(17.30 hodin)
(pokračuje Zemek)
Můžou na to být různé názory. Samozřejmě jak už tady bylo řečeno, existují například spolky, které skutečně blokují stavby záměrně, které... něco ve smyslu, že požadují výpalné nebo požadují nějaké kompenzace, i takové spolky jsou. Ale já ze své praxe znám velkou většinu těch, kteří jsou slušní. A právě tito slušní budou vyloučeni a to je myslím chyba. My nemůžeme (nesrozumitelné) toho, že si tady něco zjednodušíme. Že té veřejnosti, jak se říká, zavřeme ústa, tak tím neurychlíme vůbec nic a naopak tím přispějeme k rozbití demokracie u nás. Takže já pro to prostě nemůžu hlasovat. Je to můj osobní názor, není to názor poslaneckého klubu sociální demokracie, ale hlasovat prostě pro tu novelu ani v jedné verzi nebudu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Langšádlová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla poprosit pana kolegu Zemka prostřednictvím pana předsedajícího, aby nepaušalizoval. Strana TOP 09 nepodpoří stavební zákon ani v poslanecké, ani v senátní verzi. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Nyní pan poslanec Svoboda. Prosím.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji za slovo. Já bych chtěl vaším prostřednictvím sdělit kolegovi Zemkovi, že z mých bohatých zkušeností s komunální politikou na úrovni hlavního města, s tím, jak se dá nebo nedá stavět, že občanská práva jsou jedna krásná věc a druhá věc je zneužívání občanských práv. To není o tom, že bychom byli proti občanským právům. Zelenou pro ně. Ale to, co předvádí naše země jako občanská práva, jsou zájmy jednotlivců nebo malých úzkých skupin, které stojí proti všem. A pokud si toto neuvědomíme my jako poslanci, tak prostě žádný stavební, ale ani žádný jiný zákon chtějící tady něco vybudovat nebude fungovat.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní budeme pokračovat v řádných přihláškách do rozpravy. První vystoupí pan poslanec Petr Bendl a připraví se pan poslanec Kolovratník. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, já tedy musím říci, že trochu žasnu. Musím říci kolegům ze sociální demokracie dobře, jděte po modré, protože ty rozpory, které tady teď prezentujete, jsme mohli vyřešit a řešili jsme. My jako opozice jsme přistupovali k materii jménem stavební zákon velmi konstruktivně, snažili jsme se být nápomocni a snažili se podpořit všechno, o čem si myslíme, že má šanci do budoucna - uvidíme, jak to bude fungovat, až ten zákon bude platit, pokud tedy vůbec platit bude -, co má šanci urychlit výstavbu v České republice, a to nejen v oblasti... (Odmlka kvůli hluku v sále.) Děkuji, že mě necháte hovořit, velmi si toho vážím.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, pokračujte ve svém projevu, já vám případně zjednám klid v sále. Prosím.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji. Když se projednával zákon o vlivu stavby na životní prostředí, který významně zkomplikoval výstavbu v České republice a velmi otevřel práva těch, kterých se přímo stavba netýká, nebydlí v tom místě, velmi otevřel právo vstupovat do toho procesu, nepodařilo se České republice vyjednat výjimky pro významnou část staveb a v České republice se v podstatě nestaví. A padaly tu argumenty, a nejenom tady, ale i na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, že to, co ztratíme v projednávání EIA, získáme v kvalitním zákoně, ve stavebním zákoně, který pomůže stavby jako takové urychlit, protože sloučí některá řízení, územní řízení, stavební řízení i projednávání EIA tak, aby se nemusely dvakrát nebo třikrát oslovovat tytéž instituce s jedním názorem, a tudíž celý ten proces nebyl prodlužován.
Dejme si ruku na srdce, víme, že se to týká zejména liniových staveb. Česká republika nestaví dálnice, nejsou žádné významné stavby tohoto typu v České republice v podstatě spuštěny. Podívejte se na čerpání evropských peněz. Jsme v polovině finančního období, už jsme to tady zmiňovali několikrát - v podstatě se nestaví. Nemáme pružnou legislativu, která by to umožnila, aby v situaci, kdy jste tedy už pro ten zákon hlasovali jako vládní poslanci, tak teď říkají někteří z vás, že pro to hlasovat nebudou, protože se jim to nelíbí. Já jsem tady několikrát říkal, že když už jste odsouhlasili zákon o vlivu staveb na životní prostředí, že musí být nový stavební zákon, že to je velmi, řeknu, vaše odpovědnost. A my, jak už tady říkal Ivan Adamec a možná někdo před ním, aby Česká republika stavební zákon měla, jsme připraveni hlasovat pro to, pro co jste hlasovali vy jako vládní poslanci minule, to znamená pro tu verzi poslaneckou, se všemi těmi chybami, o kterých víme.
