to není rozpočet nové vlády, že to je rozpočet koaliční vlády, ve které jsme samozřejmě seděli jako hnutí ANO, a že to byl nějaký kompromis. Proto o to víc mě udivuje, že hlavně od bývalých koaličních partnerů přicházejí různé návrhy. Takže já můžu samozřejmě tady slíbit, že pokud naše vláda bude pokračovat, tak určitě uděláme maximum pro to, abychom našli peníze na sociální služby, které chybí tedy krajům, a my se v krajích rádi potkáme, myslím hned 4. ledna.

Budeme o tom vyjednávat. A taky budeme hledat peníze na opravy silnic druhých a třetích tříd, kde je samozřejmě obrovský deficit. Ale byl bych rád, kdybychom byli rozumní, abychom to brali skutečně tak, jak je to podle pravdy, abychom tady nedělali nějaká politická gesta, která jsme mohli dělat, když jsme u toho byli, kolegové.

Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane premiére. Vystoupení pana předsedy vlády vyvolalo několik faktických poznámek. Nejdříve pan poslanec Marek Výborný, poté pan poslanec Jurečka, poté pan předseda Kalousek. Poslanec Výborný ne. Takže pan poslanec Jurečka, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Vážený pane předsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, pane premiére, přiznám se, že je dost fascinující slyšet z úst současného premiéra a ještě v letošním roce také ministra financí bývalé vlády, který nám tady říká, že on a tato vláda s tímto rozpočtem nemají nic společného. Jestliže on - a vy, pane premiére prostřednictvím pana předsedy, jste jako ministr financí rozpočet do června letošního roku připravoval, tak se přiznám, že nerozumím logice. I my jsme před čtyřmi lety mohli mít výhrady k rozpočtu jako vláda, která nastupovala, ale byl to náš rozpočet, se kterým jsme potom celý rok fungovali. Jestliže se v průběhu posledních dvou tří měsíců vyskytly oprávněné požadavky ze strany sociální sféry na dofinancování sociálních služeb, potom je logické a naprosto fakticky správné, že se Poslanecká sněmovna a poslanci snaží tento hendikep napravit, protože ten problém nás dříve či později dostihne v průběhu příštího roku. Já bych byl rád, aby to nebylo tak, že si vy, pane premiére, přisvojujete a přivlastňujete veškeré úspěchy. Je potřeba poctivě přiznat, že některé věci se úplně nepodařily, a od toho tady jsme, abychom se to pokusili nyní napravit. A je teď na vás, abyste dokázali s paní ministryní projevit dobrou vůli.

Na pana místopředsedu Okamuru prostřednictvím pana předsedajícího. Musím říci, že mě také fascinuje váš pohled na Senát. Když jste kandidoval na Uherskohradišťsku do Senátu, tak jste tehdy jezdil a voličům jste vysvětloval, psal jste to na sociálních sítích a říkal jste to do různých rozhovorů, jak je důležité v Senátu být, že do Senátu chcete, abyste díky Senátu jakožto druhé komoře mohl pozitivně ovlivňovat vývoj v České republice. Tak si prosím nedělejte z úst, jak se říká u nás na venkově lidově, kanál.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců KDU-ČSL.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane předsedo. Prosím důsledně se obracet mým prostřednictvím. Nyní dvě minuty - pan předseda Kalousek. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dovoluji si reagovat na slova pana předsedy vlády, který současnou situaci přirovnal k roku 2014, kdy vláda byla jmenována v lednu, a jak říkal, s rozpočtem, který jsme zdědili, jsme už nic dělat nemohli. Mohli. Zákon o státním rozpočtu je možné novelizovat. To znamená, mohli jste v roce 2014 předložit novelu, která by se více přizpůsobila prioritám vaší vlády. To samé můžete udělat i dnes, pane předsedo vlády.

Já vám chci dát naprosto závaznou nabídku klubu TOP 09. Pokud navrhnete novelu, kde výdaje státního rozpočtu vrátíte do té výše, kterou jste vy sám jako ministr financí navrhl v květnu v rámci výdajových rámců vládě, můžete stoprocentně počítat s plnou podporou poslanců TOP 09 pro takovou novelu. Buď jste to, co jste teď říkal, myslel vážně, pak novelu předložíte a zcela jistě bude přijata, protože to bude zhruba o 25 mld. méně na výdajích, a to bude jistě dobře vzhledem k makroekonomické situaci, anebo jste se teď jenom alibisticky vymlouval a takovou novelu nepředložíte. Teď je to na vás, pane předsedo, vlády.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Valachová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, chci zareagovat na komentář pana předsedy vlády pana Babiše k rozpočtu.

