(12.30 hodin)
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 1020/2. Poprosím paní zpravodajku výboru pro zdravotnictví poslankyni Soňu Markovou, aby nás informovala o projednání návrhu a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
Poslankyně Soňa Marková: Přeji krásný den. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s projednáváním tohoto sněmovního tisku na výboru pro zdravotnictví. Jak už bylo řečeno předkladatelem, jedná se o velmi racionální návrh, který omezuje výhradní právo výrobců k provádění servisu a oprav zdravotnických prostředků. Za přesně stanovených podmínek toto právo přiznává i poskytovatelům zdravotních služeb. Tato novela rovněž umožňuje snadnější provádění instruktáže. Navrhované změny nesnižují nároky na kvalitu prováděných služeb, a jedná se tedy o úpravu, která jde správným směrem.
V tomto duchu byl tento tisk projednán i na zdravotním výboru. Já jsem v prvním čtení měla některé drobné výtky, které byly ale při projednávání vysvětleny. V době, kdy se projednával tento návrh, nebyly známy žádné pozměňovací návrhy, takže zdravotnický výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s tímto návrhem, a zmocnil tento výbor mě jako zpravodajku, abych vám toto usnesení tímto způsobem tlumočila i na jednání Poslanecké sněmovny. Výbor pro zdravotnictví se sešel 14. června 2017 a byla to jeho 50. schůze. Mezitím vlastně se objevily pozměňovací návrhy, které tady předkladatelé jistě přednesou.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, paní zpravodajko. Otevírám obecnou rozpravu. Ptám se, zda má někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě. Pan poslanec Brázdil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Milan Brázdil: Je to jenom detail, ale chtěl bych říct, že se nejedná jenom o prostředky v nemocnicích, ale i, jak bylo správně řečeno, v ambulancích, ale i ve vozidlech záchranné služby, kde ten člověk musí objet celý kraj, aby v podstatě udělal revize, já nevím, ventilátoru, defibrilátoru. Takže to vítám a děkuji za podporu této novely. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení. Nikoho nevidím. Končím obecnou rozpravu a ptám se na případná závěrečná slova po obecné rozpravě. Není zájem. Žádný návrh v obecné rozpravě k hlasování nepadl.
Zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny, a do podrobné rozpravy se hlásí paní poslankyně Pastuchová, které dávám slovo.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Vážené kolegyně a kolegové, já jsem na bezpečnostně technických kontrolách přístrojů ve zdravotnictví pracovala docela dlouho, proto jsem se i spojila s kolegy z nemocnic, záchranných služeb, a proto předkládám i tento pozměňovací návrh, který je nahrán pod číslem 6630. A jde o to, že tento pozměňovací návrh upravuje provádění oprav a bétékáček, nebo bezpečnostně technických kontrol, u všech zdravotnických prostředků rizikové třídy jedna. To je ta úplně nejnižší, která nemůže poškodit pacienta. Zdravotnické prostředky třídy jedna jsou takové prostředky, které představují nejnižší možné riziko. Tento návrh umožňuje zdravotnickým zařízením tuto činnost provádět vlastními biomedicínskými techniky nebo osobami s potřebnými odbornými znalostmi a zkušenostmi. S touto úpravou právní normy by došlo ke značným finančním úsporám ve všech zdravotnických zařízeních celé České republiky. Finanční úspora vznikne nejen v nákladech na hodinovou sazbu, ale i úsporou za drahé cestovní náklady externích dodavatelů. Dále dojde k efektivnímu využití vlastních biomedicínských techniků, inženýrů. Výrazně se zkrátí čekací doby na opravy a bezpečnostně technické kontroly a celý servisní proces bude více flexibilní. U ostatních zdravotnických prostředků vyšších rizikových tříd 2A, 2B a 3 zůstává právní norma nezměněna.
Já vím, že na vysokých školách, jak na liberecké Technické univerzitě, tak tady na Kladně už je velkým oborem biomedicínský technik a inženýr, a myslím si, že tyto profese jsou právě na tuto činnost úplně bezvadné. Děkuji moc.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, paní poslankyně. Pan předkladatel se hlásí do podrobné rozpravy.
Poslanec Vít Kaňkovský: Ještě jednou dobré odpoledne. Já bych se chtěl přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je uveden v systému pod číslem sněmovního dokumentu 6642. Jde v podstatě o legislativně technické úpravy, kdy v bodě jedna se promítá už schválená legislativa týkající se přestupkové legislativy, kdy se slova "správního deliktu" nahrazují slovem "přestupku". A v tom bodě je změněna účinnost. Původně byla navržena účinnost od 1. července 2017, což, jak jistě víme, už nelze stihnout, takže je to změněno, že by zákon platil, vstoupil v účinnost prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení. Zdůvodnění je potom součástí tohoto dokumentu. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v podrobné rozpravě. Jestliže tomu tak není, končím podrobnou rozpravu. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Žádný návrh v podrobné rozpravě předložen nebyl a já končím druhé čtení tohoto návrhu.
Otevírám další bod, kterým je bod číslo
45.
Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací změny Protokolu o perzistentních organických polutantech,
Protokolu o omezování acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu
a Protokolu o těžkých kovech k Úmluvě o dálkovém znečišťování
ovzduší přecházejícím hranice států
/sněmovní tisk 734/ - druhé čtení
Tímto návrhem jsme se zabývali 1. prosince 2016. Rozprava byla přerušena. Prosím pana ministra, aby se ujal slova, a poprosím pana zpravodaje Václava Zemka, aby se ujal svého místa.
Místopředseda vlády ČR a ministr životního prostředí Richard Brabec: Já děkuji panu předsedajícímu za to, že to vyslovil za mě, takže já už se s tím teď nemusí znovu jazykově trápit. Pamatujete si určitě, nebo možná, abych zase nebyl tak optimistický, debatu v rámci přerušeného druhého čtení, kde mě pan předseda Stanjura zkoušel, a je to dobře, že neustále prověřuje, zda ministři rozumějí pojmům, které tady přednášejí, co to je acidifikace a eutrofizace, a koneckonců zůstali jsme i u těch polutantů.
Já bych nechtěl zdržovat, jenom bych chtěl připomenout, že se to týká především tří protokolů. Jak už tady bylo řečeno, protokolu o perzistentních organických polutantech, což jenom pro připomenutí jsou látky typu polychlorovaných bifenylů, dioxinů, furanů a dalších toxických látek. Dále protokolu o omezení acidifikace neboli okyselování, eutrofizace neboli vlastně vnosu nebo obohacování vod živinami, zejména dusíkatými látkami, a přízemního ozonu, a tzv. protokolu o těžkých kovech. U všech tří protokolů vlastně dochází k určitému zjednodušování postupů při přijímání změn příloh. Co je ale důležité, změny se týkají především a jsou zacíleny především na státy východní Evropy, Kavkazu a Střední Asie, z jejichž území dochází ke značnému dálkovému přenosu znečišťujících látek na území ostatních evropských států, protože drtivá většina evropských států, troufám si říct, že dneska všechny včetně ČR, mají již zavedeny ty změny v rámci legislativy EU, tedy i svých národních legislativ. ***