(17.40 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Stupčuk, poté s přednostním právem pan zpravodaj. Prosím.
Poslanec Štěpán Stupčuk: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Já doufám, že mi budou stačit dvě minuty ve faktické poznámce.
Celá podstata problému je podle mého soudu o tom, jestli je tady dostatečné konkurenční prostředí. Já tvrdím, že ne, a to mezinárodní srovnání v rámci evropských států ukazuje, že tomu tak skutečně není. Chtěl bych podotknout, že úloha Českého telekomunikačního úřadu, jedna z nejdůležitějších úloh, je nahrazovat svou regulatorností, svou regulační činností právě nedostatek konkurence. Tady došlo k naprostému selhání, a k tomu selhání došlo i u nás u všech. Chci tady odkázat na rok 2015, kdy kontrolní výbor jednoznačně přijal usnesení o tom, že jsou tady závažné pochybnosti o tom, jakým způsobem funguje trh v oblasti elektronických komunikací, a reagoval na to tak, že podal podnět Úřadu na ochranu hospodářské soutěže už v roce 2015. Já jsem byl svědkem a věřím, že mnozí kolegové z kontrolního výboru mě podpoří či dosvědčí má tvrzení, kdy jsme byli svědky, kdy během jednání na kontrolním výboru se on line na internetu měnily ceníky tak u jednotlivých mobilních operátorů, aby to skutečně nevypadalo, že mají kartelovou dohodu na tom, jak mají vypadat jednotlivé ceny volání, jednotlivé tarify, ať už ty neomezené, či přenosy dat.
Ten problém tady existuje, ten problém je tady všudypřítomen a já znovu tady upozorňuji na to, že tady byl nečinný Český telekomunikační úřad, který to má v popisu práce ze zákona nahrazovat nedostatky konkurenceschopnosti svou regulatorní činností. My jsme ho k tomu vyzývali, upozorňovali. A nejhorší na tom je, že to bylo posvěceno i Úřadem na ochranu hospodářské soutěže v situaci, kdy jsme jednoznačně deklarovali, kdy jednotlivé ceníky nejobvyklejších a nejvíce používaných tarifů se prostě kryly na desetiny haléřů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Váš čas, pane poslanče. Omlouvám se.
Poslanec Štěpán Stupčuk: Děkuji. (Potlesk několika poslanců ČSSD.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Nyní s přednostním právem pan zpravodaj.
Poslanec Jiří Valenta: Děkuji za slovo. Já bych reagoval pouze na dvě věci. Snad nikdo tady asi neříkal, snad ani zástupce předkladatele nebo pan předkladatel, že by měly díky tomuto zákonu klesnout ceny za volání, za hovory nebo za data, ale tímto zákonem zcela jasně směřujeme k rozbití oligopolu, který tady už dlouhá léta panuje a rozděluje si ten trh. V případě, jestli se tomu tak stane, tak ta data samozřejmě se vstupující konkurencí, sníží se jejich cena, stejně tak jako se sníží i cena hovorů.
A ještě bych si dovolil doplnit nebo trošku poopravit pana předsedu hospodářského výboru Pilného. On dobře ví, a také tam seděl na jednání hospodářského výboru, když jsem se opakovaně ptal pana ministra, zda je transpozice tohoto evropského práva obligatorní, tj. povinná, chcete-li, do našeho právního řádu, bylo mi panem ministrem sděleno, že ano. A pan kolega Pilný tam seděl, nerozporoval to, ani se nezeptal, ani na to nereagoval. Takže nechápu, proč teď říká, že nám to teď nikdo nenutí a že nemusíte digitalizaci provést. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Ivan pilný. Prosím.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si myslím, že by si pan zpravodaj měl srovnat nějakým způsobem noty. To, co musíme udělat, je uvolnit pásmo 700 megahertzů, které je určeno pro mobilní data. To musíme udělat, k tomu jsme se zavázali na konferenci světového rádiového sdružení. To, co ovšem nás nikdo nenutí, je přechod na novou formu terestrického vysílání. Nikdo, žádný orgán Evropské unie nás k tomu nenutí! K uvolnění frekvence 700 megahertzů jsme se opravdu zavázali. To jsou dvě různé věci a bylo by dobře, kdyby to pan zpravodaj pochopil. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. A nyní tedy řádně přihlášený pan poslanec Adamec a připraví se pan poslanec Leo Luzar. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Já se přiznám, že jsem byl také obětí toho spěchu, kdy lhůta k podání pozměňovacích návrhů byla velmi krátká, a musím říct, že i mí poradci tam udělali chybu, tak jsem je stáhl a budu podávat tady dneska v podrobné rozpravě. Pozměňovací návrhy, které jsem stahoval, byly velmi jednoduché. Jedná se o zpřesnění legislativy. Je to otázka zřízení přechodových sítí a stanovení jejich účelu, aby byly přímo v zákoně, a nikoliv tak, že to bude koncipováno jako povinnost držitelů přídělu rádiových kmitočtů. A pak dále je tam upřesnění toho, jakému okruhu subjektů, tzn. držitelů stávajících přídělů, mají být příslušná individuální oprávnění přidělována. Já to načtu v podrobné rozpravě. Pozměňovací návrh je v systému.
A ten druhý, který jsem zvažoval velmi dlouho, protože vím, že to vyvolá, řekl bych, možná kontroverzní reakce, tak já se přiznám, že když jsem četl sankční opatření proti operátorům, jejichž cenová politika samozřejmě nám všem vadí, a když jsem četl, jakým způsobem Český telekomunikační úřad vybíral pokuty, a když vezmu, že rozhodně nesdílím tu představu, že čím větší sankce, tím lépe nám to pojede, já si nakonec myslím, že sankce mají mít samozřejmě varující povahu, ale také výchovnou. Ale pokud uděláte sankce likvidační, tak firmy se podle toho začnou chovat. Vždycky akce vyvolá reakci a budete do toho balonku s vodou tak dlouho šťouchat, až ho protrhnete a můžete napáchat víc škody než užitku. (V sále je velký hluk.)
Já chápu, že to kolegy nezajímá támhle z levého kouta. Chápu to, že kdybychom se bavili o nějakých sociálních problémech, možná by je to zajímalo více.
Ale já chci říci, že ty sankce mně fakt vadí. A myslím si, že minimálně bychom se měli vrátit k diskuzi o tom, jestli je to v pořádku, či nikoliv. Sankce jako procento z obratu, pan předseda Pilný to tady říkal, vlastně jsme druhá země, která uvažuje o jejím zavedení, ale já si myslím, že takovéto sankce patří do soutěžního práva, a nikoliv do práva, které se týká fungování těchto společností, těchto operátorů. Já se fakt nedomnívám, že je to vhodný způsob. Já se domnívám, že samozřejmě lepší je ten způsob, aby telekomunikační úřad opravdu správně a tvrdě vyžadoval povinnosti, aby využíval hodnoty, které jsou stanoveny v zákoně, protože pokud to uděláte z obratu, tak samozřejmě to může mít i negativní následky, třeba dělení společností na menší firmy, aby se zmenšil obrat... (Odmlka pro hluk v sále.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane poslanče, ale skutečně v levém rohu stále část poslanců vyrušuje váš projev, takže já vás žádám o klid. Prosím, pokračujte.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. A to je nás tu dneska docela málo na to, jaký je tady hluk. Z levé strany, po mé levici!
Takže může to skutečně vést ke schovávání se společností a dělení na různé dceřinky a podobně, aby sankce postihla v tom procentu obratu co nejnižší částku. Může to omezit, dejme tomu, zavádění nových technologií, inovací, protože každé zavedení nové technologie je vždycky rizikové. Může to přinést určité problémy, komplikace. Pan předseda Pilný tady mluvil o fikci čtvrtého mobilního operátora. Tak tohle podle mne určitě neprospěje, řekl bych, tomu, aby sem někdo čtvrtý přišel. A samozřejmě bude to velký problém i pro případné malé subjekty, které budou podnikat na tomto trhu, a můžou to být, jak tady bylo řečeno, virtuální poskytovatelé. Já si myslím, že tady je potřeba fakt zvážit tu míru. Já si vzpomínám, že když jsme vždycky dělali pokuty, sankce v jakémkoliv zákonu, tak vždycky byla sankce, speciálně tedy musím říct, že našich největších regulátorů - levice - ty sankce dělat co nejvyšší, aby se pak zjistilo, že ty sankce není schopen nikdo platit. Já si opravdu nemyslím, že sankce má být likvidační. Sankce má narovnat trh, má srovnat podmínky, má vychovat poskytovatele a má mu dát samozřejmě přes prsty, jak se říká lidově, ale nemá ho zničit. ***