Středa 5. dubna 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Gazdík)

38.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb.,
o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 998/ - prvé čtení

I tento návrh z pověření vlády uvede pan ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložený návrh zákona obsahuje změny zejména ve třech oblastech zákona o silniční dopravě.

Za prvé jde o úpravu licenčního řízení v linkové osobní autobusové dopravě, zejména o odstranění zastaralé úpravy úpravou novou, která lépe reaguje na jednotlivé druhy provozované dopravy a tam, kde je to možné, zjednodušuje řízení pro vydání licence.

Za druhé jde o úpravy v oblasti provozování taxislužby. Zde návrh především rozšiřuje zmocnění obcí k vydání specifických požadavků na provozování taxislužby na svém území, které má umožnit adekvátní přizpůsobení na situaci toho kterého města. Zejména Praha a jiná města se v oblasti taxislužby potýkají s problémy, které nejsou relevantní pro jiné obce, ale které by měla být možnost řešit. Dále návrh umožňuje efektivnější správní trestání zásadních porušení zákonných povinností a černého provozování taxislužby.

Za třetí návrh obsahuje soubor dílčích formálních úprav správního trestání v zákoně o silniční dopravě v návaznosti na přijetí nového zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, i zde si vás dovoluji požádat o podporu předloženého návrhu zákona o zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Karla Šidla. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi jenom velice stručně se vyjádřit jako zpravodaj k tisku 998, k novele zákona čísla 111/1994 Sb., o silniční dopravě.

Pan ministr zde hlavní obsah změny tohoto zákona uvedl, nebudu se již k němu vracet, pouze doplním, že předkladatel, Ministerstvo dopravy, uvádí finanční dopad na veřejné rozpočty související se změnou právní úpravy označování zastávek linkové osobní dopravy nebo umístění místní či přechodové úpravy provozu na pozemních komunikacích. Za pozitivní lze považovat dopady do veřejných rozpočtů, kde lze očekávat v souvislosti se zavedením a rozšiřováním pravidel směřujících k lepší vymahatelnosti plnění povinností v taxislužbě a postihu tzv. černé taxislužby. Pozitivním dopadem na podnikatelské prostředí může být zpřísnění úpravy pro řidiče taxislužby a možnosti například i zadržení průkazu řidiče taxislužby včetně výběru kaucí. Mohlo by to zajistit zdravé tržní prostředí na trhu taxislužby, případně eliminaci subjektů, které principiálně porušují právní předpisy a porušují zajišťování rovných podmínek na trhu taxislužby, což je bohužel kritizováno ze strany poctivých dopravců. Nepatrné zvýšení administrativní zátěže a náročnosti přinese nově zaváděná povinnost, že při provozování taxislužby vozidlem cestujícího musí mít řidič taxislužby u sebe doklad o oprávnění dopravce k podnikání nebo jeho kopii. Zefektivněním průběhu licenčního řízení a schvalování jízdního řádu lze očekávat drobné snížení administrativní náročnosti těchto řízení. Přínosem pro obce by mohlo být rozšíření možnosti regulace taxislužby na jejich území obecně závaznou vyhláškou, ovšem problém, který spatřuji, je pouze v tom, že není určena povinnost budování zastávek linkové osobní dopravy a jejich označení ze zákona. Novela odebírá tuto povinnost dopravci - zřídit a udržovat zastávkový označník - a přitom mu pouze nařizuje vyvěšovat jízdní řády na tomto označníku.

Již v průběhu doby, kdy tento zákon byl předložen na Poslaneckou sněmovnu, objevuje se celá řada připomínek, ať už od smluvních taxi dopravců, tak i od Asociace koncesionářů v taxislužbě, které upozorňují na celou řadu problematických pasáží tohoto zákona. Vzhledem k tomu, že zde nechci citovat všechny tyto připomínky a myslím si, že tyto otázky patří na projednání garančního výboru, budu s nimi seznamovat členy garančního výboru a případně na základě těchto připomínek se pokusíme upravit zákon tak, aby dle tvrzení Asociace koncesionářů v taxislužbě nebyl takovým zákonem, který nic zásadního nepřináší a stejně jako předchozí řada novel pouze navyšuje povinnost a finanční náklady dopravcům a řidičům taxislužby, přitom je to ještě provázeno zpřísňujícími postihy za jejich nedodržení, a neadekvátně navyšující pravomoc obcím. Myslím, že to jsou otázky, které v podrobnosti zazní určitě na projednávání ve výboru, a myslím si, že mohou být i otázkou podávání případných pozměňovacích návrhů k tomuto zákonu.

Tolik tedy moje zpráva zpravodaje. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. A než přistoupíme k obecné rozpravě, paní poslankyně Miroslava Němcová se omlouvá dnes od 16 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů a pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura se omlouvá dnes do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Leo Luzar, po něm pan poslanec Adamec. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, dámy a pánové, já budu velice krátký. Při přípravě na zítřejší bod mezinárodní smlouva CETA Evropská unie - Kanada jsem narazil na zajímavou věc, která se týká i tady tohoto zákona. Jediná Belgie si v této mezinárodní smlouvě, která má vyšší právní hodnotu než naše zákony, vymínila možnost regulace v taxislužbě. Jestliže tady tento zákon chce mířit k regulaci taxislužby a umožnit obcím tuto regulaci, tak chci upozornit, že se dostává do vážného rozporu s mezinárodní smlouvou CETA, a tudíž bude velice problematické uplatňovat tuto regulaci, aniž bychom byli vystaveni sankcím případného trhu, případné konkurence. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan poslanec Adamec. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, když jsem tady poslouchal pozorně jak pana ministra, tak pana zpravodaje, toho obzvlášť, tak jsem dospěl k názoru, že ona to zase nebude taková jednoduchá novela, která by se dala spláchnout rychle v jednom výboru, což nezpochybňuji, že to bude asi jeden výbor, který se tím bude odborně zabývat, ale rozhodně tedy když vidím množství problémů, které tady byly vyjmenovány, tak mě opravdu překvapuje, že tady opět padá návrh na zkrácení lhůty pro projednání. Já nevím, tomu na jednu stranu rozumím, že prostě ministři potřebují mít čárečky, že ty návrhy zákonů tady prošly ve Sněmovně, na druhou stranu vůbec není pravda, že čím více, tím lépe, čím rychleji, tím radostněji. To tady v zákonodárství rozhodně neplatí.

Dneska jsme měli mimořádné sezení hospodářského výboru, kde jsme se museli poprat se zkrácením lhůty na 20 dnů, a byla tam diskuze, jestli povolíme ministerstvu, tomu dotyčnému ministerstvu, jeden den navíc, nebo ne na to, aby mohlo zhodnotit pozměňující návrhy. Myslím, že skutečně tady si trošku zahráváme s budoucí kvalitou těchto legislativních návrhů. Já se domnívám, že to je takový vžitý omyl, že čím více zákonů tady schválíme, čím rychleji, že to znamená, že ta Sněmovna je výkonná, že poslanci pracují dobře, efektivně a správně. Já si myslím, že tak to není. Zákony by se měly dělat pomalu, s chladnou hlavou, rozebrat je ze všech pohledů. A já myslím, že tento návrh zákona vzhledem k tomu, co tady padlo, si to rozhodně zaslouží.

Já vás tedy, kolegové, žádám, opravdu nehlasujte pro zkrácení lhůty pro projednání. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Nikdo takový není. Končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečné slovo pana ministra, případně pana zpravodaje. Není zájem.

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání, nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo jiný garanční výbor? (Z lavice ministra a zpravodaje se mimo mikrofon ozývají návrhy na vystoupení pana ministra). Tak a o slovo se ještě hlásí pan ministr. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, já bych se jenom chtěl vyjádřit, protože jsme se rychle nestihli vyjádřit, k tomu návrhu na zkrácení. To není návrh, který by chtěl nějakým způsobem omezit možnost se k věci vyjádřit. Já osobně si nemyslím, že je to natolik komplikovaný a rozsáhlý zákon. Na druhé straně bych chtěl připomenout, že on už tady s chladnou hlavou na první čtení čeká asi půl roku. Takže to není tak, že bychom tady chtěli něco rychle schvalovat, nicméně potřebovali bychom aspoň ty věci, které jsou transpoziční, v tom zákoně mít vypořádány. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan zpravodaj s přednostním právem, po něm pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji, pane místopředsedo. Já se omlouvám, že jsme se museli vrátit do obecné rozpravy. Byl jsem požádán předkladatelem, protože předkladatel není poslancem, takže jsem byl požádán, abych jako zpravodaj přednesl jeho návrh. Já mu samozřejmě vyhovím, protože Sněmovna bude rozhodovat, nikoli zpravodaj. Takže předkladatel žádá o zkrácení lhůty na projednání ve výborech na třicet dnů.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan poslanec Adamec. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, no tak já to řeknu ještě jasněji. Je úplně jedno, jak dlouho ten zákon tady leží, protože to je odpovědnost někoho jiného, ne řadového poslance, aby zařazoval body na jednání schůze Poslanecké sněmovny. Pro mě začínají lhůty běžet při prvním čtení. Nevím, jak pro vás, ale pro mě ano. A znovu opakuji, říkal jsem to tady, překvapuje mě ta sveřepost, ale budiž, máte tu většinu, tak si můžete dělat, co chcete, ale je to špatně.

Já si vůbec nemyslím, vůbec si nemyslím, že to je jednoduchá záležitost. Jednak mimochodem, kdo máte zkušenosti s taxislužbou a případnou regulací taxislužby, tak se o ni můžeme podělit. To není rozhodně jednoduchá věc, v dnešní době obzvláště ne, a některé ty věci, které tady říkal pan zpravodaj, jako označování, označníky zastávek a podobné věci na té linkové dopravě, to také není jednoduchá věc, protože pak se zase začneme všichni ptát, kdo to zaplatí, a něco nám najednou vypadne.

Já to připomenu, nedávno jsme tady novelizovali, mám pocit, zákon o přestupcích a s tím se otevřela spousta zákonů. Já už jsem tady upozorňoval pana ministra, že tam jsou chyby, že tam vypadly věci, které by tam měly zůstat, a dokonce se tam dostáváme až k absurdním situacím v některých činnostech třeba městské policie, či dokonce státní policie. Já si myslím, že až to začne platit, tak budeme všichni překvapeni, co tady vlastně prošlo.

Já znovu opakuji - prosím, nedělejme to, projednejme to v klidu. Myslím, že se vůbec nic nestane, i přesto, že se jedná o implementaci evropské směrnice. Znovu opakuji: pomaleji, ale kvalitněji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan poslanec Benda, po něm paní poslankyně Černochová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, já bych si rád ujasnil, v jaké procesní fázi v tuto chvíli jsme. Obecná rozprava skončila... (Předsedající: Neskončila! Omlouvám se.) Pan ministr nemůže nic otevřít. Pan ministr má právo na závěrečné slovo, kterého využil, řekl závěrečné slovo. Měl vystoupit jiný člen vlády -

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Ne, já se omlouvám, pan ministr nevyužil závěrečné slovo, to není pravda. Nevyužil, on neměl závěrečné slovo. (Hlas v sále: Měl!)

 

Poslanec Marek Benda: To znamená, ministr vystupující se závěrečným slovem zároveň otevřel rozpravu.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Ne, odmítl závěrečné slovo, já jsem ukončil -

 

Poslanec Marek Benda: A pak vystoupil mimořádně s nezávěrečným slovem a vy jste to bral jako otevření rozpravy. (Předsedající: Ano, přesně tak.) Já bych si chtěl tuhle věc vyjasnit. Dobře, takže ministr, rezortní ministr, který vystoupí, řekne, že to není závěrečné slovo, ale že to je něco jiného, tak otevírá rozpravu. Já jenom abychom měli propříště jasno. Já chci, abychom si tyto věci vyjasnili. Vždycky jsme tady měli zvyk, že vystupuje jiný ministr, pokud chceme otevřít rozpravu. Tentokrát se tento zvyk nedrží, tak jenom abychom věděli, že ho nedržíme, abychom si to pamatovali do příště. To je moje prosba.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji za toto upozornění. Paní poslankyně Černochová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Černochová: Dobrý podvečer. Děkuji, pane místopředsedo. I já bych chtěla vyzvat k tomu, abychom tady dodržovali jednací řád a abychom dodržovali i to zvykové právo, které v této Sněmovně držíme, protože tady skutečně rozprava tím, co zaznělo od pana ministra, otevřena nemohla být. Jenom k tomu, když už to posuzuje pan předsedající, že rozprava otevřena byla, přestože v rozporu s jednacím řádem, tak mě by zajímalo to, jestli je to skutečně implementace evropského práva, evropské směrnice, anebo jestli je to další nová regulace a jestli se nějakým způsobem řeší v této regulaci, tak jak na to tady upozorňoval pan kolega Luzar, jestli se tady řeší nějakým způsobem taxislužba Uber, nebo jestli se to vůbec neřeší. A také by mě zajímalo, jestli má pan ministr dopravy informace o tom, co na tuto normu říkají lidé se Svazu měst a obcí. Pokud pan ministr tyto informace nemá, tak budu navrhovat přerušení.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Omlouvám se, paní poslankyně, chápu váš názor, že si můžete myslet, že jsem porušil jednací řád, nicméně jednací řád skutečně nerozlišuje to, který ministr. Jednací řád říká ministr, pakliže vystoupí. Omlouvám se, nechci se o to hádat. Pokud máte proti mému postupu námitku, prosím, klidně o tom můžeme hlasovat.

Pan ministr se hlásí o slovo. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, já se omlouvám, že jsem způsobil právní rozepři o tom, jestli je, nebo není otevřená rozprava. Nicméně byl jsem dámou, paní poslankyní, osloven, tak já bych... (Diskuse u předsednického pultu ruší řečníka. Předsedající: Promiňte.) Tak bych rád odpověděl.

Tato novela specificky Uber neřeší. Uber podle zákonů České republiky není v souladu nebo neoperuje v souladu se zákony České republiky, naše stanovisko je jasné, takže v této věci nějaká... Uber se prohlašuje, že není taxislužba, že je pouze sdílená ekonomika, nicméně jeho řidiči pod zákon o taxislužbě spadají a tam zákon jednoznačně porušují, už stávající a i tento nový budou. Takže speciální věc kolem Uberu tam není.

Co se týče Svazu měst a obcí, tak jejich připomínky samozřejmě proběhly v mezirezortním připomínkovém řízení a na mnohé z nich bylo reagováno a jsou do toho materiálu zapracovány. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Jestliže se nikdo další nehlásí, končím obecnou rozpravu. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Navrhuje prosím někdo jiný přikázání jinému garančnímu výboru? Není tomu tak.

 

Budeme tedy hlasovat o přikázání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování 144, přihlášeno je 144 poslankyň a poslanců, pro 115, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl... Pardon, předseda Poslanecké sněmovny nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Paní poslankyně Černochová je dáma, dáme jí přednost. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Černochová: Dáma sice jsem, ale myslím, že na to si v Poslanecké sněmovně nehrajeme, takže se držme toho, kdo se hlásí první, byť mám po odchodu pana Stanjury přednostní právo, pane místopředsedo. Navrhuji výbor pro veřejnou správu.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Již jsem si v Poslanecké sněmovně zvykl, že po dobrém skutku následuje spravedlivý trest.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Děkuji za slovo. Vzhledem k tomu, že silniční doprava tvoří jednu ze základních logistických podmínek pro eventuální přepravu vojsk nebo evakuace a podobně, navrhuji výbor pro obranu.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Výbor pro obranu. Ptám se, jestli má pan poslanec Leo Luzar návrh na další výbor?

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Činím tak trošku nerad, ale ten rozpor s mezinárodní smlouvou CETA, kdy Belgie si vyhradila možnost regulace v taxislužbě, jinými slovy, když nějaký stát si něco vyhradí, že asi to slouží k tomu a je tam nějaký problém, že si to vyhradil. Prosil bych, aby se tento zákon dal i zahraničnímu výboru, abychom mohli toto posoudit, jestli to má, nebo nemá důsledky z tohoto mezinárodního pohledu.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Zahraniční výbor, ano. To jsou všechny návrhy, o kterých nyní budeme hlasovat.

 

Nejprve tedy o návrhu paní poslankyně Černochové na přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, o kterém jsem zahájil hlasování. Kdo je pro přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj? Kdo je proti?

Je to hlasování 145. Přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců, pro 42, proti 28. Návrh nebyl přijat.

 

Dalším návrhem je návrh na přikázání výboru pro obranu.

Zahájil jsem hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování 146. Přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců, pro 20, proti 43. Návrh nebyl přijat.

 

Posledním návrhem je návrh na přikázání zahraničnímu výboru, o kterém jsem zahájil hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti přikázání zahraničnímu výboru?

Je to hlasování 147. Přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců, pro 49, proti 22. Návrh nebyl přijat.

 

Posledním návrhem je návrh na zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů.

Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování 148. Přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců, pro 56, proti 37. Návrh na zkrácení lhůty nebyl přijat.

 

Tím jsme se vypořádali s prvním čtením tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Dalším bodem našeho jednání je bod

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.




Přihlásit/registrovat se do ISP