Středa 12. dubna 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Gazdík)
41.
Vládní návrh zákona o elektronické identifikaci
/sněmovní tisk 1069/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane mistře, máte slovo.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona o elektronické identifikaci.
Prvním cílem navrhovaného zákona je dokončení adaptace právního řádu České republiky na přijetí unijního nařízení o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu pod názvem nařízení eIDAS. Druhým cílem navrhovaného zákona je stanovení obecných pravidel pro využití elektronické identifikace v situacích, kdy povinnost prokázat či ověřit totožnost ukládá stát, event. nadstátní subjekt.
Návrh zákona zakotvuje obecné pravidlo elektronické identifikace, které spočívá v užití tzv. kvalifikovaného systému elektronické identifikace při prokazování či ověřování totožnosti elektronickou cestou v případě, kdy povinnost prokázat či ověřit totožnost ukládá, jak jsem již říkal, stát, příp. nadstátní subjekt. Návrh zákona pak definuje požadavky, které musí kvalifikovaný systém elektronické identifikace splňovat, a dále povinnost kvalifikovaných správců systému elektronické identifikace a kvalifikovaných poskytovatelů a držitelů prostředků pro elektronickou identifikaci. Návrh zákona stanoví působnost Ministerstva vnitra a Správy základních registrů, která je správcem státního informačního systému pro elektronické identifikaci označovaného jako národní bod pro identifikaci a autentizaci.
Za účelem vynucování případného dodržování povinností kvalifikovaných správců systému elektronické identifikace nestátní povahy se konstruují skutkové podstaty přestupků, které již respektují novou koncepci správního trestání.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu ministrovi a nyní prosím zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Věru Kovářovou, aby se ujala slova. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr ve svém úvodním slově popsal návrh zákona označený jako sněmovní tisk 1069. Budu tedy ve svém vystoupení stručná.
Návrh zákona o elektronické identifikaci představuje národní právní úpravu reagující na část nařízení eIDAS, která se týká elektronické identifikace. Návrh má za cíl položit základy státem garantované identity osob prokazované elektronicky a co nejvíc využít stávajících informačních systémů veřejné správy, zejména systému základních registrů. Vedle toho otevírá možnost pro prokazování elektronické identity dalšími komerčními prostředky.
Obecně se dá tento zákon popsat jako definování hřiště s pravidly hry, kde lze různými prostředky prokazovat identitu osob, a s tou nejvyšší důvěryhodností je to prostřednictvím minulý týden schválené elektronické občanky. V dalších případech by se mohlo jednat např. o identifikaci na základě využití přihlašování se do elektronického bankovnictví a konče komerčními prostředky typu moje ID, a to na základě podmínek stanovených tímto zákonem. Těmito prostředky by se výrazným a masovým způsobem mohla rozšířit nejenom tolik žádaná elektronická komunikace občana se státem, ale také se samosprávami a v konečné fázi i s komerčními subjekty. Dovolila bych si však zdůraznit, že je zde třeba součinnost se všemi subjekty veřejné správy, aby na tento způsob komunikace byly včas a řádně připraveny.
Organizační výbor navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výbor garanční a zároveň navrhuji z titulu provázanosti nechat hlasovat o sloučené rozpravě s následujícím sněmovním tiskem 1070, kterým se mění zákony související s přijetím výše uvedeného návrhu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Ivan Pilný. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, já jsem velice rád, že do Sněmovny dospěl tak důležitý zákon, jako je zákon o elektronické identitě, protože ten má opravdu obrovské dopady ve všech možných oblastech. Nejsem ovšem šťasten z toho, že nejdřív byl projednán zákon o občanských průkazech s čipem, protože ten zákon, sám pan ministr to musel přiznat, bude po přijetí tohoto zákona pravděpodobně nutné novelizovat. Na druhou stranu paradoxně to vytvořilo pro ty, kteří se tím příliš nezabývají, aspoň představu o tom, co takový prostředek identifikace elektronické může vůbec být.
Já bych chtěl jenom upozornit na pár problémů, které v tom zákoně jsou a které se budou muset vyřešit.
První věc. Jsou tam stanoveny tři úrovně identifikace - nízká, značná a vysoká. Není v tom zákoně zřejmé, kdo bude rozhodovat o tom, pro který způsob identifikace, třeba pro kterou část veřejné nebo státní správy bude která identifikace příslušná. To není jenom problém toho, kdo za to je zodpovědný, ale je to také problém nákladů. Ve studii RIA, která tam je, se odhadují náklady na zavedení elektronické identity 140 mil. plus 58 mil. To jsou naprosto abstraktní vymyšlená čísla, protože ty náklady můžou být nulové, když někdo tu elektronickou identitu nebude měnit, anebo můžou být astronomické a můžou být v řádech stovek milionů až miliard a to je číslo, které je daleko představitelnější.
Nevím také, jak se bude zacházet se systémy, které už existují, například datové schránky, jaká to bude úroveň identifikace, jaká úroveň identifikace bude u systémů, které jsou ve státní správě zavedeny, jako EET, jestli je bude potřeba změnit, nebo ne podle toho, jaký jim bude přisouzen stupeň identifikace. Z toho vyplývá, že úvahy o tom, kolik to bude stát, jsou postaveny zcela na vodě a bude potřeba se jimi daleko přesněji zabývat.
Další věc, o které se povede velká diskuze, jsou osobní údaje, protože s elektronickou identitou je spojena celá řada osobních údajů, a bude potřeba opravdu vést diskuze o tom, jaké a v jakých případech se tato data mají chránit.
Znovu tedy říkám, že jsem velice rád, že ten zákon dorazil, je potřeba ho řádně projednat a přijmout, a je zcela namístě, protože je to věc, která ovlivňuje nejen státní a veřejnou správu, ale nás všechny, kteří budou vstupovat do jakéhokoliv systému včetně komerčních, které už nějakou identifikaci mají, a jestli ji změní, nebo přijmou, je jejich věc a je také věc jejich nákladů, ale stát podle mého názoru, pokud to budeme brát vážně, to bude stát mnohem víc než odhadované náklady, které jsou ve studii RIA.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Pilnému. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Štěpán Stupčuk. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Štěpán Stupčuk: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já bych si dovolil požádat o zkrácení lhůty pro projednání návrhu zákona ve výborech na 30 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Eviduji tento návrh. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Jestliže nikdo takový není, končím obecnou rozpravu a ptám se na závěrečná slova pana ministra a případně paní zpravodajky. Není zájem. Neeviduji návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru. Navrhuje někdo přikázání jinému garančnímu výboru? Není tomu tak.
Zahajuji tedy hlasování o přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 368, přihlášeno je 118 poslankyň a poslanců, pro 103, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na další výbor? Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Běhounek: S dopadem eHealth navrhuji zdravotní výbor.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pan poslanec Běhounek navrhuje zdravotní výbor. Jestliže nikdo nemá další návrh, je tady žádost o odhlášení všech. Odhlašuji vás tedy a prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
Budeme hlasovat návrh pan poslance Běhounka na přikázání zdravotnímu výboru.
Zahajuji hlasování o přikázání zdravotnímu výboru. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 369, přihlášeno je 105 poslankyň a poslanců, pro 100, proti žádný. Návrh byl přijat.
Poslední hlasování je návrh na zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů, tak jak byl navržen v obecné rozpravě.
Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 370, přihlášeno je 105 poslankyň a poslanců, pro 82, proti 6. Návrh byl přijat.
Lhůta k projednání byla zkrácena a návrh zákona jsme přikázali výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu a dále zdravotnímu výboru. Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona.
Pan ministr už se ale chystá k našemu dalšímu bodu, jímž je
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.