(16.10 hodin)
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane poslanče. Prosím pana ministra.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych reagoval na tuto interpelaci.
Začnu tím tendrem. Neoznačil bych to tak, že mě České dráhy obešly. To v žádném případě. České dráhy daly do věstníku, nebo oznámily svůj záměr, že chtějí vypsat rámcovou smlouvu na nákup vozů. Způsob, jakým je vypsána, ale zejména ten způsob, že je rámcová, nikoli na konkrétní linky, konkrétní vozy, mě vede k tomu, že by mohla vyhovovat některým účastníkům víc než jiným. Tak chci, aby byla udělaná revize. Předjímám a budu chtít, aby České dráhy takto vypsanou soutěž zrušily, abychom se dohodli, že vypíšou na konkrétní počet vozů nebo souprav na konkrétní linky tuto soutěž. Ona ta soutěž i trošku ingeruje do naší snahy koupit soupravy pro linky objednávané Ministerstvem dopravy, takže to dáme dohromady.
Takže konkrétní odpověď na konkrétní otázku: Tento tendr bych rád, aby České dráhy zrušily, a dělám kroky k tomu, aby to tak nastalo.
Co se týče arbitráže se Škodou Transportation - ano, tam jsem rovněž trošku kritický. Z jedné strany chápu a rozumím tomu, že představenstvo Českých drah je vystaveno situaci, ve které mají rozsudek, který je pravomocný, nikoliv však vykonatelný. Mají svoji povinnost za to, že nebudou zvyšovat ztrátu, která by mohla teoreticky nebo při jisté okolnosti vzniknout tím, že neplacením nabíhají úroky. Jsou v situaci, kdy mají nějaké podmínky úvěru za 27 miliard, které by neplněním některých věcí mohly být splatné, a tím by mohly vytvořit další škodu. Ale hlavně oni ten dluh, který tam zbyl po minulých vedeních, musí přefinancovat a musí zabezpečit, že České dráhy budou dále fungovat. Inu v této věci se rozhodly, že budou reagovat možná opatrněji, než já bych od nich očekával, a tu částku 760 milionů zaplatily.
Na druhé straně musím říct, že nám běží spory o to, že ten rozsudek není správný. Bylo první stání, budou pokračovat další. Jsem přesvědčen, že existuje velká šance, že můžou České dráhy v tomto sporu vyhrát. Je podána žaloba, nebo je dáno trestní oznámení u Policie České republiky, které by mělo běžet v této době a probíhá dále. Navíc jsme podali prostřednictvím ÚOHS žádost o notifikaci do Evropské komise, aby řekla, jestli zaplacením takovéto pokuty, která nebyla sjednána v původní smlouvě podle zákona o veřejných zakázkách, nedošlo k nezákonnému obohacení nebo k nedovolené státní podpoře. A pokud - a čekáme rozhodnutí Evropské komise poměrně rychlé - pokud tady tohleto dopadne, tak jsem si téměř jist, že český soud v takovém případě nemůže rozhodnout jinak, než že minimálně tuto částku, kterou představenstvo v rámci zabránění větší škody a s péčí řádného hospodáře, tak aby prošla.
Myslím si, že nebezpečí, že by se ty peníze ztratily, není. Pokud vyhrajeme, a já jsem přesvědčen o tom, že naše šance jsou vysoké, tak je kde ty peníze vzít, přestože dneska vyskočily zprávy, že Škodu Transportation vlastní společnost, tak jak my jsme předtím říkali, která má sídlo v daňových rájích, takže není přesně známo kdo to je, a někteří z jejích vlastníků jsou zapleteni do aféry Panama Papers. Takže jsem ještě velmi zvědavý, jaký to bude mít další vývoj i z tohoto úhlu pohledu. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan poslanec, pokud si přeje položit doplňující otázku - ano, je tomu tak. Prosím, máte slovo.
Ještě omluvím pana poslance Kubíčka, omlouvá se mezi pátou a devatenáctou, a pan ministr obrany se omlouvá od půl páté do konce jednacího dne.
Prosím.
Poslanec Martin Novotný: Chtěl jsem se ještě zeptat na jeden konkrétní aspekt. Přece jenom jakási disharmonie mezi některými těmi událostmi a vaším pohledem na ně byla zřejmá, nešlo si jí nevšimnout. Zároveň tušíme, že v Českých dráhách vaše ministerstvo v důležité funkci zastupuje pan Feranec. Chci se vás zeptat: Máte dojem, že tam plní vůli v uvozovkách toho, kdo ho tam delegoval?
Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Ano. Pan náměstek Feranec je mým náměstkem. On měl pouvoir k tomu, aby vyjednával se Škodou Transportation. A z kroků, které se dějí, mám pocit, že dělá ty kroky, které od něho jako majitel nebo jako držitel nebo vlastník Českých drah (očekává?), tak že je dělá. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Další interpelací bude interpelace pana poslance Ondráčka na pana ministra vnitra.
Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedo. Kolegyně, kolegové, já se zeptám pana ministra na jednu takovou věc, kterou jsme spolu interpelovali písemně. Věřím, že to vezme jako přátelské šťouchnutí, byť ráno jsem čekal, že bychom mohli interpelovat i ty dvě odmítnuté písemné interpelace, ale nebyl. Takže jenom název: odznaky SKPV.
Nevím, jak víte, na konci loňského roku odebrali všem příslušníkům služby kriminální policie a vyšetřování jejich služební odznaky s tím, že dostanou nové. Nestalo se tak. A já jsem na začátku roku interpeloval pana ministra a zeptal jsem se ho, proč je nedostali, co tomu brání a kdy je dostanou. Pan ministr mi odpověděl, že je to složitá technologie, že odznaky měly být vyrobeny do 30. listopadu minulého roku, ale že určitě do konce února tohoto roku budou. Když se podíváte, dneska je 5. května. Já jsem si ráno zavolal na několik součástí SKPV a zeptal jsem se sloužících příslušníků kriminalistů, zda už mají odznaky. Ti mi se zármutkem řekli: Už půl roku nemáme. Takže naši policisté chodí bez odznaků, a já se tedy zeptám: Pane ministře, kdy to konečně dosoutěžíte, aby ti kriminalisté měli služební odznak SKPV nebo kriminální policie a mohli se jím prokazovat? Takto se cítí takoví, řekněme,postižení. Takže jenom kdybyste mi řekl, jak si na tom stojíme. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Slovo má pan ministr vnitra.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, pan poslanec Ondráček má pravdu v tom, že jsem tady uváděl časové údaje, které se bohužel nenaplnily. Čerpám z toho, co mi sdělí Policie České republiky jako zadavatel té soutěže. Došlo tam opravdu k posunu v té věci, a to z důvodu, že první várka odznaků, které policie dostala, nebyla kvalitní. Z tohoto důvodu ta první dodávka byla vrácena. Byla vrácena v rámci reklamační lhůty a reklamačního procesu.
Do dnešního dne policisté obdrželi 1 306 kusů odznaků bez závad, které byly mezi ně rozdány. Celkově má být odznaků 12 000, takže jsme u jedné dvanáctiny. Teď snad už výrobce - a ta technologie je opravdu složitější, do té soutěže se moc zájemců nepřihlásilo - tak snad už tedy naladil ten stroj tak, že odznaky, které dovyrobí, budou schopné převzetí bez závad. Dohoda je taková, že by mělo docházet k dodávkám zhruba jednoho tisíce odznaků týdně, tzn. čtyři tisíce odznaků měsíčně. Pokud teď nám chybí jedenáct tisíc, tak doufám, že za tři měsíce ode dneška bude ten problém sprovozen ze světa.
Je vysoutěženo, je podepsaná smlouva. A já vám tady chci garantovat, vážený pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího, byť u interpelace mohu přímo, jestli se nemýlím, že veškerá sankční ujednání ve smlouvě budou v neprospěch dodavatele využita. To znamená, za to zpoždění i za tu nekvalitní dodávku, která byla, policie bude žádat náhradu škody, která vznikla, a bude žádat smluvní plnění, které ta smlouva obsahuje, jak mi bylo sděleno.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Pan poslanec má prostor pro doplňující dotaz. ***