(12.30 hodin)
(pokračuje Černochová)

Těžké vrtulníky nemohou přistávat na střechách nemocnic. Sokol je těžký vrtulník, těžkotonážní. A bohužel tady jsem se dozvěděla, že na novém stanovišti bude sokol vzhledem ke své váze přistávat na poli a vedle pole bude připravena záchranka, pozemní záchranka, a pacienta z vrtulníku, který nemůže přistát na nemocnici, bude transportovat ještě několik minut po zemi. Přijde vám to normální? Mně skutečně ne. Evidentně se bude prodlužovat doba, kdy se pacient dostane k lékaři.

Další věcí je přetěžování armády tam, kde trpí nedostatkem personálu, tedy u pilotů. Součástí kompromisu bylo i vypracování materiálu Návrh řešení zabezpečení letecké záchranné služby po roce 2020.

Mohli jsme si o něm přečíst v novinách. Má to být ten státní podnik. Odborníci, který jej viděli, kroutí hlavou. A za odborníky považuji i zde přítomné kolegy poslance, kteří ve svém privátním životě buď jsou záchranáři, anebo piloty sami. Evidentně plní zadání, že leteckou záchrannou službu má provozovat státní podnik. Přitom výpočty jsou provedeny tak ledabyle, že je třeba se ptát, jestli by skutečně něco takového i šéf z hnutí ANO pan Babiš nechal projít ve své firmě. Já si myslím, že ne, že jenom byl pan ministr financí Babiš oklamán.

Armáda a policie se mají stáhnout opět na dvě stanoviště po roce 2020. Takže úplně iracionální postup ode zdi ke zdi. Ze čtyř zase na dvě. Takže poté, co si vybudují kapacity, poté, co si vycvičí piloty, poté, co to bude tento stát spoustu peněz, tak se to zase po roce 2020 vrátí na dvě stanoviště místo čtyř.

Založení státního podniku efektivnější nebude, protože opravdu výpočty hovoří o jasných číslech. Vyčíslují totiž náklady na jedno stanoviště provozované státním podnikem na více než 45 mil. korun, přičemž pokud zprůměrujeme nabídky soukromých společností z výběrového řízení, zjistíme, že jsou ochotny jedno stanoviště provozovat za necelých 44 mil. korun.

Nechci zdržovat ekonomickými čísly. Tady skutečně teď nejde až tak na prvním místě o finanční prostředky. Tady teď jde o to, kdo od 1. 1. 2017 bude zachraňovat lidské životy a jakým způsobem to bude probíhat. Z tohoto důvodu vám moc děkuji za to, že jste ten bod zařadili. Děkuji po těch všech možných peripetiích. V podrobné rozpravě načtu usnesení, které vám ale už řeknu teď, abyste věděli, o čem se tady dál budeme bavit.

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu o předložení podrobné informace o zajištění provozu letecké záchranné služby od 1. 1. 2017 včetně harmonogramu potřebných kroků, které povedou k zabezpečení zdraví a záchrany lidských životů na území České republiky. Termín 29. 11. 2016." Tento termín je nejbližší den, kdy se zase v rámci pléna Poslanecké sněmovny máme sejít.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Černochové. Mám tady dvě faktické poznámky, a to kolegy Mackovíka a kolegy Brázdila. Kolega Kudela se odhlásil z přihlášky do rozpravy. Prosím, nyní tedy k faktické poznámce pan poslanec Stanislav Mackovík. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Mackovík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, na toto téma jsem tady vystupoval několikrát. Teď pouze aktuální informace.

Situace je horší, než vypadá. To, co tady zaznělo od předřečnice, je pravda. Upozorňovali jsme na to i na výboru zdravotnictví několikrát. Je to, jako když házíte hrách na zeď. Aktuální informace je taková, že včera zasedala Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR v Jihlavě a přijala jednomyslné usnesení, v němž konstatovala, že v současné době již nelze na třech stanicích letecké záchranné služby, kde dojde ke změně provozovatele, zajistit od 1. ledna 2017 provoz letecké záchranné služby v tom rozsahu a v té kvalitě a bezpečnosti, jako tomu bylo dosud. My jsme v lednu 2016 pouštěli do vlády ministra Němečka s nějakým návrhem, kde bylo garantováno, že se nesníží dostupnost a bezpečnost letecké záchranné služby. Vláda to rozmetala. A teď jsme v situaci, kdy víme, že od ledna to bude fungovat hůře, než tomu bylo doposud. Prosím, probuďte se a začněte něco dělat. Máme na to měsíc a půl a za měsíc a půl se opravdu některá střediska nedají převzít a nedá se zahájit bezpečný provoz.

Navíc zahajujete provoz s provozovatelem, který nemá vrtulník v kategorii A. To znamená, zhoršujete bezpečnost provozu, a navíc je to provozovatel, který za posledních osmnáct let má za sebou patnáct mrtvých. Čtyři katastrofy!

Takže prosím vás, vzpamatujme se. Máme tady vlastní provozovatele, ať státní, nebo soukromé, kteří to dělají prakticky čtvrt stoletím, a fungovalo to prakticky bez ztráty lidského života. Jestli chcete, abychom šli za tři měsíce na pohřeb, pokračujte v tom, co jste začali.

Děkuji vám. (Potlesk poslanců KSČM a některých dalších.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Mackovíkovi i za dodržení času k faktické poznámce. Kolega Brázdil. Než mu dám slovo, konstatuji omluvu pana poslance Františka Laudáta do 13 hodin. A ruší omluvu paní poslankyně Věra Kovářová.

Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Milan Brázdil: Pane předsedající, děkuji za slovo. Dámy a pánové, toto je fakt závažné téma. Mnoho bych mohl vykládat o tom, jak jsem létal u armády, u Slovairu, u Delty, u Alfy, jak jsem na výboru pro obranu říkal, že armáda by to neměla dělat, protože to je proti Evropě, že by se to mělo zlevnit, že by to měla být centrální zdravotnická záchranná služba včetně letecké, která teď mezirezortní expertní vládní komise řekla, ano, bude to fajn. Bude to ale až od roku 2020.

Nikdo neví, jestli to levnější, dražší. Je v tom hodně emocí. Ale emoce jsou pravdivé v tom, že Ministerstvo zdravotnictví to nepřipravilo dobře. Byl jsem členem devítičlenné komise, která měla něco vybrat. Jediným kritériem je cena. Řeknete ano, je to fajn. Cena je nejlepší. Ale tam chybí ta návaznost, jestli to umí. Zda mají vycvičené piloty, jakými stroji se bude létat.

To, že tady někdo zmíní, že slovenská firma opakovaně spadla. Ano, je to ale lidský faktor. Já jsem spadl také a vždycky to byl lidský faktor. (Hovoří velmi naléhavě.)Není to o strojích. Je to jenom o tom, že to mělo být dříve připravené. Mělo to být na (nesrozumitelné). Nemělo by to být něco, co by bylo předmětem dohadování a peněz. A ty peníze jdou z toho obrovské! Firma Alfa, která tady byla, ta se rozpadla, lépe řečeno končí, protože ví, že donekonečna to takto dělat nejde. A to, že ta expertní komise řekla, že od roku 2020 by to měl být stát, tam nejde jen o peníze, ale říká také, že chce, aby se to už neopakovalo. Aby tu nebyl neustále za osm nebo za čtyři roky další nějaký tendr a zase lobby, a zase pacienti, kteří nevědí, jestli budou obslouženi. Mimochodem to, že teď se bude létat z několika málo základen, nesplní se zákon o zdravotnické záchranné službě, protože doletový čas nebude dvacet minut.

Promiňte, informací jsem podal hodně. Jenom to usnesení, informace z vlády by měla přijít. Jak si to představují... (Předsedající. Pane kolego...) Děkuji, promiňte. (Slabý potlesk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane kolego, uplynul vám čas pro faktickou poznámku. K faktické poznámce se ještě přihlásil pan poslanec František Vácha. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo, pane předsedající. Přiznám se, jsem z kraje, který je ohrožen. Jsem z Jihočeského kraje, kde toho soukromého provozovatele Alfa-Helicopter má nahradit armáda. Vím, ptal jsem se, interpeloval jsem ministra zdravotnictví na to, jestli vrtulníky mohou přistávat v nemocnici. Jak je zajištěn převoz pacienta od místa přistání do nemocnice. Jaká je doletová vzdálenost mezi Bechyní a Českými Budějovicemi. Protože jsme slyšeli, že v Českých Budějovicích na letišti v Plané armádní vrtulníky přistávat nemohou, přestože tam byl vybudován heliport za 60 milionů. A odpovědí, kromě toho, že mi pan ministr Němeček řekl to, co jsme slyšeli, že od roku 2020 bude létat armáda pouze z Plzně, Ministerstvo vnitra v Praze a v ostatních osmi zbylých základnách budou létat pravděpodobně nějaké soukromé společnosti nebo toho, kdo bude vybrán ve výběrovém řízení, tak odpověď na ostatní otázky byla: "Vzhledem k tomu, že se však jedná o úkol uložený ministru obrany, je nutné se v případě zájmu o podrobnosti obrátit přímo na něj." To si myslím, že je špatná odpověď. Já si myslím, že pan ministr by měl vědět, jak to s tou leteckou záchrannou službou bude vypadat v resortu armády. On by měl být schopen odpovědět na moje otázky a neposílat mě za ministrem obrany. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP