Úterý 25. dubna 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

75.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 372/2011 Sb.,
o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
(zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1072/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, poslankyně a poslanci, tento návrh novely zákona o zaměstnanosti a zákona o zdravotních službách upravuje zejména a především transparentním způsobem oblast zaměstnávání osob se zdravotním postižením, přičemž se jedná o komplexní a systémovou změnu, změnu, kterou dochází k jednoznačnému oddělení a pojmovému odlišení volného a chráněného trhu práce. A je to po opravdu dlouhých diskuzích, především s těmi zaměstnavateli, kteří opravdu poctivě zaměstnávají osoby se zdravotním postižením.

Dále se v novele zavádí institut uznání za zaměstnavatele na chráněném trhu práce, a to formou dohody uzavřené s Úřadem práce České republiky, který nahradí administrativně náročný a nepružný systém vymezování jednotlivých chráněných pracovních míst.

Dochází také k novému označení příspěvků poskytovaných zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením. Zároveň se zde upravuje výše, resp. snižuje se výše tzv. povinného podílu a je zde opatření, které má zabránit nežádoucí tzv. přefakturaci výrobků nebo služeb poskytovaných v rámci tohoto limitu. Mluvím o situacích, kdy v podstatě někdo vykazoval nějaké výrobky, třeba nakoupené tiskárny, jako výrobky, které vyrobily osoby se zdravotním postižením, a vlastně tak podváděl, nebo to bylo na hraně zákona.

Zároveň ve prospěch poctivých zaměstnavatelů zavádíme možnost odstranění tvrdosti zákona, které spočívá v možnosti prominout splnění podmínky bezdlužnosti co do výše součtu nedoplatků a lhůty stanovené k jejich úhradě, a to tedy pouze ve výjimečných případech hodných zvláštního zřetele. Nám se opakovaně stává, že některá, třeba ta menší firma neodvede včas celou částku třeba na sociální pojištění a pak třeba kvůli částce ve výši - nevím - tisíce dvou tisíc korun, která byla zaplacena o několik dní později, tomuto zaměstnavateli není, nemůže být vystavena bezdlužnost a on nedostane na čtvrtletí příspěvek na zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

Zároveň tato úprava ještě obsahuje úpravy v úplně jiné oblasti a ta oblast se týká lidí, kteří jsou registrováni na úřadu práce a kteří z důvodu výmluvy na to, že byli u lékaře nebo že jim něco je, se nedostavili na úřad práce, tak jak podle zákona mají, aby měli nárok na podporu v nezaměstnanosti. Takže se tady mění definice režimu dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu a zakotvuje se zde právní úprava, která se týká závazného vzoru potvrzení o dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání a závazného vzoru potvrzení o ošetření nebo vyšetření tohoto uchazeče. Prostě chceme zabránit tomu, aby si ti lidé jen tak přinesli nějaký papír od doktora, a v budoucnu už bychom měli být schopni vlastně šetřit, zda tento člověk, který má nějaký léčebný režim, a zda ho dodržuje, což dnes v případě těchto lidí vlastně není možné.

V neposlední řadě je zde navazující změna zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve kterém bude doplněna právě povinnost lékaře vydat uchazeči o zaměstnání jako pacientovi příslušné potvrzení.

Takže děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní ministryně, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Zdeněk Soukup. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Soukup: Pane předsedající, dámy a pánové, já si myslím, že paní ministryně vyčerpávajícím způsobem uvedla ten zákon. Predikuji, že by to měl být zákon bezkonfliktní, ale uvidíme.

Já bych se chtěl vyjádřit k tomu zákonu. Když jsem si ho prostudoval, tak jsem zjistil, použiji takový příměr z oboru gastronomie, že je to taková polévka co dům dal a taková polévka se může docela podařit. Ono je to skutečně z různých oblastí, především je to zaměřené na zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Já bych chtěl připomenout, že už jsme tady větší část z těch opatření přijali před několika týdny v tisku 911. Tam jsme přijali opatření, co nás nejvíce bolelo, a to byl ten registr smluv. Asi víte všichni, o co se jedná.

Tento zákona vznikal za naprosto ideálních podmínek. Kdyby takhle vznikaly všechny zákony, tak nemáme tolik práce a ušetřili bychom si zbytečné diskuse. Tři roky pracovala expertní skupina, do které jsem byl delegován výborem pro sociální politiku. V té expertní skupině si vyměňovaly názory Národní rada osob se zdravotním postižením, Asociace poskytovatelů sociálních služeb, Asociace zaměstnavatelů zdravotně postižených, Komora zaměstnavatelů zdravotně postižených a došly k takovému velice křehkému kompromisu. Já bych na vás chtěl apelovat, abychom nějakým způsobem, jak se říká a jak se tady vžilo, neházeli do toho vidle pomocí různých pozměňovacích návrhů, protože tento kompromis je skutečně křehký a může tento velice potřebný zákon nějakým způsobem - a teď opět použiji příměr z oblasti gastronomie - může nám z něj udělat dort, který vařila kočička s pejskem a který se stal potravou značně nestravitelnou. Já doporučím, abychom tento zákon pustili bez problémů do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. První vystoupí pan poslanec Vít Kaňkovský a připraví se pan poslanec Opálka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, milé kolegyně, kolegové, předložená novela zákona upravuje zaměstnávání osob se zdravotním postižením na trhu práce plus některá další ustanovení, o kterých zde byla řeč. Poslanecký klub KDU-ČSL jej podpoří k jednání ve výborech.

Zmíním se o jedné z mého pohledu diskutabilní části, a tou je zavedení závazného potvrzení o dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání plnit povinnosti uchazeče z důvodu nemoci nebo úrazu. Na jedné straně tento záměr vypadá logicky. Má řešit současnou situaci, kdy se někteří uchazeči o zaměstnání vyhýbají svým povinnostem s odvoláváním na údajnou zdravotní neschopnost a úřady práce řeší tuto situaci napříč Českou republikou požadováním různých neformalizovaných potvrzení, se kterými pak uchazeči o zaměstnání obcházejí různá zdravotnická zařízení. Na druhé straně řešení, se kterým přichází předkladatel, je takového charakteru, že již tolik administrativně přetížená zdravotnická zařízení stavíme před další povinnost pod hrozbou sankčních opatření. A bohužel jako vždy nejde o žádný minimalistický formulář. Už jsem měl možnost jeho návrh vidět a jako aktivní lékař mohu konstatovat, že opět nakládáme další administrativní břímě na bedra našich zdravotníků.

Dlouhodobě se setkáváme v nemocnicích s fenoménem nedostatku času na komunikaci s pacientem, přemíra administrativy nás odvádí od medicínské práce, od rozhovorů s pacienty, které jsou velmi důležité. Pevně doufám, že ve výborech o nutnosti či alespoň o formě a rozsahu tohoto potvrzení budeme účelně diskutovat. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Opálka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, kolegové, kolegyně, z mého pohledu jen stručně, ale přesto si myslím, že je potřeba. Za pozitivum této předlohy považuji omezení zneužívání systému, tedy jeho zpřísnění. To samozřejmě negativně dopadne na ty, kteří budou nově z podpory vyloučeni, a to jak z chráněného trhu práce, tak ze zneužívání rekvalifikací či režimu nemocenské. Proto má návrh také podporu poslaneckého klubu KSČM.

Problém, který zde nastínil kolega Kaňkovský, jistě budeme probírat na výboru, ale je třeba říci, že není nikdo jiný než lékař, který může odborně posoudit situaci. Takže přijďme s nějakým řešením. Já osobně se mu nebráním, ale nikdo jiný to za lékaře nevyřeší. Rozumím tomu, že administrativy je čím dál více, ale možná bychom mohli zjednodušit administrativu na nějakém jiném místě. Nechme to na diskusi.

Musím však zmínit i negativum, které v souvislosti s tímto tiskem nemůžu přehlédnout. Nejde o meritum věci, jde o časté novelizace zákona o zaměstnanosti, stejně jako dalších zákonů pracovního práva. Jenom pro vás malou inventuru. V roce 2014 bylo přijato Parlamentem pět novel, v roce 2015 rovněž pět novel, v roce 2016 tři novely a v roce 2017 jsme v dubnu a projednáváme již čtvrtou novelu. Chce se mi říci, že lituji zaměstnavatele a všechny, kteří musí tyto zákony dodržovat, to znamená se taky s nimi seznamovat.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Paní poslankyně Hnyková s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji za slovo. Chtěla bych podpořit svého kolegu ze sociálního výboru pana Opálku. Ano, opravdu, měli jsme teď několikrát otevřený zákon o zaměstnanosti. Možná kdyby se to připravilo komplexně, bylo by to pro zaměstnavatele mnohem, mnohem přínosnější. Samozřejmě že novelu nebudeme blokovat, pošleme ji do druhého čtení. Ale prosím, ať to bude už v jakémkoliv volebním období, bylo by možné vždycky předkládat novelu zákona komplexně, tak aby nám potom, když jsme v praxi, zaměstnavatelé nenadávali, že to je vlastně pořád změna na změnu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Přihlášku nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu. Táži se paní navrhovatelky a pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo. Není tomu tak.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako výboru garančnímu? Žádný návrh nevidím. V tom případě přistoupíme k hlasování.

 

Nejprve přečtu, o čem budeme hlasovat. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 415. Přihlášeno je 126 poslankyň a poslanců, pro návrh 94, proti nikdo, konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a táži se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání. Žádný návrh nevidím. V případě, že je tomu tak, končím projednávání tohoto bodu a děkuji vám.

Přečtu omluvu. Dnes od 18 hodin do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan ministr obrany Martin Stropnický.

 

Otevírám další bod dnešního programu a tím je

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.




Přihlásit/registrovat se do ISP