(17.50 hodin)
Poslanec Václav Votava: Já jsem ten návrh přečetl již ve své zpravodajské zprávě. Nevím, jestli jej mám znovu opakovat, ale všichni jej mají jako tisk.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já myslím, že je lepší, aby byl přednesen. Přece jen jde o velmi významný návrh zákona.
Poslanec Václav Votava: Dobře. Poslanecká sněmovna schvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 podle sněmovního tisku 921, kterými jsou výše příjmů stanovená částkou 1 249 272 037 180 Kč, výše výdajů stanovená částkou 1 309 272 037 180 Kč, rozdíl mezi příjmy a výdaji, saldo, je tedy 60 mld. Kč.
Způsob vypořádání salda těmito financujícími položkami a) zvýšení stavu státních dluhopisů do výše 60 403 400 000 Kč.
Změnou stavu na účtech státních finančních aktiv, a to zvýšením o 403 400 000 Kč.
Dále jsou zde číselně uvedeny - s dovolením nebudu číst - finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů, finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí, finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy, zmocnění ministru financí v § 2 odst. 1, 2, 3.
Poslanecká sněmovna bere na vědomí, že návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2017 a) obsahuje finanční vztahy k rozpočtu Evropské unie, číselně vyjádřeno, b) stanoví rozsah pojistné kapacity Exportní garanční a pojišťovací společnosti, číselně vyjádřeno.
Poslanecká sněmovna přikazuje k projednání jednotlivé kapitoly a okruhy vládního návrhu státního rozpočtu na rok 2017 podle jednotlivých výborů, zase uvedeno, kterou kapitolu jaký výbor bude projednávat.
Tolik tedy návrh na usnesení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Myslím, že to je všem zřejmé podle konkrétního usnesení rozpočtového výboru.
Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 216, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování pořadové číslo 216, z přítomných 165 pro 95, proti 67. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že usnesení bylo schváleno. Schválili jsme základní čísla státního rozpočtu. Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 1 naší 50. schůze.
Ještě než budeme pokračovat, došla omluva předsedovi Poslanecké sněmovny a jedno zrušení. Od 17.45 hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Herbert Pavera a paní poslankyně Rutová ruší svoji omluvu od 15 hodin. Tolik tedy ještě procedurální záležitosti a můžeme pokračovat.
Dalším bodem našeho jednání je
58.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 927/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený zákon uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Ještě než jí udělím slovo, požádám pana poslance Josefa Uhlíka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro prvé čtení.
Ještě požádám sněmovnu o klid. Já chápu, že po schválení státního rozpočtu je atmosféra vzrušená, ale prosím diskuse, které se týkají rozpočtu, v předsálí, diskuse, které se netýkají stavebního zákona, také v předsálí a zde budeme mít pouze stavební zákon.
Paní ministryně, máte slovo.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, já doufám, že novela stavebního zákona a debata o tomto zákoně bude také nanejvýš vzrušená, protože jak jsme i dnes slyšeli, jedná se o nejklíčovější zákon této vlády a této koalice.
Dne 21. září 2016 vláda svým usnesením číslo 828 schválila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, takzvaný stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů. Tady pro informaci vám uvádím, součástí je 44 souvisejících zvláštních právních předpisů. Je to přes 40 změnových zákonů, to v podstatě znamená, že všechny resorty byly zapojeny skrz tyto technické změny změnových zákonů do přípravy novely stavebního zákona. Návrh tohoto zákona byl zpracován na základě programového prohlášení vlády České republiky a plánu legislativních prací vlády.
Dovolte, abych uvedla nejklíčovější změny, které tato novela obsahuje.
V první řadě mi dovolte uvést, že ač se tomuto zákonu říká stavební zákon, jedná se o zákon o územním plánování, což znamená územní plánování měst, krajů a státu, trasování. Máme územní plány měst, máme zásady územního rozvoje krajů a máme takzvanou politiku územního rozvoje. Další část tohoto zákona se týká již stavebního řádu. Já vám zmíním v obou těchto částech stavebního zákona ty nejklíčovější změny a samozřejmě přínosy. Nejdříve bych vás seznámila s klíčovými změnami, které jsou právě na úseku územního plánovány a které byly vládou schváleny.
Dochází k následujícím změnám. Novela zcela zásadně zkrátí pořizování aktualizací zásad územního rozvoje krajů a změn územních plánů a regulačních plánů, pokud nebude potřeba změnu řešit ve variantách. Odpadne také etapa zadání a bude sloučena etapa společného jednání s dotčenými orgány a veřejné projednání. Tím dojde k úspoře cca 3/4 roku, přitom nikdo nebude krácen na svých právech.
U liniových staveb, u kterých se prokáže, že je objektivně nelze umístit do koridoru vymezeného v územním plánu například na podkladě geologického průzkumu nebo dalšího relevantního průzkumu, bude na základě rozhodnutí krajského úřadu možné v nezastavěném území možné vybočení z koridoru. Toto je velice přínosné pro výstavbu dálnic. Tím odpadne nutnost změny územního plánu před realizací liniové stavby a realizace se v těchto případech podle našich odhadů urychlí cca o dva roky.
Orgány územního plánování budou zodpovídat za koordinaci záměrů, když jako dotčené orgány budou vydávat závazná stanoviska z hlediska souladu záměrů právě se státní politikou územního rozvoje, ale také územně plánovací dokumentací a dále z hlediska uplatňování cílů a úkolů územního plánování. Nově budou v jednom území rozhodovat a stavby umisťovat různé stavební úřady, od ministerstev až po stavební úřady na obcích. Území je jen jedno, a proto je nutné také zajistit koordinaci těchto záměrů. Protože není reálné, aby každá obec měla vedle územního plánu i regulační plán pro část svého území, bude smět zastupitelstvo obce rozhodnout o pořízení územního plánu s prvky regulačního plánu. To dosud nebylo možné. Odstraňuje se také stav, kdy dotčené orgány diktovaly své požadavky bez toho, že by tyto požadavky zdůvodňovaly a držely se zmocnění ve svém zákoně, co mohou činit.
Náležitosti stanovisek k opatřením obecné povahy i závazných stanovisek uplatňovaných ve správním řízení budou upraveny v § 149 správního řádu.
Podmínkou nabytí účinnosti aktualizace nebo změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění jejího úplného znění o aktualizaci nebo změně z důvodu odstranění pochybností při rozhodování, co platí, což je také velice výhodné. ***