Středa 7. září 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb.,
o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona
č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem
vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 683/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede i v tomto případě ministr dopravy Dan Ťok. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Předkládaný návrh zákona přináší zejména změnu místní příslušnosti u obecních úřadů obcí s rozšířenou působností u provádění zápisu do registru silničních vozidel, schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného a jednotlivě dovezeného vozidla a u přestaveb vozidel, a to po vzoru živnostenského zákona. Místní příslušnost dosud daná sídlem nebo bydlištěm provozovatele vozidla se navrhuje zrušit a volbu příslušného úřadu ponechat na žadateli. Žádost bude možné podat u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. U registračních úkonů je navržený krok umožněn zejména postupnou elektronizací dokumentů přikládaných k žádostem o zápis navázanou na předchozí novelizaci tohoto zákona.
Ve spojení s tímto krokem se nepředpokládá snížení celkových příjmů ze správních poplatků. Nicméně lze očekávat určitou redistribuci úkonů a s nimi spojených poplatků mezi dotčenými obecními úřady s tím, že lze očekávat vyšší koncentraci úkonů ve větších městech.
Navržený krok s sebou nese příznivé dopady na fyzické a právnické osoby spojené především s finančními, časovými a administrativními úsporami.
Dalším cílem návrhu zákona je odstranění některých dílčích nedostatků a mezer zákona č. 56/2001 Sb. v návaznosti na jeho novelizaci provedenou zákonem č. 239/2013 Sb.
Vedle výše uvedených navrhovaných změn bylo při přípravě předkládaného návrhu přistoupeno rovněž k nezbytné implementaci práva EU, konkrétně adaptaci na nařízení EU týkající se požadavků na traktory a lesnické a zemědělské stroje, na dvoukolová, tříkolová vozidla a čtyřkolky.
Hospodářský výbor přijal osm pozměňovacích návrhů, s částí z nich Ministerstvo dopravy vyslovilo souhlas a s částí nikoliv. Zde mi dovolte zejména zmínit návrh na doplnění úpravy týkající se zapojení stanic měření emisí do informačního systému STK a změny v oblasti vymezení územního pokrytí pro účely vydávání oprávnění k provozování technické kontroly. Tady bych jenom podotkl, že tento návrh předbíhá věcnou debatu s provozovateli jak STK, tak stanic technické kontroly. Myslím si, že by bylo dobře, aby se tato věc ještě během dalšího projednávání prostě probrala.
Jak jsem říkal, Ministerstvo dopravy některé pozměňovací návrhy podporuje. U některých by rádo, aby se dopracovaly v dalším procesu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 683/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Martin Kolovratník, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Kolovratník: Kolegyně, kolegové, dobrý podvečer. Budu avizovat, že požádám o to samé co předchozí zpravodaj pan poslanec František Laudát u předchozího zákona. To znamená o přerušení projednávání. A pokusím se vysvětlit, resp. zdůvodním to právě svou informací o projednávání v hospodářském výboru.
Jak vás před chvílí zástupce předkladatele pan ministr dopravy informoval, hlavním meritem této novely je skutečně ono rozvolnění místní příslušnosti. Přeloženo do laického jazyka, když budete kupovat nebo převádět vozidlo, tak nově podle tohoto návrhu už nebude nutné, aby se prodávající a kupující sjížděli na jednom místě u prodávajícího, ale úkon bude skutečně možné udělat na jakékoliv obci s rozšířenou působností. Je to služba, která vychází vstříc občanům a zjednodušuje jim tyto záležitosti.
A teď se dostanu k hospodářskému výboru. Skutečně některé pozměňovací návrhy ve výborovém komplexním pozměňovacím návrhu č. 683/2 byly vypořádány kladně, je ministerstvo v souladu, a některé z nich bohužel ne. Ještě v debatě potřebujeme pokračovat a nalézt nějaké stanovisko, abychom se tady zbytečně nepřetlačovali. Výbor, resp. koaliční poslanci, versus své ministerstvo.
Konkrétně asi největší diskuse se týkala právě zmíněné diskuse za prvé o stanicích emisních, o vydávání emisních prohlídek nebo kontrol, a poté o způsobu stanovení počtu regulace, případně deregulace stanic technické kontroly.
Sám se přiznám, osobně jsem byl dnešním termínem zaskočen, protože jsem nabízel ministerstvu - v připomínkách je řada rozumných věcí, které lze právě napravit nebo učesat a vyřešit jednotlivými pozměňovacími návrhy nás poslanců nebo případně mě osobně nebo vás kolegů, které bychom podali do druhého čtení. Ale musíme záležitost ještě společně vydiskutovat a připravit.
Z toho důvodu, jak říkám, na hospodářském výboru jsme jednali 2. září minulý týden ve středu, a z důvodu, že nemáme ještě vše připraveno, tak i já dávám u tohoto zákona procedurální návrh a prosím o přerušení projednávání bodu do říjnové schůze Poslanecké sněmovny.
Dívám se na pana ministra, jestli souhlasí. A je to v souladu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Vzhledem k tomu, že se jedná o procedurální návrh, tak o něm dám hlasovat bez rozpravy.
Zopakuji váš návrh. Váš procedurální návrh zní: přerušení tohoto bodu do říjnové schůze Poslanecké sněmovny.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro tento procedurální návrh, tak jak byl přednesen, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 98. Přihlášeno je 119 poslankyň a poslanců, pro návrh 101. Konstatuji, že s tímto návrhem byl taktéž vysloven souhlas. Přerušuji projednávání tohoto bodu.
Budeme pokračovat dalším bodem a tím je
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.