To, že rozpočet sestavovala předchozí vláda, to je snad jasný fakt. To nikdo nezatajuje. Na druhé straně hnutí ANO bylo součástí koalice, takže je jasné, že také ono mělo zejména skrze Ministerstvo financí zásadní vliv na to, jakým způsobem bude rozpočet sestaven, jak budou nastaveny výdaje, jak budou nastaveny příjmy. Myslím si, že jako bývalá koalice bychom se tady neměli vzájemně přetahovat, kdo přidal nebo nepřidal. Myslím si, že směrem k sociálním službám, zdravotním službám, ale také vzdělávacím službám vláda, která dosloužila, udělala absolutně nejvíce za posledních patnáct let, a nemá smysl to teď nějakým způsobem zpochybňovat nebo špinit. Pozice sociální demokracie je jasná. Chceme vyřešit sociální služby, aby bylo dost peněz pro pracovníky v sociálních službách. Je to objektivní fakt. Rozpočet na to nemohl reagovat. Jde o to, že více a více jsou registrovány sociální služby v území, a to až do 31. 12. Stárne nám populace, hrozí úprk pracovnic ze sociálních služeb a toto je věc, která je absolutní alfa a omega pro sociální demokracii. A pokud její pozměňovací návrh nebude podpořen, nebude také sociální demokracie podporovat tento rozpočet. Je to minimální požadavek. Věřím, že se s bývalými koaličními partnery na tom dohodneme.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji i za dodržení času. Nyní faktická poznámka, pan místopředseda Tomio Okamura. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, dovolte mi reakci na exministra zemědělství pana Jurečku.

My jako SPD máme v programu zrušení Senátu. Takže vážená KDU-ČSL, nediktujte nám, co máme mít ve volebním programu. My jsme za volební program dostali 540 tisíc hlasů, vy jste dostali možná polovinu, ale nediktujte nám, co máme mít ve volebním programu. My to prostě budeme mít ve volebním programu. Naši voliči si zrušení Senátu přejí. Vám se to nelíbí, vy jste s tím prostě nespokojeni, to je v pořádku, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat, a my s tím stejně nic dělat nebudeme. My náš program zrazovat nebudeme. Na rozdíl od vás, pane Jurečko, který jste senátor nebyl, já jsem senátorem byl. Jsem i poslancem. Mám srovnání práce. Já jsem přesvědčen, že Senát je zbytečný vzhledem k tomu, že stojí 588 mil. 562 tis. 865 korun ročně. Já myslím, že bychom to radši měli dát na důchody. My v SPD chceme přidat důchodcům, zdravotně postiženým spoluobčanům, pracujícím rodinám s dětmi, odebrat parazitujícím a nepřizpůsobivým občanům. Je to tak. Vám se to nelíbí, je to v pořádku. My chceme zrušit Senát, chceme snížit počet poslanců nejlépe na 81, chceme přímou volbu a odvolatelnost politiků, chceme zákon o referendu, chceme také odvolatelnost prezidenta. Máme to v programu, více než půl milionu občanů to chce. Vy v KDU-ČSL to nechcete, je dobře, že to občané slyšeli, aspoň víme, kdo co chce a kdo co nechce. To je zcela v pořádku. Děkuji.

Když to budete opakovat dokola, tak já vždycky takhle přijdu, zopakuji náš program a zopakuji váš. Je to v pořádku, ale já bych se radši vrátil k projednávání státního rozpočtu. Myslím, že by to bylo lepší a že bychom měli pokračovat a pracovat. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců SPD.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já děkuji, pane místopředsedo. Na vaše vystoupení s faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Jurečka, kterému tímto dávám slovo. Dvě minuty.

 

Poslanec Marian Jurečka: Já to dělám hrozně nerad. Ale vážený pane místopředsedo Okamuro prostřednictvím pana předsedajícího, přečtěte si ve stenozáznamu, co jsem přesně řekl. Já jsem neřekl to, co vy jste tady interpretoval teď ve své řeči. Já jsem hovořil o tom, co jste říkal před šesti lety, když jste do Senátu na Uherskohradišťsku kandidoval. Myslím si, že velikost a charakter politika ukazuje to, co dlouhodobě říká a dělá. A to myslím, že ve vašem případě je ukázka krásného populismu, ryzího populismu.

Prosím pěkně, když jsme u těchto úžasných věcí, jak vy mluvíte o tom, kam jdou peníze, myslím si, že by stálo za to se třeba podívat na to, jestli příspěvky stranám, jako je Úsvit, které si potom zprivatizuje jeden předseda, jsou také smysluplné, jestli by nestálo za to tyto peníze dávat na lidi, kteří je více potřebují. Jak jste za poslední čtyři roky hospodařil, jak jste byl odvolán jako předseda této politické strany, respektive hnutí. Myslím si, že to také ukazuje o vašem charakteru.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Holík, poté s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Adamec. Prosím.

 

Poslanec Jaroslav Holík: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové a vážený kolego Jurečko prostřednictvím pana předsedajícího. Zazněla tu slova o hospodaření hnutí Úsvit. Je to samozřejmě více než tři roky. Něco o tom vím, byl jsem tam, vím, kam ty peníze utekly, ale rozhodně s tím nemá nic společného pan Tomio Okamura. (Potlesk ze strany SPD.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Adamec. Prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedo. Kolegyně a kolegové, tak já tedy jako emeritní senátor, tzn. bývalý senátor, na to chci zareagovat. Nechtěl jsem, ale teď ta diskuse mě trochu vyprovokovala. Je mi úplně jedno, co má SPD v programu. To je váš program, vy jste to slibovali vašim voličům, měli jste úspěch, který zhodnotili volbami. To bych si ani nedovolil tady komentovat. Je mi úplně jedno, co říkal pan tehdejší kandidát do Senátu, pan předseda Okamura, jak vidí Senát. To je prostě jeho pohled, to nehodnotím, ale mrzí mě jedna věc, která tu byla. Vadila mi ta forma. Jako vyhladovět něco? Prosím vás, přece tohle nepatří tady na půdu Poslanecké sněmovny. Chápu to, ve volebním programu to máte, ale prosil bych, prezentujte to trošku jinak a slušně.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S faktickou poznámkou pan místopředseda Okamura se mi právě přihlásil.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, myslím, že se diskuse posunula správným směrem, protože my, jako naše hnutí Úsvit, jsme podali v pátek do systému zákon o celostátním referendu. Takže my nabízíme alternativu, ne že ne, ale vy jste proti ní vždycky hlasovali. Tady KDU-ČSL, hnutí ANO hlasovalo proti zákonu o referendu v minulém volebním období, ČSSD. Takže do 30 dnů bude mít příležitost se vláda pana premiéra Andreje Babiše vyjádřit k našemu zákonu, do 30 dnů k němu musí dát stanovisko, pak se dostane na plénum Poslanecké sněmovny a je možno udělat na základě našeho návrhu nejenom referendum o vystoupení z Evropské unie, ale také referendum o zrušení Senátu. Takže doufám, že tady zástupci KDU-ČSL a další umožní, aby občané demokraticky rozhodli, občané, tzn. majitelé této země, o tom, zdali přejí zrušení Senátu, či nikoliv. Nebude to rozhodovat Okamura. Doufám, že to tady projde. My jsme ochotni diskutovat o parametrech k tomuto zákonu, nelpíme dogmaticky na těch parametrech a doufám, že senátoři podpoří zákon o referendu. Potřebujeme jejich ústavní většinu. Takže doufám, že se k tomu postaví, tak jak říkáte, že budou podporovat demokracii pro občany, odhlasují demokratický zákon o referendu, který, doufám, vyjde z Poslanecké sněmovny po všeobecném většinovém konsenzu. Jsme ochotni o tom diskutovat, upravit parametry tak, aby aspoň nějaký zákon prošel, nemáme problém upravit ty parametry, nemusí se toho vláda bát. Pojďme k tomu dát kladné stanovisko, pojďme to propustit v prvním čtení, pojďme všeobecným konsenzem 120 hlasy udělat to tak, abyste se všichni cítili komfortně, a pak to půjde do Senátu, senátoři budou mít prostor se vyjádřit, zdali jsou demokraté, zdali budou chtít hlasovat a umožnit občanům referendum, a máme to vyřešeno. Když si pak občané sesbírají odpovídající počet podpisů, tak si závazně mají možnost vymoci zrušení Senátu. To je demokratické, to je správné, to prosazuje naše hnutí. Je to alternativa, kterou nabízíme. Myslím, že je úplně v pořádku. Děkuji. (Slabý potlesk ze strany SPD).

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Bartošek. Máte slovo.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji. Pane předsedo, dovolte, abych vás požádal, abyste respektoval jednací řád, protože jsme v bodě, ve kterém projednáváme návrh státního rozpočtu, nikoli návrh zákona o všeobecném referendu, tzn. žádám vás, abyste ty, kteří mluví, vedl k věci. To je první věc.

A druhá. Pane premiére, když jsem slyšel vaši srdcervoucí řeč o tom, jak vlastně s tím rozpočtem nemáte co do činění, tak mě vás popravdě začalo být líto. Ten váš život je provázen samými takovými úkornými věcmi, které vás provázejí, do politiky jste vlastně nechtěl, patrně jste se nechtěl stát ani premiérem, teď zase do vašeho života doputoval rozpočet, ke kterému se vlastně nehlásíte. Tak jenom vám chci vyjádřit, že je mi líto, že se vám ve vašem životě takové věci dějí.

Ten rozpočet jste připravoval, takže na něm máte svůj podíl. To je potřeba říct jako fakt, ať už se vám to líbí, nebo ne. A jestliže se vám ten rozpočet nelíbil, měl jste plné právo říct: To není rozpočet naší vlády, my to chceme jinak. Měl jste možnost ho přepracovat, přijít s jiným návrhem a říct prostě, že chcete jiný návrh rozpočtu, aby byl rozpočet vaší vlády. Protože jestli případně ten rozpočet projde, tak bych nechtěl další zbytek roku poslouchat, že vlastně pracujete s rozpočtem, který není váš. Buď řekněte, že ten rozpočet chcete schválit, protože s ním jako vláda chcete pracovat a považujete ho za svůj, anebo řekněte, že ten rozpočet je špatně, že pro něj hlasy nechcete a že ho chcete přepracovat. Ale není možné se tvářit, že ten rozpočet chcete jenom napůl. Rozpočet nelze schválit napůl. Ten se musí buď schválit, anebo zamítnout.

Za KDU-ČSL mohu říct, že jsme se, když jsme byli vládní strana, aktivně účastnili přípravy tohoto rozpočtu a také jsme jasně říkali, že jsme připraveni rozpočet podpořit. V průběhu jednání a v prvním čtení jsme tak učinili a ukázalo se, že jsou podfinancované sociální služby, protože se do nich bohužel nepodařilo na platy sociálních pracovníků dostat zhruba 3,4 miliardy. Toto navýšení vláda schválila, ale bohužel to v rozpočtu není. Odmítáme, aby pracovníci v sociálních službách byli neustále otloukánci, aby se jim na jednu stranu slíbilo, že se platy zvýší, a potom se na to nedaly prostředky a případně se řeklo: Milí hejtmani, vyřešte si to sami z krajských peněz. Proto za KDU-ČSL mohu říct, že je pro nás naprosto klíčové směrem ke státnímu rozpočtu, aby došlo k navýšení prostředků na platy státních zaměstnanců, protože to vnímáme jako zcela zásadní k tomu, jakým způsobem budeme dál s rozpočtem pracovat.

Ale vracím se k tomu, co jsem říkal na začátku. Není možné, abyste říkal, že rozpočet, který budeme schvalovat, není váš. Buď řekněte, že ho chcete schválit a chcete pro něj hlasy, a ten rozpočet váš je, anebo řekněte, že s ním nesouhlasíte a hlasy pro něj nechcete. Ale prosím vás, už se nevymlouvejte. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji, pane předsedo. S přednostním právem pan předseda klubu Fiala.

 

Poslanec Radim Fiala: Dobrý den, dámy a pánové, se zájmem jsem si poslechl pana kolegu Bartoška, který byl ve vládě, nebo jeho strana byla ve vládě, čtyři roky, a teď by nám ten rozpočet chtěl přišít. Oni na něm minimálně poslední celý rok pracovali a teď říká, že se nemáme vymlouvat a vzít ho za svůj. Tak my se nevymlouváme, vy se také nevymlouvejte a přihlaste se k němu, pane Bartošku.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. V tuto chvilku se nikdo nehlásí s přednostním.... S faktickou poznámkou pan předseda Bartošek.

 

Poslanec Jan Bartošek: Pane předsedo Fialo prostřednictvím předsedajícího, když už jste v sále přítomen, tak i poslouchejte. Já jsem jasně řekl, že jsme se podíleli na přípravě tohoto zákona a že se nezříkáme zodpovědnosti. Není to o ničem jiném, než že si budeme navzájem naslouchat.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Tak, děkuji. Jestliže máme část s přednostními právy za sebou, s faktickou poznámkou pan poslanec Patrik Nacher bude reagovat. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, já jsem původně nechtěl vystupovat, ale já musím. (Smích v sále.) Ano, já to říkám na Zastupitelstvu hlavního města Prahy, budu to říkat asi i tady, ale musím reagovat na kolegu Bartoška prostřednictvím pana předsedajícího. Protože to, co on řekl, je demagogie. Pan Babiš neřekl, že to není jeho rozpočet. On tady zdůraznil, že to je rozpočet připravovaný předchozí koaliční vládou. To je podstatný rozdíl, jestli mě tedy teď posloucháte. To znamená, rozpočet připravovaný vládními stranami, ČSSD, ANO a KDU-ČSL, tzn. teď se k tomu stavět naopak macešsky, že s tím nemáme nic společného a že nám tady najednou v listopadu a v prosinci přišly nové informace, byť se rozpočet připravuje od dubna, tak mi přijde trošičku pokrytecké. Děkuji. (Potlesk z levé strany sálu.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za dodržení času. Nyní s faktickou poznámkou pan předseda Kalousek, poté pan poslanec Bělobrádek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Já nebudu říkat, že jsem nechtěl vystupovat. Chtěl jsem vystupovat, protože chci poděkovat panu poslanci Nacherovi, že to skutečně vysvětluje. Ano, toto je rozpočet připravený koaliční vládou ANO, ČSSD a KDU-ČSL. Ale pan předseda plnohodnotné jednobarevné vlády ANO - důvěra je důvěra, je to prostě plnohodnotná vláda - říkal, že prostě on navrhoval v květnu úplně jiné parametry. Tak já chci znovu opakovat - teď má tu výjimečnou možnost.

Návrh zákona o státním rozpočtu lze buď předělat, anebo schválit a novelizovat. Novelizovat se dá i několikrát. Takže pokud to myslí vážně, že on to chtěl jinak než ta koaliční vláda, tak navrhne tu novelu. A já opakuji, že pokud navrhne výdaje v té výši, kterou on sám v květnu navrhoval, aby si za tím fakt mohl stát, protože to je jeho rozpočet, tak my to zcela jistě podpoříme. Protože to bude rozpočet mnohem lepší než ten, který se dnes řada z vás chystá schválit. Ale jestli tu novelu nenavrhne, tak prosím pěkně jenom kecá. Protože je vlastně rád, že se může vymlouvat a nemusí šetřit.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Dobré odpoledne. Prosím pana poslance Bělobrádka.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Dobrý den, vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, vážená vládo. Já bych reagoval na pana poslance Nachra, protože on tady říkal, že my říkáme, že s ním nemáme nic společného. Tak to jste právě klesl na úroveň pana Okamury, který říkal to samé, a není to pravda. Tak prosím vás, aspoň poslouchejte, protože nikdo za nás neřekl, že s tím nemáme nic společného. To prosím není pravda.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Pan poslanec Nacher. Rovněž faktická poznámka.

 

Poslanec Patrik Nacher: Já bych chtěl jenom poprosit kolegu, jestli by mohl správně aspoň vyslovovat moje jméno. Já se jmenuji Nacher, ne Nachr, nAChR je nikotin acetylcholinergenní receptory. Děkuji. (Smích a potlesk části poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Ano, dále žádné faktické poznámky nevidím. Byl jsem informován, že je dohoda s předsedou volební komise, že v této chvíli vystoupí a seznámí Sněmovnu s výsledky voleb, takže prosím kolegy, aby umožnili panu předsedovi přístup k pultu.

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP