(17.20 hodin)
(pokračuje Laudát)

K tomu municipálnímu sektoru a k velmi tristnímu zážitku s politiky hlavního města Prahy, speciálně s jedním, ale když se tam koukám na to, jak se vyvíjelo jednání o zítřejším zastupitelstvu, tak se stávající vládní reprezentací na pražské radnici, k tomu se ještě trošku vrátím.

To, že ekonomika roste a stavebnictví jde do tohoto propadu, je velmi tristní. A já tady nebudu citovat - ostatně dostaly ho všechny politické strany, a jak je tady v přípisu, tak ho dostal i ministr dopravy, a jestli se nemýlím, tak i ministr životního prostředí.

Nebudu tady probírat záležitost těch deseti prioritních staveb. Já vám jenom chci říct, že kusé informace, které slýchám o jednání vlády ve věci výjimek pro těch deset, dneska už jen devět prioritních staveb, jak se to má s Evropskou unií. Předpokládám, že buď ministr životního prostředí, nebo ministr dopravy tady kápnou božskou.

Chtěl bych vědět - já jsem se obrátil na základě jakési nepotvrzené informace ještě při poslední sněmovně v červenci tohoto roku zatím neformálně na premiéra Sobotku, proto jsem chtěl, aby tady byl, že má existovat údajně nějaký dopis předsedy Evropské komise Junckera, že povoluje, nebo souhlasí s těmi deseti výjimkami. Nicméně celková výjimka končí v okamžiku, kdy nebude dodržena česká nebo národní nebo evropská legislativa. Takže bych byl rád, pokud by bylo odpovězeno na toto, zda ta informace je pravdivá, či není. Pokud není, tak asi muselo dojít k tomu, že dneska je nějak písemně stanoveno a vymezeno, pro co tato výjimka a jak platí.

Za další. Chtěl bych zcela jasnou odpověď. My zase dostáváme v hospodářském výboru, a marně i příslušníci vládní koalice se rozčilují nad tím - a nemáme jasné informace, jak se věci mají s novelou stavebního zákona. Na tom projednávání hospodářského výboru, což nebylo nic jiného než plnění doprovodného usnesení Sněmovny, které jste tady mimochodem z těch přítomných přijali jednomyslně, nebo možná při jednom zdržení, které bylo ve věci toho jednoho úseku Pražského okruhu, té stavby 511, padaly skutečně z řad koaličních politiků naprosto zoufalé návrhy, že vlastně bez toho, že bude zákon o liniových stavbách, se nic nevyřeší. No, jestli chceme čekat na zázrak, tak se nedočkáme. Prostě čtyři roky budou pryč a vy, vaše vláda, páni ministři a nepřítomný pane premiére, budete mít podle mého odhadu nejhorší možné výsledky, pokud by se braly čtyři roky. Já to přepočítám potom na konci od roku 1970, kdy začínala výstavba dálnic a rychlostních silnic v České republice, pokud tedy dneska sloučím tyto dvě kategorie.

Jenom si vás dovoluji upozornit, že v roce 2014, kdy jste vládli - ale dobře, je nějaký doběh -, jste otevřeli z nových staveb - protože veřejnost sice bere, že opravíte nějaké silnice, ale ona čeká, Babiš slibuje a vy slibujete kvalitativní zlom - jste otevřeli 7,3 km tehdy ještě rychlostní silnice z Hrádku nad Nisou na státní hranice, to je ten tah na Žitavu. Za další. V loňském roce jste otevřeli z těch čtyřpruhovek, pokud se nemýlím, a když tak mě, pane ministře dopravy, doplňte, 4,1 nebo 3,1 km té dneska už dálnice na Karlovarské silnici, kde se nikdo nestačí divit, kdy na rovném úseku začíná najednou z ničeho nic v polích 4kilometrový úsek a zase záhy končí prakticky, jestli se nemýlím, víceméně v původní stopě ta silnice. Ne že by to nebylo potřeba, protože Karlovy Vary dlouho sní o tom, že budou připojeny z Prahy čtyřpruhovou silnicí. Nesdílel jsem Prachařův názor, který zastavil všechny přípravy a prozkoumával, že by stačila třípruhovka, aby se lidi dál zabíjeli i za dvě stě let. No nic. Takže to je další věc.

Já tady potom budu chtít, abychom hlasovali o usnesení, kterým bychom důrazně požádali vládu, aby přišla už konečně bez ohledu na to, že se ve vládě hádáte s paní ministryní pro místní rozvoj, nebo nehádáte, nevím, nejste schopni se domluvit na vypořádání připomínek, abyste přišli s novelou stavebního zákona. Jestliže toho nejste, můžeme se pokusit o hledání konsenzu ve Sněmovně.

Za další. Pan zástupce životního prostředí a pan ministr myslím slibuje také další novelu EIA, takže aby to pořád nebyly sliby a pořád se to někam neposouvalo, tak také bych chtěl, abychom ohraničili důraznou žádost, kdy tedy dorazí do Sněmovny novela zákona - řeknu zkráceně zase - EIA.

Za další. Budu chtít navrhovat, pokud to neudělají předkladatelé tohoto bodu, abychom to, co jsme udělali pro 511 na Pražském okruhu, měli minimálně se čtvrtletní frekvencí informace o přípravě všech silničních staveb, alespoň silničních. Všech. A čtvrtletně. Protože skutečně sliby padají, tak jak tady o tom mluvil kolega Karel Šidlo, pod stůl jeden za druhým.

Velmi bych byl rád, aby skutečně výrazně - zase spíš tady mluvil o tom kolega Stanjura. Já se obávám, že buď nevíte, nebo jste si nedělali - a teď mluvím k oběma ministrům - rozbory právní bezpečnosti přípravy těch staveb. Já jsem samozřejmě - a prostě přerazím hnutí ANO, které si údajně mělo dát do toho dodatečně vyráběného volebního programu to, že chce stavbu 511 vymístit na území Středočeského kraje, tak já skutečně se velmi obávám toho, aby - byť jsem příznivcem toho, aby ta 511 byla v té stopě, která je dneska navrhována, protože cokoli jiného je nejenom špatně z hlediska času, katastrofálně špatně, platí jak zásady územního rozvoje, tak územní plány obou dotčených krajů. A samozřejmě tam už čtyřicet, padesát, možná šedesát let se dělaly prověřovačky postupně různých koridorů různě. Nicméně zásadní záležitost tam je, že Pražský okruh není pro objízdnou dopravu. On je zhruba z nějakých - za mé éry se uvádělo číslo 75 až 80 % je přenesení vnitroměstských vztahů. To znamená, to, co chce současná vládní reprezentace, nebo tedy městská reprezentace v hlavním městě, říká jinými slovy možná nevědomky Pražákům: ta zbytná doprava v tom vnějším kordonu, urbanizovaném kordonu HMP, zůstane. Tudíž ovšem velmi se obávám vzhledem k tomu, co tam předvedl jeden z jejich zastupitelů na hospodářském výboru, že riziko nějakým způsobem neprověřit a neudělat EIA nebo alespoň neaktualizovat k těm dalším variantám, aby to náhodou potom nebylo zase soudně napadeno a správní soud neposlal tu přípravu do bodu nula.

Dámy a pánové, já jenom vám tady chci říct - a nebudu už protahovat své vystoupení, byť to bylo možná trošku na přeskáčku, že jsem výrazně změnil svůj přístup, protože my jsme jako opozice připraveni pomáhat, jak tady zaznělo. Jsem velmi nervózní z kolapsu přípravy dopravních staveb, z kolapsu toho, že se nestaví. Skutečně jsme připraveni spolupracovat. Ale spolupracovat se dá pouze v případě, že máme nad čím. A my v tuto chvíli nemáme novelu stavebního zákona, nemáme novelu EIA. A na rozdíl od pana Prachaře, který mně z televize vzkazuje, jak to, že jsem ještě nenapsal zákon o liniových stavbách... Já ho psát nebudu. Zákony tohoto typu vznikaly, ať už to bylo v Německu, nebo ve Francii, ve zcela jiné době, před desítkami let. Ty státy si vyjednaly výjimky. A prosím, neukájejte se přístupy, které jsou dávno překonané a nemají šanci podle mého obstát. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP