(15.00 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Nyní s přednostním právem pan zpravodaj. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte jenom velice stručně. Byl jsem požádán legislativou jak sněmovní, tak Ministerstva dopravy, abych se přihlásil k legislativně technickým úpravám. Jsou dvě, podrobně je přečtu v podrobné rozpravě, do které se tím hlásím. A jenom pro informaci, první legislativně technická úprava se týká chyby v textu a druhá legislativně technická úprava se týká opravy data účinnosti. Což je v podstatě logické, aby se posunula do reálného termínu účinnost zákona, který je teprve schvalován. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já také děkuji, pane poslanče. Nyní řádně přihlášený pan poslanec Blažek. Prosím.
Poslanec Pavel Blažek: Dobrý den. Děkuji za slovo. Já bych chtěl pouze navázat na pana kolegu Laudáta. Chtěl bych podpořit jeho návrh, on vlastně skoro všechno tady řekl, ale já ještě doplním jednu věc, a to jakýsi nepříjemný mezinárodní rozměr té takzvané sdílené ekonomiky, která zcela zjevně diskriminuje naše občany. A v čem? Je to velmi jednoduché. Tak český občan, pokud chce taxikařit, takzvaně lidově řečeno, musí splnit podmínky pro koncesi, to znamená pro nejpřísnější živnostenské oprávnění, které podle našich pravidel existuje, zatímco, a to tak většinou je, zahraniční firmy pod takovým hezkým novotvarem nazvaným sdílená ekonomika - ono to zní hezky, protože to vypadá, že to je strašně výhodné pro ty spotřebitele - žádné takovéto podmínky splňovat nemusejí. To znamená, pokud připustím existenci toho, čemu se říká sdílená ekonomika například v taxislužbě za stávajících podmínek pro naše české občany, tak tím jednoznačně diskriminujeme vlastní občany, což tedy je věc nevídaná, takový stát asi neexistuje na světě, který by dával přísnější podmínky vlastním občanům pro podnikání než těm zahraničním.
Takže já bych se chtěl připojit k tomuto návrhu a považuji takovýto návrh za zcela správný. A pokud jde o sdílenou ekonomiku, tak před ní varují i v jiných oblastech, protože mě je také blízké, aby bylo všechno levné a podobně, budiž, ale potom pro naše občany zrušme také ty regulace. Možná nemusí být u taxikářů ty regulace. To je otázka pro zákonodárce neboli pro nás, ale pokud je oni mají, nechť neobčané našeho státu musejí splnit to samé pro to podnikání. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Kučera. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den. Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, tady se několikrát zopakoval termín sdílená ekonomika. Já mohu ubezpečit svého předřečníka, že tady v těchto návrzích, respektive v podnikání, které se snažíme nějakým způsobem buď regulovat, anebo liberalizovat, o žádnou sdílenou ekonomiku nejde, a to ani na jedné straně z těch vystupujících subjektů.
To, že to má některé rysy sdílené ekonomiky, to je možné, nicméně sdílená ekonomika - nebo jak ji mohu třeba chápat já, tak já chápu sdílenou ekonomiku jako ekonomiku, kdy sdílím náklady na svůj prostředek, nebo respektive službu, kterou já sám vykonávám. To znamená, pokud bych zůstal v té dopravní terminologii, respektive v té oblasti taxislužeb či různých spolujízd, tak sdílenou ekonomikou bychom snad mohli tak vzdáleně nazvat nějaké formy spolujízdy, které se nabízejí na internetu, to znamená já jedu do Brna navštívit pana poslance Blažka a cestou si vezmu dva až tři spolucestující, kteří mi přispějí na benzín. Toto potom je možné nazývat nějakou formou sdílené ekonomiky. To, že to přerostlo do rozměrů, které jsou dneska bohužel vnímány tak, že na jedné straně máme silně přeregulovanou službu, a to samozřejmě běžnou taxislužbu, a na druhé straně službu, která využívá nějakých možností, nechci říct, že nerespektuje, ale celou řadu věcí obchází, možná někde se třeba i pohybuje na hraně, tak tohleto bych rozhodně sdílenou ekonomikou nenazýval.
Pokud máme jít nějakou cestou, tak jsou tam dva základní momenty. Ten první moment je skutečně postavit se těm výzvám, které sdílená ekonomika přináší, protože my dnes tady řešíme, a poměrně řeknu zbytečně, řešíme to tady bohužel poslaneckými návrhy, protože tady Ministerstvo dopravy tento segment, jak už bývá jeho zvykem, použiji slovo proignorovalo a nechalo ten střed vlastně protéct až do Poslanecké sněmovny. A ta druhá věc je podívat se na to, jakým způsobem jsou přeregulovány taxislužby. A taxislužby skutečně, tam ta regulace je snad jedna z největších v živnostenském podnikání, které v České republice máme.
Ty důvody jsou logické. Ty důvody jsou samozřejmě nějaké negativní zkušenosti, které má kdekdo s taxislužbami, takže je tam vždycky vlna taková, že musíme to všechno zpřísnit, takže všechno zpřísníme, všude utáhneme šrouby, dáme tam nesmyslné regulace, no a až pak zjistíme, že na druhé straně prostě vyteče služba, která se tváří, že není taxislužbou, a nabízí úplně jiné služby, které se schovávají právě pod tím názvem sdílená ekonomika.
To znamená méně regulací na jedné straně a na druhé straně umět se postavit onomu fenoménu, který se nazývá sdílená ekonomika. Protože to zdaleka se netýká jenom automobilů, už tady bylo zmiňováno, že se jedná o ubytování, že se může jednat o celou řadu dalších činností. A pokud nebudeme umět jasně definovat, kdy a co je sdílená ekonomika, a dát tomu nějaký rámec, a tím nemyslím nějaká přísná a úzká pravidla, ale nějaký rámec a na druhé straně budou běžet poměrně drakonické regulace, tak to nebude fungovat ani v oboru taxislužeb, ani v oboru žádném jiném.
Můj pozměňovací návrh, který bych chtěl teď představit, je taky jen takovým pouhým malým možná zlepšením nebo snížením té drakonické regulace, která v oboru taxislužeb je, a týká se oprávnění odebrat průkaz řidiče taxislužby, které v současné době má i příslušník Policie České republiky nebo strážník obecní policie. Takto navržené znění zákona je tedy příliš široké a mohlo by zakládat prostor k šikaně. Já tady v tom pozměňovacím návrhu navrhuji dát možnost odebrání průkazu řidiče pouze osobě pověřené výkonem státního odborného dozoru. Tím se předejde případným sporům při náhradě škody, kde by oprávnění odebrala například Policie České republiky a správní řízení vedl dopravní úřad a došly k jinému závěru. Spor by se tak vedl o to, kdo způsobil škodu a v jakém rozsahu v případě neoprávněného odebrání průkazu řidiče taxislužby do okamžiku ukončení správního řízení.
Pozměňovací návrh byl konzultován s Magistrátem hlavního města Prahy, který ho považuje za dostatečný, a dle mé informace souhlasné stanovisko má k tomu i Ministerstvo dopravy. A samozřejmě to se dozvíme až v dalším projednávání jak ve výboru, tak ve třetím čtení tady u nás v Poslanecké sněmovně.
Ten pozměňovací návrh je v systému vložen pod číslem 6631 a já se k němu v podrobné rozpravě i přihlásím. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. V tento moment nevidím... vidím přihlášku. Prosím pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Zemek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem původně chtěl vystoupit pouze v podrobné rozpravě, ale na základě proběhlé debaty pokládám za vhodné, abych i já k tomu promluvil, protože dávám pozměňovací návrh právě v souvislosti s tou takzvanou smluvní přepravou. Pro nezasvěcené, kteří tady poslouchali tu předešlou rozpravu, je asi těžké to rychle vysvětlit, o co se tam vlastně jedná. Víceméně se ta novela týká právě regulace taxislužby a podobných přeprav. Tady asi největší takový spor nebo takový největší fenomén poslední doby je právě ta smluvní přeprava, kde největším zástupcem toho je ta takzvaná ta firma Uber, a teď je právě spor o to, jakým způsobem to udělat, abychom nezavírali oči před tím, že tady je nějaký technologický pokrok, v podstatě ta technologie předehnala legislativu.***