(15.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Také probíhá spolupráce ve formě zasílání všech rámcových pozic, které jsou schváleny výborem pro Evropskou unii na pracovní i na vládní úrovni. To znamená, že všichni čeští europoslanci disponují aktuálními pozicemi vlády k projednávaným legislativním návrhům na evropské úrovni. Před plenárními zasedáními ve Štrasburku a Bruselu jsou našim poslancům zasílány informace o pozicích České republiky z hlediska vlády k prioritním legislativním návrhům. Poslanci tak, pokud chtějí, a záleží skutečně na nich, mohou při hlasování na plénu zohlednit pozici vlády České republiky.

Tady bych se chtěl trošku zastavit, protože vláda jako taková přirozeně nemůže zasahovat do fungování Evropského parlamentu. Naši europoslanci, jak už zde bylo také řečeno v tom dotazu, který zazněl, jsou součástí jednotlivých politických skupin v Evropském parlamentu. Tyto politické skupiny se domlouvají na společném postupu a ne vždy ta většinová stanoviska v těchto parlamentních frakcích v EP jsou v souladu se zájmy České republiky. Pak záleží na jednotlivých europoslancích, zdali upřednostní stanovisko své politické frakce, anebo jestli upřednostní pozici vlády České republiky. Jsem ale přesvědčen, že každý europoslanec má možnost si velmi rychle ověřit a zjistit, jaká je pozice vlády k těm klíčovým věcem, které se na úrovni Evropského parlamentu projednávají a rozhodují. S europoslanci, europoslankyněmi také na pravidelné bázi komunikuje stálé zastoupení České republiky při Evropské unii v Bruselu.

Pochopil jsem, že interpelace se týkala jiné roviny, to je roviny komunikace s jednotlivými ministerstvy. Je tady komunikace z pohledu vlády, předsedy vlády, tajemníka pro Evropskou unii, stálého zastoupení v Bruselu, a pak je komunikace jednotlivých ministerstev. Přirozeně pokud existují konkrétní příklady toho, kde ministerstva nereagovala na dotazy poslanců Evropského parlamentu, tak bych poprosil, kdybych tyto konkrétní příklady mohl slyšet, tak abych o tom promluvil se členy vlády, upozornil je na to, že tady tato věc nefunguje dobrým způsobem. Prostě potřebujeme i tuto formu zpětné vazby. A jinak v každém případě určitě i v letošním roce uspořádám setkání se všemi europoslanci, europoslankyněmi. Pokud zmiňované poslankyně Evropského parlamentu mají tyto konkrétní výhrady, určitě bych je rád speciálně na toto jednání pozval a tam o těch věcech můžeme mluvit.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za odpověď a doplňující otázka pana kolegy Plzáka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Plzák: Děkuji, pane premiére, za odpověď a za vstřícnost k řešení tohoto problému. Já jsem slíbil již uvedeným paním poslankyním, že tento problém zde přednesu a že vás s ním seznámím a že budu rád, když se nějakým způsobem řeší. To, o co se vlastně jedná, jsou zřejmě případy, kdy vyžadují nějaké rychlé stanovisko. A to, že to úplně nefunguje, o tom svědčí i to, že třeba paní europoslankyně Charanzová si speciálně najala člověka, který vlastně ta stanoviska, když to řeknu lidově, mámí z našich ministerstev. Takže určitě řešení je, jestli pan tajemník Prouza vejde v jednání, a nějaká cesta schůdného řešení se jistě najde. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Jestli pan předseda vlády chce ještě doplnit odpověď? Prosím, pane předsedo.

 

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Ano, děkuji. Já bych možná využil toho, myslím, že ty věci můžeme zrychlit. Čili možná to může být návod pro naše členy Evropského parlamentu. V případě, že některé ministerstvo nereaguje dostatečným způsobem, je dobré se přímo obrátit na tajemníka pro Evropskou unii Tomáše Prouzu, tak aby tyto věci přímo mohl řešit. Já to jenom říkám proto, že ta koordinace našich europoslanců teď bude speciálně důležitá. Bude speciálně důležitá kvůli brexitu, protože koneckonců ty podmínky a smlouvy bude schvalovat také Evropský parlament a my bychom se měli jako Češi, jako Česká republika, dohodnout na tom, jaký je náš prioritní národní zájem a jak budeme v rámci brexitu postupovat. Takže tohle vidím jako jedno z důležitých témat pro to další setkání s našimi europoslanci, které Úřad vlády uspořádá.

Vidím to také jako důležité téma pro jednání s politickými stranami zastoupenými tady v Poslanecké sněmovně. Já bych rád nejpozději v únoru uskutečnil setkání předsedů politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně, tak abychom se na této vrcholné politické úrovni dohodli na tom, že budeme postupovat společně z hlediska ochrany českých zájmů, pokud půjde o jednání o brexitu. Myslím, že to je jedno z nejvážnějších témat, které je v tuto chvíli před námi, a neměli bychom rezignovat na snahu hledat nějakou společnou národní pozici, kterou potom bude zastávat vláda, kterou budou zastávat jednotlivé politické strany, ale kterou také budou zastávat naši zástupci, které jsme si zvolili do Evropského parlamentu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi vlády a pokračujeme pátou interpelací. Interpelujícím je pan poslanec Ludvík Hovorka ve věci nádražních budov Českých drah. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, na trati Staré Město - Bylnice, bývalé vlárské dráze, je uzavřeno několik nádražních budov, například v Újezdci u Luhačovic. Dále částečně po většinu dne je uzavřeno více budov, například nádraží v Bojkovicích, zde přestupují lidé z okolních obcí na autobusy a musí stát venku na mrazu. Újezdec u Luhačovic je přestupní stanice z vlárské dráhy do lázní Luhačovice, kam cestuje mnoho výletníků a turistů, ale i zaměstnanců lázní. To nádraží je celodenně uzavřeno a v letošním roce zde musí cestující vynuceně přestupovat kvůli klíčování nákladů mezi státem a krajem. Proč stát dovolí Českým dráhám uzavírat nádražní budovy, které byly budovány za státní prostředky a nedávno nákladem státu nákladně opraveny, například nádražní budova v Bojkovicích nákladem 250 milionů korun? Cestující, starostové obcí, ale ani zaměstnanci Českých drah tento nenormální stav nechápou.

Chci se vás zeptat, co udělá vláda prostřednictvím řídicího výboru Českých drah a zástupců státu v Dozorčí radě Českých drah, aby uvedená nádraží byla opět celodenně otevřena i s jejich sociálními zařízeními. Já jsem dostal odpověď od pana ministra dopravy, že například stanice Bojkovice i Újezdec se v období 2014 až 2015 staly součástí dálkového řízení provozu, že to přispělo ke snížení celkových nákladů a jejich provoz je řízení z centrálního dispečerského pracoviště v Přerově. V závěru může uvést, že v obou případech platí, že změna otevírací doby, případně způsob odbavení cestujících závisí na rozhodnutí daného dopravce. Ale to jsou v daném případě pouze České dráhy, protože jiný dopravce na této dráze nejezdí. Takže chci se zeptat, co udělá stát a vláda pro to, aby ta nádraží mohla být opět otevřena. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan předseda vlády je připraven odpovědět. Prosím, pane premiére, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážené poslankyně, vážení poslanci, tohle je skutečně spíše téma pro ministra dopravy. Jak jsem slyšel tu citaci od pana poslance v té odpovědi, tak mám dokonce dojem, že jsme dostali tu odpověď stejnou, protože já jsem se obrátil na základě tady té interpelace pana poslance Hovorky na ministra dopravy a on mi poskytl odpověď na interpelaci. Já bych ji tady teď mohl přečíst a asi bychom nikdo z nás nebyli spokojeni. Nicméně z té informace vyplývá, možná to bude pan Hovorka vědět přesněji, vyplývá, že tedy v Bojkovicích to nádraží je v jakémsi provozu. To znamená, podle informací, které jsem dostal z Ministerstva dopravy, by tam měla být otevřena pokladní přepážka, a to ráno od tři čtvrtě na pět do cca tři čtvrtě na jednu se dvěma přestávkami pro toho pracovníka nebo pracovnici, která tam je. V Újezdci u Luhačovic tam žádné odbavení zajištěno není a mělo by tady probíhat ve vlaku s tím, že logicky je tlak na SŽDC, aby snižovala náklady, aby zvyšovala efektivitu. To znamená, chápu, že SŽDC se snaží hledat takové modely provozu tady těchto zařízení, aby to snížilo náklady. A na řadě našich nádraží je k dispozici infrastruktura, která byla hodně využívána v minulosti, ale dneska pro ni žádné velké využití není. Já jenom než se možná potom vrátíme ještě v reakci pana poslance k té konkrétní situaci v Bojkovicích a Újezdci, což je vlastně oblast na samé hranici Moravy a Slovenska, tak jenom chci říct, že doufám, že to, že vláda převedla další část nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty, umožní využít investiční prostředky a umožní také využít peníze z Evropské unie na to, aby se řada těch nádraží konečně spravila.***




Přihlásit/registrovat se do ISP