(11.10 hodin)

 

Poslanec Petr Kudela: Legislativně technické úpravy nebyly navrženy, tedy přistoupíme k hlasování o schválení komplexního pozměňovacího návrhu poslance Šrámka uvedeného pod písm. D. Stanovisko zemědělského výboru je doporučující. (Ministr souhlasí.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 124, přihlášeno je 158 poslankyň a poslanců, pro návrh 145, proti nikdo. S tímto návrhem byl vysloven souhlas. Prosím, můžete pokračovat.

 

Poslanec Petr Kudela: Navrhuji, abychom hlasovali o pozměňovacím návrhu poslance Kudely uvedeném pod písm. C1. Je to rozšíření vybraných činností o činnosti v rybníkářství. Stanovisko výboru je doporučující. (Ministr souhlasí.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 125, přihlášeno je 158 poslankyň a poslanců, pro návrh 135, proti 18. S tímto návrhem byl vysloven souhlas. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Kudela: Dále navrhuji, abychom hlasovali o pozměňovacím návrhu uvedeném pod písm. C2. Jedná se o rozšíření oblasti, ve kterých bude možná vratka spotřební daně na vybrané činnosti v pěstebních činnostech v lese. Stanovisko zemědělského výboru je doporučující. (Ministr souhlasí.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 126, přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro návrh 137, proti 17. S tímto návrhem byl také vysloven souhlas. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Petr Kudela: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu uvedeném pod písm. C3. Jedná se o úpravu periodicity, kde se žádá o vratku spotřební daně ze dvou měsíců na šest měsíců. Stanovisko zemědělského výboru je doporučující. (Ministr souhlasí.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 127, přihlášeno je 158 poslankyň a poslanců, pro návrh 148, proti nikdo. S tímto návrhem byl vysloven souhlas. Prosím, můžeme pokračovat.

 

Poslanec Petr Kudela: Pozměňovací návrhy zemědělského výboru A1 a A2 jsou již nehlasovatelné, protože byl přijat pozměňovací návrh D. A pozměňovací návrh rozpočtového výboru B je nehlasovatelný, protože byl přijat pozměňovací návrh D. Dále tedy bychom měli hlasovat o zákonu jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Stanovisko zemědělského výboru je doporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 839, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh usnesení, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 128, přihlášeno je 158 poslankyň a poslanců, pro návrh 126, proti 29. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Já vám děkuji a končím projednávání tohoto bodu. Přečtu omluvy. Dnes od 11.30 do 12.30 hodin z důvodu jednání se omlouvá pan poslanec Sedlář, dále z důvodu nemoci se dnes omlouvá pan poslanec Kučera a dále od 9 hodin po celý den se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Štětina.

 

Otevírám další bod dnešního jednání, kterým je

 

183.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb.,
o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 712/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr zemědělství Marian Jurečka a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Pavel Kováčik. Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 712/3, který byl doručen dne 22. září 2016. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 712/4.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit ještě před otevřením rozpravy. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji. Vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Předkládaný návrh zákona má dva stěžejní cíle. Tím prvním je přizpůsobení právního řádu České republiky novým, přímo použitelným a bezprostředně aplikovatelným nařízením Evropské unie. V rámci úpravy vinohradnictví se proto implementuje nový systém povolení pro výsadbu révy na období do 31. prosince 2030, a to včetně sankcí za jeho nevyužití, a nový systém povolení opětovné výsadby vinic. Druhým cílem návrhu zákona je pak boj proti různým formám černého trhu s vínem, tedy stanovení úpravy, která zajistí lepší regulaci nakládání s nebalenými výrobky z révy vinné a zejména pak se sudovým vínem, které představuje nezanedbatelnou část segmentu trhu s vínem v České republice. Výrobky z révy vinné, a to zejména nebalená vína, resp. sudová vína jako jeden z typů nebalených vín, se v posledních letech staly jedním z nejvíce falšovaných zemědělských produktů. Podle údajů Státní zemědělské a potravinářské inspekce se podíl nevyhovujících vzorků sudových vín konstantně pohybuje mezi 32 až 38 procenty.

Návrh zákona byl připravován po široké diskusi s vinařskovinohradnickou veřejností.

Na vládě bylo projednávání návrhu dne 21. prosince 2015 přerušeno s tím, že je nutné nalézt shodu na způsobu a kontrole prodeje sudového vína. Výsledkem následných diskusí je pak předkládaný návrh novely zákona, který byl vládou schválen dne 18. ledna 2016. Návrh nyní v podobě, v jaké je předkládán do Poslanecké sněmovny, zejména omezuje množství prodejních míst sudového vína. V zásadě se navrhuje omezení prodeje sudových vín vyjma provozoven výrobců vína nebo příjemců zahraničního nebaleného vína. V této souvislosti je nutné dodat, že výrobcem vína je podle zákona definice rovněž subjekt, který si víno nechá v jiných sudech zpracovat za účelem jeho uvádění do oběhu, stejně tak příjemcem je nejen subjekt, který si nebalené víno ze zahraničí sám přiveze, ale i ten, který si je nechá přivézt jiným subjektem, přičemž navržené řešení odpovídá svými dopady na trh s vínem konsenzu dosaženému s dotčenými subjekty v průběhu legislativního procesu.

Vymezuje kategorie obalů, v nichž je možné víno prodávat spotřebiteli, § 3. S ohledem na omezení prodejních článků není přepravní obal pro sudové víno, který je pod kategorií nebaleného vína, blíže specifikován. V rámci prodeje vína spotřebiteli z obalů určených pro spotřebitele je pak vymezeno tzv. čepované víno, v zásadě bag-in-box do dvaceti litrů objemu a rozlévané víno do pěti litrů. Obě tyto kategorie by mohly prodejcům sloužit k obcházení režimu sudového vína, proto je nutné je výslovně upravit.

Upravuje se zveřejnění části registru vinic, z níž bude on-line zřejmé, ve kterých provozovnách výrobci nebo příjemci zahraničního nebaleného vína prodávají sudové víno. Toto opatření mimo jiné přispěje k eliminaci nelegálních nenahlášených prodejen pančovaného sudového vína. Dále přináší zvýšení informovanosti spotřebitelů při prodeji sudového čepovaného a rozlévaného vína. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP