Středa 12. dubna 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

19.
Návrh poslanců Stanislava Polčáka a Věry Kovářové na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 249/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede navrhovatelka paní poslankyně Věra Kovářová. Pan kolega Kořenek už je u stolku zpravodajů. Takže paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, předstupuji dnes před vás jako předkladatelka už docela vousatého návrhu zákona - byl předložen před téměř třemi lety -, který má za cíl reagovat na některá nesmyslná trestní stíhání komunálních a regionálních politiků, k nimž v posledních letech podle nás vinou zavádějící právní úpravy dochází. Zpravidla jde o situace, kdy obec upřednostnila určitý dlouhodobý veřejný zájem před prostou, z ekonomického pohledu krátkodobou racionalitou a následovalo trestní stíhání jejich představitelů.

Naše novela usiluje o to, aby k takovým popotahováním už nedocházelo. Do § 38 odst. 1 zákona o obcích proto vkládáme ustanovení, které zní: Porušením povinností stanovených ve větě první a druhé není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn.

Novelizované ustanovení ve svém celku by pak podle našeho přesvědčení mělo znít následovně: § 38 odst. 1. Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Porušení povinností stanovených ve větě první a druhé není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Obec vede účetnictví podle zákona o účetnictví.

Jak píšeme v důvodové zprávě, explicitním zakotvením kritéria jiného důležitého zájmu obce se otevírá prostor pro zohlednění mimoekonomických aspektů přijímaných rozhodnutí. Typickým případem je posouzení konkrétní dispozice s ohledem na její účelnost pro rozvoj obce nebo význam pro řešení sousedských vztahů. Požadavky vyplývající právě z tohoto kritéria přitom mohou být s požadavky opírajícími se o úzce ekonomicky chápaná kritéria hospodárnosti a účelnosti v rozporu, přičemž nelze rozumně tvrdit, že by druhá kritéria měla v případě územních samosprávních celků s ohledem na jejich ústavně garantovanou samosprávu převládnout.

Závěrem svého úvodního vystoupení bych na tomto místě ráda poděkovala kolegovi Kořenkovi, jehož pozměňovací návrh rozšířil původní předlohu o ustanovení týkající se rovněž hlavního města Prahy a krajů, tedy všech úrovní a typů územní samosprávy v českém právním řádu. Tento pozměňovací návrh byl schválen výborem pro veřejnou správu a má také moji podporu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové. Návrh jsme v prvém čtení přikázali výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 249/2. Prosím zpravodaje výboru pro veřejnou správu pana poslance Petra Kořenka, aby nás o jednání výboru informoval a pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Petr Kořenek: Děkuji, pane předsedající. Vzhledem ke své hlasové indispozici budu velmi stručný. Jenom sdělím, že usnesení výboru pro veřejnou správu ze 48. schůze ze dne 18. října 2016... Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj na své 48. schůzi po odůvodnění Ing. Věrou Kovářovou, poslankyní Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, a po zpravodajské zprávě poslance Petra Kořenka a po rozpravě přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 249 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Tyto pozměňovací návrhy jsou součástí usnesení výboru pod číslem 249/2. Dále, zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, čímž tak činím, a zároveň pověřil předsedkyni výboru, aby usnesení zaslala předsedovi Poslanecké sněmovny.

Děkuji a omlouvám se.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Dívám se, kdo se hlásí z místa. Nikdo. V tom případě obecnou rozpravu končím a asi nebude v tom případě zájem o závěrečná slova. Zahajuji podrobnou rozpravu. Také do ní nemám žádnou přihlášku a také podrobnou rozpravu končím.

V tom případě mohu ukončit, protože nepadly žádné návrhy, i druhé čtení bodu číslo 19 tisku číslo 249. Děkuji paní poslankyni a panu zpravodaji a končím bod číslo 19.

 

Do 18 hodin nám ještě zbývá nějaký čas, můžeme tedy zahájit onen slibovaný bod

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.




Přihlásit/registrovat se do ISP