(12.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, tak jsem tady zas s registrem smluv. Ten příběh trvá od roku 2013. Já to nebudu hodnotit. Vidíte sami na tabuli, jednak že máme 12.10 a blíží se nám volební body, vidíte, že po tomto bodu následuje zákon vrácený Senátem, se kterým se musíme také vypořádat, kde máme verzi poslaneckou, verzi senátní. Ke každé můžeme mít nějaké konkrétní připomínky a můžeme nesouhlasit.

To, co předkládá skupina poslanců a v podstatě zástupců šesti poslaneckých klubů, je určitý průsečík, určitý kompromis a určité řešení, které se podařilo po třech letech diskuzí přijmout. Máme za sebou také téměř celý rok praktického provozu bez toho, aby hrozila sankce absolutní neplatnosti smlouvy, a tato novela reflektuje diskuze, které proběhly při projednávání tisku, který následuje po tomto, a tento návrh reflektuje potřeby praxe, tak jak jsme se s nimi mohli seznámit. Snad jsme po třech letech nalezli řešení, na kterém skutečně panuje širší shoda, což je největší plus tohoto návrhu.

Samozřejmě kdyby se nám tak neprotáhla debata k předchozímu návrhu takovým způsobem, chtěl jsem vás s tou novelou seznámit podrobněji. Vy samozřejmě máte k dispozici tisk včetně důvodové zprávy. Já tedy jenom velice stručně.

Cílem této předkládané novely je zajištění fungování zákona o registru smluv. Jedná se o úpravy týkající se jak legislativních a výkladových nedostatků, tak určité dílčí úpravy v rozsahu zveřejňovaných smluv. Návrh směřuje jen k nezbytným a široce akceptovaným změnám zákona, a to jen v takovém rozsahu, aby nedošlo k narušení základních principů zákona. Návrh ctí klíčový princip zákona, že všechny subjekty nakládající s veřejnými prostředky zveřejňují smlouvy v registru smluv. Vzhledem k tomu veškeré úpravy obsažené v návrhu nevedou k vynětí povinných subjektů ze zákona o registru smluv, ale pouze k úpravě režimu zveřejňování u některých typů smluv či vynětí určitých typů smluv, u kterých byly identifikovány nežádoucí dopady z hlediska bezpečnosti, ochrany zdraví či ochrany citlivých informací. K jednotlivým bodům novely jsem případně poskytnout vysvětlení kolegům, kteří by chtěli diskutovat, a nebudu tady nadměrně protahovat úvod.

Chtěl bych jenom na konci zdůraznit, že opravdu je potřeba tento bod projednat a přijmout, protože skutečně praxe jej očekává a je rozhodně lepším řešením, jak předchozí poslanecká verze, tak senátní verze. Já vám děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a prosím, aby se ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jan Farský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Farský: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, sněmovní tisk 1124 předchází sněmovní tisk 699. Mají spolu hodně společného. Nejenom že byly pod stejným názvem, ale samozřejmě každý, kdo se o to téma zajímá, tak ví, že sněmovní tisk 1124 byl sněmovním tiskem 699 vyvolán. A proto se poslanci většiny klubů této Poslanecké sněmovny sešli a předložili 18. května návrh. Návrh je předložen tak, aby byl schvalitelný podle odstavce druhého § 90 našeho jednacího řádu, a vláda, která ho projednala na své schůzi den po jeho předložení, tj. 19. května 2017, s jeho zněním, tak jak je předložen, vyslovila souhlas.

Dnes je tedy zařazen na naše jednání. Ústavněprávní výbor je navržen jako garanční, ale dnes, pokud nebude vzneseno veto, tak budeme hlasovat o tomto návrhu přímo. Toť zpravodajská zpráva k proceduře.

Co se týká obsahu, částečně to zaznělo ze strany pana předkladatele. Je to tak, nelze se vyhnout tisku 699. Kdybych to nazval, tak určitě si pamatujete na to únorové hlasování, kdy ze Sněmovny do Senátu odešel tisk, ze kterého i někteří z těch, kteří pro něj hlasovali, byli překvapeni, jak široké výjimky ze zákona o registru smluv realizoval. Následovala snaha o opravu v Senátu, ale i tam samotné hlasování i vlivem procedury, která probíhala, k zásadní úpravě toho řekněme vykostění tohoto registru smluv a skrytí nějakých 150 miliard a vynětí některých subjektů, tak se to bohužel ani v Senátu opravit nepodařilo. A tím jsme se dostali do situace, že buď by neprošla žádná změna, ale to, jak jsem pochopil, podle předkladatelů tisku 1124 by takto nebyla varianta, která by byla Sněmovnou průchodná, anebo bychom museli hlasovat o tisku 699, ať už ve sněmovní, anebo senátní verzi. Obě, musím tady říct, senátní i sněmovní verze jsou daleko extenzivnější z pohledu toho, kolik výjimek do zákona o registru smluv vkládají.

Tento tisk 1124 je formulován způsobem, který říká, že se nevyjímají celé subjekty ze zákona o registru smluv, vyjímají se však smlouvy v některých oblastech. Smlouvy, které podle mého názoru by byly pokryty výjimkami, které v zákonu o registru smluv jsou od našeho schválení v roce 2015, přesto určitě výkladově by to mohlo vyvolat určité debaty a ve velké části to tento tisk upřesňuje.

I tak si myslím, že tato novela je z pohledu úpravy registru smluv zbytečná. Proč ale sám bych nebyl příznivcem veta je to, že záložní tisk je tady 699, obě jeho verze jsou v daleko horší verzi než ta, která tady teď může projít. Tato verze není destruktivní k registru smluv. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí pan poslanec Plíšek a připraví se pan poslanec Klán. Prosím.

 

Poslanec Martin Plíšek: Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, děkuji za slovo. Já jenom krátce objasním postoj poslaneckého klubu TOP 09, a proč jsme se my nepřipojili k této narychlo připravené novele. Protože si nemyslíme, že těsně před ostrým startem registru, ke kterému dojde teď v sobotu 1. 7., je vhodné do tohoto zákona zasahovat. My jsme tady absolvovali v tomto volebním období velké množství času nad registrem smluv. Nakonec byla schválena po dlouhé diskuzi určitá verze a my zkrátka nesouhlasíme s těmi výjimkami, a je jedno, kolik jich je, ale každá ta výjimka může být určitým morálním hazardem pro ty, kteří tu povinnost, a teď dokonce od soboty pod sankcí, budou mít ty smlouvy uveřejňovat. A také proto, že poslanecká novela v sobě přináší některé výjimky, o kterých se v minulosti ani nediskutovalo, například je tam výjimka pro správu státních hmotných rezerv, vůbec definice smluv, které mají průmyslovou nebo obchodní povahu, je poměrně široká a není úplně zřejmé, jaký rozsah smluv tam bude patřit.

Takže mimo jiné i z těchto důvodů my nepodpoříme tuto novelu a spíše bychom chtěli, aby po ostrém provozu se fungování toho registru vyhodnotilo, ale to samozřejmě nechávám na vůli Poslanecké sněmovny. A děkuji, že jsem vás mohl seznámit se stanoviskem poslaneckého klubu TOP 09. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr financí Ivan Pilný. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP