(16.30 hodin)
(pokračuje Klán)

Nyní se ještě vrátím zpátky k tomu zákazu kouření. Já tady položím takovou filozofickou otázku: Co se stane z hospod na vesnici, když zavedeme úplný zákaz kouření nebo nějakým způsobem jim nedáme možnost, aby si tam udělaly oddělené místnosti? Stane se z toho jedna věc - stanou se z toho kluby. Protože když jsem se ptal opět paní politické náměstkyně, jak to bude s kluby, kupříkladu hernami, ale já jsem se přímo ptal na možnost klubů, tak mi odpověděla: "Víte, pane poslanče, on zákon nedokáže postihnout všechno." Mě by zajímalo, jak to bude prioritně s kluby. Protože znám už plno případů z vesnic, kdy se hospody mění na kluby. Budou to uzavřené společnosti, kde dostanete klubovou kartu, dostanete klubový čip a budete tam chodit na základě toho, jak se tam zapíšete, budete normálně v registraci klubu, budete jako člen klubu. Můžu říct, že to třeba může být šipkařský klub, klub hráčů šachů, člověče, nezlob se, já nevím čeho všechno možného, a tímto způsobem se to může dát obejít.

Já se na tohle vysloveně ptám, protože je to nutné vědět. Jestliže děláme zákon, který nepostihne ne všechno, ale bude se moci dát obejít a bude opět kličkovaná, tak tento zákon nebude dodržovat nikdo a občan z toho bude mít jenom legraci, protože se nebude dodržovat. A já apeluji na úplný zákaz. Protože pokud bude úplný zákaz kouření anebo nějakým způsobem velká regulace prodeje alkoholu na vesnicích nebo na akcích kulturního typu, máje, masopusty, kde se nebude moct pít. Ale dalším problém je, a o tom tady bude mluvit určitě kolega Jiří Petrů, co se týká prodeje vína. Když tam píšete 4,3 % objemu etanolu, tak jak to bude s vínem například na vinobraních? (K poslanci mluví zpravodaj Krákora od stolku zpravodajů.) To jsem přeslechl, to se omlouvám já. Ale když se to může prodávat třeba na májích. Tam bude platit, předpokládám, to samé, když tam budou moct nalít víno. Potom jsme se na výboru bavili například o grogu nebo svařeném vínu. To je opět také potřeba nějakým způsobem celé promyslet. To by byla tato věc.

Pokud se ještě podívám na prodej alkoholických nápojů prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, tak mi nikdo vůbec nedokázal odpovědět, je to odst. 1, že alkoholické nápoje lze podávat prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, pokud je vyloučen jejich prodej osobám mladším 18 let. Já jsem se ptal, jakým způsobem to bude ověřováno v systému. Prodej na internetu - já tam zadám číslo občanského průkazu nebo rodné číslo, nebo jakým způsobem to prodejce poté ověří? Tohle by mě ještě zajímalo.

Ale prioritně se soustředím na slovo převážně, aby mi bylo vysvětleno, kdo to určí, jak to bude toto slovo určovat a zejména kdo to bude kontrolovat. To jsou zásadní věci, které jsem zde chtěl říci.

Vím, že je to zákon, který je samozřejmě potřeba, protože jsme určitým způsobem jedinou zemí v Evropě, kde nějakým způsobem jasně neregulujeme zákaz kouření nebo tyto věci, takže s ním nemám problém. Ale ještě mě pobavila jedna věc, když se tam řešilo, že jeden nealkoholický nápoj musí být levnější než alkoholický - myslím pivo. Někteří lidé říkali, že by se tím pádem jaksi zlevnila třeba kohoutková voda, že by to byla třeba voda za korunu za použití sklenice, ale jiní přišli s tím, že pro ně bude jednodušší zdražit pivo. Ale to je jenom příspěvek do diskuse.

To je ode mne vše. Doufám, že jsem diskusi nějakým způsobem trochu obohatil. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Prosím k mikrofonu pana poslance Koubka, připraví se pan poslanec Bendl. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Koubek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené poslankyně, vážení poslanci, vzhledem k tomu, jak diskuse byla bohatá jak na výboru, a vidím počet přihlášených, tak se pokusím svůj příspěvek zkrátit, protože nepochybně se dnes věci budou opakovat a asi se dostaneme do situace, že sice bylo řečeno vše, ale ještě nebylo řečeno všemi, tak to asi není úplně smysl dnešního projednávání. Přesto mi dovolte také vystoupiti a poukázat možná i ze své zkušenosti starosty na některé záležitosti, které se týkají zákona, který, pane ministře, předkládáte.

Zákon, o kterém se v médiích ujala trošku nešťastná zkratka protikuřácký, si klade za cíl širokou a dle mého soudu až nesmyslnou ochranu obyvatel před účinností škodlivých látek tak, že v podstatě zákon bude škodit lidem samotným. Zákon, tak jak je napsán a navržen, a teď předesílám v písemné podobě, byť jste, pane ministře, již v úvodní řeči mírnil některá přísná opatření, je naprosto totálně odtržený od reality natolik, že ani desítky pozměňovacích návrhů, které už teď v tuto chvíli v systému jsou, jej nemohou bohužel učinit zákonem respektovaným, kterému se lidé nebudou vysmívat.

Myslím si, že to se projevilo i na jednání výboru pro veřejnou správu, a už to tady od mého předřečníka zaznělo. Musím mu dát za pravdu, že bohužel paní náměstkyně se svou chybějící znalost zákona snažila spíše nahradit arogancí a celé vystoupení na výboru pro veřejnou správu nebylo vůbec šťastné. Ukázalo se to zejména ve chvíli, kdy odešly paní náměstkyni její úřednice na paralelně běžící jiný výbor o tomto zákoně a paní náměstkyně si vůbec nebyla schopna rady odpovídat na naše věcné otázky, jak zákon bude mít dopad na praxi.

Nyní mi tedy dovolte k několika sporným bodům, možná už to tady zaznělo či ještě zazní, ale přece jenom nějaký stručný přehled asi největších zhovadin, doslova a do písmene, které v tomto zákoně já osobně vidím.

V § 3 odst. 2 písm. d), který zní: "Bez ohledu na ustanovení odst. 1 se zakazuje prodávat tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety na akci určené převážně pro osoby mladší 18 let."

To je opravdu velmi těžké. Neumím si představit jako starosta, který pořádá spoustu akcí, jak budeme definovat akci, která je určena převážně pro mladistvé. Je to drakiáda? Je to dětský den, pane ministře? To jsou akce, které jsou sice určeny pro děti, ale jsem přesvědčen, že nám tam chodí více dospělých. S každým dítětem tam přijdou rodiče, často babička, dědeček, prostranství je velké. A jak definovat, jak budu hlídat z pozice provozovatele této akce, že na této akci se nemá kouřit nebo podávat alkohol? To nebude vůbec v praxi fungovat.

§ 3 odst. 2 písm. f), který zní: "Bez ohledu na ustanovení odst. 1 se zakazuje prodávat tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety v prodejně s převažujícím sortimentem zboží určeného pro osoby mladší 18 let."

Proč to řešíte? To je snad úplně záležitost někoho jiného. To je snad věcí vnitřních pravidel obchodů. Dneska už to naprosto funguje, že vám neprodají výrobky, pokud nemáte odpovídající věk. Myslím si, že je to naprosto nemožné. Pak bude ten spor, co ta prodejna - má více zboží pro mladistvé, nebo jich má méně? To je opravdu nevymahatelný další paragraf, který jste navrhl.

§ 8 písm. h) zní: "Zakazuje se kouřit a zakazuje se používat elektronické cigarety v prostoru dětského hřiště a sportoviště určeného převážně pro osoby mladší 18 let."

Už to zaznělo. Tady by oprava byla poměrně snadná, kdyby se ono slovíčko "převážně" nahradilo slovíčkem "výhradně". Myslím si, že pak by to bylo jasné, že se jedná o dětská hřiště, školní hřiště. Myslím si, že praxe je poměrně v tomhle směru už, dá se říci, převládající a že zbytečně míříte kanonem na vrabce, protože tohle už v praxi, jak ji vidíme kolem sebe, dávno funguje.

§ 8 písm. i) zní: "Zakazuje se kouřit a zakazuje se používat elektronické cigarety ve vnitřním prostoru všech typů sportovišť."

Už jsem tady o tom mluvil. Na sportovištích se konají na vesnicích a v obcích různé akce sportovní, společenské, jsou to místa, kde se setkávají lidé v obcích. Vy jim tam chcete zakázat kouřit? Nechť je to záležitostí provozovatelů, ať si to vyřeší podle sebe, třeba formou oddělených kuřáren, pokud je prostor uzavřený, ale nezasahujme takhle lidem do života. Zákon nebude respektován, nebude vymahatelný, nebude uplatňován.

§ 8 odst. j), který zní: "Zakazuje se kouřit a zakazuje se používat elektronické cigarety ve vnitřním zábavním prostoru, jako je kino, divadlo, výstavní a koncertní síň, sportovní hala a dále v jiném vnitřním prostoru po dobu pořádání kulturní a taneční akce."

Už to bylo vzpomínáno, že tohle je ustanovení, které se jednoznačně při velkých masových akcích bude obcházet a spíše způsobí komplikace. Nechť si to ten provozovatel určí, jak mu to bude ideální a jaké jsou vůbec technické možnosti.

§ 11 odst. 2 písm. b), který zní: "Zákaz a omezení prodeje a prodávání alkoholických nápojů ve škole a školském zařízení."

Už to tady bylo řečeno. Máme množství specializovaných škol, kde studují budoucí hostinští, číšníci, vinaři. Děkuji, pane ministře, že jste ve své úvodní řeči na ně pamatoval a že se toto ustanovení velmi nesmyslné zmírní.

§ 11 odst. 2 písm. d), který zní: "Zákaz omezení prodeje a podávání alkoholických nápojů na akci určené převážně pro osoby mladší 18 let."

Můj předřečník o tom mluvil. Nebudu déle zdržovat. Myslím si, že nám je to jasné, jak to opět definovat, akci, která je určena převážně pro děti, a jak vymáhat zákaz prodeje a podávání alkoholických nápojů. A ostatně proč? Proč? Copak když pořádáme tyto akce, copak tam prodáváme ten alkohol mladistvým? Proč rodič, který tam přijde se svým dítětem, proč si tam nemůže dát to pivo, proč si tam nemůže dát ten grog nebo svařák? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP