(9.40 hodin)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Zeptám se, zda chce někdo vystoupit k proceduře. Pokud ne, tak nechám hlasovat o této proceduře.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s návrhem procedury tak, jak jej přednesla paní zpravodajka. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 41. Přihlášeno je 160, pro 149, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Můžeme tedy hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Ano, to znamená, první bod vynecháváme, protože nebyly předneseny žádné návrhy technických úprav, a přejdeme k bodu 2, což jsou návrhy Aa.1 a Aa.2, a budeme hlasovat společně jedním hlasováním.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Prosím pana ministra o stanovisko. (Souhlas.) Stanovisko výboru? (Doporučuje.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování číslo 42, přihlášeno 161, pro 144, proti 6. Tento návrh byl přijat. Další prosím.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Nyní bod 3, budeme hlasovat návrhy Ab.1 a Ab.2 společně jedním hlasováním.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím pana ministra o stanovisko. (Souhlas.) Výbor? (Doporučuje.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 43, přihlášeno je 161, pro 157, proti nikdo. Návrh byl přijat. Další prosím.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Za čtvrté, budeme hlasovat návrh B1, což je pozměňovací návrh, který je obsažen v usnesení hospodářského výboru.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pan ministr? (Souhlas.) Výbor? (Doporučuje.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování 44, přihlášeno je 161, pro 156, proti nikdo. Návrh byl přijat. Další prosím.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Nyní bod 5, což je návrh B2 a opět se jedná o pozměňovací návrh obsažený v usnesení hospodářského výboru.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím pana ministra. (Souhlas.) Výbor? (Doporučuje.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování 45, přihlášeno je 161, pro 157, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Mám za to, že už nám zbývá pouze hlasovat o návrhu zákona jako celku. Je tomu tak, paní zpravodajko?

 

Poslankyně Věra Kovářová: Ano, návrhy C1 a C2 nebudeme hlasovat, protože jsou totožné s B1 a B2 a o nich bylo již hlasováno.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. V tom případě návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 764, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování 46, přihlášeno je 162, pro 126, proti 16. Tento návrh byl přijat a já konstatuji, že s návrhem zákona jsme vyslovili souhlas.

 

Končím tento bod. Děkuji paní zpravodajce, pan ministr zůstává.

 

Otevírám bod

 

149.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé volební zákony
a další související zákony
/sněmovní tisk 568/ - třetí čtení

Prosím tedy ještě pana zpravodaje Chvojku. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 568/7. Ten byl doručen 2. června 2016. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 568/8.

Zeptám se pana ministra, zda si přeje vystoupit. Je tomu tak? Takže ještě před otevřením rozpravy pan ministr. Prosím.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, cílem předkládaného návrhu zákona je zajistit vyšší míru transparentnosti financování volebních kampaní. Předložený návrh zákona je v souladu s programovým prohlášením vlády ČR. (V sále je silný hluk.)

Podstata návrhu spočívá v jednotné úpravě pravidel volebních kampaní a jejich financování zákonem upravujícím volby do Parlamentu, volbu prezidenta ČR, volby do zastupitelstev krajů a volby do Evropského parlamentu. Kontrola nad financováním volební kampaně se svěřuje Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pane ministře, já se omlouvám, ale mám opravdu problém vám rozumět. Takže prosím všechny, kteří tady hovoří, aby tak nečinili. Kromě vás, samozřejmě, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Já budu lépe artikulovat. Tento úřad by měl být zřízen novelou zákona o sdružování v politických stranách a politických hnutích, který je na jednání Poslanecké sněmovny jako sněmovní tisk 569.

Návrh zákona byl Poslaneckou sněmovnou projednán ve druhém čtení dne 1. června 2016 a k návrhu byly uplatněny pozměňovací návrhy. Stanovisko Ministerstva vnitra k těmto návrhům předložím při jejich projednání.

Pro orientaci, jsou stanoveny též limity na volební kampaň. Pro volbu prezidenta se jedná celkově o částku 50 milionů pro prvé a druhé kolo s tím, že pro prvé kolo se jedná o částku 40 milionů. Pro volby do Poslanecké sněmovny pro jeden subjekt 90 milionů, pro volby do Senátu 2 miliony korun na jednoho kandidáta a jedno kolo, 2,5 milionu potom v součtu prvého a druhého kola pro jednoho kandidáta. Volby do zastupitelstev krajů. Jedná se o částku 7 milionů v průměru za každý kraj, kde byla zaregistrována kandidátní listina. A pro volby do Evropského parlamentu pro jeden kandidující subjekt jde o částku 50 milionů. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Otevírám rozpravu. Mám zde jednu přihlášku, to je pan poslanec Plíšek. Takže pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Plíšek: Vážený pane předsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se krátce vyjádřil k tomuto návrhu, respektive budu se vyjadřovat také již k tomu dalšímu návrhu, pokud jde například o Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran.

Já musím nejdříve říci k tomuto zákonu, že on se na jedné straně tváří, že chce přinášet transparentnost do financování volebních kampaní a výdajů na volby, nicméně může vést přesně k opačným důsledkům. Stanovení limitů totiž zároveň umožňuje jejich obcházení jinými způsoby, než říká samotný zákon, a to zejména působením soukromých subjektů, soukromých firem při vedení volební kampaně.

Tento zákon skutečně neřeší například reklamu na vodňanské kuře, neřeší to, když firma sponzoruje jednotlivé politiky, kandidáty do Poslanecké sněmovny, Senátu či dalších uskupení. Je jasné, že ani úřad, který se má vytvářet v tom druhém zákoně, s tímto nic neudělá. To znamená, účast politiků v soukromých reklamách bude bohužel umožněna, a tím můžeme označit ty limity za formální, protože výdaje, které půjdou na volby, politiky a politické strany, mohou být několikanásobně vyšší bez ohledu na to, že v tomto volebním zákoně se stanoví jejich limity. Takže skutečně je to taková trošku v některých ohledech hra na transparentnost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP