(19.00 hodin)
(pokračuje Ťok)

Tak pojďme si říct, co je opravdu důležité. A pokud je to důležité pro dopravní infrastrukturu a chceme jí pomoct, tak jí pomozme. Není to tak, že by dneska ŘSD nebo SŽDC nebo Ředitelství vodních cest prostě neměly dostatek ochoty pracovat, neměly dostatek peněz. My máme na přípravu staveb nejvyšší částku, která za dlouhou dobu je rozpočtována, která by byla utracena. Problém opravdu je v těch stovkách napadání a v tom, že pokud nemáte ten poslední metr čtvereční pozemku ve vlastnictví, tak prostě nemůže být vydáno stavební povolení. Takže pokud je tady ochota, my budeme určitě Sněmovnu informovat o našich krocích. Já jsem připraven Sněmovnu informovat tak, jak budeme informovat vládu. Na druhé straně pokud chceme opravdu něco zásadního udělat, a tady beru tu výzvu prostřednictvím pana předsedajícího na pana Bendla, tak udělejme lex okruh Prahy a řekněme, že tam prosadíme veřejný zájem. Nebo udělejme lex Děčín a prosaďme to zdymadlo, abychom splavnili Labe. Já bych to velmi přivítal. A myslím si, že je potřeba, abychom hledali cesty, jak to udělat.

Já jenom tady připomenu jednu věc, která tady zazněla. Tady zaznělo, že byl pro D5 udělán zákon. Je to pravda. Na druhé straně byl za chvíli Ústavním soudem zrušen, protože Ústavní soud měl nález, že zákonem se veřejný zájem nedá určit. Tak i v tomhle tom si musíme odpovědět, jak to bude fungovat.

Takže já vítám ochotu pomoct. Nabízenou ruku určitě rád přijímám. Jsem připraven i informovat Sněmovnu o krocích, které se dějí. Ale neberte to tak, jako že jeden geniální krok nebo jeden geniální zákon jednoho ministra všechno vyřeší. To je komplexní záležitost, která se tady komplexně dlouhou dobu neřešila. Je potřeba ji vyřešit, protože bez toho efektivně stavět nebudeme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu ministrovi za jeho závěrečné slovo. Ptám se pana zpravodaje na závěrečné slovo. Není zájem.

Přistoupíme k podrobné rozpravě, do které se jako první přihlásil s faktickou poznámkou pan předseda Stanjura. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak s přednostním právem v této chvíli, ne s faktickou připomínkou.

Vystoupení pana ministra Ťoka mi přišlo, že je tři roky v opozici. Ne že bych s většinou toho, co říkal, nesouhlasil - pojďme, udělejme, navrhněme. Ale to je vaše práce, pane ministře prostřednictvím pana místopředsedy. Ne naše. My jsme jenom nabídli, že u takového projednávání jsme připraveni být aktivní a hledat takové legislativní řešení, které ty procesy obecně zjednoduší.

To vaše vysvětlení k prodloužené Rudné... Mně to hlava fakt nebere. ŘSD bylo proti zvolenému postupu. Je to tak, zeptejte se generálního ředitele. Zeptejte se lidí na závodě Ostrava. Já jsem se jich všech ptal, proč byli proti. Vy jako osvícený vládce Ministerstva dopravy nebo vaši lidé to rozhodli. Já budu rád, když za dva měsíce přijdu a řeknu, že jsem se spletl a vy jste to urychlili. Opravdu a nemám žádný problém s tím přijít a tady to na mikrofon říci. Jenom jste nedali na obavy nás, kteří v tom kraji žijeme a kteří tu stavbu a problémy s tou stavbou známe. A výmluva, že by to někdo mohl ve stavebním povolení... No to může i tak. Ani jedna ta varianta tomu nezabrání. My jsme chtěli jenom urychlit tento první krok a čas nás rozsoudí. My jsme jenom upozorňovali na rizika. Chtěl jsem se dozvědět důvody. Vy jste přesvědčení, že jste to zrychlili. No tak uvidíme, jestli se to povede. A já si přeji, aby se to povedlo. Ne že ne.

Ale ty kilometry, které jste ukázal, tak za prvé, když nastoupí někdo v roce 2013, nebo před koncem roku 2012, a čirou náhodou v roce 2013 bylo výrazně lepší číslo než v roce 2012, tak to nebyla zásluha toho, kdo tam přišel v prosinci. To se asi shodneme. Ale v čem se shodneme minimálně s panem poslancem Šidlem, vy jste to tak cudně přešel tím mlčením... On citoval vaši tiskovou zprávu, kolik vy zahájíte kilometrů v příštím roce. A spletl jste se asi zhruba o 400 %, jestli jsem tu trojčlenku zvládl. Tam to číslo bylo 220 něco. Vy jste nám ukázal 60? A máte odvahu přijít a zase to číslo posunout o rok dřív... A teď říkáte - v roce 2017 to bude 170... Ne, ne, ne, vy vždycky říkáte dálnice. Pak si najdeme ty tiskové zprávy, včera jsem si je četl v rámci přípravy - a říkám, tam se mění jenom datum. I seznam staveb je stejný. Ale to číslo nic neznamená. Zahájili jsme I/68 Třanovice? Zahájili. Stojí ta stavba dneska? Stojí. A máme odfajfknuté, že jsme osm nebo devět kilometrů zahájili. Bohužel díky výkonu státní správy, a tvrdím, že tohle rozhodování ministr není schopen ovlivnit a ani nemůže ze zákona, ta stavba stojí. Od jara. Já jsem o tom poprvé mluvil s panem ministrem životního prostředí v dubnu. Pak jsem poslal tu interpelaci, pak jsem dostal docela optimistickou odpověď, ale už byla formulovaná někým, kdo to zná, protože napsal: Posun v této akci může nastat pouze za předpokladu, že žádost byla kvalitně zpracována... Možná to trochu parafrázuji, ale takhle to bylo napsané. To znamená, už tam byla ta zadní vrátka. A ti úředníci, kteří o tom rozhodovali, ta zadní vrátka využili a ta stavba bohužel nejede. A kdo tam tu situaci zná, je to vlastně hlavní tah na Slovensko, tak ví, jak je to problematické. Každý den zpoždění je problematický. A pokud vím, pane ministře, vy jste tam stříhal tu pásku na začátku, ne? No na I/11 u Třince určitě. No ale já myslím, že ano. Je to skoro jedno. Důležitý není jen začátek, ale i to pokračování té stavby. A samozřejmě, a vy to víte moc dobře jako bývalý člen Skansky, že vznikají problémy a potřeby změnit něco v průběhu realizace. To tak je a to nemá cenu kritizovat. To je realita. A když na to státní správa reaguje nepružně, rigidně, alibisticky, protože všichni se bojí rozhodovat, no tak pak to všechno dlouho trvá.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi. S faktickou poznámkou pan poslanec Kučera, po něm s přednostním právem pan předseda Laudát. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Já mám tu výhodu, že pan kolega už všechno řekl, co jsem chtěl říct já. Takže se zmíním možná o jedné jednotlivosti z projevu pana ministra dopravy a to je o tom, proč nejsme schopni pracovat na dvě směny. To je naprosto zásadní pochybení. A to, že máme pracovat na dvě směny, podle mě musí být součástí skutečně zadání zakázky. Nedivme se pak, že máme tak drahé silnice a dálnice.

Já jsem ve stavebnictví nepracoval. Pracoval jsem celou dobu ve strojírenství nebo v elektrotechnickém průmyslu. Pokud si někdo ve strojírenství koupí CNC frézku, která stojí několik milionů korun, tak se bude snažit, aby ta CNC frézka pracovala na tři nebo na čtyři směny. Já když vidím ty nastavené finišéry za x milionů korun, které v pět hodin zastaví práci, ty dozery, ty drahé pracovní stroje, tak pak se, pane ministře, nedivme, že máme tak drahý kilometr dálnice. (Velký hluk v sále.)

To znamená, že tady bych vás chtěl skutečně vyzvat, aby to byla jedna z vašich priorit, aby se u nás stavělo na dvě směny. Protože samozřejmě není to jen ta cena. Je to i rychlost výstavby, je to i doba, která omezuje a způsobuje nehodovost na těch úsecích.

Já chci připomenout dva naprosto tragické úseky, kde není výstavba nových, ale samozřejmě oprava, a to je silnice z Ústí nad Labem do Lovosic, kde se pro mě naprosto nepochopitelně dnes frézuje vozovka a opravuje se, když podle vašich slov někdy za dva měsíce má být zprovozněna dálnice D8, která absolutně uleví téhle situaci a tu kamionovou dopravu svede. A potom samozřejmě by mohla být opravena tahle ta silnice. Takže je to o řízení a schopnosti řídit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S právem pan zpravodaj František Laudát. Prosím, pane zpravodaji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP