(15.50 hodin)
(pokračuje Plíšek)
Někdo údajně spočítal, že máme zhruba 15 tisíc platných právních předpisů. Velká část z nich dopadá na podnikatele. Stanovuje různé jejich povinnosti. A myslím si, že pakliže stát například i těmi zajišťovacími příkazy podnikatele neúměrně zatěžuje, oni musí prokazovat celou řadu věcí, a dokonce jim zabaví majetek, měl by pro ně přinášet aspoň nějakou službu. A tou službou je to, že alespoň zveřejní zákony a právní předpisy, které podnikatele zavazují, a v kalendářním roce jim představí informační systém, to znamená právní a ekonomický systém jejich povinností.
Bohužel toto už tady mělo být. Měl to samozřejmě nabídnout stát jako svoji službu. Já chci kvitovat, že se této věci ujala Hospodářská komora České republiky a že nabídla, že připraví přehled právních předpisů, které se týkají podnikatelů. To znamená, jak už tady řekl pan předkladatel, celá plejáda norem, které podnikatele zavazují, bude v nadcházejících letech uveřejněna. A co je důležité, s každým novým právním předpisem, který se týká podnikatelů a podnikatelského prostředí, bude muset být přílohou tohoto zákona přesný přehled norem, které se podnikatelů budou týkat. To znamená, tady je to výrazná služba pro podnikatele.
Budeme se samozřejmě bavit ještě potom ve druhém čtení o výši poplatků, které na tu službu budou mít. Myslím si, že by to neměly být vysoké částky, protože velké firmy mají svoje účetní, právní týmy, samozřejmě malí podnikatelé takovéto zázemí nemají. Takže se na to podíváme v rámci projednávání ve druhém čtení. Ale jak říkám, přináší-li stát nové zátěže, nové povinnosti na podnikatele, je jedině v pořádku, že se aspoň - byť jsme ve volebním roce - a já doufám, že takové normy budou potom i po volbách samozřejmostí, tak že jim zároveň stát přinese určitou službu v tom, že když od nich něco vyžaduje, tak jim alespoň přehledně, srozumitelně řekne, co to má být. Také doufám, že stihneme tento zákon projednat ještě v tomto volebním období. Kdyby se z nějakého důvodu stalo, že to nestihneme, tak doufám, že všichni, kdo ho podepsali, nebo zástupci poslaneckých klubů se k tomuto návrhu přihlásí po volbách.
Takže za klub TOP 09 jasně prezentuji podporu tohoto návrhu a budeme samozřejmě podporovat i zkrácení lhůt pro projednání ve výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Plíškovi. Nyní dvě faktické poznámky, pak jedno přednostní právo. Nejprve paní poslankyně Helena Válková, její faktická poznámka, po ní pan poslanec Ivan Pilný s faktickou poznámkou. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, já jenom chci upozornit ve své faktické poznámce na to, co tady pan zpravodaj velmi výstižně podtrhl. Přenášíme vlastně de facto pravomoc touto normou, nebo bychom ji mohli minimálně částečně přenést k vydávání prováděcích předpisů velmi významných pro podnikatelskou veřejnost na orgán, který by se tak v tomto ohledu stal svým způsobem monopolním. Rozhodně je třeba zvážit všechny důsledky s tím související. Myslím si, že právě proto by nebylo vhodné, abychom zkrátili jakkoliv lhůty pro projednání ve výborech. Sama jsem jedině pro to, abychom zjednodušili život, který komplikujeme spletí nových zákonů a ne vždy jasných ustanovení podnikatelům na jedné straně, na druhé straně bychom si neměli vytvořit prostředí, kde zde bude jeden orgán, který bude mít moc vlastně substituovat to, co by měla dělat vláda, případně resortní ministerstva. A obávám se taky, aby zátěž s tím spojená nebyla nakonec ve svém výsledku kontraproduktivní. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S další faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Pilný. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, já nemám nic proti tomu, aby vznikl tento zákon, jenom bych chtěl upozornit na to, že digitalizovat legislativní špagety je beznadějné. A myslím si, že pokud se bude tento návrh projednávat ve výborech, tak by se měl projednat především tak, aby se identifikovaly zákony, které podnikatele omezují, které jsou zbytečné. Například teď v živnostenském zákonu jako příklad uvedu to, že tam je zaveden správní poplatek za výpis pět korun, a máme to v zákoně. Nevím, co se stane, když se zjistí, že by to mělo stát deset korun. Budeme ten zákon novelizovat? Máme zákony, kde opravujeme jednu větu a musí se kvůli tomu opravit čtyřicet zákonů.
Já tento zákon vidím spíš jako příležitost k inventuře těch zákonů než k jejich přímé digitalizaci, protože podle mého názoru je to beznadějné. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S přednostním právem do rozpravy pan předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den. Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem si se zájmem vyslechl své dva předřečníky s jejich faktickými poznámkami. Jednoznačně bych s nimi i souhlasil, pokud by zrovna tito dva mí předřečníci nebyli zástupci hnutí, která v tomto volebním období právě navalila na živnostníky, na podnikatele obrovskou administrativní zátěž. Kdyby nebylo této administrativní zátěže, která přišla právě z dílny zejména tedy ministra financí Andreje Babiše z hnutí ANO, a už tady byla zmiňována elektronická evidence tržeb, kontrolní hlášení a další a další, to znamená to, co dnes a denně skutečně zhoršuje a znesnadňuje práci obyčejného živnostníka, který ke své práci skutečně nepotřebuje mít desítky a stovky nových zákonů. Ten skutečně potřebuje mít tu legislativu jednoduchou, srozumitelnou. On si nemůže platit nějaké drahé poradenské firmy nebo nějaká velká oddělení, nějaké účtárny či další daňové poradce. To si skutečně mohou dovolit některé koncerny. Možná že to uvažování právě přišlo z oněch koncernů.
Nechtěl jsem tím začínat svůj příspěvek, ale nicméně jsem si našel tady v té tiskové zprávě prohlášení právě ministra financí Andreje Babiše, který tady říká: 25 let se mluví o tom, jak snížit podnikatelům nadměrnou administrativní zátěž, ale nic konkrétního jsem od politiků neviděl. No, neviděl jste, pane ministře Andreji Babiši, skutečně, protože vy jste zrovna ten, který zrušil jednotné inkasní místo, tzn. místo, které mělo jednoznačně ulehčit podnikatelům. Mělo jim ulehčit, mělo zjednodušit všem těm, kteří si podávají daňové přiznání, tak aby si mohli zabezpečovat veškerou agendu týkající se správy a platby daní, cel, sociálního a zdravotního pojištění. Byl to ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO, který jednotné inkasní místo zrušil a nepřišel s žádným dalším řešením. A potom tady musíme tedy poslouchat to, že nic konkrétního od politiků za 25 let neslyšel. No tak toto je jeden z konkrétních návrhů, který pan ministr Andrej Babiš zrušil bez jakékoliv náhrady.
To, že tato novela zákona, dalo by se říct, supluje to, co by měla dělat státní správa, to, co by měla dělat ministerstva, to už tady bylo řečeno. Pokud by náš zákonodárný systém nebyl zaplevelen skutečně těmito návrhy zákonů, se kterými tady přišlo třeba i hnutí ANO, tak bychom mohli si odpustit schvalovat tuto novelu. Bohužel doba, kdy na to bylo skutečně relativně poměrně dost času, doba ekonomického růstu, která mohla být věnována tomu, abychom se podívali na to, jak máme onen systém nastaven, zda je možné ho zlepšit, zjednodušit, doba, která se nepotýkala s krizí, doba, kdy vládní koalice měla velmi komfortní většinu, tak ta doba prostě nebyla využitá a byla doslova promrhána. ***