(17.00 hodin)
(pokračuje Brabec)

U těchto akcí je plně možné jet paralelně ty procesy, tzn. dělat i přípravu EIA, protože my se nevracíme k bodu nula u těch staveb. V žádném případě. U těch staveb, které už mají územní rozhodnutí, se dá očekávat, že se doplní EIA a na základě té doplněné EIA - už jsem vyvolal minimálně jednu reakci - takže nevracíme se k bodu nula. Jasně jsme deklarovali, že Ministerstvo životního prostředí bude schopno zkrátit lhůty na samotné minimum, a pokud dostaneme dokumentaci k těm stavbám, vydáme stanovisko do půl roku nebo v průběhu půl roku, takže u těch staveb by nemělo reálně dojít k nějakému zdržení.

Samozřejmě je možné, že dojde k odvolání v rámci územního rozhodnutí nebo stavebního povolení, ale to by došlo vždycky. To prostě nikdy není možno tomuto zamezit, k tomu by mohlo dojít vždycky a víme, že některé ty akce jsou latentně problematické.

Ke kolegovi Luzarovi vaším prostřednictvím, pane předsedající. Mně neschází ani sebereflexe ani pokora. Věřte tomu. Také si vyčítám - ne to, že jsme nejednali. My jsme jednali na desítkách jednání a já minimálně na deseti z nich osobně. A v tom byli zainteresováni lidé nejenom lidé z MŽP, ale z Ministerstva dopravy, Úřadu vlády, Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva pro místní rozvoj. Začali jsme jednat okamžitě potom, co se nám podařilo vlastně zachránit těch 100 miliard korun, které byly ohroženy tím, pokud bychom nepřijali tu třicetdevítku. Ale je pravda, že jsme několik měsíců, řekněme čtyři až pět měsíců, jednali s Evropskou komisí s tím, že oni deklarovali připravenost bavit se o těch dvěstěčtyřicetčtyřkách. To je pravda. Ovšem potom se na těch konkrétních případech ukázalo, že ty projekty se tak strašně změnily v čase a v projektu a v území, že prostě když oni potom měli ty projekty na stole, tak nám řekli, že o těch dvěstěčtyřicetčtyřkách nejsou ochotni debatovat. Takže to byla ta jediná věc, kterou si vyčítám, a tam určitě je to záležitost, kde jsme mohli být razantnější. Ale upřímně řečeno, v té chvíli nemělo ani smysl, aby tam jezdil premiér, protože všechno šlo podle dohody s Evropskou komisí a oni deklarovali, že budou ochotni o těch starých projektech jednat a schvalovat je ad hoc podle tzv. slovinského modelu, což je model, který se nám osvědčil už v tom minulém roce, a díky němu jsme profinancovali 23 velkých projektů za celkem téměř 50 miliard korun, které také měly starou EIA. Takže není to o tom, že bychom nepracovali. Je to prostě o tom, že jsme skutečně měli za to, že budeme schopni se s Evropskou komisí domluvit i na těch starých projektech, jako se nám to dařilo v tom minulém kole.

Ohledně těch verifikačních jednání, chtěl bych pana kolegu Luzara vaším prostřednictvím, pane předsedající, ujistit, že ta ověřovací stanoviska, dnes bychom jich vydali 150 pro projekty podle zákona 100, ale nemůžeme vydat ani jedno. A to není o rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, ale je to o rozhodnutí Evropské komise, protože jakmile bychom podle zákona 244 vydali byť jedno ověřující stanovisko, tak nám padá financování i z dalších operačních programů. Proto řešíme tento problém.

K panu kolegovi Zahradníkovi. Také si nemyslím, že to je vždycky záležitost, řekněme, stížností těch skupin nevládních organizací. Mnohdy ty stavby prostě v tom minulém období byly připravovány hekticky, s chybami, takže potom kvůli tomu byly napadány u soudů a padaly. Podobnou legislativu má i Německo, Rakousko a pravděpodobně, nevím, jestli mají méně ekologických organizací, ale my nemáme složitější legislativu EIA, než má Německo nebo Rakousko. A i v Německu ta EIA třeba trvá sedm let na silnici, ale je sloučená do jednoho řízení, takže tam se už potom samozřejmě dá daleko rychleji postupovat.

Závěrem bych vám všem chtěl poděkovat za vstřícnost, pokud tento zákon bude přijat podle devadesátky, a chtěl bych znovu zopakovat, že byť se vám zdá ta novela 39/2015, která byla přijata, jako něco, co situaci naprosto zablokovalo, tak já říkám právě z pohledu krizového manažera, kdy jsme byli postaveni do role nebo do pozice, že se musíme velmi rychle rozhodnout, abychom neohrozili dočerpání 100 miliard korun z minulého operačního období, a jenom z operačního programu Životní prostředí se nám podařilo zachránit 18 miliard, o které bychom přišli, tak já chci deklarovat, že i tento krok jasně svědčí o tom, že my nepřijdeme ani o euro, kolegyně a kolegové. Ani o euro nebo o ani jednu korunu českou, podle toho, co bude v té chvíli platit v České republice, nepřijdeme z evropského operačního programu Doprava díky této legislativě. Buď ty peníze budeme investovat do silnic a dálnic, do všech těchto akcí, které máme připravené nebo které ještě připravíme. A já jsem přesvědčen, a my jsme na tom takhle i s panem ministrem dopravy domluveni, že v tom krizovém režimu postupu u těch zbývajících staveb, u těch zbývajících 86 staveb, nevím, jestli je to přesně tolik, které mají ještě mnoho věcí, které je potřeba předtím, než by vůbec mohli požádat o stavební povolení, tak jsme přesvědčeni, že je můžeme stihnout, že je můžeme stihnout třeba i s opakovanou EIA, na které se zahájily už práce na úrovni Ministerstva dopravy, aniž by byly prostě teď ohroženy. To znamená, že těchto deset akcí za 50 miliard korun odblokuje to, co by brzdilo stavební sezonu. A troufám si říct, že díky tomu, co se nám povedlo - a nezlobte se, že to opakuji, ale ono to tak je, není to tak, že stokrát opakovaná lež by se stávala pravdou. My jsme pomohli stavební sezoně 2014/2015 zásadně právě tím, že jsme přijali tu 39/2015, protože jinak by ty stavební firmy už neměly ty peníze a už by se tolik nestavělo.

Já už se omlouvám, jsem dlouhý.

Takže ještě jednou. Chci vám všem poděkovat, pokud vstřícně přijmete devadesátku, a chci říct, že v září by měla být ve Sněmovně transpoziční novela EIA, ke které bude určitě velká debata a která přinese další zjednodušení a zrychlení celého procesu EIA. A bavme se prosím o těch dalších věcech v rámci té transpoziční novely, kterou do srpna chceme dát do vlády, nebo do konce srpna do vlády, a v průběhu podzimu by se měla objevit ve Sněmovně.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Brabcovi za jeho závěrečné slovo. S přednostním právem předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Ptám se pana zpravodaje, jestli má zájem také o závěrečné slovo. Ano. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Je škoda, že pan ministr nevystoupil v rozpravě, protože tím ochudil některé mé kolegy, kteří by bezesporu rádi reagovali.

Navázal bych na dopolední jednání. Tak budete mít víc novel EIA než ministr Dienstbier zákonů za celé volební období. Nevím, co je horší zpráva.

Vy sám sebe označujete jako krizového manažera, já vám to neberu, ale do té krize jste se uvedl sám. Je to taková nová definice krizového manažera. Vyvolám krizi a pak to jako krizový manažer řeším. Proč ne.

Jenom dvě opravdu krátké polemiky s tím, co jste říkal. Vy jste říkal zákon 39/2015, to znamená, z toho čísla je jasné, že byl přijat nebo vešel v účinnost v roce 2015. To se shodujeme. A zachránil stavební sezonu v roce 2014. To je docela zvláštní logika, že zákon, který byl schválen v roce 2015, zachránil stavební sezonu rok předem. Bez toho by ta stavební sezona dopadla špatně.

Potom, pane ministře, když budete argumentovat na těch ostatních stavbách, tak si vyberte. Nejdřív jste řekl, že velké množství těch staveb nemá ještě ani územní rozhodnutí, načež jste nás ujistil, že ty stavby, které mají územní rozhodnutí, u těch to zpoždění nebude tak velké. Tak platí buď první, nebo druhé. Skutečně nemůže platit obojí dohromady. Je škoda - já už nechci zdržovat tu debatu - že jste to neřekl v rámci normální diskuse, že bychom mohli reagovat a případně to podrobněji debatovat. Ale to si fakt musíte vybrat. Vy na nás vychrlíte takových 300 vět, a když je pak postupně rozebereme, tak zjistíme, že ty věty jdou proti sobě a nemohou platit současně. Tak kdybyste nám dal aspoň variantu, že si můžeme vybrat, která platí, ale skutečně nemohou platit obě dvě najednou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP