(18.40 hodin)
(pokračuje Heger)

Pokud jde o zdravotnictví, které se tento zákon již několikrát pokusilo vyprodukovat, a tentokrát se snad blíží ke svému zdárnému konci, tak zdravotnictví má boj proti kouření jako první boj, který vyžaduje regulaci, a pokládá ho úplně za nejdůležitější. A když vidíte statistiky, které říkají, že lidé ve věku mezi 40 a 70 lety umírají o 15 až 20 let dříve, nežli umírají lidé zdravě žijící a nevystavující se riziku kouření, tak musíte uznat, že náš systém zdravotnictví, který je velmi závislý na penězích, strašně potřebuje další impulsy, nejenom peníze na zdravotní služby, ale také další impulsy v boji za zdravější život, které můžou zdravotnictví pomoct často daleko intenzivněji než jenom další a další zdokonalování služeb. Takže v téhle atmosféře se nelze divit, že zdravotnictví ten zákon prosazuje.

TOP 09 jako každá jiná politická strana na této půdě samozřejmě je rozštěpena. Budou lidé, kteří budou hlasovat proti tomu zákonu, ale je tam i řada lidí, kteří ten zákon podpoří. A já jsem tuhle řeč chtěl říct, protože jako zdravotník se cítím povinován všechny tyto důvody tady zmínit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy se svou přihláškou pan poslanec Benda a připraví se pan poslanec Bendl. Máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážený pane zpravodaji, dámy a pánové, pan zpravodaj mě tady napomíná - krátce. Nejsem si jist, jestli jsem to schopen slíbit, ale na druhou stranu, rozhodně tady nechci dramaticky zdržovat. Není to v žádném směru mým zájmem. A víte dobře, že jsem byl vstřícnost sama celou dobu projednávání. Snažil jsem se ho velmi konstruktivně posouvat dozadu a nemůžu za to, že zhavarovalo hnutí ANO, které náhle vypovědělo koaliční smlouvu ministru Němečkovi a řeklo mu na poslední chvíli, že pro takový návrh zákona, který prošel touto Sněmovnou, ve své většině hlasovat nebude.

Trochu mě tam rozzlobily věty pana předsedy zdravotního výboru profesora Vyzuly, že z protikuřáckého zákona se stal kuřácký zákon. Tak to tvrdím, že není pravdivá věta, protože pak bychom museli tvrdit, že většina Evropy má prokuřácké zákony.

Kromě toho, co už tady citoval pan poslanec Klán, tak já jsem si nechal schválně udělat rešerši všech evropských zemí. Je pravda, že téměř všechny evropské země s výjimkou Německa, které to má na lokálních úrovních, regulují kouření v barech a restauracích. Na druhou stranu je pravda, že drtivá většina evropských zemí má nějaký typ liberace. Má většinou zákazy s možností právě kuřáren různého charakteru. Mohl bych to tady citovat, ale možná si to nechám až na jednání výboru, příp. na jednání ve druhém čtení. Ale je to od toho, že někde mají podle plochy do 50 metrů zcela na svobodném rozhodnutí, někde mají právě možnost oddělených kuřáren, někde s obsluhou, někde bez obsluhy, někde s limitací místa. Ale není pravda, že by většina Evropy měla úplné zákazy bez jakékoli výjimky.

Tady se snažíme být papežštější než papež. A já jsem na to opakovaně upozorňoval v předcházejících projednáváních tohoto návrhu zákona, že to pokládám za velikánskou chybu, která povede jenom k tomu, že budeme kuřáky vytlačovat na ulici. Nic jiného se přece v reálu nestane. Ti lidé nepřestanou kouřit. A místo toho, abychom jim vevnitř dali odvětranou místnůstku, která půjde do komína a půjde nad střechy domů, tak je nutíme, aby vylezli na ulici. A už dnes třeba Praha 1, ale Jana Černochová by mohla určitě za Prahu 2 vyprávět také dlouhé příběhy, zoufale řeší, jak zregulovat večer lidi na ulicích nebo jakým způsobem se vypořádat s tím, že právě vycházejí z restaurací. Většinou si vylezou zapálit, přinesou si k tomu ještě nějaké to pivo nebo víno a výsledek je jenom takový, že to v těch malých uličkách hustě zabydlených českých měst smrdí a že je tam hluk.

Takže já velmi prosím tuto Sněmovnu, zejména těch 94 poslanců, kteří pro to minule hlasovali, kteří usoudili, že je rozumný nápad schválit kuřárny, aby se nenechali zmást hysterií, která propukla v části špiček vládní koalice těsně po tom, co ten návrh zákona neprošel, a abychom v souladu se zdravým rozumem přemýšleli, jestli nějaký typ liberace nemá být i do tohoto návrhu zákona vtělen. A je mi celkem jedno, jestli to bude 25 %, nebo 30 %, jestli to bude oddělená místnůstka, úplně oddělená bez obsluhy. Snažil jsem se navrhnout co nejpřísnější model z evropských pohledů, bez obsluhy, s odděleným větráním. Nemyslím si, že to je nějaký model, který by dramaticky poškozoval kohokoli jiného. Jenom vede k tomu, že se případně chodí kouřit do odvětrané místnosti a nevychází se ven na ulici.

To je moje první poznámka k tzv. odděleným kuřárnám a k tomu, co myslím, že nás ještě očekává mezi prvním a druhým čtením.

Druhá poznámka - a to je dotaz na ministra zdravotnictví. Jednu věc jsem tedy fakt nepochopil. Vláda schválí návrh zákona přesně ve znění, které schválila předtím Poslanecká sněmovna, s výjimkou návrhu poslance Bendy. To ještě chápu, že je politické rozhodnutí špiček vládní koalice, všichni poslanci jsou si rovni, akorát Benda si je méně roven. Jsem na to celoživotně zvyklý a nijak mi to zásadním způsobem nevadí. Takže s tím se umím vypořádat. Proč ale vláda, resp. Ministerstvo zdravotnictví změnilo účinnost z 1. ledna 2017 na 31. prosince 2016, pokud to není nějaký bojkot, který udělali ministrovi za zády jeho úředníci, je fakt věc, která je pro mě absolutně nepochopitelná. Absolutně. Navíc se to nedá do toho 31. 12. 2016 stihnout. Já bych čekal, že se účinnost posune na v nejlepším případě 1. 7. 2017. Ale proč někdo posune o den účinnost, když zapomene na to, že tam pan ministr má opravdu ty své militanty, kteří možná chtěli zkazit ještě Silvestra? To je jediný smysluplný a vysvětlitelný důvod, který v tom vidím, že ta skupina těch úplně militantních nekuřáků a abstinentů chtěla nám, kteří si jsme ochotni svých zlozvyků, ať už kouření, nebo pití, občas užít, ještě znepříjemnit letošního Silvestra. Jiné vysvětlení pro toto posunutí účinnosti nemám. Myslím, že s účinností musíme každopádně hnout. Nejsou to úplně jednoduché úpravy, které se budou navrhovat, včetně značení, včetně celé řady dalších věcí. Myslím si, že tam minimálně nějaká legisvakance být musí. Nemůžeme se tvářit, že to schválíme v půlce prosince a od 1. ledna to bude platit.

To je poznámka k návrhu tak, jak byl předložen.

Nyní ještě upozorním na několik problémů, které si myslím, že zůstaly v návrhu zákona přes poměrně upřímnou snahu této Poslanecké sněmovny alespoň ty největší omyly a bláznivosti, které tam zavedli militanti Ministerstva spravedlnosti (?), jinak jim říkat nebudu, vyřešit. Myslím, že tato Sněmovna toho spoustou pohnula. A všimněte si, že odteď už budu mluvit téměř výlučně jenom o alkoholu. Kouření se mé poznámky netýká. Já jsem řekl, že si myslím, že by bylo správné mít kuřárny. Ale chci upozornit na chyby, které jsou v té alkoholové části a které tam stále ještě zůstávají a které povedou k tomu, že buď schválíme zákon, o kterém všichni budeme vědět od počátku, že nebude dodržován, což si myslím, že to je úplně to nejhorší, co můžeme v zemi dělat, a bohužel, upřímně řečeno, zrovna v regulaci kouření a alkoholu je to ten jeden z velkých problémů, který dneska existuje a který dneska připouští a říká do televize i drogový koordinátor, který říká: v každém supermarketu nakonec alkohol dětem prodají. A místo toho, abychom vynucovali plnění stávajících zákonů, tak se píšou stále tzv. dokonalejší a dokonalejší s pocitem, že když něco napíšeme do zákona, tak že se tím změní svět. Přesný opak je pravdou, svět se tomu většinou dokáže vysmát. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP