Úterý 25. října 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Gazdík)

43.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb.,
o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 931/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Martin Stropnický. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládám materiál, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, který byl schválen na jednání vlády dne 5. října tohoto roku. Důvodem předložení tohoto materiálu je naplnit jeden z hlavních cílů v Akčním plánu k národní strategii kybernetické bezpečnosti České republiky na období let 2015 až 2020, který schválila vláda svým usnesením číslo 382 ze dne 25. května 2015. Konkrétně se jedná o cíl týkající se aktivního odvracení a potlačení kybernetických útoků prostřednictvím Národního centra kybernetických sil zřízeného v rámci Vojenského zpravodajství. Samotným předmětem tohoto materiálu jsou tedy návrhy legislativních změn, které jsou nutné k zajištění plné funkčnosti tohoto Národního centra kybernetických sil.

V návrhu novely zákona o Vojenském zpravodajství je stanovena samotnému Vojenskému zpravodajství nová působnost spočívající v zabezpečování kybernetické bezpečnosti České republiky. Navrhovaná úprava také stanovuje pravidla pro používání technických prostředků, a to včetně jejich umístění. Jejich umístění, respektive instalace do požadovaného prostředí, bude vždy podléhat schválení vládou České republiky. V návrhu novely zákona o zajišťování obrany, zákon číslo 222/1999 Sb., se obrana kybernetického prostoru prostřednictvím nového ustanovení stává integrální součástí obrany státu. Kybernetická obrana se tímto způsobem zařazuje do systému obrany státu a je zdůrazněna její specifická povaha a role v tomto systému.

Do zákona o elektronických komunikacích, což je zákon číslo 127/2005 Sb., bylo doplněno ustanovení, podle kterého je právnická nebo podnikající fyzická osoba zajišťující síť nebo poskytující službu elektronických komunikací povinna Vojenskému zpravodajství zřídit a zabezpečit rozhraní pro připojení technických prostředků kybernetické obrany. Náklady spojené s touto povinností budou podle nového ustanovení kompenzovány podnikatelům prostřednictvím Vojenského zpravodajství, respektive z kapitoly Ministerstva obrany. Pravidla pro tuto refundaci jsou stanovena v návrhu nařízení vlády, který jsou součástí tohoto materiálu.

Dovolte mi závěrem ještě konstatovat, že poslední summit NATO ve Varšavě uznal kybernetický prostor za čtvrtý druh válečného konfliktu a kybernetický útok uznal za způsobilý k aktivaci článku číslo 5 Severoatlantické smlouvy. V rámci bezpečnostní strategie České republiky aktualizované v únoru 2015 jsou mezi identifikovanými hrozbami uvedeny také kybernetické útoky. Předkládaný materiál proto může v budoucnu pomoci eliminovat kybernetické hrozby a zajistit bezpečnost civilního obyvatelstva i naší infrastruktury.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Bohuslava Chalupu, aby se ujal slova. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, po úvodním slově předkladatele návrhu zákona si dovolím vyslovit krátký shrnující komentář.

Návrh zákona vám byl rozeslán dne 5. 10. 2015 jako sněmovní tisk 931/0. Organizační výbor dne 6. 10. 2015 svým usnesením číslo 319 projednání návrhu zákona doporučil. Zároveň navrhl výbor pro obranu jako garanční výbor a určil i zpravodaje pro Poslaneckou sněmovnu.

Pan ministr dle mého názoru předloženou legislativní iniciativu popsal zcela dostatečně a další odborná diskuse je věcí garančního výboru, eventuálně dalších výborů dle vůle ctihodné Sněmovny.

Předložená legislativní norma odpovídá prioritám koaliční vlády a odpovídajícím způsobem reflektuje výrazně změněnou bezpečnostní situaci v kybernetickém prostředí a navazuje na již uvedené usnesení vlády. Je poslední čtvrtletí roku 2016, a od roku 2013 jsme se evidentně octli v reálné a dříve jen okrajově předpokládané situaci, ve které jsou proti nám trvale, koncepčně a velmi agresivně vedeny nepřátelské hybridní kampaně v souladu s obecným konceptem takzvané informační převahy, či dominance, k jejímuž dosažení má ofenzivní i defenzivní informační válka sloužit. Informační převaha má přispět především ke zvýšení efektivity vedení bojové činnosti ve fyzických doménách. Další souvislosti jsou nasnadě.

Za velmi významný parametr navržené legislativní normy považuji v zákoně zahrnutou definici kybernetické obrany, která nastavuje celkový smysl zákonem zamýšlené a dle mého soudu velmi potřebné ambice. Kybernetickou obranou se rozumí souhrn činností a opatření směřující k vytvoření účinného systému obrany v kybernetickém prostoru a příprava a použití sil a technických prostředků kybernetické obrany a tak dále.

Konstatuji, že opatření a oblasti, které návrh zákona legislativně vymezuje, jsou významnými s ohledem na naši odpovědnost zajistit bezpečnost a prosperitu obyvatel České republiky.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré odpoledne vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Děkuji za zpravodajskou zprávu pana poslance Bohuslava Chalupy, který byl zpravodajem pro prvé čtení, a otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Antonína Sedi. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, vážení členové vlády, já osobně vítám novelu zákona o Vojenském zpravodajství, která, jak bylo řečeno, reaguje na nové bezpečnostní hrozby týkající se kybernetické bezpečnosti. Jenom chci připomenout, že ty kybernetické útoky mohou způsobit a již způsobují obrovské a nejen materiální škody, a to nejen formou kyberkriminality, kybernetické špionáže či přímo cílenými kybernetickými útoky, protože poškozena může být nejen základní infrastruktura. Mohou být vyřazeny prostředky zabezpečující obranu či bezpečnost země, může způsobit selhání komunikačních, energetických, dopravních, finančních systémů či registrů, ale může ohrozit i výpadek systému zajišťující zdravotní péči k udržení života. Proto je důležité řešit kybernetickou bezpečnost komplexně.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, z pohledu kontroly činnosti Vojenského zpravodajství stálou komisí pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství, ta rozšiřuje v § 22 odst. 2 povinnost předkládat usnesení vlády České republiky o schválení umístění a podmínek použití technických prostředků kybernetické obrany. Podobně v § 22 odst. 3, tam je uvedena možnost kontrolního orgánu požádat o zprávu o použití technických prostředků kybernetické obrany na území České republiky. Nicméně tady je omezení pouze na ukončené případy.

Závěrem chci upozornit na změnu zákona o zajišťování obrany České republiky, který zavádí nový § 9b ukládající Národnímu bezpečnostnímu úřadu provést reaktivní opatření nebo ochranná opatření v rámci kybernetické bezpečnosti.

Tolik stručný komentář k návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi. Ještě mi dovolte, abych konstatoval omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny. Omlouvá se od 18 hodin z osobních důvodů paní kolegyně Matušovská.

Nyní faktická poznámka pana poslance Chalupy. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Jenom avizuji, že jako předseda stálé komise pro kontrolu Vojenského zpravodajství si tento návrh zákona přisvojí i tato komise. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Kdo dál do rozpravy? Písemnou přihlášku nemám. Pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? Pane zpravodaji? Není tomu tak. Žádný návrh na vrácení nebo zamítnutí nebyl předložen. Budeme hlasovat o přikázání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.

 

Rozhodneme v hlasování číslo 170. Nejdříve vás požádám o odhlášení. Odhlásím vás a požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.

Rozhodneme o přikázání výboru pro obranu jako výboru garančnímu v hlasování číslo 170, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji.

V hlasování číslo 170 z přítomných 104 pro 101, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat k projednání jinému výboru. Ptám se, jestli je návrh na jiný výbor. Ano, vidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Daniel Korte: Děkuji. Já si nerad přidělávám práci, ale přesto vzhledem k závažnosti této problematiky navrhuji výbor pro bezpečnost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pan Daniel Korte navrhuje výbor pro bezpečnost jako další výbor, který to má projednat.

Rozhodneme v hlasování 171, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro výbor pro bezpečnost. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 171 ze 112 přítomných pro 89, proti 5. Návrh byl přijat. V tom případě konstatuji, že byl jako dalšímu výboru přikázán tento tisk výboru pro bezpečnost.

 

Lhůta je zachována podle jednacího řádu na 60 dnů. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 43.

 

Dále budeme v programu schůze pokračovat podle pořadu. Dalším bodem je bod číslo 33. Jde o přerušený bod

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.




Přihlásit/registrovat se do ISP