Já jsem bohužel už dinosaurus, co se týká politiky, a nevěřím tomu, že stavební zákon tady bude na stole až za pět let. Ten bude mnohem dříve, ať už se to objeví při projednávání jiného zákona, nebo se objeví nějaký přílepek. Zkušenost je zkrátka taková, a každý z vás, kdo se práci v Poslanecké sněmovně věnuje, ví, že to tak bude a že těch příležitostí ho opravit na základě zkušeností, které s ním třeba budou, bude celá řada.
My stavební zákon, troufnu si říci, potřebujeme, abychom alespoň dílem kompenzovali to, co způsobí EIA při procesu výstavby. A my stavět chceme. Česká republika to nutně potřebuje a vy to dobře víte. Koneckonců jezdíte teď všichni na kampaně a slibujete, jak se bude stavět a že je potřeba v oblasti životního prostředí pomoci právě výstavbou.
To, co tady říkal pan kolega Zemek prostřednictvím předsedajícího, to přece ale vůbec není pravda. Co je větší veřejný zájem? Řeknu konkrétní příklad. Unhošť. Možná ho znáte, protože jste středočeský poslanec, prostřednictvím pana předsedajícího. Zastupitelstvo komplet napříč politickým spektrem, včetně starosty, chtělo obchvat. Je to veřejný zájem, když zastupitelstvo a 90 % lidí tam bydlících říká, že je to veřejný zájem? Ovšem občanská sdružení nebo jejich představitelé se tam v minulosti přivazovali k bagrům a řešili jsme to jako obrovský problém, a teď jsme tam najednou řešili, co je tedy veřejný zájem.
A já všem těm, kteří se chovají seriózně a opravdu hájí zájmy ne někoho třetího v pozadí - protože problém, když se budete bavit s investory, je, že opravdu se stává, že je tam někdo nastrčen, že úmyslně tak zdražují stavbu a v podstatě vydírají, a že je třeba najít nějaký kompromis, a proto se také dělaly semináře, proto se to projednávalo dlouze tak, abychom nějaké řešení našli. A my jsme připraveni ho hledat.
Ovšem teď už na to není čas, jsme na konci volebního období. Dříve než za tři čtvrtě roku nějaký nový zákon nevznikne, a jestli máte vy, vládní poslanci, v sobě ještě aspoň trochu nějaké vládní odpovědnosti, to říkám já jako opoziční politik, pak prostě dotáhněte tu práci do konce. A ne že tady prostě najednou jedni z vás budou říkat pojďme to dodělat do konce a druzí budou říkat, že se jim to nelíbí. Tomu já říkám, že jdete po modré, že zkrátka se to najednou někomu hodí před volbami uvnitř si dělat kampaň.
Ale udělejte to tak, aby Česká republika měla zákon, podle kterého se dá stavět. Se skřípěním zubů, protože mě také mrzí, že tam nejsou liniové stavby, a tak jak to tady prezentoval pan kolega Adamec, myslím, že to bylo správně, že to tak vnímá celý poslanecký klub, o té předběžné držbě jsme připraveni se bavit, ale pouze u vyjmenovaných staveb, protože se bojíme plošného zneužití, ale pokud tady bude napříč Poslaneckou sněmovnou do budoucna vůle pojmenovat, co jsou klíčové dopravní stavby, které Česká republika potřebuje, nebo jiné liniové stavby, energetické a podobně, pak si myslím, že je to cesta. Je to priorita? Je priorita R35? Je priorita dokončení pražského okruhu? Je to priorita? Shodneme se na tom? Pak si myslím, že můžeme nějaký takový kompromis najít.
V tuto chvíli bych plédoval za to - byť jsem pro poslaneckou verzi v minulosti nehlasoval, pomáhal jsem u některých pozměňovacích návrhů, k tomu se hlásím, tak si myslím, jak vás tak poslouchám, že zkrátka Česká republika zákon potřebuje, a proto jsem pro poslaneckou verzi připraven hlasovat. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Eviduji řadu faktických poznámek. První vystoupí pan poslanec Ivan Adamec, po něm Václav Zemek a další. Prosím. ***