(18.40 hodin)
(pokračuje Bendl)

Úmyslně nemluvím o detailech jednotlivých paragrafů, protože si nemyslím, že to úplně patří do prvního čtení, že bychom k tomu měli využít debatu na výboru a tam rozebrat případné výhody a nevýhody některých paragrafů. Přesto bych poprosil paní ministryni, zda by nám mohla, její úřad, poskytnout materiály, které se týkaly vypořádání připomínek jednotlivých dotčených orgánů, které se vyjadřovaly k tomu zákonu, abychom věděli, jaké připomínky byly akceptovány, jaké nikoliv a případně z jakých důvodů, ať se nemusíme točit v kruhu nebo se neptat dvakrát na totéž.

To je asi z mého pohledu všechno. Doporučuji, aby ten zákon prošel prvním čtením, a zároveň budu navrhovat v podrobné rozpravě prodloužení projednání o 30, variantně o 20 dní z důvodů, které jsem zde uvedl. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi. Nyní vystoupí pan poslanec Jan Zahradník, zatím poslední písemně přihlášený do rozpravy. Vidím dalšího přihlášeného. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, pane ministře, dámy a pánové, tento zákon si klade poměrně ambiciózní cíle ať už z hlediska záběru typů staveb, kterými se má zabývat, od rodinného domu přes stavbu nějakého obchodního centra, silnice třetí třídy, dálnice až třeba po dostavbu Jaderné elektrárny Temelín, pokud se k ní náš stát odhodlá. A také vlastně, i když to nemůže otevřeně navenek deklarovat, tak přesto z toho je jednoznačně vidět i celou škálu různých vztahů, ať už vztahů mezi lidmi, nebo vztahů mezi institucemi, nebo vztahů mezi jednotlivci a nějakými ať už soukromými, veřejnými, nebo státními institucemi. A zase, ty vztahy mohou být různé povahy, ať už vztahů mezi sousedy řešícími stavební povolení pro rodinný dům, nebo nějakými skupinami aktivistů hájících zájmy nějaké skupiny lidí, nebo třeba jenom zájmy své vlastní, až po mezinárodní vztahy, jako by tomu třeba bylo v případě dostavby Jaderné elektrárny Temelín. Je tedy samozřejmě škoda, že tady nemáme úplně nový zákon, který by řešil tuto problematiku na zelené louce znovu a který by možná byl moderním stavebním zákonem řešícím velmi těžko řešitelný problém skloubení rychlosti stavebního povolování a také skloubení této snahy o rychlost se snahou státních orgánů vyhovět všem možným zájmům stěžovatelů, oprávněných, méně oprávněných nebo i třeba neoprávněných.

Já jsem samozřejmě měl takovou představu a těšil jsem se na to, až bude v rámci nějakého jiného zákona otevřený zákon o posuzování vlivu na životní prostředí, protože jsem spolu s dalšími poslanci patřil mezi navrhovatele pozměňovacích návrhů k tomu zákonu o posouzení vlivu, který byl schválen před rokem a půl a kterým jsme vlastně způsobili sami sobě velká traumata, která jsme tady řešili z hlediska zastavění velkých staveb, z hlediska nutnosti vytvářet nová posouzení na životní prostředí, a zatím se nestalo to, čeho se ještě možná můžeme obávat, totiž z těch velkých staveb se zatím vyřešila jejich část, asi těch devět, jakousi výjimkou, která snad bude naplněna, zatím nedošlo k tomu, že by se dělala nová posouzení, že by se dělaly nové EIA na ty stavby, které se nedostaly do toho úzkého kruhu devíti staveb, na které budou uplatněny výjimky Evropské komise.

Zatím jsem si nevyzkoušel, jak velkou sílu jsme sami dali všem různým aktivistům, kteří mohou v procesu EIA vystupovat a kteří mohou dosažení posouzení vlivu na životní prostředí podle mého názoru na základě stávajícího zákona o EIA docela účinně bránit. Proto vítám otevření toho zákona a také vítám to, jak se ministerstvo snaží nějakým způsobem tu pozici neziskových organizací, nevládních organizací, zájmových skupin nějak účinněji definovat, nějak přesněji vymezit. A tady je samozřejmě hlavně změna dvou čísel - 500 místo 200, to zmínila paní ministryně, je zde také limitovaná doba trvání této listiny na rok a půl. To všechno je samozřejmě vítané. Je zde samozřejmě celá řada věcí dalších. Historická sdružení občanů, historické neziskové nevládní organizace, kterým stačí tři roky existence. Je stále pořád stejný problém toho, že o významné stavbě v daném regionu mohou rozhodovat lidé, kteří vůbec v tom regionu nežijí, kteří k němu mají jen ten vztah, který je daný nějakým jejich aktivistickým zájmem.

Čili bude druhé čtení, samozřejmě budu přemýšlet o tom, jaké pozměňovací návrhy bych v něm předložil, a budu rád, když se budu moci s panem zpravodajem o tom radit, když se budu moci třeba poradit i s kolegy pana ministra, tak aby ty návrhy skutečně byly návrhy účinnými, které by pozici těch nevládních organizací přesně definovaly, a také aby nejenom pravomoci byly svěřeny těmto organizacím, ale také aby byly vázány jistými přesně definovanými povinnostmi.

Čili na závěr bych chtěl říci, že děkuji paní ministryni, panu ministrovi a všem dalším, kteří se podíleli na vypracování této obsáhlé novely, kterou tu má paní ministryně před sebou, která má asi 890 stran, a doufám, že její projednání zrychlí průběh stavebního řízení, učiní ten průběh průhledným a v neposlední řadě také předvídatelným, aby ten, kdo si v dobré víře žádá o povolení jeho stavby, věděl, že v nějaké dohledné době bude jeho žádost vyřízena v zájmu veřejnosti, ale také i v zájmu toho daného konkrétního člověka. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zahradníkovi. Nyní mám faktickou poznámku pana poslance Radka Vondráčka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji, pane předsedající. Já bych v rámci faktické poznámky chtěl učinit procedurální návrh jménem dvou poslaneckých klubů, hnutí ANO 2011 a ČSSD, abychom tento bod byli schopni projednat až do konce, nechybí nám mnoho, abychom se usnesli na tom, že můžeme projednávat návrh zákona i po 19. hodině. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP