(12.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pan předseda klubu KSČM Pavel Kováčik a potom bychom se mohli věnovat dalším. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Jestli jste si, kolegyně a kolegové, všimli, tak se po řadě peripetií a dlouhých a marných snah a interpelačního usilování podařilo zařadit bod, ve kterém jde akutně o lidské životy. Chci poprosit všechny, kdo by chtěli teď ještě řešit otázky vztahové či poměřování se, kdo má větší sílu, pojďme od toho, pojďme projednávat bod Informace vlády o letecké záchranné službě, všechno ostatní i já teď považuji za druhotné. Čili pojďme na ten bod, ať se dostaneme vůbec k projednávání usnesení. Prosím také všechny, aby tentokrát jejich vystoupení byla racionální, jejich vystoupení byla konkrétní a k věci, ať doopravdy stihneme co nejdřív ono usnesení přijmout.

Děkuji, že jste mě bedlivě poslouchali a že také alespoň budete uvažovat o tom, co vám říkám. (Potlesk poslanců KSČM a některých dalších.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedo. Já rád po zahájení tohoto bodu budu pokračovat. Prosím, aby se slova ujal pověřený člen vlády. Pověření od vlády nemám, ale informace z krátké přestávky mám, že tento bod uvede ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové, já tady vnímám, a musím říct že oprávněnou, kritiku na stranu vlády, svých kolegyň a kolegů. Mně nezbývá než říct, že se za to omlouvám. Budu tlumočit na jednání vlády, ať si tyto věci více hlídáme.

Nicméně teď chci jít k meritu věci k tomu bodu, který tady je, který teď otevírám. Je tady, doufám, napříč dohoda, že ten bod tady chceme konstruktivně a poměrně rychle projednat. Situace je vážná. Je tady návrh usnesení, aby vláda předložila podrobné informace, aby situace byla k 1. lednu vyřešena. Takže to přijměte jako mé úvodní slovo na začátek a prosím pěkně, respektujme to, že chceme tento bod v řádu řekněme této hodiny, kterou před sebou máme, doprojednat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zemědělství Marianu Jurečkovi a požádám nyní, aby se slova ujala navrhovatelka tohoto bodu paní poslankyně Jana Černochová. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. A děkuji moc panu ministrovi zemědělství za to, že díky jeho vystoupení toto téma můžeme otevřít tak, že se nemusíme omezovat pouze na vystoupení v rámci přednostních práv, byť je politická dohoda, že bychom nejpozději za pět minut třináct hodin měli hlasovat usnesení. Snažím se tedy být i já stručná, ale určitě vy, kteří se v tom nepohybujete, byste chtěli slyšet, co tam tedy je za problém.

Budování letecké záchranné služby v ČR trvalo více než 20 let. Podařilo se najít funkční systém, ve kterém se doplňuje armáda, policie i soukromí provozovatelé a který se vyvaroval závažných událostí, k nimž došlo například na Slovensku. Bohužel dnes tedy nastoupila neschopnost ministra zdravotnictví a politikaření a hrozí, že funkční systém se rozpadne, stane se neefektivním a bohužel i riskantním pro pacienty. Všichni dlouho vědí, že k 31. prosinci 2016 končí smlouvy se soukromými provozovateli a že se nebude jednat o triviální výběrové řízení. Ministr Němeček ovšem vše podcenil, navíc do jeho kompetence vstoupil i pan ministr financí Babiš, a došlo tedy mezi nimi k jistému sporu. Výsledkem je tzv. kompromis, který je ale úplně špatný, protože ničí, co funguje, bude dražší a umožní takovou tu, já to slovo nemám ráda, ale říká se tomu netransparentnost, protože skutečně nic průhledného v tom nehledejte.

Za prvé. Výběrové řízení bylo vypsáno až v květnu a od začátku bylo velmi pravděpodobné, že výsledek bude napadán, neboť jde o poměrně komplikované výběrové řízení. To se stalo, jak se předpokládalo, a námitky nyní řeší Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Máme listopad 2016 a od ledna 2017 mají létat na čtyřech stanovištích z deseti noví provozovatelé. Stále nejsou ale uzavřeny všechny smlouvy. Materiál vypracovaný 24. října lékaři ze záchranné služby hovoří jasně o tom, že pro adekvátní, rozumějme pro pacienty bezpečné, převzetí stanovišť a zaběhnutí nových osádek je zapotřebí až osm měsíců. A my na to nemáme ani měsíc a půl, resp. ne my, pan ministr Němeček. Lékaři zde uvádějí, v tom dokumentu, cituji: "Nerespektování navržených přípravných postupů a zkrácení přípravného období by nutně vedlo ke snížení kvality poskytované péče a především k významnému zvýšení bezpečnostních rizik pro pacienty i posádky vrtulníků letecké záchranné služby." Dámy a pánové, to nelze nazvat jinak než jako nevídaný hazard se životy pacientů ze strany ministra zdravotnictví! Mrzí mě, že to tady říkám, a on tady není, ale nic jiného mi nezbývá.

Za druhé. Kompromis, ke kterému dospěla tato koalice, je méně efektivní než současný systém. Proč? Protože letecká záchranná služba provozovaná armádou a policií je dražší, a přesto budou obsluhovat dvě stanoviště navíc. Konkrétně letová hodina vrtulníku Sokol, asi většina z vás ho někdy viděla, vychází přibližně na 160 tisíc korun, zatímco soukromníci to zajistí za 130 tisíc.

Další věcí je, že armáda nebude dle očekávání létat z heliportu v Plané, ale z Bechyně, takže loni otevřený heliport za 60 milionů korun bude úplně k ničemu, pokud někdo něco narychlo nevymyslí, aby se to nějak zamaskovalo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP