(15.00 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Prosím pana premiéra o odpověď.

 

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Já myslím, že po třech letech vím, kdo ve vládě funguje a kdo ve vládě nefunguje. Myslím, že to je úplně jednoduchá věc.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji. Poprosím k mikrofonu pana poslance Černocha, aby přednesl svoji interpelaci na pana premiéra. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Černoch: Děkuji za slovo. Pane premiére, dámy a pánové.

Vy, jako předseda vlády máte zodpovědnost za své ministry, a proto vás interpeluji v otázce neprůhledných veřejných zakázek, které probíhají na Ministerstvu dopravy. Začnu veřejnou zakázkou na dodávky tabulek registračních značek. Tato zakázka byla dle mých informací opakovaně Ministerstvem dopravy vyhlašována a zrušována, přičemž pokaždé došlo k uzavření dalšího smluvního vztahu bez výběrového řízení se společností Hicon. Tato firma dodává registrační značky, nebo spíše dodávala 26 let, aniž by přitom vzešla z jakékoliv soutěže. Do dnešního dne společnost Hicon za dodávky registračních značek inkasovala od státu přibližně 4 miliardy korun. Šlo tak ze strany Ministerstva dopravy o udržování bezprecedentního stavu, kdy byly ústředním orgánem státu ze státní pokladny vypláceny enormní sumy peněz.

Další otázka je otázka společnosti Kapsch, kdy nebylo schopno Ministerstvo dopravy připravit otevřené zadávací řízení na zadavatele a dodavatele mýtného systému, i když již od počátku plnění původní smlouvy se společností Kapsch bylo zřejmé, kdy tato smlouva skončí. Díky této kauze dostalo Ministerstvo dopravy dokonce milionovou pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pro nezákonné jednání. Podobných případů je na Ministerstvu dopravy daleko více.

Vaše vláda se předhání v projevech, jak bojuje proti korupci, a proto se ptám: Co vy jako předseda vlády, který máte zodpovědnost za své ministry, uděláte, jakým způsobem napravíte tento setrvávající stav? Jak je možné, že firma Hicon dodávala bez výběrového řízení registrační značky 26 let za 4 miliardy? Jaké vyvodíte kroky z toho, že Ministerstvo dopravy vědomě porušilo zákon, že za to dostalo milionovou pokutu? A jaké kroky konkrétně podniknete, aby zadávání veřejných zakázek nejen na Ministerstvu dopravy veřejná soutěž byly opravdu transparentní? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji. Poprosím pana premiéra o odpověď.

 

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Tohle je opravdu, vážené poslankyně, vážení poslanci, strašně dlouhá historie. Teď nevím, jestli mám vám citovat z celé dlouhé historie, jak vlastně došlo k tomu, že firma Hikon, s.r.o., se dostala na Ministerstvo vnitra a posléze Ministerstvo dopravy. Ale v zásadě věci začaly někdy v letech 1994 a později. To znamená, je to skutečně hodně dlouhá historie. To znamená, byla tady podepsána smlouva, ta smlouva potom přešla vlastně v rámci delimitace vůbec té působnosti z Ministerstva vnitra na Ministerstvo dopravy. Takže Ministerstvo dopravy se v rámci delimitace dostalo nejenom k té kompetenci, ale také ke smlouvě s firmou Hikon, a to na základě univerzální sukcese. Tato smlouva byla pak následně v souvislosti s legislativními změnami v oblasti tabulek registračních značek několikrát dodatkována. A poslední významnější změna smlouvy nastala v souvislosti s účinností zákona 239 z roku 2013.

Je to tedy stav, který trvá řadu let. Byl opakovaně prověřován Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Ten nikdy nedospěl k závěru o tom, že smlouvy jsou neplatné. To znamená, několikeré prověření tady proběhlo. Mimo jiné své první šetření uzavřel ÚOHS 10. ledna 2002 konstatováním, že vzhledem k tomu, že společnost Hicon jako jediný výrobce registračních značek zajišťovala výrobu jedinečnou technologií, byla tato firma oslovena ve smyslu § 50 odst. 1 příslušného zákona jako jediný zájemce, který může kontinuálně pokračovat v této specializované činnosti.

Jinak platí, že Ministerstvo dopravy od roku 2013 vypsalo tři tendry v otevřeném zadávacím řízení v této oblasti. Dvakrát však bylo nuceno zadávací řízení zrušit pro nedostatky v zadávacích podmínkách. V případě třetího tendru byly dne 1. listopadu posouzeny a vyhodnoceny podané nabídky a zadavatel následně vydá rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky.

Čili k otázce zpochybnění toho postupu chci jenom uvést, že zmiňované historické smlouvy byly uzavřeny na základě, v souladu s tehdy platnými právními předpisy, které upravovaly oblast veřejného zadávání. V případě - v době uzavření prvního kontraktu v roce 1994 byl Hicon jediným výrobcem v ČR, který byl schopen dodávky tabulek zajišťovat, a v průběhu dodávek tabulek registračních značek nedošlo ze strany Ministerstva dopravy k naplnění pojmových znaků nedovolené veřejné podpory.

Čili tolik jenom velmi stručně k otázce registračních značek.

Pokud jde o problematiku mýta. Už jsem tady na interpelacích na tu věc několikrát reagoval. Platí, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném z moci úřední 9. září 2016 v souvislosti s uzavřením dvou dodatků ke smlouvě o poskytování služeb souvisejících s provozem systému výkonového zpoplatnění a vzhledem ke smlouvě o dodávce zajištění systému výkonového zpoplatnění rozhodl, že zadavatel, Ministerstvo dopravy, se dopustil správního deliktu. Za tento delikt mu uložil pokutu ve výši 1 milion korun.

Pokud jde o rozsah, tedy odůvodnění tohoto rozhodnutí ÚOHSu, Ministerstvo dopravy souhlasí s tou jeho částí, kde se říká, že stav exkluzivity, který byl nebo je v oblasti poskytování služeb mýtného systému, byl vytvořen v roce 2005 a 2006, kdy byly připraveny obě jmenované smlouvy a proběhlo zadávací řízení na dodávku a provoz stávajícího systému elektronického mýta. Ministerstvo dopravy si je vědomo skutečnosti, že zadání veřejné zakázky v otevřeném řízení neumožňující z hlediska okruhu potenciálních dodavatelů a umožňující univerzální přístup na trh je samozřejmě ideálním východiskem. A musím říci, že i za silné podpory vlády Ministerstvo dopravy vyvinulo extrémní úsilí směřující k tomu, aby otevřené zadávací řízení k zadání předmětné veřejné zakázky mohlo uskutečnit. Ani toto úsilí ale nevedlo k otevření této možnosti takovéto výběrové řízení uskutečnit. Proto byla uzavřena smlouva na základě JŘBU tak, aby byl zajištěn provoz mýtného systému od 1. ledna příštího roku. A současně Ministerstvo dopravy na základě úkolů z vlády připravuje otevřené výběrové řízení, které by mělo zajistit provoz mýtného systému poté, kdy uplynou nejvýše tři roky - nejvýše tři roky - na které byl tento dodatek uzavřen. To znamená, nerezignovali jsme na snahu - (upozornění na čas.) Ano - prosadit otevřené výběrové řízení.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Pan poslanec chce položit doplňující otázku? Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Černoch: Budu reagovat na vaši poslední odpověď. Zeptám se tedy, protože se tady jedná o obrovské částky v miliardách korun, jakým způsobem budete pokračovat dál v rámci vyvození zodpovědnosti. Protože někdo za toto musí být zodpovědný. A je potřeba, aby tito lidé byli jasně označeni, kteří za to nesou zodpovědnost. Vy jako premiér vlády, předseda, tak opravdu máte zodpovědnost za svá ministerstva. Jakým způsobem bude dále postupováno? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji a poprosím pana premiéra o odpověď. Prosím, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Musím především říci, že je na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, aby jasně konstatoval, jestli uzavření dodatku bylo v souladu s příslušnou legislativou, nebo ne. Respektive přijal k tomu nějaká další rozhodnutí. Do toho vláda těžko může zasahovat. Čili předpokládám, že celá věc bude definitivně posouzena ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A vedle toho právě proto, že jde o miliardy, kde by mohl nastat výpadek příjmů státu, Státního fondu dopravy, tak je zajištěn provoz mýtného v systému i po 1. lednu příštího roku, nejvýše tedy na tři roky, s tím, že mezitím musí být vyhlášeno otevřené výběrové řízení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP