Úterý 12. července 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Gazdík)
29.
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Pavla Kováčika, Miloslavy Vostré,
Karla Šidla, René Čípa a Václava Snopka na vydání zákona o zrušení
zákona č. 99/2000 Sb., o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr
/sněmovní tisk 226/ - prvé čtení
Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 226/1. Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan místopředseda Poslanecké sněmovny Vojtěch Filip. Prosím, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji pane místopředsedo. Členové vlády, paní a pánové, dovolte mi, abych krátce uvedl návrh zákona, kterým zrušujeme zákon o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr. Má už více než dvouleté výročí. Zákon byl předložen skupinou poslanců 10. 6. 2014. Je to třetí pokus o zrušení tohoto zákona, který byl v roce 1999 přijat.
Myslím si, že tak jak má Poslanecká sněmovna právo přijímat zákony, tak je také jejím právem a povinností zákony rušit a nenechávat to případně na Ústavním soudu z jiných důvodů. Pokud jde o - zákon je velmi jednoduchý a v tomto ohledu se snad mohu vyjádřit jenom k tomu, že po novém jednání vlády v letošním roce už pravděpodobně neplatí stanovisko, které v roce 2014 vláda k němu přijala. Nebudu tedy k němu přihlížet.
Od dubna loňského roku se situace výrazně změnila. Došlo k prolomení jednání mezi Íránskou islámskou republikou, Evropskou unií, Spojenými státy americkými a dalšími státy o jaderném programu tohoto státu. Nakonec byla přijata společná deklarace, která v podstatě znamenala změnu stanoviska většiny států OSN k samotnému jadernému programu v Íránu.
Pokud jde o aktivity, které od dubna loňského roku vyvíjí Česká republika, mohu vzpomenout návštěvy parlamentní delegace Íránu v České republice, návštěvu parlamentní delegace v Teheránu, ale zejména návštěvu ministra zahraničních věcí a ministra průmyslu a obchodu v tomto státě, které znamenají obnovení, řekl bych, historických ekonomických vztahů s Íránskou islámskou republikou, a to období první republiky po druhé světové válce, ale zejména v 70. letech a poté také i po roce 1990 až do toho, řekl bych, roku 1999, kdy jsme k tíži českým ekonomickým subjektům přijali tento zákon, na který doplatila nejvíce jihočeská továrna ZVVZ Milevsko, které tam mělo dodávat vzduchotechniku. Nakonec vzduchotechniku dodaly nejaderné státy, jako například Rakousko, které na tom nesmírně vydělalo. Nejzajímavější stát - jako perlička je, že tu technologii, o kterou šlo, to znamená technologie, které se týkají přímo jaderného provozu, dodávala britská firma, kterou vlastní americký kapitál. Ale to jen abychom si uvědomili, o co jsme ekonomicky přišli.
V tuto chvíli je zákon zcela obsolentní. Jaderná elektrárna je dokončena.
A ještě snad jednu maličkost. Kontrolou za Mezinárodní agenturu pro atomovou energii byl pověřen známý český vědec a jaderný fyzik, také dlouholetý ředitel jaderné elektrárny Temelín, František Hezoučký, který ověřil v roce 2009, že jaderná elektrárna funguje v souladu s principy Mezinárodní agentury pro atomovou energii. V té době jsem také poprvé jako jihočeský poslanec předložil návrh zákona, aby byl zrušen.
Tolik snad na úvod. Děkuji vám. (Potlesk se řad poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Ještě s přednostním právem pan ministr. Prosím, pane ministře.
Ministr kultury ČR Daniel Herman Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, chci vás jenom seznámit, proč budu hlasovat proti zrušení tohoto zákona. Rozumím argumentům, které zde zazněly. Ale já jsem se touto kauzou velice podrobně zabýval. Myslím, že nelze všechno přepočítávat pouze na ekonomický profit. Je fakt, že situace v Íránu se zlepšuje, je pod mezinárodním dohledem. Nicméně při své poslední pracovní návštěvě v Izraeli jsem konzultoval s dvěma ministry izraelské vlády tuto záležitost a oba mi shodně řekli, že íránský jaderný program stále znamená vysoké riziko pro našeho blízkého spojence Stát Izrael. Z tohoto důvodu budu hlasovat proti zrušení tohoto zákona. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Antonín Seďa. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, navrhovaný zákon, jak řekl předkladatel, má zrušit přijatý zákon č. 99/2000 Sb., o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr, kterým se Parlament v roce 2000 na návrh vlády usnesl, že se českým podnikatelským subjektům nedovolí podílet se na dodávkách pro výstavbu íránské jaderné elektrárny. Stanovisko vlády ze dne 9. července 2014 je uvedeno ve sněmovním tisku číslo 226/1 a je nesouhlasné, protože se opíralo o mezinárodní embargo na dovoz zboží.
Jaderná elektrárna Búšehr nebyla prozatím dostavěna, i když teď jsou informace, že zřejmě ano, pouze byla podle vlády dokončena výstavba prvního ze čtyř reaktorů. Chci připomenout, že 11. listopadu 2014 byla mezi Ruskou federací a Íránem podepsána dohoda o výstavbě dalších dvou nových jaderných reaktorů. Kontrakt podepsala společnost Atomenergoprojekt, která postavila první blok této elektrárny. Rusové by měli vyrábět i jaderné palivo pro nové reaktory.
Vláda ve svém stanovisku upozorňuje na nařízení Rady Evropské unie č. 267/2012 ze dne 23. března 2012 o omezujících opatřeních vůči Íránu, které zakazuje přímo či nepřímo prodávat, dodávat, převádět nebo vyvážet určité druhy zboží a technologie jakékoliv íránské osobě, subjektu či orgánu, nebo pro použití v Íránu. I když zrušení zákona samo o sobě zřejmě nezpůsobí rozpor s právem Evropské unie, vláda se obává, že důsledkem by mohla být nesprávná úvaha dodavatelů o obecném povolení vývozu do íránské elektrárny, což například zákon č. 594/2004 Sb., jímž se provádí režim Evropských společenství pro kontrolu vývozu, přepravy, zprostředkování a tranzitu zboží dvojího užití, neumožňuje. Vláda má výhrady i legislativně technické, což by však šlo upravit v garančním výboru při druhém čtení.
Závěrem své zprávy chci sdělit, že na základě dohody s Íránem o jaderném programu, který zveřejnila Mezinárodní agentura pro atomovou energii, dochází ke zrušení sankcí mezinárodního společenství, což mimo jiné umožňuje obchodování s íránským energetickým odvětvím, jsou umožněny dodávky zařízení k těžbě ropy a plynu, export íránské ropy a plynu do Evropské unie. Vše je však podmíněno dodržováním dohody ze strany Íránu, protože pokud Teherán nebude podmínky dohody dodržovat, mohou mezinárodní organizace včetně Organizace spojených národů vyhlásit nová odvetná opatření.
A ještě dodatek. Předseda vlády České republiky Bohuslav Sobotka se 2. května tohoto roku setkal s viceprezidentem Íránské islámské republiky a předsedou íránské Organizace pro atomovou energii Alím Akbarem Salehím. Společně jednali o posílení ekonomických vztahů, spolupráci v oblasti jaderné bezpečnosti a boji proti terorismu.
Tolik k mé zpravodajské zprávě i k novým informacím, které stanovisko vlády před dvěma lety neobsahuje. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku. Pan poslanec Ivan Gabal. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Gabal: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, pokud jsou moje informace správné, tak dohoda evropská a americká s Íránem je o graduálním procesu, kterým otvírá Írán prostor kontrole, a tím se naopak graduálně uvolňují sankční režimy. Neměl bych problém to podpořit, ale fakticky bych potřeboval znát stanovisko SÚJB nebo stanovisko Ministerstva zahraničních věcí k tomu, jak ten proces postupuje a jak je monitorován.
Takže jestli dovolíte, navrhl bych přerušení a počkat tedy na stanovisko vládní nebo Ministerstva zahraničních věcí, abychom neudělali ukvapený krok v tomto ohledu, který je například v rozporu s unijní politikou. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Velmi se omlouvám, pane poslanče, ale to musí mít nějakou procesní... Pokud to chcete jako procesní návrh, tak musíte říct, dokdy to chcete přerušit, a jasně specifikovat do které doby. Stanovisko vlády je součástí toho materiálu, pokud vím, takže prosím o váš návrh doby.
Poslanec Ivan Gabal: Rád bych poprosil až do přítomnosti ministra zahraničních věcí a formulace stanoviska z jeho strany. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Dobře, to je procedurální návrh, o kterém dám hlasovat bez rozpravy: přerušení tohoto bodu do přítomnosti ministra zahraničních věcí. (Rozruch v sále. Do sálu přibíhají poslanci z předsálí.)
Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 182, přihlášeno je 170 poslankyň a poslanců, pro 80, proti 39. Návrh nebyl přijat.
Pan předseda Laudát s přednostním právem. Prosím, pane předsedo.
Poslanec František Laudát: Děkuji. Jenom chci k tomuhle říct, že nedávno jsem chtěl předložit a měl být mimořádně sem dán bod ministra průmyslu a obchodu Mládka v téže samé věci, načež tedy vzhledem k tomu, že tento návrh už tady leží velmi dlouhou dobu, nakonec dohoda zněla, že se vezme tento a nebude se vkládat úplně nebo velmi identický bod. Problém je, že tady k tomu chybí pan ministr průmyslu a obchodu Mládek, a pokud vím, tak nebude ani zítra. Takže jsme trošku jaksi v pasti. Škoda, že jsem to nemohl říct před tím hlasováním. Ale možná minimálně předpokládám, že když to sem ministr Mládek dával, tak že bude i kladné stanovisko. Ale můžu jenom spekulovat, protože ten návrh sem nakonec nepřišel a nebyl zařazen na program. Mohu spekulovat o stanovisku ministra zahraničí. Takže jsme ve velmi nešťastné situaci. Pokud by byl ministr zahraničí zítra, tak by se to dalo zítra doprojednat.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: To byl pan předseda Laudát. S faktickou poznámkou dále pan předseda Kováčik, po něm paní poslankyně Wernerová, po ní pan poslanec Urban. Prosím, pane předsedo. Omlouvám se, chybně jsem označil - pan předseda Laudát byl označen řádně, s faktickou poznámkou přihlášen. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedající. Paní a pánové, vím, že teď už ta diskuse probíhá ex post, protože návrh na přerušení nebyl přijat. Jenom jsem chtěl připomenout, že tady došlo k určité drobné soutěži, kdy tento návrh je k dispozici řadu měsíců, nebojím se říci řadu let, a ministr průmyslu a obchodu, resp. vláda, tato vláda, tato koaliční vláda, přišla nedávno s nápadem předložit tentýž materiál. A pokud vím, a byl jsem u té debaty přítomen, tak nakonec došlo k dohodě, že máme-li k dispozici tento návrh, který právě projednáváme, je zbytečné, aby ministr průmyslu a obchodu, potažmo vláda přicházeli s návrhem svým. Čili tento návrh je zcela legitimně, dá se říci se souhlasem této koaliční vlády. Dost dobře nechápu stanovisko některých kolegů a kolegyň z vládní strany, pardon, z vládního hnutí ANO, kteří hlasovali pro to přerušení. Takže podle mého soudu je nejvyšší čas tento zákon zrušit. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S další faktickou poznámkou pan poslanec Milan Urban, po něm pan poslanec Vlastimil Vozka, po něm pan poslanec Ivan Gabal.
Poslanec Milan Urban: Já té debatě rozumím. Myslím si, že návrh ministra průmyslu a obchodu je správně, i ten pana místopředsedy Filipa. Na druhou stranu tady někteří mají pravděpodobně obavu, jestli při tom rozvolňování mezinárodních vztahů s Íránem, jestli už přišla ta chvíle. A tak není nic proti ničemu, aby to ministr zahraničních věcí potvrdil. A pak myslím, že tady ten návrh získá téměř stoprocentní podporu. Tak já myslím, jestli tady zítra bude, tak bych doporučil, aby se k tomu ministr zahraničních věcí vyjádřil, protože podle mého názoru samozřejmě nám tady může sdělit aktuální pozici České republiky ve vztahu k našim mezinárodním závazkům. Doufám a pevně věřím, že v tom žádný problém nebude. Ale ať se to tady tím vystoupením ministra zahraničních věcí stvrdí. To je můj návrh.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan poslanec Vozka s další faktickou poznámkou, po něm pan poslanec Gabal, po něm pan poslanec Kováčik, po něm pan předseda Vojtěch Filip.
Poslanec Vlastimil Vozka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení kolegové, kolegyně, máme zde určité informační vakuum, které se v rychlosti pokusím vyplnit. Vláda tentýž zákon, tak jak už to tady padlo, projednala, schválila a doručila Poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk 836. Cituji z bodu 4: "Návrh procedury projednání v Poslanecké sněmovně. Navrhuje se Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení, neboť je nutné, aby byl zákon zrušen co nejdříve, tak aby podnikatelé mohli mít možnost podnikání v tomto regionu."
Shodou okolností jsem zpravodajem tohoto tisku 836, tak ten materiál mám před sebou. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. S faktickou poznámkou další pan poslanec Gabal, po něm pan poslanec Kováčik. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Gabal: Děkuji. Vaším prostřednictvím, dámy a pánové, pokud jde o to, co jsem formuloval předtím, to znamená prosbu o stanovisko Ministerstva zahraničních věcí nebo případně MPO, mně nešlo o to, jestli se sami máme, nebo nemáme chovat vůči Íránu tak či onak, ale hlavními garanty pro nás dohody a její kontroly realizace vůči embargu Íránu je Evropská unie. To znamená, my bychom měli vědět, to vaším prostřednictvím kolegovi Urbanovi, jde o to, abychom nebourali jednostranným rozhodnutím nějakou unijní proceduru odstupování od toho embarga. Proto jsem žádal o to stanovisko. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S další faktickou poznámkou pan předseda Kováčik, po něm pan místopředseda Filip.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Paní a pánové, zejména vy z vládní koalice, poté, co zde sdělil pan kolega Vozka, chcete snad říci, že když vláda projednává vládní návrh zákona, který je mimochodem totožný s tímto návrhem, a jenom proto, že tady je už k dispozici, má lhůtu, tak se projednává teď, že ta diskuse není za účasti ministra zahraničí? Že ta diskuse není s ohledem na postoje a stanoviska evropských institucí? No to je mi z vás tedy docela smutno. Jestli je to takhle, tak jak vypadají i ostatní návrhy zákonů, které sem z vlády jdou? Já nechci vůbec podráždit nikoho, aby se přidal ještě k těm, kteří budou klást odpor tomuto návrhu. Chci jenom říci, jestli to uvažování náhodou není o tom, ne materii, podkladů, o té věcné podstatě. Jestli ta diskuse tady tak trošku neběží pouze o tom, kdo ten návrh předkládá. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. S další faktickou poznámkou pan místopředseda Filip.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní a pánové, odpovím i v té faktické poznámce na základní otázky, které tady padly. Za prvé, ten návrh zákona je gradualistický. Na rozdíl od vlády my nenavrhujeme zákon podle § 90 odst. 5. To znamená, že ministr zahraničí, ministr průmyslu a obchodu se k němu může vyjádřit na jednání výborů. Navrhuji nyní v rozpravě zkrácení na 30 dnů, což úplně postačuje, abychom neměli 60 dnů, abychom se mohli tím druhým a třetím čtením zabývat na zářijové schůzi, protože Senát by to stejně jinak neprojednal. Protože situace byla taková, že vládní návrh, tisk 836, by nebyl zařazen pro nedostatek lhůty na tuto schůzi. Takže dřív nemohl přijít na schůzi Sněmovny.
Čili pokud jde o stanovisko Úřadu pro jadernou bezpečnost, to lze vyžádat na jednání výboru. Není v tom žádný problém. Ministerstvo zahraničí, Ministerstvo průmyslu a obchodu se vyjádřilo hlasováním na vládě. Vláda to předkládá a já jsem přesvědčen, že ta věc, která tady je reálně od vlády ošetřována, je právě v tom zákoně č. 594/2004 Sb., která říká, jestli tam můžeme, nebo nemůžeme posílat zařízení dvojího určení. To se ale týká jiného zákona! Ten nerušíme, neměníme, jenom umožňujeme ty věci, viz např. vzduchotechniku, která nemá dvojí určení - nemá dvojí určení -, že ji můžeme dodávat do těch technologií, které jsou tam. A ty naše technologie jsou kompatibilní. Uvědomme si, že naše jaderná elektrárna Temelín je jedna ze dvou elektráren, která je dohromady rusko-americká, to znamená, že tak jako je Sizewell II, tak je Temelín. (Upozornění na čas.) Děkuju.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. (Poslanec Jandák ze sálu: Nemůžu, já bych byl sprostej!) Tak ne. Pokud byste byl sprostý, pane poslanče, nehlaste se raději. Děkuji.
Končím tedy obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana zpravodaje či pana předkladatele. Pan zpravodaj, prosím.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji. Já bych jenom chtěl říct, že návrh zákona, který tady projednáváme, tzn. sněmovní tisk 226, je opravdu už staršího data, vznikal za jakýchsi jiných podmínek, a zákon, o kterém tady padla řeč, tzn. sněmovní tisk 836, už vychází ze současného stavu.
Chtěl bych jenom říct, že vystoupil pan ministr kultury Herman s přednostním právem a v obecné rozpravě jeden, dva, tři, čtyři, pět poslanců a někteří opakovaně. A proběhl návrh panem předkladatelem na zkrácení na 30 dnů.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Závěrečné slovo pana navrhovatele. Prosím.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážené paní a pánové, já vám doporučuji tento tisk schválit v prvém čtení. Dát ho do výboru, který je navrhován, a také ho posoudit ze všech hledisek s tím, že je předpoklad, že tento návrh umožní přesný postup, kdy budeme velmi opatrně rozšiřovat naše ekonomické vztahy s Íránskou islámskou republikou.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji za závěrečné slovo. Protože neeviduji návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu. V souvislosti s novelizací zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny s účinností od 1. 3. navrhuji, abychom přikázali návrh zákona k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru. Navrhuje někdo přikázání jinému garančnímu výboru? Není tomu tak.
Zahajuji tedy hlasování o přikázání výboru pro obranu jako garančnímu výboru. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 183, přihlášeno je 170 poslankyň a poslanců, pro 142, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán výboru pro obranu jako garančnímu výboru.
Předseda Poslanecké sněmovny nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Pan poslanec Laudát.
Poslanec František Laudát: Děkuji. Aby nebyly pochybnosti, tak ještě doporučuji, aby se tím zabýval výbor pro evropské záležitosti.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Výbor pro evropské záležitosti.
Poslanec František Laudát: A ať nám potom řekne své stanovisko.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Má někdo ještě jiný návrh? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o přikázání výboru pro evropské záležitosti jako dalšímu výboru.
Zahajuji hlasování o přikázání výboru pro evropské záležitosti. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 184, přihlášeno je 170 poslankyň a poslanců, pro 85, proti 28. Návrh nebyl přijat.
Dále je tady návrh na zkrácení lhůty k projednání na 30 dnů.
Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 185, přihlášeno je 170 poslankyň a poslanců, pro 66, proti 53. Návrh na zkrácení lhůty nebyl přijat.
Děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji a končím projednávání prvého čtení tohoto návrhu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji Poslanecké sněmovně.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Dalším bodem našeho jednání je
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.