(10.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Pokud se tedy týká bezpečnostní oblasti, k níž se vztahovala řada otázek pana poslance Korteho a obav, které vyjádřil ve své interpelaci, musím potvrdit, že na této úrovni nemohu zveřejňovat informace od Bezpečnostní informační služby nebo Úřadu pro zahraniční služby nebo Úřadu pro zahraniční styky a informace, které dostávám a které se eventuálně této problematiky týkají. Mohu vás ujistit, jak už jsem vás ujistil ve své písemné odpovědi na tuto interpelaci, že jako předseda vlády, jako předseda Bezpečnostní rady státu a předseda výboru pro zpravodajskou činnost přirozeně pozorně sleduji bezpečnostní situaci v České republice, průběžně se zabývám reálně existujícími bezpečnostními hrozbami a informacemi bezpečnostních složek, které od nich v této souvislosti jako oprávněný adresát dostávám. V případě bezpečnostního ohrožení České republiky a zjištění informací svědčících o možnosti jeho vzniku vždy v souladu se zákonem reaguji.

Pokud se týká obecně politické oblasti, kam spadaly i otázky, které se týkaly podpory ochrany lidských práv, mohu zopakovat, že koaliční vláda na tuto podporu nerezignovala. O tom svědčí nejen bilaterální rozhovory, které byly vedeny na různých úrovních s čínskými partnery, ale i veřejná vystoupení, např. mé vlastní během zahájení čínského investičního fóra v červnu roku 2004 nebo pravidelná vystoupení České republiky na půdě Rady OSN pro lidská práva. Oblast lidských práv byla explicitně zmíněna také v tiskovém prohlášení ministrů zahraničí České republiky a Číny z dubna roku 2014. Otázka podpory ochrany lidských práv byla zmíněna také ve společném prohlášení, které podepsali oba prezidenti 29. března letošního roku. Tato otázka byla předmětem i mého jednání s prezidentem Čínské lidové republiky, a to včetně mého návrhu na vedení bilaterálního dialogu k lidským právům mezi Čínou a Českou republikou.

Podobně jsem přesvědčen, že konkrétní příklady dokazují, že naše vláda nerezignovala v rámci své politiky jedné Číny ani na rozvoj spolupráce s Tchaj-wanem. Dovolím si konstatovat, že spolupráce mezi Českou republikou a Tchaj-wanem je intenzivnější než v případě řady jiných členských zemí Evropské unie, o níž se pan poslanec Korte ve své interpelaci zmiňuje.

Pokud se jedná o ekonomickou oblast, souhlasím s panem poslancem, jak už jsem se o tom zmiňoval ve své písemné odpovědi, že v přílivu čínských investic mají před námi jiné evropské země náskok. Právě standardizace našich vztahů s Čínou by měla tento jejich náskok alespoň zčásti vyrovnat. Nový přístup České republiky k Číně se již nyní projevil v podobě přílivu prvních významnějších čínských investic a také v přílivu turistů do České republiky, čemuž nově napomáhají také nově otevíraná přímá letecká spojení. Došlo také v řadě případů ke zlepšení pozice našich firem na sice komplikovaném, ale obrovském a také perspektivním čínském trhu. Naše vzájemné ekonomické vztahy tak mají pozitivní dynamiku a další významné čínské investice mohou následovat.

Pokud jde o význam čínských investic, myslím, že stojí za to, abychom si znovu připomenuli loňskou návštěvu čínského prezidenta ve Velké Británii, abychom si připomenuli přijetí, kterého se mu tam dostalo nejenom od čelných britských politiků, ale třeba i od britské královské rodiny. Návštěva čínského prezidenta ve Velké Británii přinesla stvrzení obchodních a investičních kontraktů v celkové hodnotě 40 miliard liber. To je konkrétní důkaz toho, že dobré vztahy s Čínou často vedou k výraznějším čínským investicím a k posílení obchodu.

Mohu potvrdit, že vláda České republiky rozvíjí s Čínou obchodněpolitické vztahy v souladu se společnou obchodní politikou Evropské unie, v souladu s platnou exportní strategií, která je definována pro léta 2012 až 2020. V této strategii byla Čína identifikována jako prioritní země z hlediska českého exportu a koncepci (koncepce?) zahraniční politiky České republiky z července 2015. Ve vztahu k Číně uznává koncepce význam této země pro řešení globálních otázek a zdůrazňuje potřebu vést s Čínou pravidelný dialog. Vláda české republiky také využívá k jednání s Čínou i platformu 16 + 1, tj. jednání 16 vybraných zemí střední a východní Evropy s Čínou o užší spolupráci v mnoha konkrétních oblastech. Vztahy s tak velkou a kulturně a politicky odlišnou zemí, jako je Čína, jsou skutečně komplexní. Je zapotřebí je rozvíjet pečlivě a s velkou pozorností k tomu, co nás spojuje, ale i k tomu, co vnímáme jako Česká republika a Čína rozdílně. Chci pana poslance Korteho ujistit o tom, že ve všech jednáních s čínskými představiteli, kterých se účastním, na tuto věc nezapomínám. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji, pane premiére. Pan poslanec Korte se hlásí do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Daniel Korte: Děkuji za slovo. Takže pane premiére, zase jsme od vás slyšeli, vy jste opravdu mistr alibismu, zase jsme slyšeli dlouhé tirády o tom, co dělají jiní. Mně je celkem dost jedno, co dělají jiní, mě zajímá to, co děláme my. Pokud jde o ty vychvalované investice, já jsem tedy žádnou nezaznamenal. Jestliže pojmem investice říkáte to, že si CEFC koupil podíl ve fotbalové Slavii, no to není investice, to je změna vlastníka. Ale to nechme stranou.

Já jsem na vás samozřejmě nechtěl, abyste mi sděloval informace od zpravodajských služeb. Já jsem se vás na to ani neptal. Já jsem se vás ptal, jestli víte, jestli znáte ty informace, o kterých jsem já zde mluvil. Stačilo by říci "ano", stačilo by říci "ne".

Takže znova. Pan Jie Ťien-ming byl místopředsedou čínské zpravodajské služby ještě v roce 2005 a 2006 účelově založili, zpravodajská služba, společnost CEFC, jejíž filiálku vy osobně a pan prezident zde fedrujete. Jejím hlavním zastáncem a agentem je váš poradce pan Tvrdík, její právní zájmy zastupuje váš přítel Radek Pokorný, doktor Pokorný, který dokonce neváhal na mého kolegu Marka Ženíška podat předžalobní výzvu, poslal mu, aby se zdržel nějakých kritických poznámek na adresu pana Jie. Pan Jie Ťien-ming působí jako poradce prezidenta republiky. Ve své odpovědi mi říkáte: Je plně na odpovědnosti každého ústavního činitele, jaký poradní sbor si vytvoří. To je sice pravda, ale ústavní činitel prezident je součástí exekutivy, které vy, pane premiére, jste hlavou, a vy za to nesete odpovědnost.

Tudíž se vás znova ptám: Znáte skutečnosti, o kterých jsem hovořil? Víte, kdo je pan Jie Ťien, a víte, co je ve skutečnosti CEFC, a přesto tuto spolupráci podporujete? Hodláte nějak zasáhnout proti tomu, aby pan Jie Ťien-ming nadále působil na dvoře prezidenta Zemana?

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Kováčika, potom s přednostním právem.... Tak ještě jedna faktická po panu Kováčikovi. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP