(17.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan poslanec Vozka s další faktickou poznámkou, po něm pan poslanec Gabal, po něm pan poslanec Kováčik, po něm pan předseda Vojtěch Filip.

 

Poslanec Vlastimil Vozka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení kolegové, kolegyně, máme zde určité informační vakuum, které se v rychlosti pokusím vyplnit. Vláda tentýž zákon, tak jak už to tady padlo, projednala, schválila a doručila Poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk 836. Cituji z bodu 4: "Návrh procedury projednání v Poslanecké sněmovně. Navrhuje se Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení, neboť je nutné, aby byl zákon zrušen co nejdříve, tak aby podnikatelé mohli mít možnost podnikání v tomto regionu."

Shodou okolností jsem zpravodajem tohoto tisku 836, tak ten materiál mám před sebou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. S faktickou poznámkou další pan poslanec Gabal, po něm pan poslanec Kováčik. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Gabal: Děkuji. Vaším prostřednictvím, dámy a pánové, pokud jde o to, co jsem formuloval předtím, to znamená prosbu o stanovisko Ministerstva zahraničních věcí nebo případně MPO, mně nešlo o to, jestli se sami máme, nebo nemáme chovat vůči Íránu tak či onak, ale hlavními garanty pro nás dohody a její kontroly realizace vůči embargu Íránu je Evropská unie. To znamená, my bychom měli vědět, to vaším prostřednictvím kolegovi Urbanovi, jde o to, abychom nebourali jednostranným rozhodnutím nějakou unijní proceduru odstupování od toho embarga. Proto jsem žádal o to stanovisko. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S další faktickou poznámkou pan předseda Kováčik, po něm pan místopředseda Filip.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Paní a pánové, zejména vy z vládní koalice, poté, co zde sdělil pan kolega Vozka, chcete snad říci, že když vláda projednává vládní návrh zákona, který je mimochodem totožný s tímto návrhem, a jenom proto, že tady je už k dispozici, má lhůtu, tak se projednává teď, že ta diskuse není za účasti ministra zahraničí? Že ta diskuse není s ohledem na postoje a stanoviska evropských institucí? No to je mi z vás tedy docela smutno. Jestli je to takhle, tak jak vypadají i ostatní návrhy zákonů, které sem z vlády jdou? Já nechci vůbec podráždit nikoho, aby se přidal ještě k těm, kteří budou klást odpor tomuto návrhu. Chci jenom říci, jestli to uvažování náhodou není o tom, ne materii, podkladů, o té věcné podstatě. Jestli ta diskuse tady tak trošku neběží pouze o tom, kdo ten návrh předkládá. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S další faktickou poznámkou pan místopředseda Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní a pánové, odpovím i v té faktické poznámce na základní otázky, které tady padly. Za prvé, ten návrh zákona je gradualistický. Na rozdíl od vlády my nenavrhujeme zákon podle § 90 odst. 5. To znamená, že ministr zahraničí, ministr průmyslu a obchodu se k němu může vyjádřit na jednání výborů. Navrhuji nyní v rozpravě zkrácení na 30 dnů, což úplně postačuje, abychom neměli 60 dnů, abychom se mohli tím druhým a třetím čtením zabývat na zářijové schůzi, protože Senát by to stejně jinak neprojednal. Protože situace byla taková, že vládní návrh, tisk 836, by nebyl zařazen pro nedostatek lhůty na tuto schůzi. Takže dřív nemohl přijít na schůzi Sněmovny.

Čili pokud jde o stanovisko Úřadu pro jadernou bezpečnost, to lze vyžádat na jednání výboru. Není v tom žádný problém. Ministerstvo zahraničí, Ministerstvo průmyslu a obchodu se vyjádřilo hlasováním na vládě. Vláda to předkládá a já jsem přesvědčen, že ta věc, která tady je reálně od vlády ošetřována, je právě v tom zákoně č. 594/2004 Sb., která říká, jestli tam můžeme, nebo nemůžeme posílat zařízení dvojího určení. To se ale týká jiného zákona! Ten nerušíme, neměníme, jenom umožňujeme ty věci, viz např. vzduchotechniku, která nemá dvojí určení - nemá dvojí určení -, že ji můžeme dodávat do těch technologií, které jsou tam. A ty naše technologie jsou kompatibilní. Uvědomme si, že naše jaderná elektrárna Temelín je jedna ze dvou elektráren, která je dohromady rusko-americká, to znamená, že tak jako je Sizewell II, tak je Temelín. (Upozornění na čas.) Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. (Poslanec Jandák ze sálu: Nemůžu, já bych byl sprostej!) Tak ne. Pokud byste byl sprostý, pane poslanče, nehlaste se raději. Děkuji.

Končím tedy obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana zpravodaje či pana předkladatele. Pan zpravodaj, prosím.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji. Já bych jenom chtěl říct, že návrh zákona, který tady projednáváme, tzn. sněmovní tisk 226, je opravdu už staršího data, vznikal za jakýchsi jiných podmínek, a zákon, o kterém tady padla řeč, tzn. sněmovní tisk 836, už vychází ze současného stavu.

Chtěl bych jenom říct, že vystoupil pan ministr kultury Herman s přednostním právem a v obecné rozpravě jeden, dva, tři, čtyři, pět poslanců a někteří opakovaně. A proběhl návrh panem předkladatelem na zkrácení na 30 dnů.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Závěrečné slovo pana navrhovatele. Prosím.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážené paní a pánové, já vám doporučuji tento tisk schválit v prvém čtení. Dát ho do výboru, který je navrhován, a také ho posoudit ze všech hledisek s tím, že je předpoklad, že tento návrh umožní přesný postup, kdy budeme velmi opatrně rozšiřovat naše ekonomické vztahy s Íránskou islámskou republikou.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji za závěrečné slovo. Protože neeviduji návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu. V souvislosti s novelizací zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny s účinností od 1. 3. navrhuji, abychom přikázali návrh zákona k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru. Navrhuje někdo přikázání jinému garančnímu výboru? Není tomu tak.

 

Zahajuji tedy hlasování o přikázání výboru pro obranu jako garančnímu výboru. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování 183, přihlášeno je 170 poslankyň a poslanců, pro 142, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán výboru pro obranu jako garančnímu výboru.

 

Předseda Poslanecké sněmovny nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Pan poslanec Laudát.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. Aby nebyly pochybnosti, tak ještě doporučuji, aby se tím zabýval výbor pro evropské záležitosti.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Výbor pro evropské záležitosti.

 

Poslanec František Laudát: A ať nám potom řekne své stanovisko.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Má někdo ještě jiný návrh? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o přikázání výboru pro evropské záležitosti jako dalšímu výboru.

Zahajuji hlasování o přikázání výboru pro evropské záležitosti. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování 184, přihlášeno je 170 poslankyň a poslanců, pro 85, proti 28. Návrh nebyl přijat.

 

Dále je tady návrh na zkrácení lhůty k projednání na 30 dnů.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování 185, přihlášeno je 170 poslankyň a poslanců, pro 66, proti 53. Návrh na zkrácení lhůty nebyl přijat.

 

Děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji a končím projednávání prvého čtení tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji Poslanecké sněmovně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP